Ang. Fri vilja

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 02 aug 2010 22:03

freddemalte skrev:
Algotezza skrev:Att det finns en fri vilja kan man göra klart för sig genom att försöka nyttja den, inte snacka om den bara. Kan man inte det, finns det inte.

Den som vill slippa sitt personliga ansvar kan i stället hävda att den inte finns.

/Algotezza

Så kan man kanske se det men det svara inte på frågan!

Sen kan man väl förvisso anses ansvarig för en handling även om man inte ontologiskt kunde ha gjort något annat? Det var ju ändå jag som utförde den! Och så långe vi har ett samhälle och en social konstitution som går ut på att vi är enskilda individer så kan ju moralen fungera ändå. Vi tillrättavisar ju t.ex. våra husdjur även om vi kanske inte läser in någon större fri vilja hos dem - eller? Eller ett annat banalt exempel. Låt säga att vi får ett fel på bilen som gör att den inte går att bromsa ordentligt. Då tar vi väl ur den ur trafik även om vi anser att bilen inte kunde välja något annat? Vi reparerar den och så är den välkommen på våra vägar igen. Så ett system behöver alltså inte styra sig själv för att kunna vara en agent i hur vi behandlar systemet. Vår hantering av andra människor vad avser moral i samhället skiljer väl sig egentligen inte från hur vi hanterar bilen som inte gör som vi vill?

morlen är frikopplad från fri vilja av minst två anledningar. 1. Vi upplever det som att människor i vår omgivning och vi själva har en fri vilja och denna upplevelse eller känsla räcker (uppenbarligen) som grund för att anse att någon har gjort något med egna intentionen och baserat på egna val (även om så kanske inte är fallet, ontologiskt sett). 2. Genom att ge någon ansvar för sina handlingar bygger vi upp ett rättsväsende som kan vara väl fungerande oavsett intentionen hos den som utförde handlingen (se bilexemplet). Det kan ju exempelvis vara så att vi har starka skäl att tro att personen gör om handlingen igen och av denna anledning vill vi skydda oss från detta, omvänt kan det ju vara så att vi upplever att en person gör saker som vi tycker om och därför vill vi försöka skapa förutsättningar för detta igen, trots att det ontologiskt inte finns några intentionala processer bakom själva handlingen. Här är de alltså lätt att blanda ihop ordet frihet med det frihet som används som motsatsord till tvång/hinder. Vilket inte är det ord som är aktuellt vid fri vilja vars motsatsord möjligtvis blir styrd eller strikt påverkad.

Så med andra ord handlar min fråga om den fria viljan inte om psykologi, samhällsbyggnad, fenomenologi eller andra sådana parametrar utan om de som anser att det finns en ontologiskt fri vilja. Jag vill helt enkelt bara veta hur de tänker sig att den fungerar och verkar!

Låt mig upprepa frågan för säkerhets skull:

Om vi tänker oss en person som utför en handling utifrån en egen fri vilja. Handlingen, tanken eller processen som startas är alltså inte styrd av något annat än personers egna önskningar, mål, intentioner, känslor, åsikter, värderingar, kunskaper, intellekt, insikter etc. Eller är den även fri från det? Om inte, så måste ju personen välja alla dessa också???? Hur väljer man sina känslor, sitt intellekt, sina visioner, sin kunskap för stunden så att man kan välja vad man vill? Om man är helt fri från dessa parmterar, ja då dyker ju en annan fråga upp: Hur fri är man om ens vilja inte är baserad på det man önskar, ens intellekt etc.

Det är detta jag är nyfiken på. Det är väl lika bra att jag understryka att jag personligen inte har någon relevant åsikt i detta utan vill enbart höra hur de som anser att vi har en ontologiskt fri vilja tänker sig denna!

Fredrik

Viljan blir varken friare eller mer bunden genom filosofiska termer.

Man kan teoretisera över den, ja.

Men varför inte göra egna praktiska experiment?

Till grund för filosoferandet?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Re: Ang. Fri vilja

Inläggav Johan Ågren » 02 aug 2010 22:03

Rorschach skrev:
freddemalte skrev:
Rorschach skrev:
freddemalte skrev:
Makterna skrev:Tja om du tycker att den tolkningen av ordet "fri" är mer lämplig att använda än den tolkning som alla andra använder, så varsågod. Grattis förresten till att du lyckades klämma in ordet "enkom" i två meningar i rad.

Tack! ;-)

Debatten om fri vilja är rätt så intressant mest för att den för mig ter sig rätt så rörig.

Så sant, så sant - jag är lite nyfiken på vad de som anser att människan har en fri vilja menar med detta påstående? Ty hur jag än klurar på detta så går det inte att få ihop till en vettig teori - hur i hela friden skulle man kunna välja vad man vill? Vilka psykologiska, mentala, fysiska, logiska, biologiska, filosofiska , eller andliga (om du så vill) "mekanismer" skulle ligga bakom något sådant?

Låt säga att jag just nu vill äta en apelsin. Apelsinen är framför mig och jag har en full motorisk funktionalitet. Jag kan alltså sträcka mig fram till apelsinen, ta den, skala den och äta upp den. Min s.k. fria vilja gör att jag just nu bestämmer mig för att göra detta. Men hur väljer jag att jag vill göra det? Det är detta jag inte kan luska ut! Vänligen kom med förslag på hur det skulle vara upplagt!

Fredrik

PS. Min fråga har inget med varken slump, determinism eller något annat sådant att göra. Det är själva idén om fri vilja jag avser. DS.

Med "fri vilja" avser jag att man kan göra vad man vill. Detta med att "välja vad man vill" ter sig underligt, skall det förstås som att jag skall kunna välja att vilja diska? (Jag vill inte diska nu.)

Om du börjar att diska så ville du det. Att du gör det motvilligt tyder endast på att du inte ville göra det känslomässigt. Vad du gjort är att du bara blandat in ytterligare en aspekt som underordnas i den fria viljan, men inte har med den fria viljan att göra i sig. "-Jag ville inte diska, men gjorde det ändå" visar således på att den fria viljan har segrat då den även tog med i beräkningen att det framtida lidandet skulle bli större. Det rådde en process som är karaktäristiskt för den fria viljan. Det kan också ha skett genom tvång; med pistolhot, eller orubbligt präglad plikttrogenhet. Att du diskar under pistolhot ingår ändå i den fria viljan (även om de flesta kommer fram till att det är bästa att diska), medan den präglade plikttrogenheten är ett sant tvång. Det finns då inget att reflektera över då det är en präglad reflex. Förutom alternativ krävs det möjlighet till reflektion. Saknas den kan vi aldrig göra anspråk på frihet.

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Ang. Fri vilja

Inläggav freddemalte » 03 aug 2010 07:35

Algotezza skrev:Att det finns en fri vilja kan man göra klart för sig genom att försöka nyttja den, inte snacka om den bara. Kan man inte det, finns det inte.Den som vill slippa sitt personliga ansvar kan i stället hävda att den inte finns./Algotezza
Rorschach skrev:Med "fri vilja" avser jag att man kan göra vad man vill. Detta med att "välja vad man vill" ter sig underligt, skall det förstås som att jag skall kunna välja att vilja diska? (Jag vill inte diska nu.)

Frank Lorentzon har doktorerat i ämnet med avhandlingen "Fri Vilja?". Det är delvis denna avhandling min fråga utgår ifrån.

Avhandlingen har ISBN 9173464422 för den som är intresserad.

Rorschach och Algotezza, ja det går väl att ha den definitionen och synen på fri vilja och därmed är frågeställningen ganska oproblematiskt. Man skulle antagligen kunna demontera och förenkla alla filosofiska frågeställningar på samma sätt med resultatet att det inte blir något filosoferande.  

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2010 08:31

Fri vilja,

1, finns det någonting som är fritt i absoluta termer, hur skapas i så fall frihet? Det är möjligt i betydelsen ofärdigt, ofullkomligt, helt enkelt ej färdigt

2. då kommer nästa fråga, varför är skapelsen ej färdig...den som förstår detta han förstår också varför det så kallade onda finns,

3. det är därför det inte finns någon toppsten på cheops-pyramiden och att vi har sjunde dagen, vilodagen..

4. vi har alltså erbjudits en chans att få deltaga i skapelsen, och detta deltagande är unikt för varje människa, det är den enda frihet vi har...FRIHET ATT SKAPA..

5. men de flesta människor verkar inte intresserade av att deltaga i skapelsen genom att försöka göra den till en harmonisk och kärleksfull enhet....är det kanske avundsjukan som hakar upp processen

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 aug 2010 09:58

Harald Davidsson skrev:Fri vilja,

1, finns det någonting som är fritt i absoluta termer, hur skapas i så fall frihet? Det är möjligt i betydelsen ofärdigt, ofullkomligt, helt enkelt ej färdigt

2. då kommer nästa fråga, varför är skapelsen ej färdig...den som förstår detta han förstår också varför det så kallade onda finns,

3. det är därför det inte finns någon toppsten på cheops-pyramiden och att vi har sjunde dagen, vilodagen..

4. vi har alltså erbjudits en chans att få deltaga i skapelsen, och detta deltagande är unikt för varje människa, det är den enda frihet vi har...FRIHET ATT SKAPA..

5. men de flesta människor verkar inte intresserade av att deltaga i skapelsen genom att försöka göra den till en harmonisk och kärleksfull enhet....är det kanske avundsjukan som hakar upp processen

1. Vad menar du med finns? Vad avser du med fritt? Vad är absolut?

2. Hur ser du att något är färdigt? Vad är färdig för dig? Är du en av dem som förstår?

3. ?

4. Vad avser du med delta i skapelsen? Menar du att det vi håller på med här på jorden skulle vara själva skapelseprocessen? Chans skriver du, vad avser du med detta?

5. Hur vet du att "de flesta" inte vill delta i det du skriver om? Är det medias rapportering eller vart har du fått den informationen?

Fredrik

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2010 11:04

Harald Davidsson skrev:
Fri vilja,

1. Vad menar du med finns? Vad avser du med fritt? Vad är absolut?

2. Hur ser du att något är färdigt? Vad är färdig för dig? Är du en av dem som förstår?

3. ?

4. Vad avser du med delta i skapelsen? Menar du att det vi håller på med här på jorden skulle vara själva skapelseprocessen? Chans skriver du, vad avser du med detta?

5. Hur vet du att "de flesta" inte vill delta i det du skriver om? Är det medias rapportering eller vart har du fått den informationen?

Fredrik

1. Problemet med FINNS är att vi människor befinner oss i olika existentiella positioner, det är en gåta att vi är här, det är en gåta att vi lever och det är en större gåta att vi ska dö, och att vi inte ens i skolan får ta upp dessa essentiella existentiella frågor. Vi har så att säga ingen fast punkt att hålla oss till, vi kastas in på scen bara, med allt det falskspeleriet och raplakajan som dramat innehåller, vi har inte ens en god människa att gå till som vill försöka ge oss sanningen på allvar, vi hänger oss fast i mammas kjol så länge det går.

fritt existerar i samhället som något som är gratis och som ide i universum som vakum, men jag menar att vi får se begreppet fritt som att vi alla får en chans ATT VARA MED och jobba med det som ännu inte finns, den färdiggjorda SKAPELSEN

2. att något är färdigt, dels som konstnär avslutar jag varje tavla, dels som att mina handlingar individuellt har överförts till mitt tanke-maskineri och behöver alltså varken händer eller fötter, men kollektivt handlar det om kärleken till sin nästa, även om jag gjort med jobb färdigt med skapelsen så måste jag hjälpa till osynligt och indirekt
att vissa andra kanske också kan bli färdiga.

4. ja, det är vår egentliga uppgift

5. det kan jag ju se genom mina egna erfarenheter

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 aug 2010 11:21

Harald Davidsson skrev:[. . .]
Ok, tack för ditt svar / F

Minded

Inläggav Minded » 03 aug 2010 11:32

Harald Davidsson skrev:vi har alltså erbjudits en chans att få deltaga i skapelsen, och detta deltagande är unikt för varje människa, det är den enda frihet vi har...FRIHET ATT SKAPA..

Deltaga i skapelsen..

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 aug 2010 12:10

Om man bara har "en (1) frihet" så är det väl inget fritt val. Samtidigt så antyder du att man kan undvika denna enda frihet. Hur är det möjligt att undvika den enda frihet vi har? Är inte detta undvikande ett val vi har? Om inte hur kan du klanka ner på de människor som inte kunnat ta detta steg? Eller menar du med "den enda friheten" att det är upp till var och en att hitta sitt egna högre kall, och att det inte ges någon annan egentlig väg i livet (allt annat är i realiteten enbart att stå att stampa/sitta i väntrummet).

Ser då samma dubbla frihet som Zokrates är inne på; att vi har ett val, men ändå inte. Detta består då i att vi mycket väl kan välja hur vi vill förhålla oss till livet (vi har i grunden en ontologisk valfrihet), men ska vi leva livet så har vi inte så många andra val än att följa med det flöde vi fötts i. Alla andra val är enbart interim och att uppehålla sig på felaktiga grunder. Detta är ju inte så konstigt egentligen. Frågan är hur mycket utsvävningar och utsmyckningar som är OK att ta med sig på denna resa. Är det OK att ändå samla på frimärken ett tag, eller är det bara att slå ihop boken?

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2010 14:45

Om man bara har "en (1) frihet" så är det väl inget fritt val, skriver du.....

ta det lugn, försök förstå vad jag sagt, vi kan förenklat säga att vi har frihet att skapa, en del skapar schizofreni, andra skapar lögner, osv. det är mycket mera än ett val mellan två vackra kvinnor vem vi ska skapa vårt barn med.

fri vilja,,ingen vet riktigt vad en vilja är, den påminner mycket om en stark önskning,

ifall du har mycket pengar, Johan, då kan du säga på morgonen ska jag ta tunnelbanan in till city eller ska jag ta flyget till london och äta en god frukost där,,,jag pratar om en frihet bortom pengar och rikedom och kändiskap osv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2010 14:59

Ser då samma dubbla frihet som Zokrates är inne på; att vi har ett val, men ändå inte. Detta består då i att vi mycket väl kan välja hur vi vill förhålla oss till livet (vi har i grunden en ontologisk valfrihet), men ska vi leva livet så har vi inte så många andra val än att följa med det flöde vi fötts i. Alla andra val är enbart interim och att uppehålla sig på felaktiga grunder. Detta är ju inte så konstigt egentligen. Frågan är hur mycket utsvävningar och utsmyckningar som är OK att ta med sig på denna resa. Är det OK att ändå samla på frimärken ett tag, eller är det bara att slå ihop boken?  skriver du

Jag försöker loda in mig på var du befinner dig, jag har aldrig lagt mitt liv i det fria valets händer, jag är en helt annan typ av människa, fungerar utifrån helt andra premisser, för det du talar om är ett detalj-tänkande som jag visserligen har men sällan anvönder, jag ser skogen, men inte  träden, du ser träden, men inte skogen, jag opererar från en helt annan vinkel, och faktiskt har jag framgång rent konkret, det jag använder mig av är ett överblickande tänkande mera skådande introvert impressionistiskt, så jag ser aldrig val, men helheten, jag försöker få helheten att harmonisera som man skapar en symfoni,,

jag försöker se, inte titta.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 aug 2010 15:25

Ni förstår tydligen inte vad jag försöker säga,

1. eftersom universom, skapelsen är ofullbordad finns det inget fritt val i den objektiva världen, alltså den sociala, konkreta, materialistiska och yttre världen, jag är ledsen för att jag tar bort den illusionen, den lögnen från de troendes MIND, för varje fritt val bygger på förflutet, mekanik, analys och uppdelning, men den världen är redan passerad, låt de döda begrava de döda, sa Jesus.

2. eftersom vi fått frihet att deltaga i färdigskapandet av skapelsen, så finns igentligen inte tiden, för att skapa någonting nytt är bortom tiden, vi befinner oss inte direkt i det absoluta, men i DET KREATIVA tänkandet, har ni sett van goghs gula färg, den är bortom tiden, den är en aspekt av kärleken, som till sist ska smäta ihop den nya helheten och är bortom tiden.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 aug 2010 16:31

Harald Davidsson skrev:Ni förstår tydligen inte vad jag försöker säga.
Det skulle jag ha tolkat som att jag har vissa problem med min kommunikation alternativt svårigheter att uttrycka mina tankar på ett för andra begripligt sätt. Vänligen förtydliga dig eller fortsätt att bli missförstådd. /Fredrik

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 aug 2010 00:05

Jag tror inte på din goda vilja löngre, och du vet pärlor till svin.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 04 aug 2010 05:50

Nu har jag lodat in trådens nivå och den är mycket låg, primitiva och outvecklade tankar,

till exempel, det fria valet som hela tiden Johan tar upp,  och jag minns nu varför jag inte blev imponerade av Sören Kierkegaards antingen -eller, och nu förstår jag att det berodde på att det  egentligen var en politisk pamflet han skrev som handlade om POLITIK, inte om filosofi, för det fria valet handlar alltså om LIBERALISMENS vara eller icke vara, alltså Adam smiths politiska ideer,

och min egen filosofi har alltid varit att söka frihet från det fria valet.

Återgå till "Filosofi"