1: Vilket liv anser frågan? Personligen uppfattar jag frågan "vad är meningen med livet?" som så att den handlar om livet som fenomen, inte enbart mitt liv, människans liv, eller ens livet på jorden, utan vilket liv som helst, i vilket universum eller dimension som helst. Men vad tycker ni?
2: Finns det något som helst sätt, praktiskt eller teoretiskt, att ens få en antydning om ifall en mening med livet ens existerar? Eller finns det någon logik som bevisar att det aldrig kommer kunna bli anat ens?
3: Om det existerar en mening med livet så undrar jag: Måste den ha existerat före livets uppkomst, eller kan det ha uppkommit efteråt? Skriv gärna varför också...
4: Är det möjligt för liv att självt bestämma meningen med livet? Hurdå isåfall?
5: Om det är möjligt att livet självt kan skapa en mening med livet så undrar jag ifall livet som skapar meningen med livet måste vara en medveten livsform, eller kan omedvetna livsformer ändå enas om en outtalad gemensam mening med livet?
6: Om en mening med livet inte existerar ännu, kan vi människor då bestämma vad det ska vara? Har vi rätt att göra det? Finns det goda skäl att göra det? Eller farliga risker?
7: Om vi skulle försöka bestämma en mening med livet...vad bör vi då ta i beaktning?
8: Vad är värdet med att ha en mening med livet? Själv tror jag att det kan hjälpa folk att känna sig mindre vilsna, hjälpa oss fundera ut vad som är moraliskt eller ej, med mera, men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är värdet med en mening med livet? Eller kan det tillochmed vara negativt att ha en mening med livet?
Dessa är de största frågorna jag funderar på just nu angående en mening med livet. Men ifall ni har andra tankar så är de naturligtvis enormt välkomna! Dock vill jag be er om att diskutera om detta på ett civiliserat sätt. Jag har redan bevittnat om hur flera av er försöker er på med tarvliga personliga påhopp och förnedringar, vilket i ärlighetens namn gör mig riktigt förbannad. Vi människor tror att vi är så civiliserade, nåväl, visa då att ni verkligen är det! Låt oss acceptera varandras åsikter, utan att förkasta eller bagatellisera dem
notworthy notworthy