Lisen skrev:En mamma har köpt en påse lördagsgodis, men blandade smaker. Hennes dotter tycker om choklad men inte salt godis medan sonen tycker precis tvärtom. Sedan finns det andra godisar som både tycker om. Är det inte då mest vettigt att dottern får alla chokladbitar och sonen får alla salta?
Jo, precis som att det är vettigt att alla som tror att gud kontaktar oss genom syner får se syner.
Det hade ju varit väldigt käckt om jag också haft de egenskaperna, men det kanske är så att jag inte hade kunnat låta bli att använda dem på fel sätt, vem vet?!
Det finns ju en hel del personer som tjänar sig en grov hacka på detta, vilket jag inte tror är guds vilja.
Mos 19:26
Ni skall inte äta kött med blod i. Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning.
2 Kung 17:17
Sina söner och döttrar offrade de på bålet, de bedrev svartkonst och spådom och hängav sig åt det som var ont i Herrens ögon och väckte så hans vrede.
Ojdå, men du har väl klarat det? Eller har du "gått sönder" helt inuti?
Jag försöker att inte beblanda mig aktivt i det längre.
Jag skulle tex aldrig hålla på med "anden i glaset" eftersom jag tror att det inte är helt riskfritt att kalla fram och leka med andar.
varför inte?
men sedan kan det nog också vara mer neutrala grejer, typ när någon träffar sin döda mormor och sånt.
Pred 9:5, Job 14:10,21 Ps 49:10, 17-19, Pred. 9:5,6 Hes 18:4 (20) Ps 146:3,4
Jes 8:19/20
Man säger till er: ”Fråga de dödas andar och spådomsandarna, de som väser och stönar!” — Ja, skall inte ett folk fråga sina gudar, be de döda om budskap och undervisning för de levandes skull? — Så talar de för vilka ingen gryning finns.
Fast man kanske inte ska blanda ihop "spöken" med klärvojans? Eller hör det ihop?
3 Mos 19:31
Vänd er inte till de dödas andar, och uppsök inte spådomsandar, ty ni blir orena genom dem. Jag är Herren, er Gud.
2 Kung 21:6
Manasse lät också offra sin son på bålet. Han bedrev häxeri och trolldom, andebesvärjelse och spådomskonster och gjorde mycket som var ont i Herrens ögon och väckte hans vrede.
För mig är det samma sak, den mankt som försöker kontakta oss kan göra det på flera olika sätt.
2 Kor 11:14-15
Och det är inget att förvåna sig över, Satan själv uppträder ju som en ljusets ängel.
Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar.
Jag har inte riktigt alla begrepp helt klara för mig, men är väldigt nyfiken på sånt där.
Jag har inte heller så mycket kunskap i frågan att jag kan säga 100% säker att det är si eller så. Men jag finner det intressant att samtala om ämnet.
Jepp, du läser hans ord från Bibeln, och därför behöver du inte få påminnelser från honom på annan väg.
Jag skall fundera på detta, grejen är ä,ligen att det fortfarande händer mig. men om jag ropar guds namn upphör det.
för dem kanske det krävs något mer omvälvande för att de ska vakna och fatta att deras liv bär åt fel håll.
Men då har vi ingen fri vilja då? För om gud "plockar" ut de människorna som han vill skall komma till tro och ger dem syner så valde ju gud dem och inte dem gud. Dessutom har han ju inget egendomsfolk längre utan folk från alla nationer tillhör honom.
Ja, men om de aldrig inträffat alls skulle du ju inte kunna vara glad över att ha blivit av med dem? Om varje dag i vårt liv bara var en dans på rosor (utan taggar

) och vi aldrig skulle ha några motgångar så skulle vi nog inte kunna uppskatta det.
Fast jag har den inställningen att jag faktiskt tyckte om min cykel, innan den blev stulen.
Och att jag inte vill bli sjuk och dö, för jag gillar livet.
Jag vill inte ha problem jag vill vara glad.
Och i någon ände måste det på jorden finnas elände, eftersom Gud förbannade jorden efter syndafallet - det är bara i himlen som allt är gott och tryggt.
Ingen god gud som satte oss här då?
Jag hade en diskussion med min vän som tillhör saron kyrkan ang detta med himmelriket. Han menade på att i guds närvaro kan det inte finnas synd och att han därför skapade jorden för att låta människorna bo där och aktivt välja ett li för eller emot gud, för att sedan komma till himmelriket där e skulle leva i harmoni med gud.
Detta låter fel för mig, för det första var satan nära gud då han gjorde uppror. Han sa då att satan var en andevarelse och det var därför han kunde vara nära gud, han höll dock med om att synd kan förekomma i närhet av gud ett litet tag. Jag har en helt annan synpunkt vad gäller livet efter döden, men jag antar att jag skall hålla den för mig själv ett litet tag till. Kan bli för mkt på en gång.
Mvh Tanja
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....