Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Okunnig

Meningen med livet

Inläggav Okunnig » 04 jun 2010 20:07

Jag har spenderat mycket tid på senaste med att fundera på meningen med livet. Jag kanske kan ha löst det, men för att vara säker vill jag höra vad andra anser om vissa saker...Jag tänker inte skriva än vad jag tror är svaret, för risken är stor att jag har fel, och då skulle det bli mycket pinsamt :P Dessutom skulle jag behöva skriva en hel uppsats om det för att riktigt förklara vad jag menar, och jag tvivlar på att ni är intresserad att läsa igenom så mycket text i nuläget. Så innan jag yttrar mig om vad jag tror är svaret vill jag gärna veta vad ni andra tycker om vissa frågor....

1: Vilket liv anser frågan? Personligen uppfattar jag frågan "vad är meningen med livet?" som så att den handlar om livet som fenomen, inte enbart mitt liv, människans liv, eller ens livet på jorden, utan vilket liv som helst, i vilket universum eller dimension som helst. Men vad tycker ni?

2: Finns det något som helst sätt, praktiskt eller teoretiskt, att ens få en antydning om ifall en mening med livet ens existerar? Eller finns det någon logik som bevisar att det aldrig kommer kunna bli anat ens?

3: Om det existerar en mening med livet så undrar jag: Måste den ha existerat före livets uppkomst, eller kan det ha uppkommit efteråt? Skriv gärna varför också...

4: Är det möjligt för liv att självt bestämma meningen med livet? Hurdå isåfall?

5: Om det är möjligt att livet självt kan skapa en mening med livet så undrar jag ifall livet som skapar meningen med livet måste vara en medveten livsform, eller kan omedvetna livsformer ändå enas om en outtalad gemensam mening med livet?

6: Om en mening med livet inte existerar ännu, kan vi människor då bestämma vad det ska vara? Har vi rätt att göra det? Finns det goda skäl att göra det? Eller farliga risker?

7: Om vi skulle försöka bestämma en mening med livet...vad bör vi då ta i beaktning?

8: Vad är värdet med att ha en mening med livet? Själv tror jag att det kan hjälpa folk att känna sig mindre vilsna, hjälpa oss fundera ut vad som är moraliskt eller ej, med mera, men jag skulle gärna vilja veta vad ni tycker är värdet med en mening med livet? Eller kan det tillochmed vara negativt att ha en mening med livet?

Dessa är de största frågorna jag funderar på just nu angående en mening med livet. Men ifall ni har andra tankar så är de naturligtvis enormt välkomna! Dock vill jag be er om att diskutera om detta på ett civiliserat sätt. Jag har redan bevittnat om hur flera av er försöker er på med tarvliga personliga påhopp och förnedringar, vilket i ärlighetens namn gör mig riktigt förbannad. Vi människor tror att vi är så civiliserade, nåväl, visa då att ni verkligen är det! Låt oss acceptera varandras åsikter, utan att förkasta eller bagatellisera dem :) Om ni klarar av detta så lovar jag att jag ska posta min teori om svaret av meningen med livet, ÄVEN om ni visar att jag har fel. Jag tar hellre den smällen än att se ytterligare en debatt förvandlas till ren smutskastning....

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 04 jun 2010 20:18

problemet ligger i att man alltid kan ställa frågan varför... gud skapade världen... varför?... för att... varför det då?... för att... in i evigheter...

meningen med livet är att... för att... varför det?... för att... varför det?... för att... varför det?... för att... in i evigheter...

varje :för att: är såklart ett svar... men jag orkar ju inte skriva själva svaret nu

så till slut inser man att allting bara är... det är som det är

Okunnig

Inläggav Okunnig » 04 jun 2010 23:03

Intressant tanke, men jag undrar ändå....finns det inte en gräns mellan vad som är av praktiskt intresse för livet, och vad som inte är det? Jag förstår vad du menar, att även om vi förstår meningen med livet, finns ändå frågan kvar: Vem bestämde att det skulle vara så? Men jag anser nog ändå att det är där som frågeställningar förlorar värde.

En kunskap om meningen med livet kan gagna inte bara oss, utan allt annat liv. Men att veta varför meningen med livet är just vad den är....det gagnar nog ingen....

För om det inte vore så, så skulle det bli precis som du säger...en oändlig loop av "varför" som jag iallafall idag inte ser en nytta av....

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 04 jun 2010 23:28

Meningen med livet är att överleva, om vi nu verkligen  måste se en mening med allt.

Användarvisningsbild
seekeroftruth

Inläggav seekeroftruth » 05 jun 2010 02:10

ja då kommer vi in på ett annat ämne... lika intressant... vem är vi... vad är jag... för att veta vad mening med just DITT liv är måste du veta din identitet... då har vi så som jag har förstått:

1. kroppsliga identitet (kunskap om allt du är kroppsligt)
2. kosmiska identitet (kunskap om vad du är i förhållande till allt)
3. andliga identitet

den första har vissa sagt är omöjlig att besvara... den andra har jag kommit fram till att människan är en del eller snarare ÄR universum. för att komma till samma slutsats behöver man förutsätta determinism som sann. så ifall man ÄR universum är nästa praktiska fråga "vad vill jag?". svaret till denna fråga är att vara lycklig. utifrån denna fråga kan man komma fram till slutsats att meningen med livet är att göra sig själv lycklig. eftersom ens "själv" är universum så är ens mening med livet således att göra universum lyckligt. utilirarism.

all mening o syfte har sin grund i känslor. rent rationellt kan man dock bara säga VI är... men då är du ingen människa mer.

“A human being is part of a whole, called by us the Universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feelings, as something separated from the rest a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires and to affection for a few persons nearest us. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circles of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.” - Albert Einstein

jag är dock också för en immateriel del av oss (nummer 3)... alltså vi inte bara är unversum, men ovan har du en förståelse för vad en förstelse av sin plats som människa i universum är.

"Ljus består av fotoner. En foton är enormt liten, ja mycket mindre än en atom, och sägs vara masslös."

/gudsfrid

Användarvisningsbild
maxexhact
Kontakt:

Inläggav maxexhact » 05 jun 2010 06:56

Zokrates skrev:Meningen med livet är att överleva, om vi nu verkligen  måste se en mening med allt.

=D> =D>  =D>
Si vis pacem, para bellum

Användarvisningsbild
maxexhact
Kontakt:

Inläggav maxexhact » 05 jun 2010 07:00

seekeroftruth skrev:ja då kommer vi in på ett annat ämne... lika intressant... vem är vi... vad är jag... för att veta vad mening med just DITT liv är måste du veta din identitet... då har vi så som jag har förstått:

1. kroppsliga identitet (kunskap om allt du är kroppsligt)
2. kosmiska identitet (kunskap om vad du är i förhållande till allt)
3. andliga identitet

/gudsfrid

notworthy  notworthy  notworthy
Si vis pacem, para bellum

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 05 jun 2010 09:26

Här finns ett ett urval av meningar, jobbigt för den som är ambivalent.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2010 11:43

Zokrates skrev:Meningen med livet är att överleva, om vi nu verkligen  måste se en mening med allt.

Ja, därför fortsätter vi drömma om evigt liv. Evigt liv - evig mening.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 05 jun 2010 13:32

Traditionellt, är meningen med människans liv hennes stora huvudbry och Egot ägnar mer än gärna livet åt detta märkliga ämne. Men meningen med Livet - med fysisk existens , vill säga - kretsar ju inte så mycket kring människan; än mindre, kring hennes ständiga problem.

Vilken sorts mening ett Ego väljer att intressera sig för, förblir dock ändå en "smaksak"?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jun 2010 13:45

hermit philosopher skrev:Traditionellt, är meningen med människans liv hennes stora huvudbry och Egot ägnar mer än gärna livet åt detta märkliga ämne. Men meningen med Livet - med fysisk existens , vill säga - kretsar ju inte så mycket kring människan; än mindre, kring hennes ständiga problem.

Vilken sorts mening ett Ego väljer att intressera sig för, förblir dock ändå en "smaksak"?

Livets mening är att försöka ge det en...
...och att se till att leva så länge...
...att försöken inte upphör...

Men om man lyckas?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 05 jun 2010 18:19

Meningen med livet är vad som återstår när man reducerat bort allt som är meningslöst: Bygga en hellikopter av maräng, check! Frakta uppblåsbara ångvältar upp på Mount everest, check! Simma långsammare än en enbent sköldpadda, check! Bygga hus på höjden, när de får plats på bredden, check! OSV. När man klurat på detta ett tag så börjar man närma sig en form av kärnfullhet.

kort

Inläggav kort » 05 jun 2010 22:50

Jag ser på djuren och känner igen mig, humlan som flyger hundratals meter och aldrig tar fel, idag studerade jag hur en humla genomsökte blommor på nektar, vilken precision, de är inte så fumliga de där humlorna. När jag tänker på det viset, så mister det fysiska sin grund och det själsliga övervinner.

Jag tycker att försöka bli upplyst är en god mening med livet.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 06 jun 2010 00:43

---

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 07 jun 2010 12:28

sailaways skrev:
Algotezza skrev:
hermit philosopher skrev:Traditionellt, är meningen med människans liv hennes stora huvudbry och Egot ägnar mer än gärna livet åt detta märkliga ämne. Men meningen med Livet - med fysisk existens , vill säga - kretsar ju inte så mycket kring människan; än mindre, kring hennes ständiga problem.

Livets mening är att försöka ge det en...
...och att se till att leva så länge...
...att försöken inte upphör...

Men om man lyckas?

/Algotezza

Att lyckas är att trä en sytråd genom ett nålsöga. "Sälj allt du äger", sa Jesus - "och följ mig".

I den riktningen tänkte jag.

Andras liv är beroende av att jag inte gör det.

För egen del är jag idag för feg och försiktig.

Var inne på det tidigare som student i lUnd på 70-talet men då gick det åt helvete.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"