Varför religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 dec 2009 20:37

TekheeTaiteilijan skrev:
haralddavidsson skrev:Jesus måste ha lidigt oerhört, varför nådde han aldrig fram till Judas hjärta, och varför förnekade Petrus Jesus,? Därför att både Judas och Petrus var det relativa medvetandet, han nådde aldrig sina lärjungar med sitt absoluta medvetande, alltså Gud i människan, när han gick upp på berget och bad och alla lärjungarna sov,,det absoluta i dem sov, han kunde aldrig väcka det,

Precis, han lyckades inte nå fram till dem, de förstod inte vad han menade. MEN han led inte. Jesus brydde sig inte vad hans omgivning gjorde, hans uppgift var att väcka dem sovande människorna, lära dem att allt de såg var en reflektion av deras inre, att allt de såg var illusion.
Som jag sa visste Jesus sitt urpsung och vad han var och därför har han heller inget emot att visa alla att man kan hängas på ett kors utan klagan eller motstånd eftersom det inte gjorde någonting Jesus visste att han inte var separerad från det absoluta, ingenting skulle förändras bara för att han bytte form, dvs att hans kropp "dog".

Jesus var som du och jag, en vanlig människa, det var därför han led, ifall han varit en avatar hade han nått Judas hjärta, ifall han är Gud, han kan inte skylla på människorna då att de inte förstår honom, det är klart att det är sant att han tvivlade på sin Faders intentioner, inte bara på korset, säkert hundratals gånger innan, men han fick väl uppmuntran i sitt tvivel av de Hermes-mystiker som hjälpte honom med sin transformation från det tillfälliga till det eviga, faktiskt förstod judas Jesus, läs Storinkvisitorn, en berättelse i bröderna karamasows bok av Dostojevski, som faktiskt var en mystiker och skildrat det i tjocka böcker, de judiska prästerna förstod Jesus, ALLA  förstod honom,faktiskt så trängde inte Jesus kärlek in til Petrus eller Judas hjärta, de följde honom för att han utförde mirakel,

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 03 dec 2009 21:00

Algotezza skrev:
Fromm skrev:Inte all stress är negativ, om stressen hjälper mig att fly från t.ex. ångest eller någon fara. Positivt stress skall ses som att det hjälper mig att undfly en större negativ stress.

Elever klagar över att de har mycket att göra, prov, inlämningsuppgifter och de upplever detta som negativ stress. Varför? Har de dålig studieteknik/ organisationsförmåga?

Vi var ju överens om att stressen i vårt samhälle har ökat? En liten skoluppgift adderar ju på stressen, tills den nått en obehaglig nivå. Flyktvägen sker tex mha skolk, spel och droger, som blir den enda möjligheten att sänka stressnivån till en mer uthärdlig nivå.

Algotezza skrev:Jag har alltid gillat stress, att känna att jag har svårt att hinna med, för enligt min erfarenhet har jag nästan alltid på något sätt hunnit med ändå, därför att jag måste. Bara ett fåtal gånger har det gått åt pipan. Men det är en stress som är positiv och stimulerande för mig, inte en stress som är en flykt från annan djupare stress eller fara utan stimulerande som sådan.

Brist på stimulans kan vara ganska stressande eller hur? Därför bestraffas fångar med isoleringscell.
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 dec 2009 21:03

Algotezza skrev:
haralddavidsson skrev:
TekheeTaiteilijan skrev:
Algotezza skrev:Det är ju outsägligt - för allt som sägs blir relativiserat.

Haha, sant! Det är ofrånkomligt  :D

I varje människa finns det absoluta som en inre värld, men också det dialektiska, det så kallade relativa som inre värld, människan har alltså två olika inre världar, så när du läser denna texten är också ditt absoluta vaket inom dig..för jag försöker pratar till ditt absoluta medvetande mu.....för ditt absoluta medvetande och mitt absoluta medvetande befinner sig i samma rum..det finns alltså inget avstånd mellan två människors absoluta medvetanden..och när Jesus säger på korset..fader, har du övergivit mig..pratar han med sitt absoluta medvetande..som plötsligt drog sig tillbaka och Jesus orkade inte bära ensamheten i det dialektiska helvetet..han klagade på Gud...

Varför ägnar du dig själv åt det dialektiska hlevetet genom att försöka föra en dialog här? Fast mest är det väl en monolog. Det absoluta talar till det absoluta och får alltid absoluta svar.

Vad som blir ett helvete för en, det dialektiska eller det absoluta, beror på ens avsikter och känslofärgningar. Det absoluta blir ett helvete om det inte kopplas till det dialektiska. Det mystiska är inget värt om det inte kopplas till och genomsyrar en mer vardaglig psyko-socialt verklighet. Det två verkligheterna befruktar varandra ömsesidigt och är ömsesidigt beroende av varandra för att fortsätta existera. I annat fall hade du redan nu kunnat uppgå i det absoluta. Vilket du bevisligen inte kan.

Det absoluta består ju inte av orden som beskriver det eller ens tankebilderna bakom orden.

MVH

Algotezza

Det absoluta är statiskt, vi ser Vishnu liggandes på sin flotte av ormar i en slags sömn,men denna sömn är också ett skydd för att universum ej ska braka ihop, ifall det statiska börjar handla då kan ju allt plötsligt förintas, men det relativa är DYNAMISKT, och det är SJÄLEN, så den mystiska länken mellan det relativa och det absoluta är själen, Gud, själen och världen, det var därför de i forntiden pratade om tre olika födslar, en i huvudet, i medvetandet, och en i hjärtat, själen och en i stoftet, alltså i kroppen, och den sista födelsen i kroppen är sällsynt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 dec 2009 08:50

Fromm skrev:
Algotezza skrev:
Fromm skrev:Inte all stress är negativ, om stressen hjälper mig att fly från t.ex. ångest eller någon fara. Positivt stress skall ses som att det hjälper mig att undfly en större negativ stress.

Elever klagar över att de har mycket att göra, prov, inlämningsuppgifter och de upplever detta som negativ stress. Varför? Har de dålig studieteknik/ organisationsförmåga?

Vi var ju överens om att stressen i vårt samhälle har ökat? En liten skoluppgift adderar ju på stressen, tills den nått en obehaglig nivå. Flyktvägen sker tex mha skolk, spel och droger, som blir den enda möjligheten att sänka stressnivån till en mer uthärdlig nivå.

Om stressnivån i samhället i stort har ökat, genom mediastress, infostress, datorstress, mobilstress (vara ständigt på och uppkoppplad, ständigt tillgänglig via mobilen), så kan jag inte se att den ökat särskilt mycket i skolan genom att eleverna fått mer att göra. Tvärtom. Allt färre läxor ges och det mesta skolarbetet kan göras i skolan. Hursomhelst tycks vi vara på väg till den helt läxfria skolan. Blev den sedan även betygsfri skulle lärarna slippa sin stress.

Skolan idag är mest ett slags ungdomsdagis, förvaring och sätt att dölja ungdomsarbetslöshet, och blir en väg till kunskap och ökade förmågor framför allt betingat av elevens eget intresse och motivation.

Det blir allt tydligare att vi inte längre är så bra på mental dressyr som förr. Elever som inte vill något annat än bara träffa kompisar i skolan kan vi idag inte tvinga till ett mer utbildningsinriktat beteende. Vilket är skönt. Alltså att vi inte syssslar med " mental dressyr. Men det innebär också att vi får en hel hoper unga som kommer att hamna i olika former av "utanförskap" i framtiden. Många märker dock när de blir lite äldre att de har mognat och blivit mer motiverade och då vore KomVux en lösning fast nu ser politikerna till att montera ner KomVux på de flesta ställen. Återstår till exempel olika privata företag som anordnar gymnasieutbildningar, t.ex. Hermods där jag också jobbar. Men det kostar ju, är inte gratis som KomVux. Kanske kostnaden kan göra eleverna mer motiverade? Varför inte?

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Jag har alltid gillat stress, att känna att jag har svårt att hinna med, för enligt min erfarenhet har jag nästan alltid på något sätt hunnit med ändå, därför att jag måste. Bara ett fåtal gånger har det gått åt pipan. Men det är en stress som är positiv och stimulerande för mig, inte en stress som är en flykt från annan djupare stress eller fara utan stimulerande som sådan.

Brist på stimulans kan vara ganska stressande eller hur? Därför bestraffas fångar med isoleringscell.

Så jag flyr den stressande upplevelsen av att inte ha något att göra  till en form av stress jag gillar? Kanske eleverna idag är stressade av just den anledningen att de har för lite att göra, men de drar den felaktiga slutsatsen att de har för mycket att göra pga av bristande självinsikt och jämförelsematerial?

funderar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 04 dec 2009 09:11

Jag ser absolut inte religion som ett behov utan som ett kulturellt steg. Att kunskapsnivån inte ökar mer kanske beror på människans begränsningar. Folk orkar inte med exitstentialism utan i brist på kraft återgår man till gamla religioner i värsta fall.

Förmodligen kommer något helt nytt att växa fram med AI. De har förmodligen inte samma behov som organiska kroppar och kanske den kulturen bygger upp en helt annorlunda begreppsvärld. Det är nog den enda möjliga framtid jag kan se. Om vi inte har ihjäl varandra innan förstås. Då kanske kackerlackorna tar över.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 04 dec 2009 09:52

Algotezza skrev:Om stressnivån i samhället i stort har ökat, genom mediastress, infostress, datorstress, mobilstress (vara ständigt på och uppkoppplad, ständigt tillgänglig via mobilen), så kan jag inte se att den ökat särskilt mycket i skolan genom att eleverna fått mer att göra. Tvärtom. Allt färre läxor ges och det mesta skolarbetet kan göras i skolan. Hursomhelst tycks vi vara på väg till den helt läxfria skolan. Blev den sedan även betygsfri skulle lärarna slippa sin stress.

Stress är ju intern signalering och utsöndring av stresshormoner i hjärnan. Ökad signalering adderas ju ihop och leder till  att liten tuva stjälper stort last.

Algotezza skrev:Så jag flyr den stressande upplevelsen av att inte ha något att göra  till en form av stress jag gillar? Kanske eleverna idag är stressade av just den anledningen att de har för lite att göra, men de drar den felaktiga slutsatsen att de har för mycket att göra pga av bristande självinsikt och jämförelsematerial?

Ja, stimmulans hjälper oss att utföra en positiv stress som i sin tur hjälper oss att fly från en större negativ stress. Idrott, datorspel och dobbel är en stimmulerande flykt från den oro & ångest som annars uppstår.

De flesta eleverna idag har nog en extrem hög oro inför framtiden och vem kan klandra dem?
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 dec 2009 10:38

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Om stressnivån i samhället i stort har ökat, genom mediastress, infostress, datorstress, mobilstress (vara ständigt på och uppkoppplad, ständigt tillgänglig via mobilen), så kan jag inte se att den ökat särskilt mycket i skolan genom att eleverna fått mer att göra. Tvärtom. Allt färre läxor ges och det mesta skolarbetet kan göras i skolan. Hursomhelst tycks vi vara på väg till den helt läxfria skolan. Blev den sedan även betygsfri skulle lärarna slippa sin stress.

Stress är ju intern signalering och utsöndring av stresshormoner i hjärnan. Ökad signalering adderas ju ihop och leder till  att liten tuva stjälper stort last.

Några förslag på skolreformer?

Fromm skrev:
Algotezza skrev:Så jag flyr den stressande upplevelsen av att inte ha något att göra  till en form av stress jag gillar? Kanske eleverna idag är stressade av just den anledningen att de har för lite att göra, men de drar den felaktiga slutsatsen att de har för mycket att göra pga av bristande självinsikt och jämförelsematerial?

Ja, stimmulans hjälper oss att utföra en positiv stress som i sin tur hjälper oss att fly från en större negativ stress. Idrott, datorspel och dobbel är en stimmulerande flykt från den oro & ångest som annars uppstår.

De flesta eleverna idag har nog en extrem hög oro inför framtiden och vem kan klandra dem?

Ja, men det är knappast en ord grundad i något slags politiskt intresse eller poltitisk medvetenhet. Snarare i att media pumpar upp världens samlade elände utan någon analys. Man kan också använda sin oro för framtiden för att motivera en livsstil enligt "live for today - there's no tomorrow".

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 04 dec 2009 20:48

haralddavidsson skrev:Jesus var som du och jag, en vanlig människa

Sant. Vem som helst skulle kunna tillämpa det Jesus kunde göra och det var det han försökte visa och förklara.
I princip alla tyckte att han var intressant men de förstod inte fullt ut vad han menade även om de var genuint intresserade.
Exempel:
"Följ mig. Jag är vägen, sanningen och livet"
Då trodde folket att följde de bara jesus och var i hans närhet skulle allt bli bra. Men han menade att de skulle följa hans exempel, dvs vara och göra som honom för att nå sanningen.
(Det finns många feltolkningar)

det var därför han led

Jag ger mig inte på den punkten!  :) Han led inte för han hade en sådan oerhörd kontroll av sitt sinne.

det är klart att det är sant att han tvivlade på sin Faders intentioner, inte bara på korset, säkert hundratals gånger innan

Tvivlandet, dvs när han trodde på illusionerna han såg pågick under första delen av hans uppväxt. Han kom på ganska fort att byta uppfattningförmåga av omvärlden. Vid korset visste han vad han gjorde, fanns inga tvivel där. Alla missförstod det där med hans hängning på korset. De trodde att han var villig att offra sig för människorna. Det han ville få fram var att det inte finns lidande, "ni kan vara trygga även när kroppen dör"

men han fick väl uppmuntran i sitt tvivel av de Hermes-mystiker som hjälpte honom med sin transformation från det tillfälliga till det eviga

Tycker jag motsäger sig själv. Om de nu var dem som lärde Jesus med tranformationen till det eviga kan han ju omöjligt ha fått UPPMUNTRAN (!?) i sitt tvivel när deras uppgift var att lära honom att han inte var relativ utan evig.
Tycker du inte själv att det är motsägelsefullt?
Du får gärna berätta mer om de där Hermes-mystikerna, dem har jag inte så stor koll på.  :)

faktiskt förstod judas Jesus, läs Storinkvisitorn, en berättelse i bröderna karamasows bok av Dostojevski, som faktiskt var en mystiker och skildrat det i tjocka böcker

Ja, jag ska kolla upp det. Men det är stor risk att dessa skildringar är hämtade från de gamla skrifterna som är opålitliga.
To attain knowledge add something every day....
...to attain wisdom remove something every day

Man kan inte få allt...;)

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 05 dec 2009 09:11

TekheeTaiteilijan skrev:
haralddavidsson skrev:Jesus var som du och jag, en vanlig människa

Sant. Vem som helst skulle kunna tillämpa det Jesus kunde göra och det var det han försökte visa och förklara.
I princip alla tyckte att han var intressant men de förstod inte fullt ut vad han menade även om de var genuint intresserade.
Exempel:
"Följ mig. Jag är vägen, sanningen och livet"
Då trodde folket att följde de bara jesus och var i hans närhet skulle allt bli bra. Men han menade att de skulle följa hans exempel, dvs vara och göra som honom för att nå sanningen.
(Det finns många feltolkningar)

det var därför han led

Jag ger mig inte på den punkten!  :) Han led inte för han hade en sådan oerhörd kontroll av sitt sinne.

det är klart att det är sant att han tvivlade på sin Faders intentioner, inte bara på korset, säkert hundratals gånger innan

Tvivlandet, dvs när han trodde på illusionerna han såg pågick under första delen av hans uppväxt. Han kom på ganska fort att byta uppfattningförmåga av omvärlden. Vid korset visste han vad han gjorde, fanns inga tvivel där. Alla missförstod det där med hans hängning på korset. De trodde att han var villig att offra sig för människorna. Det han ville få fram var att det inte finns lidande, "ni kan vara trygga även när kroppen dör"

men han fick väl uppmuntran i sitt tvivel av de Hermes-mystiker som hjälpte honom med sin transformation från det tillfälliga till det eviga

Tycker jag motsäger sig själv. Om de nu var dem som lärde Jesus med tranformationen till det eviga kan han ju omöjligt ha fått UPPMUNTRAN (!?) i sitt tvivel när deras uppgift var att lära honom att han inte var relativ utan evig.
Tycker du inte själv att det är motsägelsefullt?
Du får gärna berätta mer om de där Hermes-mystikerna, dem har jag inte så stor koll på.  :)

faktiskt förstod judas Jesus, läs Storinkvisitorn, en berättelse i bröderna karamasows bok av Dostojevski, som faktiskt var en mystiker och skildrat det i tjocka böcker

Ja, jag ska kolla upp det. Men det är stor risk att dessa skildringar är hämtade från de gamla skrifterna som är opålitliga.

Du är inte riktigt medveten om skillnaden mellan varat och vetandet, även i myten om Adam och Eva som handlar om detta problemet har författaren inte riktigt klargjort skillnaden mellan varat och vetandet, därför har mänskligheten inte riktigt begripit paradis-myten, för benämningen LIVETS TRÄD är missledande, också i kabbala kallar dom det för livets träd och ingen förstår den egentliga skillnaden mellan kunskapens träd och livets träd, för den rätta benämningen ska vara KÄRLEKENS TRÄD, och då börjar vi förstå vad vi förlorade då vi kördes ut från Eden till det kalla vetandet. utan någon kärlek i hjärtat, men vi fyllde hjärtat med AVUND myten om Kain och Abel, och med hat, girighet, hämndbegör,sadism, glupskhet, lögn osv...och när vi skrattade, så hatade vi i vårt hjärta, och när vi log så kände vi hämndbegäret stillas i vårt hjärta, men Jesus såg kärlekens träd för i varje sann mystikeras hjärta så finns en vision "hur finna kärlekens träd " vibrerande,

I Eden var alltid kärleken målet för Adams och Evas tänkande, för kärleken är det varat som är helt förenat med det ursprungliga medvetandet, och när dörren till Eden stängdes för människan berodde det på att  HON SJÄLV stängde den genom att målet för hennes tänkande nu var KUNSKAP. Så hela den transformationen som kanske 4 eller 5 hermes-mystiker kunde hjälpa till med på Jesus tid handlar alltså om att kunna ändra målet för sitt tänkande från kunskap till kärlek, därför är det första vi måste göra  'att försöka skapa INGENTING ' och den processen kommerr att fylla oss med det varat som nu existerar i kosmos,

En av de största lögnerna som Vatikanen trummat ut till mänskligheten för att göra reklam för korsfästelsen är att Jesus ej led, faktiskt är det så att ingen har lidigt så mycket som Jesus,  i modern tid, för den transformationen han gjorde behöver en extrem sensitivitet, känslighet, för det är den som ytterst är vägledande för människans försök att på nytt finna kärlekens träd. att kontrollera sitt sinne är det första vi  tvingas till i skolan, men det räcker inte för att genomföra en smärtfri korsfästelse.

Men varför är folk så rädda för att lida, känna sig nere, känna sig sorgsena och gråta, depressionen är granne med Gud,

Judas och Petrus älskade intre Jesus, för de hade aldrig känt den känslan i sitt liv, för att de själva inte var älskade, men de förstod, utifrån sitt tänkande med kunskap som mål vem Jesus var, att han var den andre Adam.

För att du inte ska bli förvirrad och säga att jag är motsägelsefull, titta på bilder av Farao, du kan se en orm på hans huvud,och den ormen symboliserar att sexualiteten är upptagen till huvudet, alltså Farao kan tänka med kärleken som mål, samma orm finns på Shivas Huvud, och det var samma orm som kung David tog upp, men för att kunna ta upp ormen, bara Gud kan hjälpa till här, och hur det sexuella klimatet är i Sverige idag, Algotezza skrev att det var som att dra  ut en kråka ur näsan, och den känslan är långt borta från den känslan Adam och Eva hade.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

varför religion?

Inläggav Harald Davidsson » 05 dec 2009 11:59

Ondskan har nio huvuden, det första huvudet är DET AUKTORITÄRA, och det är Obama, nästa huvud, som alltså sitter hierarkiskt och som har nummer nio på toppen och som vi måste segra över för att kunna komma in i himmelriket igen, är alltså Kadafi och alla terrorister och sedan Bin Laden som är nummer tre och Påven som är nummer  fyra, och sedan den totala grupp av lägre mantra ritualister över hela världen, och nummer 6 är Dalai Lama, och hans mantra ritualister och nummer 7 är Saraswatthi Samy i Kanchy Puram,  som är anklagad för inblandning i flera mordfall och är ledare för Brahmins prästerna i India och nummer åtta är de ortodoxa Brahmins i Kerala som kallar sig Nambottris och nummer nio är Puttaparthi Sai BABA, som är ondskans högste demon idag på jorden och alla de här försöker hindra mänskligheten från att åter komma tillbaka till paradiset.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: varför religion?

Inläggav Zokrates » 05 dec 2009 12:09

haralddavidsson skrev:Ondskan har nio huvuden, det första huvudet är DET AUKTORITÄRA, och det är Obama, nästa huvud, som alltså sitter hierarkiskt och som har nummer nio på toppen och som vi måste segra över för att kunna komma in i himmelriket igen, är alltså Kadafi och alla terrorister och sedan Bin Laden som är nummer tre och Påven som är nummer  fyra, och sedan den totala grupp av lägre mantra ritualister över hela världen, och nummer 6 är Dalai Lama, och hans mantra ritualister och nummer 7 är Saraswatthi Samy i Kanchy Puram,  som är anklagad för inblandning i flera mordfall och är ledare för Brahmins prästerna i India och nummer åtta är de ortodoxa Brahmins i Kerala som kallar sig Nambottris och nummer nio är Puttaparthi Sai BABA, som är ondskans högste demon idag på jorden och alla de här försöker hindra mänskligheten från att åter komma tillbaka till paradiset.

Oj, du glömde nummer 5 vem kan det vara, är det Berlusconi?
Nummer 2, kan du förtydliga, är det huvud nummer 8? :?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 05 dec 2009 20:09

haralddavidsson skrev:Ondskan har nio huvuden, det första huvudet är DET AUKTORITÄRA, och det är Obama, nästa huvud, som alltså sitter hierarkiskt och som har nummer nio på toppen och som vi måste segra över för att kunna komma in i himmelriket igen, är alltså Kadafi och alla terrorister och sedan Bin Laden som är nummer tre och Påven som är nummer  fyra, och sedan den totala grupp av lägre mantra ritualister över hela världen, och nummer 6 är Dalai Lama, och hans mantra ritualister och nummer 7 är Saraswatthi Samy i Kanchy Puram,  som är anklagad för inblandning i flera mordfall och är ledare för Brahmins prästerna i India och nummer åtta är de ortodoxa Brahmins i Kerala som kallar sig Nambottris och nummer nio är Puttaparthi Sai BABA, som är ondskans högste demon idag på jorden och alla de här försöker hindra mänskligheten från att åter komma tillbaka till paradiset.

Hej harald! Först och främst vill jag säga att jag finner det intressant att läsa det du skriver och jag håller med dig på flera punkter. Vill bara tillägga att kärleken är central inom kabbalan och ställer mig frågande på vilka grunder du har radat upp ondskans nio huvuden i ditt ovanstående citat. Förklara gärna. Förstår inte heller riktigt hur du ser på ormen som symbol, men sånt intresserar mig. Själv är jag rätt "gripen av gripen".

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 06 dec 2009 13:18

haralddavidsson skrev:I Eden var alltid kärleken målet för Adams och Evas tänkande, för kärleken är det varat som är helt förenat med det ursprungliga medvetandet, och när dörren till Eden stängdes för människan berodde det på att  HON SJÄLV stängde den genom att målet för hennes tänkande nu var KUNSKAP. Så hela den transformationen som kanske 4 eller 5 hermes-mystiker kunde hjälpa till med på Jesus tid handlar alltså om att kunna ändra målet för sitt tänkande från kunskap till kärlek, därför är det första vi måste göra  'att försöka skapa INGENTING ' och den processen kommerr att fylla oss med det varat som nu existerar i kosmos.

Kärlek är allt som finns, det är du väl med på? Den upplevelsen ligger dold för oss eftersom vi tagit form som fysiska varelser. I det omedvetna har vi en enorm skuld för att vi tror att vi har avsagt oss Gud, dvs den absoluta kärleken. Vi har omedvetet inbillat oss att vi kommer att straffas för att vi tror på separationen. Men det har aldrig hänt. Det bara ser ut så. All ondska vi ser "ute i världen" är vår omedvetna skuld projicerad utanför oss själva. Det är alltså inte Gud som låter mörkret styra världen, det är vi. Jag skyller ifrån mig på världen som är skapat av mitt sinne, alltså skyller jag på mig själv. Vi har kommit in en ond cirkel av att kasta skuld på varandra och därmed på oss själva.
Det här VET JAG OM men det räcker inte. Jag måste praktisera det också. Det är här Jesus förlåtelselektioner kommer in i bilden. Jag måste förlåta det jag ser, att det bara är min egen skuld framförd i fysisk form.
Hade jag varit en perfekt elev hade jag inte suttit och skrivit detta... jag är här, jag är fortfarande kvar i min illusion för jag tillskriver den sanning genom att jag retar mig på den. Det är svårt att agera på någonting, oftast svarar man med reaktion, och då har man förlorat, då gick man i fällan.

En av de största lögnerna som Vatikanen trummat ut till mänskligheten för att göra reklam för korsfästelsen är att Jesus ej led, faktiskt är det så att ingen har lidigt så mycket som Jesus,  i modern tid, för den transformationen han gjorde behöver en extrem sensitivitet, känslighet, för det är den som ytterst är vägledande för människans försök att på nytt finna kärlekens träd. att kontrollera sitt sinne är det första vi  tvingas till i skolan, men det räcker inte för att genomföra en smärtfri korsfästelse.

Nej, i skolan är det fokus på kunskap och hjärn-tänk. Där får man inte lära sig någonting om något sinne.
Jesus var känslig eftersom han han visste vad sitt sinne var, hans sinne var absolut (alltså bestod endast utav kärlek) inte dualistisk och relativ som våra sinnen. Vi har bara inte kommit på knepet än.
Och om hans sinne endast består utav kärlek kan han omöjligen ha känt smärta och lidande eftersom det inte existerar.
Ett sinne som är dualistiskt känner alla motsatskänslor, Ont-gott, smärta-njutning, frid-kaos osv.
Hans sinne var HELT, absolut och då finns det bara en känsla man kan känna med ett sådant sinne - kärlek! (om han inte medvetet väljer ändå att känna andra känslor förstås)

Men varför är folk så rädda för att lida, känna sig nere, känna sig sorgsena och gråta, depressionen är granne med Gud,

Rädd behöver man inte vara men om man vill leva utan dem så går det.

För att du inte ska bli förvirrad och säga att jag är motsägelsefull, titta på bilder av Farao, du kan se en orm på hans huvud,och den ormen symboliserar att sexualiteten är upptagen till huvudet, alltså Farao kan tänka med kärleken som mål, samma orm finns på Shivas Huvud, och det var samma orm som kung David tog upp, men för att kunna ta upp ormen, quote]

Förstår inte heller det här med ormen. Explain plz! :)

Det jag menade med det motsägelsefulla var att det låter konstigt att de männsiskor som lärde Jesus att vara evig och att allt som finns är kärleken skulle helt plötsligt byta sida och få honom att tvivla på att han var kärleken?
Som jag sa, när man har upptäckt att verkligheten är kärlek - varför skulle man känna lidande då när man vet att lidandet är uppfunnet av det relativa sinnet och alltså inte finns?
Att vi känner det nu beror på att vi fortfarande har ett relativt sinne, som tror på ont och gott. Jesus hade ju som sagt inte ett sådant sinne. Han såg igenom illusionen. I wish I could do the same - now!

Användarvisningsbild
TekheeTaiteilijan

Inläggav TekheeTaiteilijan » 06 dec 2009 13:25

Blev också intresserad av det där med ondskans huvuden och vad du har för tankegångar kring det. Utveckla gärna!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 dec 2009 09:14

Zokrates skrev:[quote="haralddavidsson
Oj, du glömde nummer 5 vem kan det vara, är det Berlusconi?
Nummer 2, kan du förtydliga, är det huvud nummer 8? :?

Det kan vara en woodoo ritualist i Afrika eller Haiti, eller en Naiker eller Chettiar tillhörande Sai Babas mantra grupp. Wilhelm Reich sa att en aggressiv handling kan framkalla en SPRICKA i pansaret, denna ide är terrorismens grundläggande filosofi, Reich var husgud för Bader-mainhof-ligan, de ville ha ett samhälle med totalt fri sex, varje terrorist är en sex-maniker, de är som Bogard, fadern till Prana Yama, han tillhörde den grupp av Siddhas i Tamil Nadu som praktiserade kundalini-yoga, han åkte till Kina, för där skulle det finns en herbal planta som gjorde det möjligt
att ha sex timmar i sträck,  ifall man intog denna så kallade medicin, hans vänner i Tamil blev oroliga, varför kom han aldrig tillbaka, Bogard blev involverad i sådan intensiv sex i Kina att han helt glömde bort Indien, en  grupp Siddhas åkte till Kina, de fann honom till slut, de flesta terrorister skyller på Amerika ( att deras sex är blockerad) och när de spränger järnvägs-stationer och skyskraper är det för att spränga blockeringar
i deras egen sexualitet och få den  att flyta fritt

Maffian måste inordnas som en hemlig gren på Vatikanens träd. Och Nambottries, jag hade en del vänner där för 7-8 år sedan innan jag förstod vad de egentligen sysslade med,  men det är en Ortodox Brahmins grupp, som har försökt förfinat det mentala våldet långt
bortom tortyr och sadism som Vatikanen var experter på tidigare, de är de grymmaste människorna på jorden i dag, även om vi tycker att tyskar och japaner är grymma, så är Nambottries flera steg grymmare,

Återgå till "Religion och andlighet"