Marksa skrev:Sceptisk skrev:Vad är det för slags psykologi som ligger bakom rasism?
Dålig eller skadad i sin utveckling!
Det lilla barnet är en 100% rasist, allt är hennes eller till för henne.
Det något älldre barnet fattar att mor och far och i viss mån syskon är bra att ha.
Sedan växer omkretsen vidare och vidare i en sund utveckling till att omfamna den omkrets som medvetandet tillåts växa.
Men denna tillväxt är lätt att hindra lätt att skada. Att vara 100% icke rasis tskulle kunna vara målet men detta hindras ofta av en skadad omgivning.
Hjälp, du har ju fått allt om bakfoten och hur kommer det sig? Det ser ju ut som ett försvarstal i bästa stil. Nej, människan föds varken som rasist eller egoist då detta är helt främmande egenskaper för ett nyfött barn.
Egoismen som det så ofta och spritt talas om får inte förväxlas med barnets överlevnadsinstinkter, barnet använder de medel som den kan för att få mat och sover annars mest hela tiden. Att kalla ett litet barn för egoist är ju snudd på sjukligt, stackars vuxna som inte kan låta bli att projicera negativa egenskaper på försvarslösa spädbarn.
Hur är det då med barn och rasism, vet barnet ens vad det begreppet syftar på, nej, detta är inget annat än ett inlärt uttryck, ofta från deras föräldrar eller någon annan i dess närhet som ger dem dessa idéerna, för idéer är ju vad det handlar om. Jag har ju arbetat med barn från förskola och upp till 18 års åldern, och bland de minsta barnen har jag sällan stött på rasism, däremot har jag oftare stött på det bland äldre barn och då främst tonåringar. När jag har bett dem förklara varför de tycker illa om vissa människogrupper så har de haft oerhört svårt att sätta ord på varför de tycker som de gör och rotar man tillräckligt länge så kommer de fram till att det inte finns någon egentlig kunskapsgrund för deras rasism. Det handlar mest om att de skall ha vissa åsikter i vissa grupper, för att kompisar har dem. Men det har funnits ett par undantag, b.la Iranska barn som redan från förskoleåldern av sina föräldrar har matats med iden att ju mörkare en människa är, desto sämre är den.
Att hålla på ett lag i någon sport är en god parallell till rasism, de andra lagen spelar ju också med samma mål, att vinna och deras fans tycker att deras lag är bäst, även om det ligger i botten, rasism utvecklas på liknande grunder, eller vad tycker du marksa, föds barnet till typ AIK supporter med vimpeln i hand om inte någon placerar den där?