Bild på Gud

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 05:56

sydman skrev:
Reine Strömvall skrev:I övrigt tror jag på Den Svenska Psalmboken med tillägg.

Jag är övertygad om att det hela är ett skämt, om du inte vill röja din täckmantel så kan du få vara så snäll och skicka mig ett PM och säga att allt är ett skämt så jag kan få lite sömn.

MVH Sydman

Nej det mesta är inget skämt men Gud skämtar mycket.

Jag är hans budbärare och aposte!

Kan ni inte tala om vad ni tycker om "Paradiset på jorden såsom i himmelen". Framför gärna konstruktiv kritik. Jag tycker den är underbar och frigörande gentemot den kristna judiska och muslimska tron. Detta är Guds sanna budskap!

Användarvisningsbild
Loke

Inläggav Loke » 10 aug 2010 08:57

nuddle skrev:..., och då vill jag UPPMANA heders moderatorerna eller admin att faktiskt HELT stänga av ditt KONTO, eftersom jag misstänker att du kan vara riktigt farlig också..

J O H A N   S N Ä L L A   se över denna tråd

Alla människor är potentielt farliga, men jag har inte sett något som ger mig anledning till att tro något specielt med Reine där. Ser heller ingen anledning att göra något åt den här tråden då den är en vanlig dialog. Uttryck för övertygelse och misstro, men inga grova personangrepp, massspamning eller mobbning. Jag är mycket nöjd med forumet som det ser ut nu, tycker det håller bättre nivå än på länge.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 10 aug 2010 09:03

Reine Strömvall skrev:Nej det mesta är inget skämt men Gud skämtar mycket. Jag är hans budbärare och aposte!
Kan ni inte tala om vad ni tycker om "Paradiset på jorden såsom i himmelen". Framför gärna konstruktiv kritik. Jag tycker den är underbar och frigörande gentemot den kristna judiska och muslimska tron. Detta är Guds sanna budskap!

Om vi för ett ögonblick antar att du är allvarlig och inte skämtar om själva budskapet på din hemsida, blir min fråga till dig:

1. Vad är konstruktiv kritik i detta sammanhanget?

2. Ty det händer väl ibland att de som kritiserar en viss religiös inriktning eller ett visst religiöst tankesystem anses vara "Djävulens budbärare" och därmed spelar det ingen roll vad de säger? En slags "psykologisk argumentationsteknik" . .

3. Sen undrar jag vilket fundament (epistemologiskt) som kritiken ska stå på? Vetenskap? Common-sense? Filosofiskt? Andra religioner?

Anledningen till fråga 3 är nämligen den att om vår syn på vad bevis och fakta är skiljer sig kraftigt åt så kan vi i praktiken aldrig nå konsensus utan att en av oss helt enkelt överger sin syn på detta - och då blir jag nyfiken på hur du motiverar att andra ska gå över till din syn istället för tvärt om?

Nyfikenheten har inga gränser och jag är idel öra!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 09:38

freddemalte skrev:
Reine Strömvall skrev:Nej det mesta är inget skämt men Gud skämtar mycket. Jag är hans budbärare och aposte!

Om vi för ett ögonblick antar att du är allvarlig och inte skämtar om själva budskapet på din hemsida, blir min fråga till dig:

1. Vad är konstruktiv kritik i detta sammanhanget?

2. Ty det händer väl ibland att de som kritiserar en viss religiös inriktning eller ett visst religiöst tankesystem anses vara "Djävulens budbärare" och därmed spelar det ingen roll vad de säger? En slags "psykologisk argumentationsteknik" . .

3. Sen undrar jag vilket fundament (epistemologiskt) som kritiken ska stå på? Vetenskap? Common-sense? Filosofiskt? Andra religioner?

Anledningen till fråga 3 är nämligen den att om vår syn på vad bevis och fakta är skiljer sig kraftigt åt så kan vi i praktiken aldrig nå konsensus utan att en av oss helt enkelt överger sin syn på detta - och då blir jag nyfiken på hur du motiverar att andra ska gå över till din syn istället för tvärt om?

Nyfikenheten har inga gränser och jag är idel öra!

Vänligen

Fredrik

1. Konstruktiv kritik är att kritisera själva levnadsreglerna detta är jag väldigt intresserad av att bemöta. Tron i sig kan ni väl få kritisera men jag kan inte förstå detta och inte kan jag väl ha rätt i allt. Hur anser ni att lagen bör vara är en fråga som intresserar mig väldigt mycket.

2. Djävulen existerar inte annat än som Guds alter ego (Han skämtar med oss med andra ord).

3. Vetenskap är bara bedrägerier, nåja mycket gott kommer sig av vetenskapen. Men jag anser att "Paradiset på jorden såsom i himmelen" är hundra procent vetenskap och fakta ifrån Gud. Andra religioner är bara halvsanningar men Gud kan förvandla i stort sett vilken tro som helst till sanning. Som du tror kan det bli. Men det som håller och varar längst är det som är Gud i behagligt. Och min lära behagar Gud väldigt mycket och jag vet att den fungerar.

Det blir som i paradiset om människorna går över till min tro och lära och Gud lovar att hjälpa till så det blir helt underbart. Men har man inte upplevt kärlekens ande personligen så har man väldigt svårt att förstå saken.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 10 aug 2010 10:43

Jag ser heller inget problem med den här tråden. Den ligger i "religion och andlighet". Att det är väldigt fundamentalistiskt kan jag se, men om vi ska likställa det med galenskap och att jag ska gå in och avstyra denna galenskap kan jag inte göra. Reine är dessutom medveten om att han är fundamentalistisk. Som jag ser det är det således ett ypperligt exempel på religiös fundamentalism. Och dessutom har vi freddemalte här som har så pass brett perspektiv så han kan ta tillvara på denna möjlighet.

Jag har också en fråga: Hur ser du Reine på andra religiösa fundamentalister som menar att Gud talar till dem också. Och sedan hur man ska förhålla sig till att det uppstår olika budskap som inte kan mäklas samman?

Tänker du på hur du för fram ditt budskap så att det ska mottas så bra som möjligt; dvs att du lever dig in i hur andra ser på informationen du presenterar och sedan försöker anpassa det du säger så att andra ska vara så mottagliga som möjligt? Skulle du kunna göra detta i teorin, men väljer att ändå inte göra det för att budskapet ska bli så direkt och oförvanskat som möjligt?

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 10:53

Johan Ågren skrev:Jag ser heller inget problem med den här tråden. Den ligger i "religion och andlighet". Att det är väldigt fundamentalistiskt kan jag se, men om vi ska likställa det med galenskap och att jag ska gå in och avstyra denna galenskap kan jag inte göra. Reine är dessutom medveten om att han är fundamentalistisk. Som jag ser det är det således ett ypperligt exempel på religiös fundamentalism. Och dessutom har vi freddemalte här som har så pass brett perspektiv så han kan ta tillvara på denna möjlighet.

Jag har också en fråga: Hur ser du Reine på andra religiösa fundamentalister som menar att Gud talar till dem också. Och sedan hur man ska förhålla sig till att det uppstår olika budskap som inte kan mäklas samman?

Gud är A och O och dessa båda har svårt med samsynen ibland därför blir det lite olika budskap. Dessutom vill Gud ha det olika i olika världsdelar. Lite variation kanske faller Gud i smaken. Han tycker man skall ta seden dit man kommer. Andra religiösa fundamentalister ser jag ner på då det inte finns någon annan religion som innehåller annat än det som bara är delvis sant. Jag avskyr all abrahamitisk tro och lära. Buddhismen gillar jag dock.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 10 aug 2010 12:08

visst Johan o Loke, jag kanske bara har en annan mentalitet, Reine verkar snäll, men min mentalitet säger mig att sådana som han borde spärras in, då de är samhälls farliga, vi måste ha bevis från våra profeter, annars kan vem som helst påstå sig vara en profet, och det har många gjort, med ödesdigra konsekvenser...

jag har inte heller skrivit något kränknade till Reine, förutom att han är knäpp eller besatt osv, fast det överstiger inte hans negativa kritik emot Jesus heller, så allt är bra

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 13:29

nuddle skrev:visst Johan o Loke, jag kanske bara har en annan mentalitet, Reine verkar snäll, men min mentalitet säger mig att sådana som han borde spärras in, då de är samhälls farliga, vi måste ha bevis från våra profeter, annars kan vem som helst påstå sig vara en profet, och det har många gjort, med ödesdigra konsekvenser...

jag har inte heller skrivit något kränknade till Reine, förutom att han är knäpp eller besatt osv, fast det överstiger inte hans negativa kritik emot Jesus heller, så allt är bra

Inte kan jag annat än med Guds hjälp prestera några bevis ens för Guds existens. Orimliga krav med andra ord.
Spärra in dig själv. Jag är inte det minsta samhällsfarlig. Vilken tro tillhör du egentligen. Skulle man inte få kritisera Jesus lära menar du? Den innehåller så mycket lögner svammel och dylikt så den är rena rama skiten i jämförelse med min lära. Det var ett väldigt otydligt budskap Jesus presterade och det var inte sanningen.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 10 aug 2010 13:44

Reine Strömvall skrev:Jag är i alla fall den sanningsenligaste profet Gud haft.

Muhammed var bara en skit orm lögnare och bedragare enligt Gud.

Jesus var en bedragare men fick nåd hos Herren i alla fall och räknas som Guds son.

Buddha var en bedragare men väldigt rolig tyckte Herren det gick bra för honom ändå.

Abraham var bara en skit enligt Gud.(Förhudsavskärare sonoffrare och slavägare. En riktig skit helt enkelt.)

Moses var rolig tyckte Gud men fick inte Guds sanna lag av Gud inte. En riktig skit som förstört världshistorien anser jag.

Bibeln är den värsta dyngan som någonsin skrivits anser jag och är orsak till sekulariseringen. Det går bara inte att annat än delvis tro att den kan vara sann.

"Paradiset på jorden såsom i himmelen" är däremot en bokstavsenlig absolut sanning och väldigt informativ lärorik och vägledande. Läs gärna igenom den. Den är verkligen en bra ersättning för Bibeln Koranen och Torah.

Gud säger att det är jag som är Domedagens Herre månne ljuger Han menar du? Jag ljuger inte i alla fall.

du är knäppis, en bajsig knäpp falsk PROFET
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 13:58

nuddle skrev:
Reine Strömvall skrev:Jag är i alla fall den sanningsenligaste profet Gud haft.

Jesus var en bedragare men fick nåd hos Herren i alla fall och räknas som Guds son.

Buddha var en bedragare men väldigt rolig tyckte Herren det gick bra för honom ändå.

Abraham var bara en skit enligt Gud.(Förhudsavskärare sonoffrare och slavägare. En riktig skit helt enkelt.)

Moses var rolig tyckte Gud men fick inte Guds sanna lag av Gud inte. En riktig skit som förstört världshistorien anser jag.

Bibeln är den värsta dyngan som någonsin skrivits anser jag och är orsak till sekulariseringen. Det går bara inte att annat än delvis tro att den kan vara sann.

"Paradiset på jorden såsom i himmelen" är däremot en bokstavsenlig absolut sanning och väldigt informativ lärorik och vägledande. Läs gärna igenom den. Den är verkligen en bra ersättning för Bibeln Koranen och Torah.

Gud säger att det är jag som är Domedagens Herre månne ljuger Han menar du? Jag ljuger inte i alla fall.

du är knäppis, en bajsig knäpp falsk PROFET

Kan du inte i sak kritisera mitt budskap "Paradiset på jorden såsom i himmelen" istället för att ägna dig åt personangrepp. Det är inte mitt fel att det inte finns en enda sann religion i denna världen. Det är Guds fel.

Knäpp är jag inte heller. Jag följer den bästa av alla lagar. Kan du finna något fel på den?

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 10 aug 2010 14:06

Reine Strömvall skrev:Inför Gud är vi alla lögnare och bedragare. Att säga att jag aldrig har ljugit är ju inte sant om någon. Men jag har som sagt valt att ljuga så lite som möjligt. Aldrig skulle jag ljuga om Gud i alla fall. Därmed inte sagt att jag skulle ha hundra procent rätt.

Jag är i alla fall den sanningsenligaste profet Gud haft.

Jag ljuger så lite jag kan det svär jag på I Guds namn.

När jag läste detta kom jag av någon outgrundlig anledning att tänka på "Ahmed".

http://www.youtube.com/watch?v=1uwOL4rB-go
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 10 aug 2010 14:14

Reine Strömvall skrev:Kan du inte i sak kritisera mitt budskap "Paradiset på jorden såsom i himmelen" istället för att ägna dig åt personangrepp. Det är inte mitt fel att det inte finns en enda sann religion i denna världen. Det är Guds fel.

Knäpp är jag inte heller. Jag följer den bästa av alla lagar. Kan du finna något fel på den?

alltså jag går inte i personangrepp, ifall man skulle fråga en ateist psykolog här i sverige så skulle de klassa dig förmodligen som galen, och även i andra länder som är troende, som tex i Iran, Israel, fast personangrepp är när man klankar ned på någon på grund av deras hudfärg, utseende osv, alltså sånt som man inte kan rå för, men jag har hopp för dig, att du en dag faktiskt kan bli helt frisk, anledning till varför jag drar så SNABBA slutsatser om dig är för att du inte alls kan se något positivt i de andra profeterna såsom jesus, muhammed, abraham, utan allt du har skrivit har mer eller mindre varit negativt om dem, även om kanske ingen av dem ens var en profet, men jag ser mycket gott i deras budskap, och jag ser dom som mycket snälla och goda människor, som gjort världen något bättre
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 14:21

Jag finner inget sakligt i era resonemang så jag tänker inte kommentera era påhopp. Men jag tror också jag skulle bli förklarad som galen av psykologer och psykiater som är ateister men det är dessa som är galna.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 10 aug 2010 14:37

Reine Strömvall skrev:Jag finner inget sakligt i era resonemang så jag tänker inte kommentera era påhopp. Men jag tror också jag skulle bli förklarad som galen av psykologer och psykiater som är ateister men det är dessa som är galna.

även om hela världen vänder sig emot dig, så betyder inte det att du har fel, vi skall inte låta vår bild av oss själva formas ENBART utifrån andras åsikter, annars hade de flesta geniér gått under för länge sedan...

men varför skriver du så negativt som jesus, muhammed, buddha, abraham, tror du inte dessa människor tillförde med mer gott än ont???

Reine Strömvall
Kontakt:

Inläggav Reine Strömvall » 10 aug 2010 14:53

nuddle skrev:
Reine Strömvall skrev:Jag finner inget sakligt i era resonemang så jag tänker inte kommentera era påhopp. Men jag tror också jag skulle bli förklarad som galen av psykologer och psykiater som är ateister men det är dessa som är galna.

även om hela världen vänder sig emot dig, så betyder inte det att du har fel, vi skall inte låta vår bild av oss själva formas ENBART utifrån andras åsikter, annars hade de flesta geniér gått under för länge sedan...

men varför skriver du så negativt som jesus, muhammed, buddha, abraham, tror du inte dessa människor tillförde med mer gott än ont???

Nej jag personligen vet inget ont om dessa det är Guds ord om dem. Och han är väldigt hård i sin kritik av dessa.

Återgå till "Religion och andlighet"