TekheeTaiteilijan skrev:Då skulle jag välja mördare.Zokrates skrev:Pedofil eller mördare!
Jag tolkar detta som att TekheeTaiteilijan anser att våldtäkt på barn är värre än mord.
För att undvika eventuella missförstånd ska vi till att börja med konstatera att TekheeTaiteilijan nog egentligen inte utgår från att Zokrates menar pedofil, utan barnvåldtäktsman, när han skriver "pedofil". En pedofil är inte en barnvåldtäktsman mer än vad en som kan uppleva sexuell njutning av att fantisera om mord är en mördare.
I det nedanstående ska vi alltså utgå från att TekheeTaiteilijan egentligen menar att han föredrar mördare framför barnvåldtäktsmän.
Denna åsikt tycks idag en mycket stor andel av befolkningen vara överens om. Men går den logiskt ihop med våra övriga moraliska värderingar?
Åsikten, att det är värre att våldta ett barn än att mörda ett barn, vad grundar sig den åsikten på? Gissningsvis grundar den sig på antagandet att det lidande ett barn åsamkas genom våldtäkt är (alltid, i de flesta fall eller i genomsnitt?) ett lidande som är värre än döden, och då inte bara värre än döden under själva våldtäkten och/eller under några dagar, veckor, månader, år efter våldtäkten, utan värre än döden under sammanlagt en så pass lång tid framåt att inte ens ett fortsatt liv efter den terapi m.m. hjälp från samhället, som ett våldtaget barn brukar få, ens på sikt brukar ge ett våldtaget barn ett liv som på det hela taget är (blir, visar sig vara, över tid) bättre än vad som hade blivit fallet om det hade blivit dödat istället för våldtaget.
Om det är denna inställning de flesta har, tycks logiskt sett en ofrånkomlig slutsats vara att (i genomsnitt) de flesta barn som blivit våldtagna, och som nu lever mitt ibland oss, lever liv som inte är värda att leva. Värdelösa liv. Vore deras liv värda något (underförstått: bättre än inget liv alls), skulle det ju vara ologiskt att anse att barnvåldtäkt är värre än mord, eller hur?
Om man, för att kunna hålla fast vid åsikten att barnvåldtäkt är värre än mord, accepterar ovan visat ofrånkomliga slutsats av denna åsikt, nämligen slutsatsen att de flesta våldtagna barn lever liv som inte är värda att leva, vad finns det då för skäl - annat än omsorg om dessa barns anhöriga och vänner - att hindra att dessa barn tar livet av sig? Jag menar, om man nu verkligen anser att dessa barns liv nu är "på sin höjd värdelösa" (något man, som vi sett ovan, väl logiskt måste anse för att logiskt kunna anse att våldtäkt på barn är värre än mord på barn)?