Det är ju möjligt att det varierar från land till land, men här:
http://www.internetmedicin.se/icd/icd.asp
..lyser åtminstone psykopaterna med sin frånvaro.
Psykopati!
Moderator: Moderatorgruppen
Nonstop skrev:Det är ju möjligt att det varierar från land till land, men här:
http://www.internetmedicin.se/icd/icd.asp
..lyser åtminstone psykopaterna med sin frånvaro.
Under rubriken "personlighetsstörning" finns "psykopatisk" som underrubrik.
Jag hittade också en C-uppsats i ämnet som jag fann läsvärd. Uppsatsen kan laddas hem här (pdf). När det gäller diagnosticering av psykopati inom ICD-10-systemet skriver författaren följande:
Den psykopatiska personlighetsstörningen ska enligt ICD-10 uppfylla minst tre av följande karakteristiska:
-bristande hänsynstagande till andra människors känslor
-bristande ansvarskänsla och respekt för rådande sociala normer och förpliktelser.
-bristande förmåga att upprätthålla relationer med andra.
-låg frustrationströskel och låg tröskel för aggression
-bristande förmåga att känna skuld. Beteendet modifieras knappast av obehagliga erfarenheter, inklusive straff
-tendens till att skylla på andra eller bortförklara beteenden (a.a:233).
I uppsatsen finns också en kort historik om begreppet som kan vara intressant att läsa.
-
A friend of ours
Men återigen så återfinns precis samma störningar under andra diagnoser. Av den anledningen så är det jag föreställer mig att den sällan ställs som diagnos. Finns det någon statistik över hur pass många som diagnostiseras, i Sverige, som "Psykopater"? Som sagt så täcker, enligt allt som skrivits i denna tråd, in både Psykos, Aspergers och Schizofreni
-
A friend of ours
Allt möjligt annat skoj hittar jag dock i diagnosernas förunderliga värld..
F15 - Psykiska störningar och beteedestörningar orsakade av andra stimulantia, däribland koffein
F17 - Psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av tobak
F44.3 - Transtillstånd och besatthet
F48.1 - Depersonalisations- och derealisationssyndrom
F51.2 - Icke organisk störning i dygnsrytmen
F51.4 - Nattskräck
F51.5 - Mardrömmar
F52.1 - Uteblivet genitalt gensvar
F64.1 - Transvestism med dubbla roller
F65.1 - Fetischism
F65.5 - Sadomasochism
F91.0 - Beteendestörning av utagerande slag begränsad till familjesammanhang
F91.3 - trotssyndrom
F93.3 - Syskonrivalitet
F95.2 - Kombinerade vokala och multipla motoriska tics
F98.6 - Skenande tal
F15 - Psykiska störningar och beteedestörningar orsakade av andra stimulantia, däribland koffein
F17 - Psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av tobak
F44.3 - Transtillstånd och besatthet
F48.1 - Depersonalisations- och derealisationssyndrom
F51.2 - Icke organisk störning i dygnsrytmen
F51.4 - Nattskräck
F51.5 - Mardrömmar
F52.1 - Uteblivet genitalt gensvar
F64.1 - Transvestism med dubbla roller
F65.1 - Fetischism
F65.5 - Sadomasochism
F91.0 - Beteendestörning av utagerande slag begränsad till familjesammanhang
F91.3 - trotssyndrom
F93.3 - Syskonrivalitet
F95.2 - Kombinerade vokala och multipla motoriska tics
F98.6 - Skenande tal
Nonstop skrev:Hjälp, var då? Jag hittar det inte!?
Klicka på "alfabetisk", sedan på bokstaven "P", sedan på "Personlighetsstörning". Då öppnar sig följande lista med underrubriker:
- affektiv, kronisk F34.0 §
- amoralisk F60.2 §
- anankastisk
- antisocial F60.2 §
- asocial F60.2 §
- blandtyp F61 §
- depressiv, kronisk F34.1 §
- emotionellt instabil
- excentrisk F60.8 §
- histrionisk
- narcissistisk F60.8 §
- omogen F60.8 §
- organisk F07.0 §
- osjälvständig
- paranoid
- passiv-aggressiv F60.8 §
- patologisk personlighet UNS F60.9 §
- psykoneurotisk F60.8 §
- psykopatisk F60.2 §
- schizoid F60.1 §
- schizotyp F21 §
- sociopatisk F60.2 §
- UNS F60.9 §
- ängslig F60.6 §
Psykopatisk personlighetsstörning ligger alltså under F60.2, liksom amoralisk, antisocial, asocial och sociopatisk personlighetsstörning. Om det finns några skillnader mellan dessa vet jag inte, men som jag förstår saken skall varje nummer motsvara en specifik diagnos. Se även denna sida från WHO:
F60.2 Dissocial personality disorder
Personality disorder characterized by disregard for social obligations, and callous unconcern for the feelings of others. There is gross disparity between behaviour and the prevailing social norms. Behaviour is not readily modifiable by adverse experience, including punishment. There is a low tolerance to frustration and a low threshold for discharge of aggression, including violence; there is a tendency to blame others, or to offer plausible rationalizations for the behaviour bringing the patient into conflict with society.
Personality (disorder):
· amoral
· antisocial
· asocial
· psychopathic
· sociopathic
(Under bokstaven P finns även rubriken "Psykopati hos barn", vad nu det är för något.)
Jon Hallqvist skrev:Men återigen så återfinns precis samma störningar under andra diagnoser. Av den anledningen så är det jag föreställer mig att den sällan ställs som diagnos. Finns det någon statistik över hur pass många som diagnostiseras, i Sverige, som "Psykopater"? Som sagt så täcker, enligt allt som skrivits i denna tråd, in både Psykos, Aspergers och Schizofreni
Vi har ett rättspsykiatriskt sjukhus här i knutarna, med en underbart informativ hemsida, dessvärre bara på finska. Här är deras aktuella diagnosstatistik, huruvida den är representativ för rättspsykiatriska diagnoser eller diagnoser i den slutna vården överlag (i Finland) vet jag inte. Här utgör personlighetsstörningarna (eller närmare bestämt den schizoida personlighetsstörningen) 0,74 procent, d v s delad sista plats tillsammans med den svåra psykotiska depressionen. Medan schizofrenierna tillsammans utgör runt 80 procent om jag räknat rätt.
F09-F10.8 Määrittämätön tai muu elimellinen oireyhtymä 1,47 %
F20.0-F20.09 Paranoidinen skitsofrenia 38,24 %
F20.1-F20.10 Hebefreeninen skitsofrenia 11,03 %
F20.3-F20.31 Erilaistumaton skitsofrenia 23,53 %
F20.5 Jäännösskitsofrenia 0,74 %
F20.6 Erityisosatekijätön skitsofrenia 1,47 %
F20.8-F20.9 Muu tai määrittämätön skitsofrenia 2,94 %
F22.0 Harhaluuloisuushäiriö 5,15 %
F25.0-F25.21 Skitsoaffektiivinen häiriö 4,41 %
F28-F29 Muu tai määrittämätön ei-elimellinen psykoottinen häiriö 3,68 %
F31.2-F31.3 Kaksisuuntainen mielialahäiriö 2,21 %
F32.3 Vaikea-asteinen psykoottinen masennustila 0,74 %
F60.1 Eristäytyvä (skitsoidi) persoonallisuus 0,74 %
Z04.6 Viranomaisten pyytämä yleinen psykiatrinen tarkastus 3,68 %
Jon Hallqvist skrev:Men återigen så återfinns precis samma störningar under andra diagnoser. Av den anledningen så är det jag föreställer mig att den sällan ställs som diagnos. Finns det någon statistik över hur pass många som diagnostiseras, i Sverige, som "Psykopater"? Som sagt så täcker, enligt allt som skrivits i denna tråd, in både Psykos, Aspergers och Schizofreni
Det här är verkligen inte mitt område, men jag föreställer mig att man inom psykiatrin har betydligt mer omfattande kriterier och metoder för diagnosticering än en enkel lista där x av y punkter skall vara uppfyllda för diagnos. Säkert har man också kriterier för differentialdiagnos mellan närbesläktade tillstånd. Du har säkert rätt i att flera av punkterna i listan kan finnas vid andra tillstånd, men om vi tar psykos och schizofreni, som du nämner, så skall ju patienten där även ha en förvrängd verklighetsuppfattning, exempelvis.
Tråden är gammal, men intressant. Hoppas att diskussionen inte är död än.
Diagnostisering av psykopati i sverige sker, i princip, enbart i fängelsepopulationer. En av anledningarna till detta är att några av diagnoskriterierna (enligt Hare's tvåfaktormodell - PCL-R) förutsätter en kriminell livsstil ("ungdomsbrottslighet", "överträdelse av villkorad frigivning" och "kriminell mångsidighet" etc.). De människor som uppfyller diagnoskriterierna men klarar samhällsanpassningen torde ju heller inte vara intressanta att diagnostisera annat än möjligen i forskningssyfte, men en sådan diagnostisering blir lätt etiskt tvivelaktig. Ett av de stora bakomliggande intressena med diagnostisering av psykopati är diagnosens påtagliga prediktionskraft vid riskbedömningar av kriminella.
Om intresse finns för att hitta statistik så kontakta riksmottagningen vid anstalten i Kumla. Här finns en forskningsavdelning med inriktning mot riskbedömningar och psykopati.
Stämmer inte. Ingen av nämnda diagnoser kan sägas likvärdiga med psykopati. Visst finns överlappande diagnoskriterier mellan många olika diagnoser både vad gäller ICD-10, DSM-IV och andra diagnostiska system, och diskussioner förs ibland om det är meningsfullt att tala om olika tillstånd eller inte (exempelvis Asperger/högfungerande autism, Psykopati/anti-social personlighetsstörning, Psykos/schizofreni m.m.). Visst är diagnostisering en lurig vetenskap, och diagnoser är många gånger färskvara som behöver ses över och omprövas. Befintliga diagnossystem är bara det, till dags dato, "bästa" (eller mest allmänt vedertagna) sättet att kategorisera och beskriva olika typer av mentala tillstånd för att veta hur vi "bäst" (också utifrån befintlig kunskap inom området) skall förstå, klassificera och eventuellt behandla dessa.
Skillnaden mellan psykopati och psykos/schizofreni ligger i, bland annat, graden av verklighetsprövning (ihållande vanföreställningar, hallucinationer, desorganiserat beteende osv ger inte psykopatidiagnosen). Schizofreni kännetecknas allmänt inte av bedrägligt/manipulativt beteende och avsaknad av ånger/skuldkänslor, stora brister i empati, patologisk lögnaktighet, spänningssökande etc.
Asperger - psykopati kopplingen är inte heller hållbar. Vid Asperger finns, i och för sig, svårigheter i mentaliseringsförmåga (dvs. att förstå andra) men detta ger inte per automatik brister i empati. En psykopat kan väl förstå andra, men brister i medkänslan. Ex. Manipulativitet förutsätter ju en förståelser för andras tankar/känslor. Psykopater brukar beskrivas som känslomässigt kalla/likgiltiga, eller "emotionellt färgblinda". Skillnaderna mellan psykopati och Asperger är stora.
Jon Hallqvist skrev:Men återigen så återfinns precis samma störningar under andra diagnoser. Av den anledningen så är det jag föreställer mig att den sällan ställs som diagnos. Finns det någon statistik över hur pass många som diagnostiseras, i Sverige, som "Psykopater"?
Diagnostisering av psykopati i sverige sker, i princip, enbart i fängelsepopulationer. En av anledningarna till detta är att några av diagnoskriterierna (enligt Hare's tvåfaktormodell - PCL-R) förutsätter en kriminell livsstil ("ungdomsbrottslighet", "överträdelse av villkorad frigivning" och "kriminell mångsidighet" etc.). De människor som uppfyller diagnoskriterierna men klarar samhällsanpassningen torde ju heller inte vara intressanta att diagnostisera annat än möjligen i forskningssyfte, men en sådan diagnostisering blir lätt etiskt tvivelaktig. Ett av de stora bakomliggande intressena med diagnostisering av psykopati är diagnosens påtagliga prediktionskraft vid riskbedömningar av kriminella.
Om intresse finns för att hitta statistik så kontakta riksmottagningen vid anstalten i Kumla. Här finns en forskningsavdelning med inriktning mot riskbedömningar och psykopati.
Jon Hallqvist skrev:Som sagt så täcker, enligt allt som skrivits i denna tråd, in både Psykos, Aspergers och Schizofreni
Stämmer inte. Ingen av nämnda diagnoser kan sägas likvärdiga med psykopati. Visst finns överlappande diagnoskriterier mellan många olika diagnoser både vad gäller ICD-10, DSM-IV och andra diagnostiska system, och diskussioner förs ibland om det är meningsfullt att tala om olika tillstånd eller inte (exempelvis Asperger/högfungerande autism, Psykopati/anti-social personlighetsstörning, Psykos/schizofreni m.m.). Visst är diagnostisering en lurig vetenskap, och diagnoser är många gånger färskvara som behöver ses över och omprövas. Befintliga diagnossystem är bara det, till dags dato, "bästa" (eller mest allmänt vedertagna) sättet att kategorisera och beskriva olika typer av mentala tillstånd för att veta hur vi "bäst" (också utifrån befintlig kunskap inom området) skall förstå, klassificera och eventuellt behandla dessa.
Skillnaden mellan psykopati och psykos/schizofreni ligger i, bland annat, graden av verklighetsprövning (ihållande vanföreställningar, hallucinationer, desorganiserat beteende osv ger inte psykopatidiagnosen). Schizofreni kännetecknas allmänt inte av bedrägligt/manipulativt beteende och avsaknad av ånger/skuldkänslor, stora brister i empati, patologisk lögnaktighet, spänningssökande etc.
Asperger - psykopati kopplingen är inte heller hållbar. Vid Asperger finns, i och för sig, svårigheter i mentaliseringsförmåga (dvs. att förstå andra) men detta ger inte per automatik brister i empati. En psykopat kan väl förstå andra, men brister i medkänslan. Ex. Manipulativitet förutsätter ju en förståelser för andras tankar/känslor. Psykopater brukar beskrivas som känslomässigt kalla/likgiltiga, eller "emotionellt färgblinda". Skillnaderna mellan psykopati och Asperger är stora.
It is a mistake to think you can solve any major problems just with potatoes.
(Douglas Adams)
(Douglas Adams)
Psykopati är ingen personlighetsstörning. Kännetecknande för psykopater är tunna inälvor, speciellt tarmarna är tunna, vilket gör att näringsupptaget är superbt. Därför är dom ofta även fysiskt starka men känsliga, speciellt för mineraler och spårämnen. Dom äter således ogärna grönsaker, men gärna ägg. Ett annat kännetecken är att de ofta i tidig ålder har brutit med sina föräldrar, eller blivit utkastade, således är många av dom uppvuxna på institution eller fosterhem.
-
suchanother
- Avstängd
Ursäkta att jag halkar in i diskussionen i elfte timmen. Har inte sett tråden förut.
Det ligger en fara i att stämpla folk som inte passar in i gängse normer; psykopati, sociopati är samhällets sätt att göra dessa personer hanterbara rent administrativt.
Psykopati är ingen egentlig psykisk sjukdom.
Har själv funderat mycket på detta då jag har en person i min närhet som alltid har varit "konstigt" och som jag inte förstod mej på.
Så småningom, efter många år, förstod jag att personen kan klassas som psykopat.
Vid ett tillfälle när det var som värst ringde jag till jourhavande läkaren och pratade med henne i kanske en timme, ett intensivt samtal där jag bara vräkte ur allt skit (haha, inte jag som var sjuk). Hon gjorde sen hembesök och meddelade mej att personen inte är så psykiskt sjuk att hon kan skriva ett vårdintyg (heter det så?) .
Häromdagen såg jag ett program i tv4 om psykopati. Professorn i psykiatri (har glömt namnet) sa att ingen traditionell vård biter på psykopater, varken medicinering eller terapi. Det enda som läker är tiden. Prognosen är alltså god. 70-åriga psykopater är sällsynta, sa han. Vidare sa han att psykopater är sena i den sociala utvecklingen och lär sej så småningom social kompetens även om detta tar tid.
I psykopatens utveckling finns både ärftliga och miljömässiga faktorer. De miljömässiga är att barnet lär sej att aggresivt beteende lönar sej. Sen man på alla A-lagare och kriminella så är det lätt att bli övertygad.
Detta om detta.
Det ligger en fara i att stämpla folk som inte passar in i gängse normer; psykopati, sociopati är samhällets sätt att göra dessa personer hanterbara rent administrativt.
Psykopati är ingen egentlig psykisk sjukdom.
Har själv funderat mycket på detta då jag har en person i min närhet som alltid har varit "konstigt" och som jag inte förstod mej på.
Så småningom, efter många år, förstod jag att personen kan klassas som psykopat.
Vid ett tillfälle när det var som värst ringde jag till jourhavande läkaren och pratade med henne i kanske en timme, ett intensivt samtal där jag bara vräkte ur allt skit (haha, inte jag som var sjuk). Hon gjorde sen hembesök och meddelade mej att personen inte är så psykiskt sjuk att hon kan skriva ett vårdintyg (heter det så?) .
Häromdagen såg jag ett program i tv4 om psykopati. Professorn i psykiatri (har glömt namnet) sa att ingen traditionell vård biter på psykopater, varken medicinering eller terapi. Det enda som läker är tiden. Prognosen är alltså god. 70-åriga psykopater är sällsynta, sa han. Vidare sa han att psykopater är sena i den sociala utvecklingen och lär sej så småningom social kompetens även om detta tar tid.
I psykopatens utveckling finns både ärftliga och miljömässiga faktorer. De miljömässiga är att barnet lär sej att aggresivt beteende lönar sej. Sen man på alla A-lagare och kriminella så är det lätt att bli övertygad.
Detta om detta.
Så kommer då en nykomling på forumet och kastar en liten bomb...
Psykopater är som tidigare beskrivits manipulativa, beräknande mm. Väljer att inte räkna upp mer eftersom det är ngt annat jag vill komma fram till med min bomb.
Skillnaden mellan sympati och empati?
Tänk riktigt noga nu, ligger det verkligen medkänsla i empatin?
Mitt svar är: Nix!
Om en psykopat saknade empati så skulle han/hon inte klara av att manipulera och iskallt använda människor som brickor i ett spel. Iskallt kanske också är fel ord då det finns en slags njutning med i spelet. En psykopat är inte explicit likgiltig, drivkraften i sig måste födas i den förväntade vinsten med agerandet.
För att kunna manipulera på ett så skickligt sätt så krävs en enorm inlevelseförmåga därtill kommer även självbehärskning för att kunna ha kontroll över situationen/spelet/människorna. Psykopaten sätter sig väl in i hur offret (för att förenkla) tänker, känner och agerar. Psykopaten är många gånger mycket smart och då menar jag på det rent logiska planet.
Empati = att logiskt kunna sätta sig in i en annan människas situation/psyke och med ickevärderande logik förstå individens agerande utifrån individens rent subjektiva upplevelse - och därefter handla utan inblandning av egna känsloupplevelser eller värderingar. Men nu är ju inte psykopaten så objektiv eftersom det ju faktiskt finns ett egetintresse.
Vi människor lägger ofta in för mycket av våra egna känslor hur objektiva vi än tror att vi är. Vi sympatiserar med varandra vilket absolut inte är ngn dålig egenskap. Människan är ett flockdjur och vi behöver andra människor för vår överlevnad. (Obs, förenklat som bara den och grundat på hur människan som art beskrivits för att leva vidare.)
Jag diskuterade detta med en Psykiatriker som sade att det tom tvistats om ordet _empati_ och dess betydelse ska anses gällande eftersom i vardagens talspråk har innebörden blivit mycket lik _sympati_.
Nu undrar jag förstås om jag ska vända om och springa ut härifrån med bomben kastad efter mig...
Eller får jag stanna för att få mer bredd genom att höra andra infallsvinklar?
Zooda
Som saknar källförteckning för det ovan skrivna...
Psykopater är som tidigare beskrivits manipulativa, beräknande mm. Väljer att inte räkna upp mer eftersom det är ngt annat jag vill komma fram till med min bomb.
Skillnaden mellan sympati och empati?
Tänk riktigt noga nu, ligger det verkligen medkänsla i empatin?
Mitt svar är: Nix!
Om en psykopat saknade empati så skulle han/hon inte klara av att manipulera och iskallt använda människor som brickor i ett spel. Iskallt kanske också är fel ord då det finns en slags njutning med i spelet. En psykopat är inte explicit likgiltig, drivkraften i sig måste födas i den förväntade vinsten med agerandet.
För att kunna manipulera på ett så skickligt sätt så krävs en enorm inlevelseförmåga därtill kommer även självbehärskning för att kunna ha kontroll över situationen/spelet/människorna. Psykopaten sätter sig väl in i hur offret (för att förenkla) tänker, känner och agerar. Psykopaten är många gånger mycket smart och då menar jag på det rent logiska planet.
Empati = att logiskt kunna sätta sig in i en annan människas situation/psyke och med ickevärderande logik förstå individens agerande utifrån individens rent subjektiva upplevelse - och därefter handla utan inblandning av egna känsloupplevelser eller värderingar. Men nu är ju inte psykopaten så objektiv eftersom det ju faktiskt finns ett egetintresse.
Vi människor lägger ofta in för mycket av våra egna känslor hur objektiva vi än tror att vi är. Vi sympatiserar med varandra vilket absolut inte är ngn dålig egenskap. Människan är ett flockdjur och vi behöver andra människor för vår överlevnad. (Obs, förenklat som bara den och grundat på hur människan som art beskrivits för att leva vidare.)
Jag diskuterade detta med en Psykiatriker som sade att det tom tvistats om ordet _empati_ och dess betydelse ska anses gällande eftersom i vardagens talspråk har innebörden blivit mycket lik _sympati_.
Nu undrar jag förstås om jag ska vända om och springa ut härifrån med bomben kastad efter mig...
Eller får jag stanna för att få mer bredd genom att höra andra infallsvinklar?
Zooda
Som saknar källförteckning för det ovan skrivna...