Arbete = Prostitution
Moderator: Moderatorgruppen
Arbete = Prostitution
Om du är av annan åsikt, förklara varför. Challenge.
Jag menar att allting är sexuellt, sexualitet. Om vi vill någonting, desire något, oavsett om i positiv eller negativ bemärkelse (jag vill detta vs jag vill inte detta) så är detta just sexualitet.
Var menar du skillnaden reellt ligger i att sälja sig själv (till en arbetsgivare) och att sälja sin kropp (till en arbetsgivare)? Hur definierar du sex?
Däremot lägger jag ingen speciell värdering i mitt ursprungliga påstående. Jag säger inte att prostitution är dåligt eller bra, ej heller att arbete skulle vara dåligt eller bra. Men jag menar att de två reellt fortfarande är samma sak.
Var menar du skillnaden reellt ligger i att sälja sig själv (till en arbetsgivare) och att sälja sin kropp (till en arbetsgivare)? Hur definierar du sex?
Däremot lägger jag ingen speciell värdering i mitt ursprungliga påstående. Jag säger inte att prostitution är dåligt eller bra, ej heller att arbete skulle vara dåligt eller bra. Men jag menar att de två reellt fortfarande är samma sak.
Jaja, då kommer det alltså an på att du har en väldigt mycket vidare definition av "sexualitet" än många andra. Att man kanske inte kan ge en uttömmande definition vad "sexualitet" är innebär inte att allt är sexualitet. Det finns mer eller mindre tydliga fall. Att sitta i kassan på Konsum eller sköta banktransaktioner är inte sexuella handlingar, medan att gå på gatan och sälja avsugningar eller strippa på en herrklub är sexuella handlingar.
Jag är med på att du säljer både dig själv och din kropp (och din tid) till din arbetsgivare, men prostitution innebär inte bara att sälja sin kropp. Prostitution är att sälja sex.
Att knata runt på Malmskillnadsgatan och sälja avsugningar är ett solklart fall av prostitution. Eskortservice, där du följer med rika herrar på fina middagar och kanske spenderar natten ihop, dock utan direkt sexuell kontakt, kan diskuteras. En traditionell heteronormativ dejt där mannen bjuder ut kvinnan som sedermera följer med mannen hem och de ligger med varandra skulle jag inte kalla prostitution, utan just "dejt". Att kalla allting för "prostitution" eller "sexualitet" är att vidga begreppet så det förlorar sin innebörd.
Att jag inte vill ha underkänt på min senaste tenta, är det en form av sexualitet? Det är både underligt och ointuitivt.
Jag är med på att du säljer både dig själv och din kropp (och din tid) till din arbetsgivare, men prostitution innebär inte bara att sälja sin kropp. Prostitution är att sälja sex.
Att knata runt på Malmskillnadsgatan och sälja avsugningar är ett solklart fall av prostitution. Eskortservice, där du följer med rika herrar på fina middagar och kanske spenderar natten ihop, dock utan direkt sexuell kontakt, kan diskuteras. En traditionell heteronormativ dejt där mannen bjuder ut kvinnan som sedermera följer med mannen hem och de ligger med varandra skulle jag inte kalla prostitution, utan just "dejt". Att kalla allting för "prostitution" eller "sexualitet" är att vidga begreppet så det förlorar sin innebörd.
Att jag inte vill ha underkänt på min senaste tenta, är det en form av sexualitet? Det är både underligt och ointuitivt.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
- german.timofejev
- Kontakt:
Archaxe, det är i definitionerna allting ligger. Jag har redan förklarat vad arbete och prostitution är (förvisso en post senare en den här - och benämnde det där bara prostitution, men eftersom jag anser de två vara samma, så..). Nu efterfrågar jag istället din definition av prositution, vilket kommer in på definitionen av sex. För min gissning är att du inte har någon relevant sådan, bara att du inte vet om det. So, if you please - vad skiljer sex från tex att promenera?
- german.timofejev
- Kontakt:
- german.timofejev
- Kontakt:
- german.timofejev
- Kontakt:
nej, innan jag försöker svara på din fråga vill jag bevärdiga mig (och dig) med att förstå din fråga. Annat känns bara.. onödigt.
Du behöver definera 'sex' mer distinkt, mer entydigt. Annars måste jag svara att jo, prostitution innehåller alltid sexualitet, liksom arbete - men det är då enligt min definition av 'sex'.
Vad är det för skillnad mellan att äta en bakelse och att ha sex (det som du kallar sex)? Detta är min fråga till dig, för att vi bägge ska kunna få en uppfattning om hur du definierar sex. Jag tror nämligen inte att du kan göra det relevant. Visa gärna att jag har fel.
Du behöver definera 'sex' mer distinkt, mer entydigt. Annars måste jag svara att jo, prostitution innehåller alltid sexualitet, liksom arbete - men det är då enligt min definition av 'sex'.
Vad är det för skillnad mellan att äta en bakelse och att ha sex (det som du kallar sex)? Detta är min fråga till dig, för att vi bägge ska kunna få en uppfattning om hur du definierar sex. Jag tror nämligen inte att du kan göra det relevant. Visa gärna att jag har fel.
- german.timofejev
- Kontakt:
Jag tror att om man mäter hjärnaktivitet under sex och då man äter en bakelse kommer olika delar av hjärnan vara aktivt. I detta fallet blir det ju klart att sexualitet och andra njutningar är olika saker.
Man kan även säg att sex är reproduktions akt.
Vad tror du svaret skulle vara om man stoppar 100 människor på gatan och fråga dom vad sexualitet är för nånting? Tror inte du att dom flesta svaren kommer att förknippas med samlag?
Man kan även säg att sex är reproduktions akt.
Vad tror du svaret skulle vara om man stoppar 100 människor på gatan och fråga dom vad sexualitet är för nånting? Tror inte du att dom flesta svaren kommer att förknippas med samlag?
En miljon kineser kan också ha fel. Det viktiga är inte hur många som tycker någonting, utan varför de tycker någonting. Annars är det bara godtyckligt. Och visst, när det handlar om att välja den ultimat bästa smaksättaren mellan vanilj och choklad, då kan jag vara ok med att hålla en sån nivå, lite kul måste man ju få ha liksom. men när man vill ge sken av att diskutera på allvar, då förväntar jag mig att kunna ta partnern på allvar också. Då behövs motiveringar, argumentation och anledningar, inte lösryckta tyckanden.
Alltså, jag byr mig inte nämnvärt om vad 100 folk på gatan svarar på en fråga. Inte i den här kontexten i alla fall. Nu frågar jag istället dig. Varför vill du benämna din distinktion (om olika aktiva områden i hjärnan) som relevant i fråga om vad sex är? Menar du kanske att sex mest sitter i huvudet på oss?
Annars, varför ska vi stanna vid den gränsen du målar upp, att de aktiva områdena skiljer sig mellan sex och mat? Varför inte göra lika stor skillnad mellan ost och vanilj? Ont i tån? Olika sorters sex? Det är säkert också olika områden som aktiveras - annars hade vi inte (om än ytligt) kunnat se skillnaden.
Alltså, jag byr mig inte nämnvärt om vad 100 folk på gatan svarar på en fråga. Inte i den här kontexten i alla fall. Nu frågar jag istället dig. Varför vill du benämna din distinktion (om olika aktiva områden i hjärnan) som relevant i fråga om vad sex är? Menar du kanske att sex mest sitter i huvudet på oss?