Alternativ kroppsvård

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 06 aug 2010 01:42

Jag är väl ganska lik dig Johan, fast jag gick ett par steg längre. Jag ville veta om kroppen var självrensande, så jag utförde ett experiment genom att inte tvätta mig alls under två års tid, och ja, kroppen är självrenande och stöter bort all skit, konsekvensen var att håret blev bättre, inga mjäll och perfekt silkeslent, likaså försvann alla kroppsodörer då kroppen fick sköta det själv, i klartext så slutade jag lukta svett helt enkelt (nej, det var inte så att mitt luktsinne försvann). Ett annat experiment som dock misslyckades var när jag slutade borsta tänderna, det resulterade i att hälften av alla tänderna ruttnade bort, så borsta på bara, men försök dra ned på tvagandet, det är ju rent sjukligt och skadar kroppens organismer mer än det gör nytta.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 06 aug 2010 01:50

Är du seriös, Zokrates - tvättade du dig inte på två år?  :shock: Förstå mig rätt, jag fördömer dig inte, men nog blir jag chockad. Har svårt att tänka mig att det inte luktade.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 06 aug 2010 02:35

Zokrates skrev:Jag är väl ganska lik dig Johan, fast jag gick ett par steg längre. Jag ville veta om kroppen var självrensande, så jag utförde ett experiment genom att inte tvätta mig alls under två års tid, och ja, kroppen är självrenande och stöter bort all skit, konsekvensen var att håret blev bättre, inga mjäll och perfekt silkeslent, likaså försvann alla kroppsodörer då kroppen fick sköta det själv, i klartext så slutade jag lukta svett helt enkelt (nej, det var inte så att mitt luktsinne försvann). Ett annat experiment som dock misslyckades var när jag slutade borsta tänderna, det resulterade i att hälften av alla tänderna ruttnade bort, så borsta på bara, men försök dra ned på tvagandet, det är ju rent sjukligt och skadar kroppens organismer mer än det gör nytta.


Är nog i en nedåtgående fas gällande mina tänder. Problemet är att jag oftast somnar innan jag har bestämt mig för att gå och lägga mig. Kommer snart att sommna här i soffan, och jag orkar inte ta mig upp och borta tänderna just nu. Blir ju dessutom pigg då igen.

Det där med tvättningen tror jag på. Men du använde inte vatten heller? Att inte använda tvål och schampo har jag stött på.

Klädbyten då? Har man ylleunderkläder så kanske man inte behöver byta så ofta?

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 06 aug 2010 19:16

Johan Ågren skrev:
Zokrates skrev:Jag är väl ganska lik dig Johan, fast jag gick ett par steg längre. Jag ville veta om kroppen var självrensande, så jag utförde ett experiment genom att inte tvätta mig alls under två års tid, och ja, kroppen är självrenande och stöter bort all skit, konsekvensen var att håret blev bättre, inga mjäll och perfekt silkeslent, likaså försvann alla kroppsodörer då kroppen fick sköta det själv, i klartext så slutade jag lukta svett helt enkelt (nej, det var inte så att mitt luktsinne försvann). Ett annat experiment som dock misslyckades var när jag slutade borsta tänderna, det resulterade i att hälften av alla tänderna ruttnade bort, så borsta på bara, men försök dra ned på tvagandet, det är ju rent sjukligt och skadar kroppens organismer mer än det gör nytta.


Är nog i en nedåtgående fas gällande mina tänder. Problemet är att jag oftast somnar innan jag har bestämt mig för att gå och lägga mig. Kommer snart att sommna här i soffan, och jag orkar inte ta mig upp och borta tänderna just nu. Blir ju dessutom pigg då igen.

Det där med tvättningen tror jag på. Men du använde inte vatten heller? Att inte använda tvål och schampo har jag stött på.

Klädbyten då? Har man ylleunderkläder så kanske man inte behöver byta så ofta?


Ok, egentligen borde svaret ligga i din alternativtråd, då det handlar om ett alternativ mot dagens tvättfixering och renlighetshysteri. Vi vet att överdriven hygien leder till rubbningar i kroppen, detta i sin tur leder till ökade allergier, eksem, dålig hälsa och framförallt påverkar detta i sin tur miljön, hav och sjöar och de liv som vi förmodligen vill ha kvar där utan rubbade ekosystem.

Så för att gå igen HUR man kan klara sig utan att belasta dessa känsliga system så kör jag en miniguide.

Börja försiktigt med att dra ned på den dagliga tvagningen
Ducha aldrig, bada aldrig i badkar.
Använd endast en mild tvål om du måste, undvik schampoo helt.
Följande kroppsdelar kan tvättas varje dag - händerna.
Tvätta fötterna max en gång i veckan.
Tvätta underlivet varannan dag och använd samma tvål som till händerna.
Tvätta armarna och armhålorna med bara vatten var tredje dag.
Skölj av ansiktet vid behov. ( Beror mycket på hur du äter och vad).

Byt underkläder varje dag, dvs underbyxor, t shirt, strumpor. Kör en stortvätt en gång i månaden, använd milt tvättmedel och inga sköljmedel. Gå naken i hemmet så ofta det är möjligt.

Kroppen nybildar hela tiden det yttre hudlagret där skiten sitter, dessa hudpartiklar fastnar i kläderna, därav behovet av att istället för överdriven tvagning ersätta det med att byta kläder oftare. Kroppen återfår sin naturliga PH-balans, bakterier som hör hemma på kroppen får en chans att göra det de skall och därmed hamnar de i balans.
Det är en myt att man luktar illa om man inte tvättar sig varje dag, du luktar ju egentligen då bara människa och inte äpple eller någon annan frukt, hur nu någon kan inbilla sig att det är mer naturligt?, det är din naturliga lukt och inget att skämmas för. Med tanke på att kroppen hamnar i en bättre balans, så stressar kroppen mindre och kroppen slipper hyperkämpa med att försöka återställa en rubbad balans. Detta gör i sin tur att du spar energi och därmed svettas mindre.

En sjukligt överdriven hygienmani är skapad av smarta businessmän som gjort folk till ett allergiskt eksemoffer med taskig glans i håret och fler skadliga bakterier än någonsin tidigare, men vill ni ha allergiska barn och döda vattendrag så varsågoda, som man bäddar får man ligga.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 06 aug 2010 19:29

... använd TANDTRÅD iafall
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 06 aug 2010 19:42

Zokrates,

har svårt att tänka mig den reflekterande människa som inte får sig en tankeställare av ditt inlägg. Jag brukar ofta tänka på det här, men de gånger jag provat så har jag aldrig kommit över tröskeln. Det har börjat klia i håret och på kroppen, vilket säkert är en reaktion på att den faktiskt är i obalans. Jag tänker nu försöka igen, för egentligen så har jag inget annat val, och ingen annan heller om man vill framstå som någorlunda genomtänkt.

Kan tänka mig att jag måste skölja av mig då och då. Kommer ofta hem med ett lager sågspån eller spackel fastklibbat på min svettiga kropp.  :) Bara att skölja av sig kan väl inte vara så hämmande för bakterierna, eller är det kloret i vattnet? I en sjö då? Verkar ju ändå vara naturligt att ta ett dopp i en sjö då och då.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 06 aug 2010 20:20

Sågspån och spackel, är två väldigt ohälsosamma kroppssubstanser... Ja det jag skrev var ju en rekommendation för att få folk i allmänhet att kanske våga sig på att prova, men sunt förnuft säger mig att det du har på dig när du kommer hem inte är alltför bra för hälsan att ha kvar en längre tid. Men duschar du av dig det så är det helt okej, synd bara att partiklarna hamnar i just de vattendrag där de senare fortsätter att göra skada. Egentligen vore det väl bäst om man kunde återgå till gamla sätt att bygga hus, med lera och halm.
http://www.etikochenergi.se/bygg-underh ... erhus.html

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 06 aug 2010 20:33

Zokrates skrev:Sågspån och spackel, är två väldigt ohälsosamma kroppssubstanser... Ja det jag skrev var ju en rekommendation för att få folk i allmänhet att kanske våga sig på att prova, men sunt förnuft säger mig att det du har på dig när du kommer hem inte är alltför bra för hälsan att ha kvar en längre tid. Men duschar du av dig det så är det helt okej, synd bara att partiklarna hamnar i just de vattendrag där de senare fortsätter att göra skada. Egentligen vore det väl bäst om man kunde återgå till gamla sätt att bygga hus, med lera och halm.
http://www.etikochenergi.se/bygg-underh ... erhus.html


Får i så fall säga upp mig. Men miljötänket ska in mer där jag jobbar. Sågspånen är iofs ok så länge det inte är något lim i, det är mest stickigt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 09 aug 2010 20:22

Jag har så svårt att smälta det här. Jag mår så bra av vatten, psykiskt och fysiskt. Räcker det inte med att man använder produkter som inte är testade på djur och som består av alger och andra växter?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 09 aug 2010 20:26

Asso klart man kan använda alternativ, men det finns nog en anledning till katters slickande av pälsen, apors gruppvård över kroppen osv.

Något jag däremot undrat över är om inte mycket av de små liven som söker invadera oss skulle brännas ihjäl om vi gick nakna mer. Jag menar om vår tjocka hud rodnar i solen, vad gör det med microorganismer?

För övrigt tror jag nog att man skulle behöva vara nästan helt naken för att köra en Zokratisk princip.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
dk
Inlägg: 73
Blev medlem: 10 jun 2008 13:28
Kontakt:

Inläggav dk » 10 aug 2010 08:42

Men vad tror ni om sandbad istället för/eller varvat med vattenbad? Att skrubba sig med sand vore ju ett sätt att få bort döda hudrester och svett. Nar man har varit en dag på stranden (i ett inte alltför hett väder) så brukar ju huden, även om man inte doppat sig, kännas len och ren. Så kanske sand med lite salt i vore bra?

Jag har förresten läst nånstans att man kan "torrtvätta" håret med krossade havregryn. Har inte prövat dock.

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 10 aug 2010 10:16

Bemästra andningen.
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 10 aug 2010 10:18

Pho-ku skrev:Bemästra andningen.


Det tål att upprepas. Den som kan andas är mäktig.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2010 12:03

Minded skrev:
Pho-ku skrev:Bemästra andningen.


Det tål att upprepas. Den som kan andas är mäktig.


http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=6379

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 11 aug 2010 00:25

Johan Ågren skrev:
Minded skrev:
Pho-ku skrev:Bemästra andningen.


Det tål att upprepas. Den som kan andas är mäktig.


http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... php?t=6379


Ser man på :)

Som minded nämnde - detta tål att upprepas.

Se så! Prov på!
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.

– Deleuze


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster