Ondska - bevis för Guds existens! Ondska är bara frånvaro av

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Jiva

Ondska - bevis för Guds existens! Ondska är bara frånvaro av

Inläggav Jiva » 06 jul 2010 02:38

.
GUD ÄR ABSOLUT GOD !!!

ONDSKA ÄR BARA FRÅNVARON AV GUDS GODHET !!!

Eftersom Gud skänkte oss själar (minigudar) vår Gudagivna fria vilja, eftersom kärlek baseras på fri vilja, så kan vi välja att göra gott eller ont.

Möjligheten att göra gott, förutsätter samtidigt möjligheten att göra ont. Av respekt för vår fria vilja, tvingar alltså inte Gud oss att göra goda gärningar!

En del ateister påstår helt ologiskt att Gud skulle vara ond (samtidigt som de påstår att Gud inte ens finns), bara för att det finns ondska och lidande här i den materiella världen, den illusoriska skuggvärlden.

Som om det skulle vara Guds fel för att vi själva lider, när det i själva verket är skörden av vår egen dåliga karma vi får smaka på, pga syndfulla handlingar vi sått i våra tidigare liv!

Ondskan uppstår för själen/individen när den personligen vänder Gud ryggen och därmed hamnar på Guds baksida av tillvaron, den materiella världen, medan den som aldrig vänder Honom ryggen aldrig heller erfar ondskan, som ju lyser med sin frånvaro på Hans framsida, i den absolut goda andliga världen!

På samma sätt, för att ge en passande liknelse, är inte heller Solen direkt orsak till mörker, utan det är individen som vänder ryggen mot Solen som skapar sin egen skugga, sitt mörker. Man är alltså alltid själv orsak till ondska och mörker, inte Gud eller Solen!

Ondskan har alltså inte direkt med Gud att göra, varför det så kallade teodicéproblemet inte alls är något problem:

http://www.youtube.com/watch?v=OSbhreXhWmY  \:D/  
http://www.youtube.com/watch?v=5RZbMxR9GwA  \:D/  

Att staten uppför fängelser där lagförbrytare får sitta inne och lida av sina straff, är det ont av staten?

Nej, inte alls!

Varför skulle det då vara ont av Gud att skapa den materiella världen (själens fängelse) med dess mörker och lidanden, för de rebelliska själar som inte längre vill följa Guds kärleksfulla lagar i den andliga världen?

Att Gud ger oss möjligheten att välja mellan det goda eller onda, precis som staten ger oss möjligheten att följa eller bryta dess lagar, och sedan ta straffet om man bryter mot dem, gör det Gud till ond?

Att Gud gett oss valfriheten att välja mellan det andliga (det absolut goda) och det materiella (det relativt goda och onda), gör inte Gud ond!

Tvärtom!

Det onda hade ju varit om Gud INTE hade skänkt oss den fria viljan att själva välja om vi vill leva med Gud i den eviga andliga världen, eller med de illusoriska materiella objekten här i den temporära materiella världen..

Eller hur?

Att ondska och lidande finns, utgör ju de facto ett bevis för att även motsatsen, dvs det goda och det Gudomliga, måste finnas!

I den eviga andliga världen råder bara det goda, det absoluta, medan det här i den temporära materiella världen råder både gott och ont, det relativa!

I den andliga världen styr Gudskärleken, medan här i den materiella världen styr karmalagen, ödet, som vi är fjättrade vid...

Att det finns så mycket ondska och dålig karma i världen just nu, beror naturligtvis på att det är så många som missbrukar sin Gudagivna fria vilja, lever Gudlöst och inte efterföljer Guds lagar och bud!

Inte undra på att världen ser så mörk och våldsam ut som den gör nu, med tanke på hur Gudlös människan har blivit...

TILL DISKUSSION:

Ondskan är ett mycket starkt bevis för Guds existens, eller hur?

Gott och ont här i den materiella världen är av relativ natur, medan Gud och den andliga världen är absolut, oberoende av ondskan!

Logiskt, eller hur?  \:D/

Hare Krishna!
 notworthy  

.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 07 jul 2010 09:11

jIVA..

Ondskan har alltså inte direkt med Gud att göra, varför det så kallade teodicéproblemet inte alls är något problem:  SKRIVER DU.

Du har inte förstått ondskan, för skapelsen är inte färdig, så Gud testar dels universum..makro..och dels människan mikro..så ondskan är alltså sådant som inte fungerar enligt Guds syfte..och då rättar han till det..först i universum..kollektivt krig och sånt...sedan måste människan ta in dessa felsteg i sin kropp, alltså förstå att hon är en helhet, både positiv och negativ..och då testar Gud människan och rensar henne..alltså människan för att hon ska kunna komma vidare måste ta in mänsklighetens felsteg, alltså ondskan, och rensa den och rensa sin inre värld..

men människan projicerar sin smärta i den så kallade paranoida cirkeln..hon vill bara ha den positiva sidan i sig, men om hon inte är negativ är hon inte heller positiv,,,hon är pseudo-positiv genom sitt knaprande på valium och knarkande och drickande av alkohol,  osv..

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 07 jul 2010 14:47

den här snubben - jiva - påminner rätt starkt om någon som blev utkastad för inte så länge sen - som bara skrev en massa uppsatser och aldrig diskuterade något - kallas väl propaganda

asså de e rätt trist o läsa ditt skvammel jiva - inte för att jag vill att nån ska kastas ut, men kan du inte försöka vara lite sakligare och inbjuda till diskussion och svara ordentligt på diskussioner?

Zilwik Mud

Re: Ondska - bevis för Guds existens! Ondska är bara frånvar

Inläggav Zilwik Mud » 22 jul 2010 21:24

Jiva skrev:.
GUD ÄR ABSOLUT GOD !!!

Dessa två premisser klargör för alla läsare att du inte vet vad du talar om.

Om "Gud" är absolut god så existerar ingen frånvaro av hans godhet. Det är vad "absolut" betyder. Fullständig. Obestridlig. Detta, förutsatt att världen är just "Guds" skapelse och ingen annans, naturligtvis.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 jul 2010 00:55

Om "Gud" är absolut god så existerar ingen frånvaro av hans godhet. Det är vad "absolut" betyder. Fullständig. Obestridlig. Detta, förutsatt att världen är just "Guds" skapelse och ingen annans, naturligtvis. skriver zilvik m.

Den ursprungliga meningen med absolut är ej att detta begrepp ska användas för att förneka verkligheten som det kom att betyda efter Korsföstelsen av Jesus, för den riktiga meningen med absölut var att HJÄLPA människan att förstå sig själv. och mycket förenklat ska jag introducera hur detta går till, alltså  hur det absoluta kan användas positivt, se det absoluta som talert 3, det är med som treenigheten i religösa filosofier, alltså,  TESEN, talet 1 är tanken medan antitesen är sexualiteten  och syntesen är handlingen, detta kallas för socialt medvetande  och representeras vetenskapligt av första chakrat, tanken och andra chakrat, sexualiteten och det tredje chaktrat handlingen, så detta kan sägas vara en lägre absolut enhet, och om vi ser det absoluta matematiskt så är det 3 plus 3 plus 3 vilket är 9, så det totala absoluta sammanhanget som vi kan övergripa är talet 9 för nästa tal är 10 och det menas att allt börjar från början igen, alltså 1, en ny serie, eller en ny matris.. så den första syntesen i människans liv, hennes lägre absoluta fenomen,  är alltså handlingen, genom att handla kan vi finna en slags social absolut enhet,,men nästa absoluta fenomen startar med den nya  tesen som då är fjärde chakrat och som menas den totala känslan, så för att komma upp på en högre absolut nivå, vi måste börja med kanslan och antitesen är femte chakrat som ju enkelt kan sägas vara språket och det representerar handlingen på denna högra absoluta nivån, men språket här ska vara en djup förståelse av begreppen, så vi vet vad vi pratar om, och syntesen är alltså sjätte chaktrat som är ögonen och menas SKÅDANDE, som betyder förenklat ett intuitivt tänkande, vi ska ha en evighets-blick, det är den absoluta enheten på den högra nivån, och sedan kommer vi till den sista absoluta nivån talen 7, 8 och 9, där sju menas sjunde chakrat som är toppen på huvudet och som är tesen och som betyder total introjektion av skapelsen, för här ska alla dialektiska spänningar lösas upp genom att vi tar in dem i vår kropp och antitesen är alltså det 8 chakrat spm är det totala kosmiska ONDA, det totala destruktiva,  syntesen är alltså 9 som är det niionde chakrat och som utgörs av ett paranormalt personlighetscentrum där våra tankar blir fysiskt handlande, vad vi tänker händer. och bara genom denna INRE medvetandegöring av dig själv kan du förstå det absoluta.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 jul 2010 01:54

Kul att se att du skriver igen harald, ber om ursäkt för att jag tidigare önskade att du slutade skriva, men jag skyller på att jag var arg på dig, fast särskilt långsint har jag aldrig varit av mig och hata någon på allvar, det går inte.

Om "Gud" är absolut god så existerar ingen frånvaro av hans godhet.

Skrev mud, tänk om livet vore så enkelt, godhet utan ondska, det är ju en kamp som pågår mudden, en ständig kamp mellan det goda och det onda och vi väljer sida mer eller mindre dagligen. Inatt flög en spånskiva upp bakom mig och slog mig i huvudet, samtidigt som datorn "hängde sig". Ondska? Ja inte fan kan jag förklara hur ett par kilo tung spånskiva kan levetera upp ovanför min skalle för att därefter dimpa ned på den och varför hängde sig datorn just när det skedde, slumpen eller? Jag anser att den som ger sig in i kampen mot det onda, får en mäktig fiende och kanske är det just det valet en del undermedvetet vill slippa, alltså genom att agera medlöpare åt ondskan så får folk det bättre, men som alltid får de betala ett högre pris i slutändan.

Sinnesförvirrad, nej. :roll:

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 jul 2010 17:30

Zokrates, du är djupast och bäst på FF., sen Auk, de andra verkar sakna orginalitet.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 24 jul 2010 20:20

ifall man antar att Gud kan göra fel/misstag... måste vi anta något av följande:

gud är inte allsmäktig
gud är inte allvetande
gud är inte alltigenom god

enklast kan man säga att gud inte är ALLSMÄKTIG... men allsmäktig inom de begränsningarna som gud väsen opererar.

med andra ord är gud begränsad...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 jul 2010 10:32

Dessa olika blockerande begrepp som allsmäktig, absolut osv..

vi vill inte ha en teoretisk Gud, men en praktisk Gud, igår sa Anan, ge mig 500 rs till en ny skjorta, jag blinkade inte ens, jag tog genast upp 490 rs från fickan och gav dem direkt till honom där han stod i sitt lilla tea-shop och hällde upp mjölk i ett dricksglas, vi vill ha en Gud som hjälper oss då vi behöver hjälp, då huset brinner ska Gud komma med vattenslangen och släcka branden, då vi gått vilse i skogen i mörkret ska Gud dyka upp som en snäll  hund som tar oss ut till stora vägen igen, vi vill ej ha en teoretisk Gud som de har i kyrkor, tempel och mosques, som bara är ett slags substanslöst begrepp som det jollras med hit och dit, som missbrukas av Präster och religösa organisationer, Gud ska vara ens bäste vän som alltid försöker hjälpa en i praktiska situationer.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 25 jul 2010 11:08

till JIVA...

du antar att människan har GETTS frivilja... detta är inte bevisat, alltså att människan har FRIVILJA

du bygger din argumentation på något som är LÖST... icke hållbart

annars håller jag med dig om att ont/gott är relativt...

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 jul 2010 11:43

Varje början har ett slut, och jag tror att talet 1 är början och att talet 9 är slutet, jag tror på matematik, jag tror på siffror, och jag tror på att den som ställer sig sist ska strax stå först, jag tror alltså att det finns en slags ordning i världen, och att noll är det absoluta, allt kommer från 0.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 jul 2010 11:52

CITAT INTERNET....

Vid 130-talet e.kr. anses Ptolemyes, inspirerad av babylonernas nolla, ha börjat använda det vi idag skulle kalla talet noll.

Noll är det minsta icke-nagativa heltalet.

Detta tror jag inte på...nollan måste ha varit det första som skapades inom siffervärlden.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 25 jul 2010 12:30

När Kant säger att vi ska handla på det sättet som är bäst för alla, så har han därmed definerat sin bild av det absoluta som han menar är helheten, alltså det totala och att alla antiteser och teser tillsammans hålls ihop av den generella syntesen som då är det absoluta på den nivån, den etiska nivån.

Jiva

Re: Ondska - bevis för Guds existens! Ondska är bara frånvar

Inläggav Jiva » 01 aug 2010 00:00

Zilwik Mud skrev:
Jiva skrev:.
GUD ÄR ABSOLUT GOD !!!

Om "Gud" är absolut god så existerar ingen frånvaro av hans godhet. Det är vad "absolut" betyder. Fullständig. Obestridlig. Detta, förutsatt att världen är just "Guds" skapelse och ingen annans, naturligtvis.

Ja, Gud är absolut, men den här materiella världen är relativ...  8)

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 01 aug 2010 00:21

DU ÄR ANTINGEN HJÄRN-TVÄTTAD av alla dina harekrishna harekrishna ram ram hare hare hareram hareram ram ram hare hare...
__________ eller så är du bara en DEMON som trotsar utan att vilja lyssna på andra.

VARFÖR HAR DU REKLAM FÖR DIN BLOGG????

jag tror du är en SNÄLL person, men alltså det är farligt att inte vara rationell... Gud är super-rationell!
__________vissa har kallat gud för INFINITE INTELLIGENCE

RELATIVT - ABSOLUT

Gud kanske är absolut god, men han är ISÅFALL inte förmögen att uträtta vad som helst!
GUD ÄR BEGRäNSADDDDDDDDddddddddddddddddddddd....................ISÅFALL

D E T T A  = L O G I K

mycket bra SVENSKA 2000-3000;
kanske 4000 om man anstränger sig;

DETTA ÄR EN SCHAMPOOooooooooo FlaSKA

Bild

Återgå till "Religion och andlighet"