Solipsism är nonsens!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jul 2010 13:49

J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:Om det är eller inte är får andra avgöra. Jag gör ett påstående om att så är fallet :)

Tanken är ju att Gödels ofullständighets teorem gör gällande att inget kan fångas tillfredsställande inom ett språkligt system.

Därav att jag talade om epistemologin kring ontologin. Dvs att vi inte kan, även om det är fallet att vi ontologiskt befinner oss i en solipsism, bekräfta detta antagande.

Bekräftelsen kräver "något större" än det som skall bekräftas, vilket i detta fall är världen tagen som en helhet.

Exakt! Väl formulerat!

Man måste kunna "betrkta solipsismen utifrån" för att avgöra dess status. Solipsism kan man per definition ej "ställa sig utanför".

/Algotezza

Betyder det i så fall att vi kan ställa oss utanför och betrakta världen om den inte är solipsistisk?

Jag ser inte att solipsismen som alternativ försvagas med argumentet att den inte kan bekräftas. Att detta är en inneboende egenskap i solipsismen borde i stället få oss att reagera över att dett faktiskt är ett drag som existensen har. Argumentet slår således tillbaka på sig självt och misstänkligör i stället den position ur vilket argumentet uppstod, vilket för mig innebär att solipsismen ter sig rimligare med några procents överslag. Jag är för närvarande solipsist mao, vilket jag inte är riktigt bekväm med. Att jag inte är bekväm med det visar ytterligare på dess sannolikhet då vi gärna förtränger positioner som är obekväma. Så var den helgen förstörd!

Varken solipsism el någon annan världsbild kan bevisas fullt ut. De bygger alla på metafysiska antaganden som vi inte kan bevisas fullt ut men väl antagas som sanna. Beroende mer på vår personlighet än förnuft och logik.

Inte ens tid kan fysiker definiera utan metafysiska antaganden. Naturvetenskap liksom alla andra världsbilder vilar på obevisbara antaganden.

Något måste vi utgå från som axiom, obevisbara antaganden.

Jag tänker, alltså är jag inte.

Den som är behöver inte tänka för att finnas till.

/Algotezza

Vad är då bevis? Finns det inga apodiktiska sanningar? Är logiken då också förfelad i sin giltighet?

Vad menar du? Är det en apodiktisk sanning att solipsism eller dess motsats är sanningen om verkligheten?

Ur Nationalencyklopedin:

apodiktisk, nödvändig, obetingad. Att en sats är apodiktisk brukar betyda att den anses vara nödvändigt sann eller att det är logiskt omöjligt att den är falsk.

Logik är väl ett intet utan sina premisser.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Rorschach

Inläggav Rorschach » 24 jul 2010 21:53

J R Auk skrev:
Rorschach skrev:
J R Auk skrev:Om det är eller inte är får andra avgöra. Jag gör ett påstående om att så är fallet :)

Tanken är ju att Gödels ofullständighets teorem gör gällande att inget kan fångas tillfredsställande inom ett språkligt system.

Därav att jag talade om epistemologin kring ontologin. Dvs att vi inte kan, även om det är fallet att vi ontologiskt befinner oss i en solipsism, bekräfta detta antagande.

Bekräftelsen kräver "något större" än det som skall bekräftas, vilket i detta fall är världen tagen som en helhet.

Så kan man få en referens till var Gödel visar detta? (Inget sådant står att läsa i länken.)

Nej det kan du inte för att avsikten var inte att visa det som jag avser att belysa genom att applicera hans teorem utanför det avsedda.

Du får helt enkelt belasta mig som auktoritet i detta fall och inte Gödel. Och förhoppningsvis fånga någon slags mening och lyfta dig själv och ditt omdöme till den positionen.

Slank det in ett "inte" för mycket i meningen "Nej det kan du inte för att avsikten var inte att visa det som jag avser att belysa genom att applicera hans teorem utanför det avsedda"?

J R Auk skrev:Det handlar om att betänka de logiska implikationerna av ett sådant teorem applicerat (förstås inom en språklig teori) på en sådan situation som betänkandet av 'världen' som implicerat av 'jag'.

Solus ipse, solipsism, ensamt själv.

Om vi nu medger att detta betänkande sker genom ett apodiktiskt "jag" så är detta 'ensamt' 'jag'.

Enumerera världen som "jag" och du får ett liknande aritmetiken, oändliga tal, och med det inte ett motsägelsefritt system för att enumerera "världen".

Det finns förstås utvägar ur detta med en språklig teori som säger att enumerationen inte kan fånga världen på grund av att språket inte fungerar som en ändlig uppräkning av en oändlig mängd, utan inkorporerar oändligheten inom sig, ungefär likt en fraktal kan sägas vara oändlig, trots att den ryms inom en ändlig rymd.

Jadu, den mest vettiga tolkningen av detta är att du använder hans teorem lite metaforiskt till dina egna mer eller mindre luddiga tankegångar.

Rorschach

Inläggav Rorschach » 24 jul 2010 22:05

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
Vad är då bevis? Finns det inga apodiktiska sanningar? Är logiken då också förfelad i sin giltighet?

Vad menar du? Är det en apodiktisk sanning att solipsism eller dess motsats är sanningen om verkligheten?

Ur Nationalencyklopedin:

apodiktisk, nödvändig, obetingad. Att en sats är apodiktisk brukar betyda att den anses vara nödvändigt sann eller att det är logiskt omöjligt att den är falsk.

/Algotezza

Vad i frågan "Vad är då bevis?" är det du finner oklart? Det är inte i någon mening uppenbart vad du avser med något ska  "bevisas fullt ut", går det om möjligt att förtydliga?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 24 jul 2010 22:33

En av teoremets intressanta implikationer tycks vara, att om man tar det och applicerar det på vad som helst utanför matematisk logik, som är en av de mest rigorösa och tydliga disciplinerna, så blir varje påstående inom detta nya område genast obegripligt, obskyrt och dunkelt. Jag tror aldrig nånsin jag sett en referens till Gödels teorem som gjort någonting tydligare eller mer begripligt.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Rorschach

Inläggav Rorschach » 24 jul 2010 23:01

archaxe skrev:En av teoremets intressanta implikationer tycks vara, att om man tar det och applicerar det på vad som helst utanför matematisk logik, som är en av de mest rigorösa och tydliga disciplinerna, så blir varje påstående inom detta nya område genast obegripligt, obskyrt och dunkelt. Jag tror aldrig nånsin jag sett en referens till Gödels teorem som gjort någonting tydligare eller mer begripligt.

Det finns förvisso en tendens att kasta in Gödels ofullständighetssats i alla möjliga irrelevanta sammanhang och dra de mest häpnadsväckande slutsatser från den. Ett aktuellt exempel är recensionen av "Logicomix" i "Philosophy Now", nummer 79, där referenser till Gödel kastas än hit och än dit, oftast utan något större samband med vad han visade.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jul 2010 05:14

Rorschach skrev:
J R Auk skrev:
Rorschach skrev:

Så kan man få en referens till var Gödel visar detta? (Inget sådant står att läsa i länken.)

Nej det kan du inte för att avsikten var inte att visa det som jag avser att belysa genom att applicera hans teorem utanför det avsedda.

Du får helt enkelt belasta mig som auktoritet i detta fall och inte Gödel. Och förhoppningsvis fånga någon slags mening och lyfta dig själv och ditt omdöme till den positionen.

Slank det in ett "inte" för mycket i meningen "Nej det kan du inte för att avsikten var inte att visa det som jag avser att belysa genom att applicera hans teorem utanför det avsedda"?

J R Auk skrev:Det handlar om att betänka de logiska implikationerna av ett sådant teorem applicerat (förstås inom en språklig teori) på en sådan situation som betänkandet av 'världen' som implicerat av 'jag'.

Om vi nu medger att detta betänkande sker genom ett apodiktiskt "jag" så är detta 'ensamt' 'jag'.

Enumerera världen som "jag" och du får ett liknande aritmetiken, oändliga tal, och med det inte ett motsägelsefritt system för att enumerera "världen".

Det finns förstås utvägar ur detta med en språklig teori som säger att enumerationen inte kan fånga världen på grund av att språket inte fungerar som en ändlig uppräkning av en oändlig mängd, utan inkorporerar oändligheten inom sig, ungefär likt en fraktal kan sägas vara oändlig, trots att den ryms inom en ändlig rymd.

Jadu, den mest vettiga tolkningen av detta är att du använder hans teorem lite metaforiskt till dina egna mer eller mindre luddiga tankegångar.

Nej det slank inte in ett 'inte' för mycket. Han avsåg inte mig veterligen att visa något sådant som jag avser alludera till genom allegorin av hans teorem.

Bestäm dig för om de är mer eller mindre, det torde väl avgöra mycket?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 jul 2010 05:17

Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:

Exakt! Väl formulerat!

Man måste kunna "betrkta solipsismen utifrån" för att avgöra dess status. Solipsism kan man per definition ej "ställa sig utanför".

/Algotezza

Betyder det i så fall att vi kan ställa oss utanför och betrakta världen om den inte är solipsistisk?

Jag ser inte att solipsismen som alternativ försvagas med argumentet att den inte kan bekräftas. Att detta är en inneboende egenskap i solipsismen borde i stället få oss att reagera över att dett faktiskt är ett drag som existensen har. Argumentet slår således tillbaka på sig självt och misstänkligör i stället den position ur vilket argumentet uppstod, vilket för mig innebär att solipsismen ter sig rimligare med några procents överslag. Jag är för närvarande solipsist mao, vilket jag inte är riktigt bekväm med. Att jag inte är bekväm med det visar ytterligare på dess sannolikhet då vi gärna förtränger positioner som är obekväma. Så var den helgen förstörd!

Varken solipsism el någon annan världsbild kan bevisas fullt ut. De bygger alla på metafysiska antaganden som vi inte kan bevisas fullt ut men väl antagas som sanna. Beroende mer på vår personlighet än förnuft och logik.

Inte ens tid kan fysiker definiera utan metafysiska antaganden. Naturvetenskap liksom alla andra världsbilder vilar på obevisbara antaganden.

/Algotezza

Ur Nationalencyklopedin:

/Algotezza

Inte ett intet. Det är giltigt om vi följer de logiska implikationerna. De är apodiktiska väl avtäckta. Däremot finns ingen sanning i logik utan att stipulera något det behäftar.

Det jag avsåg att fråga var om det inte finns något som kan bevisas utan axiom.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Rorschach

Inläggav Rorschach » 25 jul 2010 10:23

J R Auk skrev:
Rorschach skrev:
J R Auk skrev:
Rorschach skrev:

Nej det slank inte in ett 'inte' för mycket. Han avsåg inte mig veterligen att visa något sådant som jag avser alludera till genom allegorin av hans teorem.

Bestäm dig för om de är mer eller mindre, det torde väl avgöra mycket?

Ah, då blev i alla fall den meningen begriplig. Jag trodde du talade om din avsikt, inte hans avsikt. I övrigt är det du skriver fortfarande höljd i ett dunkel, för att inte säga becksvart natt. Meningen "Bestäm dig för om de är mer eller mindre, det torde väl avgöra mycket?" lös inte upp utan är snarare att betrakta som svart omslagspapper runt en trasig lampa.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 jul 2010 11:49

Rorschach skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:

Ur Nationalencyklopedin:

/Algotezza

Vad i frågan "Vad är då bevis?" är det du finner oklart? Det är inte i någon mening uppenbart vad du avser med något ska  "bevisas fullt ut", går det om möjligt att förtydliga?

Uttryckte mig nog lite missvisande... Problemet är att solipsism och det som ej är solipsism båda kan bevisas lika bra, betingat av vad vi utgår från, som premisser, axiom, etc.

Det beror på vad vi gör för metafysiska grundantaganden vad vi menar oss kunna bevisa. Utan en sådan grund kan vi ingenting bevisa. Finns det en medvetandepunkt av "objektiv karaktär" och ett språk bortom dessa metafyska grundantaganden där vi kan göra en värdering av om solipsism eller något annat synsätt "är sant"?

Nej, vi är inlåsta i vårt intersubjektiva språk och vår subjektiva erfarenhet - vilket kanske när allt kommer omkring talar för någon form av just - solipsism!  :lol:

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 25 jul 2010 11:53

J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
J R Auk skrev:
Algotezza skrev:
Johan Ågren skrev:
Algotezza skrev:

Exakt! Väl formulerat!

/Algotezza

/Algotezza

Ur Nationalencyklopedin:

/Algotezza

Inte ett intet. Det är giltigt om vi följer de logiska implikationerna. De är apodiktiska väl avtäckta. Däremot finns ingen sanning i logik utan att stipulera något det behäftar.

Det jag avsåg att fråga var om det inte finns något som kan bevisas utan axiom.

Axiom är i  inte allt. Det krävs också metafysiska grundantaganden - som  inte alltid är axiom och självbevisande - utan snarare grundade i personlighetsdrag och subjektiv erfarenhet. Mycket vi ser som självklart för en levande människa är ju inte axiom. Även den som inte "tror på sunt förnuft" utgår ju i regel från sin variant av det!

Trots allt har vi väl något gemensamt vi människor - och som inte bara är axiom. Men vad detta är rent faktiskt kan vara svårt att verbalisera så alla håller med...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

CAUSTIX

Re: Solipsism är nonsens!

Inläggav CAUSTIX » 14 aug 2010 21:40

freddemalte skrev:
CAUSTIX skrev:Solipsismen (metafysisk) är vederlagd så fort du frågar dig om den. Om solipsismen vore riktig så skulle inga frågor behöva ställas då de i sig själv redan vore besvarade då du och frågorna respektive svaren vore ett och det hela.

Oj, det verkar varken logiskt eller troligt att solipsismen kan vederläggas på grund av att det "solipsistiska tillståndet"(*) skulle innehålla upplevelsen av frågeställningar! Nu var det länge sedan du skrev inlägget så det är väl inte heller troligt att du svarar . . . ja ja någon kanske gör det ;-)

Oj! ja det var några år sedan jag skrev det här :-)  Men jag ska försöka svara med utgångspunkt från mina tankar då även om det blir med modifikation.

Jag vet inte riktigt varför det "solipsistiska tillståndet" skulle vara ett hinder för en vederläggning? Som jag förstår det nu (om jag minns rätt) så är det ju just ett antagande av ett "solipsistikt tillstånd" som just vederlägger det.

Att det just inte finns någon anledning till att fråga något sådant, eller anta något sådant då om du verkligen ÄR det enda som existerar (subsisterar) så kan det ju inte finnas något som inte ÄR du, det gäller ju även frågeställningar el antaganden.

(*)förstått som den passiva upplevaren av den värld som utgör det solipsistiska tillståndet, dvs världen.

Men om du ontologiskt just är det enda som existerar/subsisterar hur kan du då vara passiv upplevare? Du vore ju just en aktiv skapare. Men sen så uppkommer ju problemet redan med aktiv/passiv, tid, tillstånd mm. Därför att de är begrepp som just handlar el rör sig kring skillnad avstånd differens.. mm mm. Vilket är problematiskt inte minst hur sådana begrepp skulle uppkomma om man inte har något att förhålla sig till, och det har du ju inte som en hård ontologisk solipsist. Att förhålla sig är ju att förhålla sig till något el någon, och i och med att du är ALLT som finns så
så finns det ju inte något annat där......  inte ens en sådan tanke på något vore ju möjlig då det vore något som på åtminstånde något sätt skulle vara different och därmed något som inte är du.......   nu börjar jag snart svammla ordentligt.  

Det solipsistiska tillståndet kan väl mycket väl innehålla (läs: utgöra) upplevelsen av en yttre värld att förhålla sig till? Lite slarvigt kan man ju dra parallellen till nattdrömmar som man också förhåller sig till i själva drömtillståndet, även om de är högst privata (kontra objektiva, utanför subjektet). Observera att jag väljer att kalla det solipsistiska subjektet för "tillståndet" istället för "jaget" då ordet "jaget" är så starkt förknippat med det psykologiska common-sensfenomen som vi i vardagligt tal refererar till när vi avser den egna individens subjekt. Ett jag som interagerar med "andra jag", ett jag som interagerar med omvärlden, ett jag som kan fantisera, skapa och agera. Så är inte fallet med det solipsistiska tillståndet.
[/i]

Du kan använda vilket "jag"-begrepp som helst: tillståndet, dasein, cogito, solipsistiskt subjekt. Du kommer inte undan just problemet med "förhålla sig/dig". Även i drömmen så drömmer du ju OM något el någon, dvs något.

Där finns inget jag, intern interaktion, utan enbart ett tillstånd, manifesterat i det som upplevs som ett medvetande jag i en extern (objektiv) värld. En slags projektion / illusion - eller vad som nu bäst förklarar det.

Ett tillstånd som inte upplevs???  Vilket i och för sig är korrekt då jag menar att en ontologisk solipsism alltid hamnar i en icke-existerande nollpunkt, ett svart hål som äter upp sig själv. Alla begrepp ovan som du använder dig av motsäger sig själv då det inte skulle finnas någon möjlighet att uppkomma. Tänk igenom begrepp som: manifestera, tillstånd, medvetande, projektion, illusion. och hur de överhuvud skulle ha sin uppkomst i en total subsitent EN-het. Hur skulle ett sådand begrepp eller tillstånd för den delen uppkomma ur en EN-subsistens.

Så skulle jag nog spånat vidare på det när det begav sig... kanske oklart?

Du måste ju alltid för att ett solipsistiskt antagande ska vara meningsfullt ställa frågan introspektivt och transcendentalt. Dvs använda dig utav transcendetal argumentation och frågeställning kring varje begrepp. Som Descartes typ. Den nödvändiga förutsättningen för att kunna ifrågasätta din existens är ju att du existerar.

Du kommer rätt snabbt fram till att DU inte ensam kan vara den tillräckliga grunden för alla dina varseblivningar, tankar, föreställningar, begrepp mm och därför måste det finnas en orsak som är skiljd i från dig. Dessutom så förutsätts också den intersubjektiva kommunikationsprocessen, utan vilken varken dina frågeställningar el antaganden skulle vara fullständigt obegripliga.

Oj vad ostrukturerat det blev........   :)

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 14 aug 2010 21:43

Blir mkt att läsa... hakade på Fredde så får jag ta i tu med allt annat vart efter.......   blev ju lite efter :)

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: Solipsism är nonsens!

Inläggav freddemalte » 15 aug 2010 09:43

CAUSTIX skrev:
freddemalte skrev:
CAUSTIX skrev:Solipsismen (metafysisk) är vederlagd så fort du frågar dig om den. Om solipsismen vore riktig så skulle inga frågor behöva ställas då de i sig själv redan vore besvarade då du och frågorna respektive svaren vore ett och det hela.

Oj, det verkar varken logiskt eller troligt att solipsismen kan vederläggas på grund av att det "solipsistiska tillståndet"(*) skulle innehålla upplevelsen av frågeställningar! Nu var det länge sedan du skrev inlägget så det är väl inte heller troligt att du svarar . . . ja ja någon kanske gör det ;-)

Oj! ja det var några år sedan jag skrev det här :-)  Men jag ska försöka svara med utgångspunkt från mina tankar då även om det blir med modifikation.

Jag vet inte riktigt varför det "solipsistiska tillståndet" skulle vara ett hinder för en vederläggning? Som jag förstår det nu (om jag minns rätt) så är det ju just ett antagande av ett "solipsistikt tillstånd" som just vederlägger det.

Att det just inte finns någon anledning till att fråga något sådant, eller anta något sådant då om du verkligen ÄR det enda som existerar (subsisterar) så kan det ju inte finnas något som inte ÄR du, det gäller ju även frågeställningar el antaganden.

Det är ju mycket riktigt att det inte kan finnas någon annan eller för den delen något annat än det tillstånd som i vardagligt tal kallas för "min upplevelse av tillvaron". Men du missar en väsentlig poäng här: Världen kan vara solipsistisk utan detta "min upplevelse av tillvaron"s sk vetskap om detta. Så i detta tillstånd ingår i så fall även möjligheten att ifrågasätta världen, precis som att en dialog kan föras med de fenomen i tillståndet som upplevs som "andra människor". Den närmaste liknelse (även om den inte är helt tillfredsställande) är ju att de kan konversera med  andra människor i dina drömmar (eller åtminstone uppleva det som så). Men jag antar att du är ganska övertygad om att dina drömmar inte utgöras av reella platser där du har reella samtal med reella varelser? Det solipsistiska tillståndet har vissa likheter med detta i så måtto att upplevelsen är strikt privat men skillnaden är följande:

1. Allt det som upplevs som världen är "drömmen".

2. Det finns, naturligtvis, inget att vakna upp till som det gör med vanliga nattdrömmar.

3. Vanliga nattdrömmar antas ju komma till i hjärnan/medvetandet på något sätt. Här är det väl tvärt om. Det solipsistiska tillståndet är världen i sig och "spelas upp" likt en stor 3D-film där upplevaren (världen) alltså inte kan interagera utan enbart uppleva (obs! Inte som i en Cartesiansk teater, utan upplevandet är tillståndet!).

CAUSTIX skrev:
(*)förstått som den passiva upplevaren av den värld som utgör det solipsistiska tillståndet, dvs världen.

Men om du ontologiskt just är det enda som existerar/subsisterar hur kan du då vara passiv upplevare? Du vore ju just en aktiv skapare. Men sen så uppkommer ju problemet redan med aktiv/passiv, tid, tillstånd mm. Därför att de är begrepp som just handlar el rör sig kring skillnad avstånd differens.. mm mm. Vilket är problematiskt inte minst hur sådana begrepp skulle uppkomma om man inte har något att förhålla sig till, och det har du ju inte som en hård ontologisk solipsist. Att förhålla sig är ju att förhålla sig till något el någon, och i och med att du är ALLT som finns så
så finns det ju inte något annat där......  inte ens en sådan tanke på något vore ju möjlig då det vore något som på åtminstånde något sätt skulle vara different och därmed något som inte är du.......   nu börjar jag snart svammla ordentligt.  

Instämmer helt i allt du säger och kan inte härleda problematiken till något annat en det faktum att vårt språk inte är anpassat till en sådan beskrivning av världen. T.ex. så finns ju inget "jag" i ett sådant tillstånd. Du har alltså helt rätt, enligt min mening - det finns inget att förhålla sig till, det finns ingen gräns mellan det som upplever och världen som sådan. Det solipsistiska tillståndet är ett tillstånd bestående av det som upplevs och inget annat. Sen att det som upplevs råkar vara något som "upplever sig som en egen individ på en planet med människor och djur etc", tja det är väl inte mer konstigt än att så skulle vara fallet oavsett hur världen är beskaffad? Det är just här den traditionalistiska common-sense- eller religiöse/vetenskaps-tänkaren blir lurad. Just därför att det solipsistiska tillståndet som sådant rent utseendemässigt är illusoriskt likt en helt vanlig icke-solipsistisk common-sense-värld. Apropå att svamla -vilket jag absolut inte tycker att du gör - så är nog detta något som vi kan hålla på att försöka förmedla till varandra väldigt länge utan att nå ett riktigt bra resultat. Detta tror jag beror på några olika faktorer:

1. Språket och dess anpassning till religionens, common-senses och vetenskapens beskrivning av välden. Detta är något helt naturligt och inte på något sätt klandervärt. Dock småenerverade när man ska försöka förklara något som verkar ligga utanför språkets och begreppens barriärer.

2. Vi är väldigt främmande för att tänka oss in i tanken som sådan - dvs att det som upplever ett jag skulle vara identiskt med det som detta jag annars uppfattar som hela världen. Detta är en så pass omvälvande och utmanande tanke så att det egentligen inte går att helt sätta sig in i den. Det som gör den så störande jämfört med andra mer eller mindre smågalna och konstiga idéer om vår världs beskaffenhet är att den till synes är tämligen koherent med de slutsatser som man till sist hamnar i oavsett om man ägnar sig åt avancerad ontologi eller för den delen fördjupad neurofysiologisk. Däremot gör många misstaget att blanda ihop teorin med allmänna känslor inför teorin som sådant och kallar den för egoistisk eller människofientlig. Men det är ju lika dumt som att påstå att en sten är människofientlig bara för att den är hård.

CAUSTIX skrev:
Det solipsistiska tillståndet kan väl mycket väl innehålla (läs: utgöra) upplevelsen av en yttre värld att förhålla sig till? Lite slarvigt kan man ju dra parallellen till nattdrömmar som man också förhåller sig till i själva drömtillståndet, även om de är högst privata (kontra objektiva, utanför subjektet). Observera att jag väljer att kalla det solipsistiska subjektet för "tillståndet" istället för "jaget" då ordet "jaget" är så starkt förknippat med det psykologiska common-sensfenomen som vi i vardagligt tal refererar till när vi avser den egna individens subjekt. Ett jag som interagerar med "andra jag", ett jag som interagerar med omvärlden, ett jag som kan fantisera, skapa och agera. Så är inte fallet med det solipsistiska tillståndet.
[/i]

Du kan använda vilket "jag"-begrepp som helst: tillståndet, dasein, cogito, solipsistiskt subjekt. Du kommer inte undan just problemet med "förhålla sig/dig". Även i drömmen så drömmer du ju OM något el någon, dvs något.

Då har du missat vad jag skrev: Observera att det vi i vardagligt tal kallar för intentionalitet (dvs att vi riktar vår uppmärksamhet mor något/någon) mycket väl skulle kunna utgöras av det solipsistiska tillståndet. Om nu det solipsistiska tillståndet är hela världen så kan det ju även utgöras av en intentionalitet. Den ontologiska skillnaden mellan det solipsistiska tillståndet och vår vardgliga common-sens-världbild (bskrivning av världens beskaffenhet) är ju den att i vår vardagliga syn så är världen beskaffad på ett sådant sätt att det existerar en reelll fysisk värld som konstituerar alla fenomen så som objekt etc, därtill kommer abstrakta företeelser så som tankar, känslor etc som de lärda fortfarande tvistar om. Det som dock gäller för denna syn är att det i någon mening finns en objektivt sann värld "därute" och att denna kan betraktas av mig (jaget) och det annanpsykiska (dig, duet) genom våra sinnen etc. Vi har kommit så lång att vi antar att själva processandet av upplevelsen av den yttre världen sker i vår hjärna etc. Det solipsistiska tillståndet är identiskt med detta så lång som till det faktum att det finns en upplevelse (den som i den första förklaringsmodellen kallas jag), detta tillstånd består dock inte av någon reell fysisk, objektivt sann yttre värld, men dock ett tillstånd som utifrån en aspekt är identisk med den förstnämnda. Själva upplevelsen av världen. Skillnaden ligger i att upplevelsen som sådan är själva världen. I den upplevelsen ingår en sk känsla av ett jag, en omgivning, fysisk materia, andra psyken etc. Men de existerar inte som egna entiteter utan är enbart detta tillstånd. Bättre än så kan jag inte förklara det hela. I detta tillstånd, upplevelsen av ett jag etc. ingår även intentionaliteten, frågeställningar, dialoger etc. Det är just därför det är helt omöjligt att se eller förstå vilken av världsbilderna som de facto är den sanna (om nu någon av dem är en bra beskrivning av hur världen är beskaffad?).

CAUSTIX skrev:
Där finns inget jag, intern interaktion, utan enbart ett tillstånd, manifesterat i det som upplevs som ett medvetande jag i en extern (objektiv) värld. En slags projektion / illusion - eller vad som nu bäst förklarar det.

Ett tillstånd som inte upplevs???  Vilket i och för sig är korrekt då jag menar att en ontologisk solipsism alltid hamnar i en icke-existerande nollpunkt, ett svart hål som äter upp sig själv. Alla begrepp ovan som du använder dig av motsäger sig själv då det inte skulle finnas någon möjlighet att uppkomma. Tänk igenom begrepp som: manifestera, tillstånd, medvetande, projektion, illusion. och hur de överhuvud skulle ha sin uppkomst i en total subsitent EN-het. Hur skulle ett sådand begrepp eller tillstånd för den delen uppkomma ur en EN-subsistens.

Så skulle jag nog spånat vidare på det när det begav sig... kanske oklart?

Du måste ju alltid för att ett solipsistiskt antagande ska vara meningsfullt ställa frågan introspektivt och transcendentalt. Dvs använda dig utav transcendetal argumentation och frågeställning kring varje begrepp. Som Descartes typ. Den nödvändiga förutsättningen för att kunna ifrågasätta din existens är ju att du existerar.

Du kommer rätt snabbt fram till att DU inte ensam kan vara den tillräckliga grunden för alla dina varseblivningar, tankar, föreställningar, begrepp mm och därför måste det finnas en orsak som är skiljd i från dig. Dessutom så förutsätts också den intersubjektiva kommunikationsprocessen, utan vilken varken dina frågeställningar el antaganden skulle vara fullständigt obegripliga.

Oj vad ostrukturerat det blev........   :)

Nej nej nej, det är inte alls ostrukturerat, tvärt om - de bästa motargumenten jag hittills fått i detta ämne! Så det är bra i sig ;-)

Du begår dock ett misstag igen; När du säger att man måste transcendera, eller när du hänvisar till språkbruket etc. Jag måste ju använda språket för att förklara vad jag avser. Detta är ju sk metaforer, liknelser etc. Det går ju inte att använda språket (vilket jag tidigare har varit inne på) för att förklara det solipsistiska tillståndet.

Ja, du har rätt på ett sätt:

Citatet ovan refererar till en icke-solipsistisk värld. Där är troligtvis allt det du påstår sant (eller tämligen korrekt). Men så fort vi vänder blad och låter oss kontemplera över solipsismen så kollapsar det resonemanget totalt. De blir dock ett slags cirkelresonemang eftersom du som sagt refererar till den världsbild i vilket just det du nämner gäller, men så är ju inte fallet om världen är solipsistisk.

Du missar åter en sak, och nu kommer en mer eller mindre tafflig liknelse igen:

Tänk dig en riktigt komplicerad symfoniorkester. Tänk dig in i alla olika typer av instrument, de som spelar, hur de framställer stycket etc. Tänk dig in i deras gemensamma arbete och hur de tillsammans lyckas skapa en helt fantastiskt uppsättning. Låt oss kalla uppsättningen eller stycket för A. Låt symfoniorkester motvara vår objektiva verklighet så som vi känner den i vardagen. Den sk common-sense-synen på världens beskaffenhet. En av fiolens läten kan få motsvara upplevelsen av objekten så som bilar, hus, kaffekoppar etc, . Ett slagverks ljud kan få motsvara mina vänner och alla jag känner. Mena interaktioner med dem. Kanske kan något valthorn få utgöra mina tankar, intentionaliteten, frågeställningar etc i denna liknelse. Ja, då kommer vi till pudelns kärna. Det solipsistiska tillståndet kan här i liknelsen då få motsvara en CD-skiva med samma stycke A. Upplevlesen (själva lyssnandet) är identiskt. Men informationen är nu nedpackad på en CD istället och återgivet med högtalare istället för en stor konserthall. Obs! Liknelsen är inte perfekt. Men det jag vill förmedla är att vissa saker kan faktiskt simuleras och ge samma effekt som om vore det något helt annat. Så det solipsistiska tillståndet är helt enkelt av sådan karaktär att det utgöra det som jag kallar mitt liv, min upplevelse av mig själv och allt omkring mig. Skillnaden är att världen (slarvigt uttryckt "jag") är CD-skivans uppspelning som sådan. Utan någon orkester eller konserthall. Svårt att tänka sig in i men så långt jag kan se det inte varken en ontologiskt omöjlighet eller för den delen motsägelse. Tvärt om, den rent teoretiskt renaste varianten, världsbeskrivning då den varken utgör behovet av transcendens (likt, atomer, molekyler, galaxer, annanpyskiska etc. ) eller (gudar, änglar, pardis etc.). Helt ren helt enkelt. Jag är dock ingen anhängare av solipsismen av den enkla anledning att jag (oavsett hur det ligger till) uppenbarligen inte är konfigurerad för att uppleva världen som solipsistisk eller tro på den (men faktumet att man tror något betyder ju inte att det föreligger på det sättet).

Min personliga åsikt om solipsismen som tanke eller teori är att den, så länge den varken går att avfärda eller bevisa, så är den enbart ett underhållande och spännande filosofiskt verktyg för att utmana våra allmänna idéer och föreställningar om världen. Jag har ingen direkt anledning att gå runt och tro (eller vara övertygad om) den är sann eller falsk, utan tar den för att vara en minst lika trovärdig förklaring på världens beskaffenhet som övriga kända teorier. Om jag på något sätt skulle få en absolut kunskap (hur nu en sådan manifesterar sig!?) om världens beskaffenhet och att det då skulle framgå att solipsismen är sann - ja, då har jag väldigt svårt att i nuläget sätta mig in i hur den informationen skulle påverka mig, dels därför att jag inte vet vad det skulle vara för information, dels därför att jag tror att det är svårt att lämna en världsbild för en annan (om inte bevismaterialet är omvälvande i sig). Men utifrån ett icke-solipsistiskt perspektiv tror jag (ironiskt nog) att det bästa sättet att visa hur välfungerande solipsismen är som tankesystem är att be dig kontemplera över hur du på något sätt kan avgöra om den värld du upplever, är med om, har upplevt och föreställer dig en framtid av, ditt liv helt enkelt, med alla dess ingrediens, är enbart din upplevelse av allt detta eller om det är något externt som du interagerar med som en egen individ i relation till andra och resten av världen. Om du inte kan presentera någon sådan för dig själv eller omgivningen, ja då har du inte motbevisat solipsismen och den kan då fortfarande kandidera till posten som förklaring till världens beskaffenhet.

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 19 sep 2010 14:07

Om världen är EN funktion och inte har separata icke bundna funktioner, så är vårt  universum  en solipsism.
vad säger  att dina tankar inte är mina tankar eller vise versa. ?

Det låter rimligt att anta att universum är en enda funktion och med det är vi en soliosisk varelse.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 19 sep 2010 23:52

Jag vet inte, alltså existerar jag.

I en en solipsism kan jag förstå att I den världen vet jag allt.
men det jag inte vet.. ur psykologisk syn så undrar jag varför jag har denna begränsning.
Det som gör frågan svårare att svara på är när den objektiva världen finns men bara ett medvetande..

jag kommer ge mer tid åt 'det jag inte vet',
Den känslan jag får är att det den innehåller viktiga komponenter.

Återgå till "Filosofi"