Tatjana skrev:Lisen skrev:Öh, jag tyckte att det verkade som om du har läst Bibeln?!...
Det är det jag har.
1 Mos 1:26
Gud sade: ”
Vi skall göra människor som är vår avbild,
lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”
(Och så hade du en rad citat där man ser att Gud är
en, och att man skiljer på Gud och Jesus. Och det håller jag givetvis med om. Men samtidigt är de samma Gud.)
Hm... ibland vet jag inte om vi är eniga, du och jag, eller inte...? Det första bibelcitatet du tog visar ju att Gud är flera: "
Vi ska göra människor..." osv. Om inte Jesus (och den helige Anden, tror jag) var med "på ett hörn" och skapade allt så skulle Gud väl ha sagt "
Jag ska göra...". Jag har försökt förklara mina tankar så gott jag kan, men är inte svinduktig på detta, så jag tog Luther till hjälp. Såhär besvarar han ett par frågor i sin katekes, och så tror jag också:
"Vad förstås därmed att Gud är treenig?
Gud är en, men i gudomsväsendet är en evig trefaldighet: Fadern, Sonen och den helige Ande." och så citerar han:
"Gån ut och gören alla folk till mina lärljungar, döpande dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.Matt 28:19
Herrens, Jesu Kristi, nåd och Guds kärlek och den helige Andes delaktighet vare med eder alla. 2 Kor 13:13"
"Vilken åtskillnad är mellan Fadern, Sonen och den helige Ande inom gudomsväsendet?
Fadern har av evighet fött Sonen, Sonen är av evighet född av Fadern, och den helige Ande utgår av evighet av Fadern och Sonen."
På ett annat ställe utvecklar han (Luther alltså) det där att Sonen är född av Fadern genom att ta ett citat:
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och
Ordet var Gud. Och
Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och
han var full av nåd och sanning. Joh. 1:1, 14"
Alltså, Ordet blev kött. Ordet var Gud. Med andra ord: Ordet som blev kött (Jesus) var Gud. Jesus var Gud. Märk väl att detta inte är Luther som "hittat på" utan allt han skriver kan han stadfästa med Guds ord. Han skriver också:
"Kristus måste vara både Gud och människa för att kunna vara sann medlare mellan Gud och människor." och tar citatet:'"En enda är Gud, och en enda är medlare mellan Gud och människor: en människa, Kristus Jesus. 1 Tim. 2:5."
Alltså, Jesus var sann Gud och sann Människa. Sann Gud för att kunna vara syndfri och sann människa för att kunna bli frestad på samma sätt som vi. Om han inte var sann människa skulle han inte kunnat förstå människan och inte heller kunnat fullborda försoningsverket såsom en människa.
Och varför blanda in Maria i leken, hon är ju totalt överflödig. En allsmäktig gud måste väl kunna röra sig mellan andligt och jordligt liv precis som han vill?
Vad säger du? Att Maria är överflödig? Hoppas att du bara var ironisk, för jag tror knappast att Gud skulle ha använt sig av en människa som mor och Jesus om det inte vore nödvändigt. Se det sista jag skrev ovanför citatet (om varför han måste vara sann människa). Utan att han föddes av Maria hade han inte varit sann människa. Och det är väl ett tecken om något på att Gud är allsmäktig när han kan få en jungfru att föda Guds son?!
...och okej, jag antar att du menar att detta skall ske efter Jesu död.
men jag undrar då, vart var gud när jesus var på jorden-om det är samma person alltså. Och vad var det för mening med att jesus dog om det ändå var gud?
Som jag skrivit tidigare så är Gud tre-i-en (treenig). Så Gud fanns samtidigt som Jesus (var nånstans? tja, där han alltid är, överallt antar jag). Gud gav sin son att dö i vårt ställe för att vi skulle kunna bli räddade trots vår synd. Det var meningen med att han dog. När han genomförde försoningsverket var han som en människa - han led som vi skulle ha gjort och han dog som en människa.
Det tydligaste "beviset" på att Jesus är en del av Gud tycker jag ändå är det citatet jag använde tidigare:
"I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och
Ordet var Gud.
Och Ordet vart kött och tog sin boning ibland oss, och vi sågo hans härlighet, vi sågo likasom en enfödd Sons härlighet från sin Fader, och han var full av nåd och sanning. Joh. 1:1, 14"
Hur kunde gud ha kontakt med folket innan jesus död, om den heliga anden kom efteråt?
Genom Jesus själv, han var ju här. När Jesus kommer till lärljungarna bakom de lyckta dörrarna blåste han ju på dem och sa "Tag helig Ande" - det hade han ju inte behövt göra om de redan haft helig Ande. (Det som hände vid Pingst var att de dessutom fick den helige Andes
kraft, men skillnaden däremellan är väldigt djup och jag orkar inte gå in på det nu. Jag tror inte att jag kan påstå att jag förstår det själv heller.)
Joh 14:26
Men Hjälparen, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er.
Joh 15:26
När Hjälparen kommer, som jag skall sända er från Fadern, sanningens ande, som utgår från Fadern, då skall han vittna om mig.
Det grekiska ordet för Hjälparen är parakletos, och kommer från para, "vid sidan om," och kaleo, "att kalla eller tillkalla." Dess äldsta betydelse (långt innan Nya testamentets tid) var "en kallad till att hjälpa, bistå", eller "fungera som rådgivare för någon."
För mig låter det som jesus.
Mvh Tanja
Du citerar ju själv att Hjälparen är den helige Ande:
"Joh 14:26 Men Hjälparen
, den heliga anden som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt som jag har sagt er."
Visar inte det att denna, som går "vid sidan om" och "kallar oss" borde vara den helige Ande? Gud sände oss den helige Ande för att kalla oss - påminna oss om vad Jesus sa och gjorde när han var här. Jag har åtminstone svårt att förstå det på annat sätt och längre än såhär kan jag inte utveckla hur jag tänker.
Jag har säkert missat någon fråga eller kommentar du ställde (det var långt och mycket att försöka reda ut

) men om det är något mer du vill att jag ska utveckla så skriv det igen så kan jag försöka. För min del så känns ämnet Treenig Gud (som vi råkat komma in på som bispår) ganska färdiganalyserat. Jag kommer inte på fler frågor åt dig och jag har inte mer att säga själv.
Förresten så vet jag inte om vi kommer någon vart med det här. Jag tror såhär och du tror sådär. Jaha. Såklart kan det vara intressant att höra om andras tankar och tro men när vi båda vill stadfästa vår tro med samma bibelcitat (tex det där om hjälparen) men ändå inte riktigt är eniga så har vi väl kommit så långt vi kan. Eller?