Matrutan
Moderator: Moderatorgruppen
Matrutan
Det finns människor som inte har tjänstefolk därhemma,
som införskaffar och lagar mat åt en bland annat!
Mat behövs ändå - hur lösar man nu detta dilemmat?
Om pengarna är slut så fungerar det inte med att gå på retaurang så bra,
möjligheten att kunna avarbeta konsumtionen i disken är en saga ur Kalle Anka literaturen.
Vad återstår? Nattlig besök på odlingstomtarna? Hälsa på grannen?
Nå - den här tråden ska handla om maträtter som kan kan
göra själv hemma med det man råkar ha i skåpet.
Jörgens Mosknäckebrödsmacka
Detta behövs:
Blandade Pås-Chips rester (Euroshoppers Tortilla Chips och potatischips exempelvis, jordnötsringar?)
Buljongtärning
Knäckebröd
Dina favoritkryddor (du bestämmer!)
En klick bakmargarin, smör, créme fraiche eller filmjölk (dock inte filmjölk med jordgubbssmak)
Färskvatten från kranen
Lägg Chipsen varsamt in i ett rent kokkärl och häll på det i förväg iordningjorda färskvattnet
så Chipsen simmar glatt.
In med en halv, eller varför inte en hel buljongtärning, åsså krydda på.
Koka tills det hela fått en mystisk okänd färg, åsså ska klicket av något i.
Då den rätta moskonsistensen uppnåtts så smetar man på resultatet på knäckbröd..
Voilà! Och bon appetit!
som införskaffar och lagar mat åt en bland annat!
Mat behövs ändå - hur lösar man nu detta dilemmat?
Om pengarna är slut så fungerar det inte med att gå på retaurang så bra,
möjligheten att kunna avarbeta konsumtionen i disken är en saga ur Kalle Anka literaturen.
Vad återstår? Nattlig besök på odlingstomtarna? Hälsa på grannen?
Nå - den här tråden ska handla om maträtter som kan kan
göra själv hemma med det man råkar ha i skåpet.
Jörgens Mosknäckebrödsmacka
Detta behövs:
Blandade Pås-Chips rester (Euroshoppers Tortilla Chips och potatischips exempelvis, jordnötsringar?)
Buljongtärning
Knäckebröd
Dina favoritkryddor (du bestämmer!)
En klick bakmargarin, smör, créme fraiche eller filmjölk (dock inte filmjölk med jordgubbssmak)
Färskvatten från kranen
Lägg Chipsen varsamt in i ett rent kokkärl och häll på det i förväg iordningjorda färskvattnet
så Chipsen simmar glatt.
In med en halv, eller varför inte en hel buljongtärning, åsså krydda på.
Koka tills det hela fått en mystisk okänd färg, åsså ska klicket av något i.
Då den rätta moskonsistensen uppnåtts så smetar man på resultatet på knäckbröd..
Voilà! Och bon appetit!
Ja, det är väl inte troligt att det där är någon kulinarisk höjdare? Ett tips annars är ju att ta vägen förbi McDonalds och förse sig med ketchup och små påsar med salt och peppar, frågar någon anställd så är det ju bara att hävda att någon glömt lägga ned det i din påse på driveinnen, gratis mao. Sedan går man hem och lagar en enkel tomatsoppa.
Bon appétit!
Bon appétit!
Tomatsoppa gjort på ketchup, även om det inte blev gjort på McDonalds gratis ketchup
- kan jag faktiskt intyga är rätt gott.
Lite vatten i, margarin, Oregano, något att serveras i min restaurang!
En annan klassiker: Snabbmakaroner i buljongtärnings buljong.
Eller buljongtärningsbuljong med en klick margarin...
Variationsmöjligheterna är oändliga nästan.
- kan jag faktiskt intyga är rätt gott.
Lite vatten i, margarin, Oregano, något att serveras i min restaurang!
En annan klassiker: Snabbmakaroner i buljongtärnings buljong.
Eller buljongtärningsbuljong med en klick margarin...
Variationsmöjligheterna är oändliga nästan.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Passa dig för för mycket buljong det sägs leda till depressioner och kan få dig att tuppa av. Men vete fan om jag tror på det för i Asien käkar de ju buljong som fan mig veterligen och de verkar glada.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Leva billigt - kanske gratis
Nu i fruktmognadstider finns det mycket här nere i Skåne, t.ex. på Österlen... Nattetid kan man förse sig med vad man vill. Nemas problemas. Vill man ej bryta mot lagen finns ibland övergivna koloniträdgårdar och ödetomter med diverse frukt och blandat.
För proteintillförseln kan man smyga utmed vägarna och leta överkört små- och storvilt. Problem bara för vegetarianen. Vissa djur finns faktiskt bara i överkörd form, grävlingar, mys-koxar...
Roliga svampar finns också i vanliga gräsmattor i parker och skogar - billigare plocka själv än köpa dem i torkad form på nätet.
På fredagar finns det gratisprover i många affärer. Man behöver inte alltid bryta mot lagen och snatta. Gör då som min kusin - gå dit utan mössa och glasögon första gången, sedan med glasögon, sedan med mössa, sedan med både mössa och glasögon - ingen känner igen dig och du kan smörja kråset gratis X antal ggr betingat av utrustningens omfattning.
Gratis datorer och gratis nät erbjuds via folk- och stadsbibliotek. Har du ID (som dock kostar en slant) kan du få lånekort och access till datorerna. Du kan också få tillfällig access utan kort.
Man kan också leta tomburkar och tomflaskor (har jag gjort men ej regelbundet - ger en slant).Får man bara ihop en tia är det dax för skraplotter. Gud själv ser till att den fattige vinner storkovan. Vinner man inte vill Gud i stället man skall lära något: att inte kasta ut sina cash på skit!
I containrar finns mkt nyttigt - även om det är olagligt att krypa ner i dem och fynda...
Lycka till!
/Algotezza
För proteintillförseln kan man smyga utmed vägarna och leta överkört små- och storvilt. Problem bara för vegetarianen. Vissa djur finns faktiskt bara i överkörd form, grävlingar, mys-koxar...
Roliga svampar finns också i vanliga gräsmattor i parker och skogar - billigare plocka själv än köpa dem i torkad form på nätet.
På fredagar finns det gratisprover i många affärer. Man behöver inte alltid bryta mot lagen och snatta. Gör då som min kusin - gå dit utan mössa och glasögon första gången, sedan med glasögon, sedan med mössa, sedan med både mössa och glasögon - ingen känner igen dig och du kan smörja kråset gratis X antal ggr betingat av utrustningens omfattning.
Gratis datorer och gratis nät erbjuds via folk- och stadsbibliotek. Har du ID (som dock kostar en slant) kan du få lånekort och access till datorerna. Du kan också få tillfällig access utan kort.
Man kan också leta tomburkar och tomflaskor (har jag gjort men ej regelbundet - ger en slant).Får man bara ihop en tia är det dax för skraplotter. Gud själv ser till att den fattige vinner storkovan. Vinner man inte vill Gud i stället man skall lära något: att inte kasta ut sina cash på skit!
I containrar finns mkt nyttigt - även om det är olagligt att krypa ner i dem och fynda...
Lycka till!
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Många bra tips, tack.
Tänk nu på att burkpanten går upp till en hel krona i september,
hur kommer det att påverka Svea burklandskapet?
Första tanken är väl: Yippeeh!
Andra tanken: Folk kommer inte att släppa ifrån sig pantburkarna lika mycket.
Tredje tanken: Konkuransen bland pantplockarna hårdnar, de beväpnar sig, det blir krig!
Vid ett besök i Tyskland kollade jag läget...
panten på en burk är hela 2.50, och med tanken på att billigaste ölet kostar
motsvarande blott 2 till 3 tomburkar, så är det inte förvånande att det är i stort sätt rent
såväl i papperskorgarna som på gatan.
Några pantplockare syntes inte heller till.
Något för Sverige???
Dagens rätt (Fredag)
Man kokar upp lite spaghetti.
Man har i en klick margarin.
Man har i en rejäl klick med senap.
Åssa förstås en halv buljongtärning.
Rejält med peppar på.
Lite potatismospulver i.
Bon appétit för mindre än en krona!
Tänk nu på att burkpanten går upp till en hel krona i september,
hur kommer det att påverka Svea burklandskapet?
Första tanken är väl: Yippeeh!
Andra tanken: Folk kommer inte att släppa ifrån sig pantburkarna lika mycket.
Tredje tanken: Konkuransen bland pantplockarna hårdnar, de beväpnar sig, det blir krig!
Vid ett besök i Tyskland kollade jag läget...
panten på en burk är hela 2.50, och med tanken på att billigaste ölet kostar
motsvarande blott 2 till 3 tomburkar, så är det inte förvånande att det är i stort sätt rent
såväl i papperskorgarna som på gatan.
Några pantplockare syntes inte heller till.
Något för Sverige???
Dagens rätt (Fredag)
Man kokar upp lite spaghetti.
Man har i en klick margarin.
Man har i en rejäl klick med senap.
Åssa förstås en halv buljongtärning.
Rejält med peppar på.
Lite potatismospulver i.
Bon appétit för mindre än en krona!
Fan jörgen, du är så jävla härlig!
Jag har ett recept till dig i skogsälvans tråd undert /tankar och känslor/
Nä fan jag måste berätta det här också, det är grädde och socker (eller sirap)! Och det är effektivt också, med avseende på kalorier och sånt, för man behöver inte äta något mer den dagen. Eller man kan ta ett glas till om man vill.
Nä fan jag måste berätta det här också, det är grädde och socker (eller sirap)! Och det är effektivt också, med avseende på kalorier och sånt, för man behöver inte äta något mer den dagen. Eller man kan ta ett glas till om man vill.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Minded skrev:Skogsälvan skrev:Frysta rotfrukter är ett suveränt glassalternativ. Tro mig.
Den här vete fan om jag tror på :?
Hmpf! Vilken skymf att du inte har tilltro till mitt omdöme :wink: Allvarligt talat tycker jag att det är jättegott, speciellt kålrot i centimetertjocka skivor. Lägg ner några spänn på en kålrot och testa :)
- Skogsälvan
- Avslutat konto