J R Auk skrev:En sak är ju också vad Descartes må ha velat att hans slutsatser sade, som han tydligt deklarerar om man skall tro inledningen till hans meditationer, en annan är vad det kan sägas visa på för slutsatser det han sagt. Vi behöver inte anta Descartes anförande som något som rymmer hans mening, där "hans" tas som vad han inför författandet anger som anledning till författandet. Vi kan undersöka meningen utan detta riktande mot att visa på själens bestående och separation från kroppen, osv.
Isabella skrev:Personligen tolkar jag hans citat som "ett bevis" för att man existerar. Det bevisar inte att min omvärld inte är inbillning eller att jag kanske lever i en datavärld som i matrix, men min existens måste finnas för att jag ska tvivla och tänka.
"Jag tror därför existerar jag" - jag tror att jag lever i den värld mina sinnen ger intryck av. Även om jag inte skulle kunna bevisa detta måste det finnas en källa någonstans som tror detta.
"Man" vilken man? Man som i du? Är du då dina tankar enbart?
Det är poängen jag söker lyfta fram, det är rationalismens svaga punkt, detta att definiera sig som sitt resonemang, istället för som det som ger resonemanget relevans, ett korpus för resonemanget.
Jag erkänner alltså det giltiga i slutsatsen; (som följer av argumentet; vid varje tanke finns ett "jag" och när det tvivlas tänks det) vid tänkande/tvivel så finns "jag", men väljer att tala om begreppet "jag" snarare än en entitet svarande mot detta "jag" (vilket jag skulle uttryckt genom blott, jag).