vad är medvetande?
Moderator: Moderatorgruppen
vad är medvetande?
ordet medvetande används ofta, men vad är medvetande?
vad tänker du på när du ser ordet medvetande?
är medvetande något som skapas utav den fysiska kroppen?
eller är medvetandet oberoende utav kroppen?
finns det olika medvetanden?
eller är medvetandet alltid samma men färgas utav upplevelser?
Re: vad är medvetande?
nuddle skrev:ordet medvetande används ofta, men vad är medvetande?
... att vara medveten om någonting ...finns inget medvetande "i sig" ... bara medvetande om någonting...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
nuddle skrev:AlgotezzA...
medveten om NÅGOT... vad är detta något?
vem är det som är medveten om NÅGOT?
Något kan vara omvärlden. Något kan vara en själv.
Medvetande om världen resp. självmedvetande.
Den som är medveten om detta är den faktor som kallar sig "jag".
Vara medveten om Gud - det högsta medvetandet om något där något = Gud....eller "intet" = "alltet"...
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
nuddle skrev:Algotezza...
tack för svaret
så vi kan vara medvetna om vår kropps-sinnen.. eller en fågel... eller den rörliga himlen
medvetandet är på något sätt urskiljt ifrån detta "något"
men detta medvetande som är medvetet om något, är det skapat? varifrån kommer det?
I grunden är allt ett. Men den som är medveten om det som är/blir har skapat tankebilden "jag" och "det" där "jag" är skilt från "det". Mystik är att vända åter till och uppleva allt som ett.
Det som är är medvetet om det som är. Vara är att vara medveten om sitt vara.
Tat twam asi.
Så här kan det också sägas - mer sinnligt och konkret:
[url]
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1152891[/url]
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza...
nu hänger jag inte med längre...
men skulle du vilja svara på
det är ändå FRÅGOR...
men skulle du vilja svara på
ordet medvetande används ofta, men vad är medvetande?
det är ändå FRÅGOR...
- freddemalte
Medvetandet
Hej
Medvetandet som "fenomen" är ett mycket intressant filosofiskt "problem" eftersom det refererar till något som vi enbart kan erfara själva. Ordet medvetande refererar till "upplevandet av något" och det finns (vad jag vet) ingen övertygande metod att ta reda på om något (någon) är medveten. Vi kan ju genom olika intrikata testmetoder försöka dra slutsatser om ett systems (en kropps, en maskins etc) medvetande. Om systemet upplever något, men vi vet inte om vi bara får en output som lurar oss att tro det eller om det de facto har sitt ursprung i en medvetenhet. Anta att jag vill övertyga dig om att jag är medveten genom att påtala att jag upplever saker, beskriva saker för dig, återge språkliga komplexiteter etc, tja, då kan ju du antingen anta att mitt intrikata sätt att agera har sitt ursprung i en medveten (ja till och med självmedveten) inre värld, eller så kan du anta att jag bara är väldigt sinnrikt konstruerad vad avser detta. Men att det inte "finns något där inne" som faktiskt upplever dig etc.
Så är t.ex. våra medmänniskor medvetna? Är djur medvetna? Är träd och blommor medvetna? Är all materia medveten? Är datorer medvetna? Ja, självklart beror det på vart vi lägger den semantiska nivån, dvs vad vi vill kalla medvetet etc. Men låt oss dra följande gräns. Systemet ska, t.ex. inte bara kunna säga att det har ont, det ska även vara kapabelt att ha ont! Det ska inte bara kunna förmedla en fras, utan även intentionalt, vilja det frasen anger etc. Om så är fallet, ja då tillhör det i alla fall common-sens att stenar inte kan vara medvetna. Datorer då? Kan de uppleva smärta om vi skriver ett program som tillfogar datorn smärta? Kanske? Men hur får vi reda på det? Där ligger problematiken. Vi kan inte inom gängse epistemologiskt synsätt få någon kunskap om det annanpsykiska och så länge det är fallet kan vi inte veta om någon annan människa på jorden har ett medvetande! Rent statistiska är det ju inte troligt att andra människor har någon inre värld (medvetande) eftersom vi enbart har vår egen erfarenhet som referensobjekt. Det är väl allmänt känt att ett mätobjekt inte räcker för att dra några statistiska slutsatser!
Man kan väl tänka sig att vi egentligen inte är medvetna någon gång utan enbart har ett minne som fungerar på ett sådant sätt att vi kan se tillbaks på det som nyss var och att detta tillbakablickande gör att vi upplever att vi var medveten för stunden.
Kanske inte något svar på din fråga med dock en liten reflektion . . .
Fredrik
Medvetandet som "fenomen" är ett mycket intressant filosofiskt "problem" eftersom det refererar till något som vi enbart kan erfara själva. Ordet medvetande refererar till "upplevandet av något" och det finns (vad jag vet) ingen övertygande metod att ta reda på om något (någon) är medveten. Vi kan ju genom olika intrikata testmetoder försöka dra slutsatser om ett systems (en kropps, en maskins etc) medvetande. Om systemet upplever något, men vi vet inte om vi bara får en output som lurar oss att tro det eller om det de facto har sitt ursprung i en medvetenhet. Anta att jag vill övertyga dig om att jag är medveten genom att påtala att jag upplever saker, beskriva saker för dig, återge språkliga komplexiteter etc, tja, då kan ju du antingen anta att mitt intrikata sätt att agera har sitt ursprung i en medveten (ja till och med självmedveten) inre värld, eller så kan du anta att jag bara är väldigt sinnrikt konstruerad vad avser detta. Men att det inte "finns något där inne" som faktiskt upplever dig etc.
Så är t.ex. våra medmänniskor medvetna? Är djur medvetna? Är träd och blommor medvetna? Är all materia medveten? Är datorer medvetna? Ja, självklart beror det på vart vi lägger den semantiska nivån, dvs vad vi vill kalla medvetet etc. Men låt oss dra följande gräns. Systemet ska, t.ex. inte bara kunna säga att det har ont, det ska även vara kapabelt att ha ont! Det ska inte bara kunna förmedla en fras, utan även intentionalt, vilja det frasen anger etc. Om så är fallet, ja då tillhör det i alla fall common-sens att stenar inte kan vara medvetna. Datorer då? Kan de uppleva smärta om vi skriver ett program som tillfogar datorn smärta? Kanske? Men hur får vi reda på det? Där ligger problematiken. Vi kan inte inom gängse epistemologiskt synsätt få någon kunskap om det annanpsykiska och så länge det är fallet kan vi inte veta om någon annan människa på jorden har ett medvetande! Rent statistiska är det ju inte troligt att andra människor har någon inre värld (medvetande) eftersom vi enbart har vår egen erfarenhet som referensobjekt. Det är väl allmänt känt att ett mätobjekt inte räcker för att dra några statistiska slutsatser!
Man kan väl tänka sig att vi egentligen inte är medvetna någon gång utan enbart har ett minne som fungerar på ett sådant sätt att vi kan se tillbaks på det som nyss var och att detta tillbakablickande gör att vi upplever att vi var medveten för stunden.
Kanske inte något svar på din fråga med dock en liten reflektion . . .
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Re: Medvetandet
freddemalte skrev: Det är väl allmänt känt att ett mätobjekt inte räcker för att dra några statistiska slutsatser!
tycker du sa bra där
vad jag vet kan vi aldrig veta om någon annan förutom oss själv existerar...
vi kan inte ens säga om vi själva existerar
det blev ett bökigt svar från dig upplever jag, men ämnet verkar komplicerat
jag tänker mig att medvetandet är NÅGOT absolut... men att det färgas utav relativa upplevelser
jag har inga bevis för detta dock
- * KYREUS **
- Ort: Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra...
Svar på rubrikfrågan:
FF. t.ex.
(
) KYREUS
(
Från Agoran, Palaestran, Stadion, Piazzan. Syns ibland fjärran från vimlets yra,
dock aldrig iklädd cykelhjälm.
dock aldrig iklädd cykelhjälm.
nuddle skrev:Algotezza...
men skulle du vilja svara påordet medvetande används ofta, men vad är medvetande?
det är ändå FRÅGOR...
Medvetande - består av vad du just nu upplever och vad du har upplevt (du kan just nu inte uppleva allt du har upplevt, minnas det, men det finns i ditt medvetande ändå, som potentiella minnesupplevelser; fantasi består av att manipulera minnen, bryta ner dem, sätta ihop dem). Om det finns särskilda totala ny-upplevelser som är möjliga via enbart andliga sinnen, t.ex. intuition, vet jag ej.
Varje individ har ett individuellt medvetande. Eventuellt kan vi säga att våra individuella medvetanden uppgår i Guds (först kanske jordklotets - galaxens - galaxhopens...) medvetande...
Medvetandet får sina egenskaper genom det som fyller det. Utan detta innehåll är det bara vitt brus.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:nuddle skrev:Algotezza...
men skulle du vilja svara påordet medvetande används ofta, men vad är medvetande?
det är ändå FRÅGOR...
Medvetande - består av vad du just nu upplever och vad du har upplevt (du kan just nu inte uppleva allt du har upplevt, minnas det, men det finns i ditt medvetande ändå, som potentiella minnesupplevelser; fantasi består av att manipulera minnen, bryta ner dem, sätta ihop dem). Om det finns särskilda totala ny-upplevelser som är möjliga via enbart andliga sinnen, t.ex. intuition, vet jag ej.
Varje individ har ett individuellt medvetande. Eventuellt kan vi säga att våra individuella medvetanden uppgår i Guds (först kanske jordklotets - galaxens - galaxhopens...) medvetande...
Medvetandet får sina egenskaper genom det som fyller det. Utan detta innehåll är det bara vitt brus.
/Algotezza
det är just medvetandet i sig jag är intresserad av...
upplevelser som färgar medvetandet är inte så intressanta...
är medvetandet något som är SÄREGET eller är det något som skapas utav den fysiska kroppen???
ifall det INTE är skapat utav kroppen, hur skall vi kunna PÅVISA det??
och ifall det är skapat utav kroppen, hur skall vi kunna påvisa det??
nuddle skrev:Algotezza skrev:nuddle skrev:Algotezza...
det är ändå FRÅGOR...
/Algotezza
det är just medvetandet i sig jag är intresserad av...
är medvetandet något som är SÄREGET eller är det något som skapas utav den fysiska kroppen???
Medvetandet utan sitt innehåll, upplevelserna, är bara vitt brus. Något som är. Och som bara kan se sig själv genom det innehåll det fyller sig med.
Är du idealist menar du att medvetandet skapat kroppen. Är du materialist menar du att medvetandet emanerar ur kroppen såsom varande ett tillräckligt komplext system för att medvetande som en del av det självreglerande systemet en tillräckligt komplex fysisk struktur utgör, såsom kroppen, skall uppkomma.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza skrev:Är du idealist menar du att medvetandet skapat kroppen. Är du materialist menar du att medvetandet emanerar ur kroppen såsom varande ett tillräckligt komplext system för att medvetande som en del av det självreglerande systemet en tillräckligt komplex fysisk struktur utgör, såsom kroppen, skall uppkomma.
/Algotezza
Ja, det stämmer
men varken IDealisten eller Materialisten har några speciella bevis bakom sina påståenden, eller har de det?
det kan också vara något mitt-emellan, tex så kan den fysiska kroppen vara skapat utav materia medans medvetandet "sätter" sig fast på varje liten materia atom...
vad skall vi kalla en sådan tro? det är iafall min tes
Algotezza skrev:Medvetandet utan sitt innehåll, upplevelserna, är bara vitt brus. Något som är. Och som bara kan se sig själv genom det innehåll det fyller sig med.
M E N om detta stämmer algo då finns det inget nytta i medvetandet...
vi kan då uppleva saker utan den, för enligt din definition är DEN bereonde utav upplevelser
eller har jag missuppfattat dig?
- freddemalte
nuddle skrev:Det är just medvetandet i sig jag är intresserad av...
Här är det nog bara till att acceptera att vi inte har en tillräcklig kunskap om hur världen är beskaffad för att kunna avgöra om det vi kallar medvetandet är genererat av fysiska processer eller om det är ett fenomen i sig som enbart förmedelar en upplevlese av våra liv etc. För det första måste man ju komma på en tillförlitlig metod att avgöra detta på. Hur ska den se ut?
Låt mig utgå från två olika antaganden.
Antagande 1: Medvetandet är ett korrelat till de fysiska processerna i hjärnan.
Ja om så är fallet borde vi kunna detektera medvetandet enligt de teorier som t.ex. Daniel Dennett förspråkar ( http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness_Explained ). Det handlar i så fall bara om att utveckla tillräckligt bra metoder för detta. Därefter kan vi ställa frågan: Har medvetandet en central funtion för hjärnans aktiviteter eller är det ett epifenomen?
Antagande 2: Medvetandet är ett firstående icke-fysiskt fenomen som inte supervengerar på hjärnans fysiska tillstånd.
Ja, härvidlag kan man väl egntligen inte hitta några bra experimentella metoder? Hur skulle i så fall de se ut?
Slutligen kan man väl säga att enligt Common-sense-synen på världen och vanlig logik samt det vi hittils sett av tillvaron lutar det väl starkt mot att alternativ 1 är den mest troliga - ungerfär som det där med Gud och evolotionsteorin etc - men det är en saga för sig
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."