RÄTTIGHETEN ATT - FRÅGA?
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Va?
Hånler?
Vad är det?
Vad är det?
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
Re: Tanke till Marksa:
* KYREUS * skrev:det verkar
som om
du gillar läget;
Ja visst, men ändå frågar jag mig varje kväll om jag vaknar imorgon.
Varje dag är en resa.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Nu kan jag inte låta bli att skratta :) Äh, Kyreus är mycket bra på sitt sätt. "Är han?" "Ja, jag tror det - vad tror du?" "Nja, jag vet inte - vad tror du?" .... FÖR MÅNGFALD, säger jag, och därför gillar jag Kyreus sätt för det liknar inget jag har nära inpå mig IRL. Ingen jag känner uttrycker sig som han.
Skogsälvan skrev:Nu kan jag inte låta bli att skratta :) Äh, Kyreus är mycket bra på sitt sätt. "Är han?" "Ja, jag tror det - vad tror du?" "Nja, jag vet inte - vad tror du?" .... FÖR MÅNGFALD, säger jag, och därför gillar jag Kyreus sätt för det liknar inget jag har nära inpå mig IRL. Ingen jag känner uttrycker sig som han.
Fast det är ju inte så han säger. Han använder sig av en helt annan retorik, att du missat den tycker jag är förunderligt. Han kommer med ett förakfullt påstående, när jag sedan påpekar att han har fel så tramsar han bort det. På precis samma sätt som han hela tiden slingrar sig i sakfrågor. Så något mer i riktning dialog och har han ju aldrig presenterat här i alla fall.
CAUSTIX,
Om du stör dig på en användare så vill jag be dig om att fokusera din energi på att vända dig till personer som du kan ha en konstruktiv dialog med. Som det är nu blir det i mina ögon en studsande negativitet som inte är allmängiltigt intressant. Kyreus står fast i sin person som vuxit fram under längre tid. Många på forumet uppskattar honom och har ett givande utbyte med honom, det är jättebra. Jag har aldrig sett att en sådan typ av negativitet som du uppvisar mot Kyreus här har lett till annat än låsta positioner och en tråkig stämning. Det har under längre tid varit ett vanligt uppträdande på forumet, så som du fortfarande uppvisar. Det vill jag inte se längre. Så jag får be dig rikta dina inlägg lite 'vänligare' för att slippa ta till rensande moderering.
Om du stör dig på en användare så vill jag be dig om att fokusera din energi på att vända dig till personer som du kan ha en konstruktiv dialog med. Som det är nu blir det i mina ögon en studsande negativitet som inte är allmängiltigt intressant. Kyreus står fast i sin person som vuxit fram under längre tid. Många på forumet uppskattar honom och har ett givande utbyte med honom, det är jättebra. Jag har aldrig sett att en sådan typ av negativitet som du uppvisar mot Kyreus här har lett till annat än låsta positioner och en tråkig stämning. Det har under längre tid varit ett vanligt uppträdande på forumet, så som du fortfarande uppvisar. Det vill jag inte se längre. Så jag får be dig rikta dina inlägg lite 'vänligare' för att slippa ta till rensande moderering.
Vänligare? Det är ju Kyreus som söker, genom implicita nedvärderande utsagor, "rädda skinnet". Det är ju han som står för det negativa, det ovänliga. Det kan knappast kallas "taskigt" att påpeka att självbilden inte stämmer överens med hur man ser den som påstår något om sig självt. Det är ärligt.
Vem var det här som började med "name calling"? Och om något borde du väl säga till mig då som gav svar på tal även om talet inte var riktat mot mig.
Man måste ju kunna diskutera det uttryck man ger här, eller? Har vi en rätt till att "äga" de trådar vi skapar? Har vi en rätt att undanbedja oss svar, eller påpekanden om att vi inte ger svar? Är inte detta publikt detta fora?
Se det istället som att det finns en vänlighet, en omtanke, i att påtala om man ser någon fela. Gör man det inte far man med en dom som inte ligger i öppen dager, och domen kommer ta sig uttryck när man kommenterar "sakfrågan" allt som oftast.
Vem var det här som började med "name calling"? Och om något borde du väl säga till mig då som gav svar på tal även om talet inte var riktat mot mig.
Man måste ju kunna diskutera det uttryck man ger här, eller? Har vi en rätt till att "äga" de trådar vi skapar? Har vi en rätt att undanbedja oss svar, eller påpekanden om att vi inte ger svar? Är inte detta publikt detta fora?
Se det istället som att det finns en vänlighet, en omtanke, i att påtala om man ser någon fela. Gör man det inte far man med en dom som inte ligger i öppen dager, och domen kommer ta sig uttryck när man kommenterar "sakfrågan" allt som oftast.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Så jag är helt med CAUSTIX i fråga om omdöme kring Kyreus uttryck. Jag tycker att han är intellektuellt ohederlig. Han har en retorik som söker få sagt påståenden utan att de skall kunna bli ifrågasatta.
Men dömer jag denne person i hans liv? Nej jag dömer bara den mask som han har här, hans persona, hans uttryck.
Det går inte att kasta av sig masken, vi blir enbart synliga genom den mask vi bär. Man kan däremot söka att inte relatera till sin egen mask, dvs inte vara personlig, inte söka leva upp till något, utan ge "autentiskt" svar i varje situation oberoende av hur man förut, eller i ett kommande läge, har/vill bli sedd.
Jag har iofs skäl att tvivla på CAUSTIX antagna metod, just för att jag själv tänkt mig ha samma angreppssätt. Men det kan vi ta någon annan stans.
Men dömer jag denne person i hans liv? Nej jag dömer bara den mask som han har här, hans persona, hans uttryck.
Det går inte att kasta av sig masken, vi blir enbart synliga genom den mask vi bär. Man kan däremot söka att inte relatera till sin egen mask, dvs inte vara personlig, inte söka leva upp till något, utan ge "autentiskt" svar i varje situation oberoende av hur man förut, eller i ett kommande läge, har/vill bli sedd.
Jag har iofs skäl att tvivla på CAUSTIX antagna metod, just för att jag själv tänkt mig ha samma angreppssätt. Men det kan vi ta någon annan stans.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Med vänligare menar jag att bli tydligare på sin egen sakframställan och hålla lite större integritet i den istället för att som nu är söka konfrontation med någon som inte har intresse av att gå i svaromål på det vis man själv vill se. Det är mer hederligt i mina ögon att tydligt framställa sin sak. Jag håller med skogsälvan i att det finns en charm i personliga uttryckssätt. Men visst, har jag missat något (name-droppande eller annat regelvidrigt) så tar jag gärna emot en länk/citat till det i pm, så ska jag se om det kräver åtgärd.
Loke skrev:CAUSTIX,
Nja om du läser hans inlägg från NY-starten så hänvisar han ju redan från start implicit till tidigare argumentation, inte minst genom denna tråden mfl. Det är inte så otydligt att se att han verkar fiska efter pajkastning. Varje seriöst försök av mig att ingå i dialog på ett sjyssta sätt bemöts alltid med en värre spotloska (för att använda kyreus uttryck). HAN själv visar ju med stor tydlighet att han vill att det skall fortgå på "pajkastarnivå" inte minst genom att bl.a. skapa trådar om "varför" jag hatar honom (det gör jag ju inte). Tydlig martyrdramaturgi som i sin enorma övertydlighet inte kan ha ungått någon. Jag tycker att han inte kör med en juste retorik och intellektuell ohederlighet.
Men KYREUS, för mig är det lungt. Vi kan stryka ett streck över det hela och i stället hålla oss till sak. Men då vill jag också att det blir ett seriöst deltagande av dig där du också vågar vara kritisk mot din egen ståndpunkt.
J R Auk skrev:Jag har iofs skäl att tvivla på CAUSTIX antagna metod, just för att jag själv tänkt mig ha samma angreppssätt. Men det kan vi ta någon annan stans.
Jag skulle egentligen säga tack för stödet, men jag vet att du håller med just i sak och inte "mig". MKT Intellektuellt hederligt :)
Utveckla gärna det citatet ovan, här eller nån annanstans. Nu blev jag nyfiken.
- Harald Davidsson
Rättighet?
Vad är det? skriver Kyreus
Förenade Nationernas deklaration
om de mänskliga rättigheterna
som skulle vara en bra röst för super-ego inom oss
tillsammans med samvetets röst, Gud
måste vi ta oss dessa rättigheter
måste vi ta oss rätten att ha Gud som samvetets röst
eller ska samhället inte bara stödja oss, men kanske också belöna oss för
årets bästa samvete
eller kanske världsmästerskap i det bästa,
djupaste, godaste, hederligaste samvete som existerar på jorden.
och Sverige sände 17 deltagare
Vad är det? skriver Kyreus
Förenade Nationernas deklaration
om de mänskliga rättigheterna
som skulle vara en bra röst för super-ego inom oss
tillsammans med samvetets röst, Gud
måste vi ta oss dessa rättigheter
måste vi ta oss rätten att ha Gud som samvetets röst
eller ska samhället inte bara stödja oss, men kanske också belöna oss för
årets bästa samvete
eller kanske världsmästerskap i det bästa,
djupaste, godaste, hederligaste samvete som existerar på jorden.
och Sverige sände 17 deltagare
- Harald Davidsson
Du behöver nog ingen överrock i Indien? Eller vart i Indien håller du till?? Fredrik
Det finns ett bergsmassiv på gränsen mellan Kerala och Tamil,
den högsta toppen är på omkring 3000 meter, och där finns
Kodaikanal, en hill station, på tamil sidan, och 20 km
fågelvägen från Kodaikanal i tamil finns jag.
överrockar är vanligt inte bara i Argentina men också i Indien
Harald Davidsson
Det finns ett bergsmassiv på gränsen mellan Kerala och Tamil,
den högsta toppen är på omkring 3000 meter, och där finns
Kodaikanal, en hill station, på tamil sidan, och 20 km
fågelvägen från Kodaikanal i tamil finns jag.
överrockar är vanligt inte bara i Argentina men också i Indien
Harald Davidsson
- Harald Davidsson
i Maradonas fall handlade det om att STÖRA honom,
hindra hans koncentration och hans vara som
fotbollsspelare för det mesta på ett olagligt vis,
sparka honom rått på smalbenen, knäa honom i
baken och ryggen, göra honom ur humör, osv..
en överrock försöker normalt i samhället att försöka
komma så nära den han ska STÖRA som möjligt, han
försöker då spela en mycket mjuk vänskap för den han
ska störa för att kunna få vara ostört tillsammans med honom,
han kan sedan börja störa bland annat
genom att anteckna alla positiva personer runt sitt offer och
sedan ge listan till den grupp som sänt honom och de kommer
att avlägsna alla positiva personer steg för steg runt sitt offer osv..
hur många överrockar hade inte KGB
hindra hans koncentration och hans vara som
fotbollsspelare för det mesta på ett olagligt vis,
sparka honom rått på smalbenen, knäa honom i
baken och ryggen, göra honom ur humör, osv..
en överrock försöker normalt i samhället att försöka
komma så nära den han ska STÖRA som möjligt, han
försöker då spela en mycket mjuk vänskap för den han
ska störa för att kunna få vara ostört tillsammans med honom,
han kan sedan börja störa bland annat
genom att anteckna alla positiva personer runt sitt offer och
sedan ge listan till den grupp som sänt honom och de kommer
att avlägsna alla positiva personer steg för steg runt sitt offer osv..
hur många överrockar hade inte KGB