Jo var var jag.. jag tänkte fråga, "Hur uppnår man lycka?" Många säger att det är genom att sätta upp meningsfulla mål och sedan uppnå dem.
Jag skulle nog hålla med om detta, till viss del. Men jag skulle även tillägga att det vi upplever (bl.a. lycka) relateras med allt annat (undemedvetet?) vi upplever. genom detta får vi en uppfattning om vad som är "normalt" och "vanligt". Känslan lycka är något som kommer vid ett överskridande av det vardagligt positiva. Lycka är relativt, man måste känna något negativt för att känna något positivt. Man måste vart olycklig för att kunna känna lycka etc.
Vissa säger att lycka inte kan uppleves genom hela livet. "Lycka är inte ett mål utan en väg", m.a.o en flyktig känsla. Jag tror inte att det är omöjligt att vara lycklig till 95 % av sin livstid men det är svårt. De flesta försöker uppleva lycka genom att försöka få en uppåtgående spiral av positiva händelser, varje händelse måste överträffa den förra för att känslan av lycka ska upplevas. Jag tror inte detta fungerar. Ta bara en titt omkring dig, hur många tror du är "lyckliga" och känner känslan av lycka, de flesta skulle motvilligt svara något i motsats till ett ja. Nej lycka måste nås på annat sätt än bara via den stegrande händelseutvecklingen.
Känslan lycka upplevs som sagt när postiva händelserse överträffar de vardagliga. Och det vardagliga upplevs ju ständigt genom att vi ser, känner och upplever, vi betingas in vad som är normalt. Om vi inte tar vår vardags positiva tillvaro för given (notera: Mycket svårt) utan kan verkligen leva oss in i ett scenario där allt skulle vara pest och pina och har möjligheten att se det som något närliggande. Om vi verkligen behärskar detta kan vi uppleva känslan av lycka under längre perioder.
Dock jämförs oftast vad som är "pest och pina" utifrån ens egen "vanliga tillvaron" som är så djupt rotad att det är svårt att föreställa sig hur det vare i en tillvaro utan allt vi tar för givet. bla. Hmm finns utrymme för cirkelresonemang här... Nu vet jag att jag kommer ifrågasättas av den intellektuella överheten här
Nu vill jag höra vad era tankar är kring ämnet lycka!
Som sagt ni får gärna ifrågasätta detta, alltid kul med lite feed-back!
Ha en fortsatt bra dag!
/ Daniel