Hur kan du äta kött?

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Re: Hur kan du äta kött?

Inläggav Justin Case » 22 aug 2010 00:17

Kyano skrev:Det finns få hemska saker som människan gör, som är så påverkbara som hur djuren hålls. Det är så oerhört lätt, du behöver bara ändra dina kostvanor.

Det är inte alls "oerhört lätt" att ändra sina kostvanor. Inte för de flesta människor. Däremot är det vanligt att människor, som förstått Peter Singers argument för djurrättstanken, och/eller spontant känner att det är fel att döda djur, tycker att det är "oerhört lätt" att ändra sina kostvanor. Men märk väl, det gäller alltså nästan bara de människorna. Jämför med om du fick en miljon kronor av en okänd organisation, och därefter fick reda på att pengarna kommer från ett blodigt rövartåg med åtskilliga dödsoffer. Då skulle du nog ha mycket lättare för att lämna ifrån dig miljonen än om du trodde att den hade ett fläckfritt ursprung, eller hur? Och om dess ursprung inte är helt fläckfritt, men nästan, ja då kan det nog vara rätt svårt att förmå sig att lämna tillbaka den, eller hur? Det är likadant med kött, för de flesta människor. De flesta tror att kött har ett "nästan fläckfritt" ursprung. Lite lidande står de flesta köttätare ut med tanken på att orsaka djuren.

Sedan har vi Torbjörn Tännsjös argument, att man gör djuren en tjänst genom att äta dem. Om ingen åt kött, skulle ju köttdjuren inte ens födas upp. Att leva i fångenskap är nog i vart fall inte sämre än att inte finnas till alls, kan man resonera. Något som talar för denna syn är att det är så man resonerar när det gäller människor: att beröva någon livet ger i allmänhet ett hårdare straff än att frihetsberöva någon, och dödsstraff anses vara ett hårdare straff än fängelse. En del köttätare anser av sådana här skäl att köttätande är försvarbart eftersom det gynnar djuren genom att låta dem alls finnas till.

Så nej, det är inte lätt att ändra sina kostvanor, för de flesta människor. Det krävs i de flesta fall ganska mycket för att det ska bli lätt för en människa att ändra sina kostvanor.

Förutom att kött är gott, finns det ett annat skäl för att äta kött. Under den tid i människans historia då människohjärnan blev större och intelligentare åt människor mycket animalier, främst kanske fisk. Det är därför inte helt otänkbart att kött/fisk gynnar hjärnans utveckling även inom ett människoliv. Idealiskt ur rent näringsfysiologisk synvinkel vore kanske att ersätta kött med fisk - om det inte vore för att fisken nu innehåller mer och mer tungmetaller och dessutom håller på att ta slut på grund av det ymniga fisket. Laboratorieodlat (cellodlat) kött, in vitro meat, är en variant. Jag är inte insatt i tekniken, men kan tänka mig att en storsatsning på att ta fram in vitro meat i kommersiell skala nödvändiggör forskning som i sin tur även kan råka leda till upptäckter som kan komma till nytta vid framtagandet av övermänsklig AI, genom att gynna utvecklingen av bättre hjärna-dator-interface, något som kan vara ett steg på vägen mot övermänsklig AI. Därför är jag positivt inställd till att man går över till att odla kött i laboratorier. Att det dessutom eliminerar djurlidande är bara en bonus, en förmodligen irrelevant sådan i sammanhanget. Förutom om den kan förhindra en annars annalkande mänsklighetshotande konflikt mellan djurrättsaktivister och köttätare.

Jag tycker att det finns goda anledningar till att äta kött och jag kan inte riktigt förstå folk som dömer mig för det.

Vilka är dessa goda anledningar, det är ju dem jag är intresserad av?

Vad säger du om de jag föreslagit?

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 22 aug 2010 00:26

Jag tycker att det finns goda anledningar till att äta kött och jag kan inte riktigt förstå folk som dömer mig för det.

Detta var mest än ett subtilt skämt. Det finns goda anledningar till att äta kött :). Men skämt åsido så är väl det främsta argumentet för att äta kött att det är gott. Frågan är väl om motargumenten är tillräckligt starka för att jag ska avstå ifrån det goda. Det främsta motargumentet är att djuren är väldigt ledsna tror jag, något som efter vad jag förstått enbart har bilder på djur ledsna ögon som grund. Visst är det lite synd att en gris måste sätta livet till för att jag ska få julskinka på julbordet, men liknande argument kan föras för allt vi har i princip.
Exempel: Det mesta av det jag äger är antagligen tillverkat i Kina och oerhörda mängder avgaser sprids för att jag ska få mitt liv lite bättre. Alltså är det omoraliskt och fel att äga saker.
Den som inte finns, den syns inte.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 22 aug 2010 03:37

Kyano skrev:
Justin Case skrev:...Det avgörande är istället det jag tog upp: hur köttet påverkar dig själv. Om du mår bättre av att äta kött, kan det mycket väl ge så goda konsekvenser i form av handlingar du utför i framtiden, att det kan vara rätt av dig att äta kött...

Det var mycket text och till och med lite siffror (även om de verkade lite godtyckliga i mina ögon).

De ska ses mest som förslag. Du kan säkert ändra på mina siffror på ett sådant sätt att slutsatsen blir att man bör sluta äta kött. Men frågan är då varför de siffror, som du skulle behöva ändra mina siffror till för att få det , skulle vara mindre godtyckliga än mina.

Men om jag förstår dig rätt så är det som ska maximeras vid moraliska spörsmål en slags mänsklighetens potential. (eventuellt potential att överleva)

Inte för sin egen skull. Vad som ska maximeras är i grunden "överskottet av lycka över lidande i universums sammantagna rumtid". Endast detta har intrinsikalt värde. Men för att kunna maximera detta måste mänskligheten rimligen överleva tills den gett upphov till något som kan ta över, t.ex. en övermänsklig AI, som sedan kan fortsätta arbetet att utveckla lyckomaximerande teknik (vilket är en ändlös process (förhoppningsvis)). Att maximera mänsklighetens överlevnad har alltså inget egenvärde, men ett oerhört stort instrumentellt värde, genom att det (mer än något annat, vad jag kan komma på) ökar de långsiktiga möjligheterna att maximera "överskottet av lycka över lidande i universums sammantagna rumtid". Om man underskattar det oerhörda instrumentella värdet i mänsklighetens långsiktiga överlevnad, kan man få för sig att prioritera mer kortsiktig lyckoökning på bekostnad av maximering av mänsklighetens överlevnadschanser, och det vore inte bra. För att förhindra att folk går i den fällan påminner jag då och då särskilt om vikten av att maximera mänsklighetens överlevnadschanser framför allt annat. Men ska man vara noga har det alltså bara instrumentellt värde. Dock ett oerhört stort sådant.

För detta ändamål tycker du animalt lidande är fullt acceptabelt. Då undrar jag om även mänskligt lidanade är acceptabelt?

Ja, mycket mänskligt lidande som äger rum idag tror jag att vi inte bör förhindra fastän vi skulle kunna, då förhindrandet av det skulle ha alltför negativa effekter på mänsklighetens långsiktiga överlevnadschanser, t.ex. genom att ta tid och resurser som skulle kunna användas till att främja mänsklighetens långsiktiga överlevnadschanser.

Om du hypotetiskt tänker dig miljontals människor bli behandlade på samma sätt som djuren blir idag, givet att detta i stort främjar mänsklighetens potential. Är det då acceptabelt? Eller ser du en skillnad mellan människor och djur.

Det finns ingen större intrinsikal skillnad mellan djurs lidande och människors lidande, men det finns ofta en avgörande instrumentell skillnad. Många av de människor som lider idag skulle kunna främja mänsklighetens långsiktiga framtid väldigt mycket om (och kanske endast om) de blev av med sitt lidande. Det talar för att man bör hjälpa de människorna i första hand, snarare än att hjälpa kanske många fler andra människor som kanske har mycket större lidande - givet att ett hjälpande av i första hand de sistnämnda människorna inte i tillnärmelsevis lika hög grad skulle främja mänsklighetens långsiktiga framtid. Då människors lidande även påverkar andra människors energinivå och liknande, får man ta med i beräkningen sådant som att även en till synes hopplöst improduktiv människas lidande (t.ex. lidandet hos en helkroppsförlamad) kan vara värt att gör något åt om det kan få den människans släkt, vänner, bekanta, vårdpersonal och/eller andra kontakter att bli på bättre humör så att dessa i sin tur (kan fås att, eller kan förväntas komma att) främja mänsklighetens överlevnad mer som följd av det.

Hur djuren i djurindustrin mår (eller huruvida djur alls föds upp i djurindustri eller inte) påverkar inte på något tydligt sätt mänsklighetens överlevnadschanser. Jo, det förstås: djurrättsengagerade människors livskvalitet påverkas av vetskapen om dessa djurs lidande och död. Men dessa människor är ganska få, och tycks mig generellt faktiskt inte vara väsentligt mindre lyckliga än andra människor, trots sin hemska vetskap. Deras kamp för djuren verkar ge dem en sorts känsla av mening som håller dem på hyfsat gott humör trots allt. Därmed lider inte deras omgivning så mycket av deras vetskap om att djuren lider. Dessutom skulle de som nu är djurrättsengagerade antagligen hitta något annat att bekymra sig över ifall man avvecklade djurindustrin. Det råder ingen brist på saker att bekymra sig över i världen. Det är orealistiskt att tro att vi skulle kunna få bort ens någon ansenlig andel av det lidande som äger rum på jorden under de närmaste 20 åren - annat än genom en spurtande AI-utveckling kanske. Och det är ju bara ännu ett skäl för de djurrättsengagerade att gå över till att vara AI-engagerade.

Lider då inte jag av vetskapen om att djuren i djurindustrin lider, undrar du kanske, med tanke på att jag sagt att de har ett intrinsikalt värde jämförbart med människors. Svar: Knappt alls. Jag lider långt mindre vid tanken på dem än vid tanken på de oändligt många gånger fler svårt lidande varelser som måste finnas i det oändligt stora universum vi befinner oss i - varelser som vi bara kan hjälpa om vi ser till att överleva tillräckligt länge för att uppnå tillräckligt hög tekniskt kunnande för att lyckas ta oss dit där de är och hjälpa dem (eller skicka dit några maskiner som kan hjälpa dem).

Lidande som äger rum idag, oavsett om det äger rum i djur eller i människor, och oavsett hur intensivt och/eller utbrett det är, är alltså värt att göra något åt (eller förhindra) endast i den mån det skulle främja mänsklighetens överlevnadschanser att man gjorde något något åt det (lidandet). Risker för framtida lidande är på samma sätt värda att försöka minska eller eliminera endast i den mån det skulle främja mänsklighetens överlevnadschanser att man gjorde det.

Argumentationen verkar också vila på grundantagandet att kött gör människor mer kreativa/produktiva/intelligenta/... och det är detta som då främjar denna mänsklighetens potential. Men varför skulle kött ha dessa effekter? Vad finns det för anledning att tro det? Tvärtom är ju rött kött rent av hälsovådligt, och vegetarianer som grupp presterar bättre än befolkningsgenomsnittet i IQ-test (ingen kausal koppling implicerad). Att du personligen mår bra av kött kan lika gärna bara vara av vana,

Jag har läst vad människor skrivit som provat en vegetarisk eller vegansk kost i flera år, och ändå inte vant sig vid den, utan till slut gått tillbaka till blandkost och då genast mått mycket bättre igen. Det är möjligt att sådant bara är "psykiskt", men det sitter i så fall tydligen väldigt hårt, och jag är mycket tveksam till att det för den genomsnittlige köttälskaren är värt att lägga så mycket tid och energi på att avprogrammera sitt köttsug, som skulle behövas för att det ska lyckas. Den tiden och energin bör han/hon hellre lägga på att ta fram friendly AI. Man ska inte stirra sig blind på det lidande som råkar finnas just nu på jorden. Det lidandet utgör bara en ytterst liten bråkdel av allt det framtida lidande man kan förhindra eller (om man klantar sig) råka skapa förutsättningar för, och all den framtida lycka man kan skapa eller schabbla bort beroende på hur man prioriterar idag.

och om jag tolkar dig rätt erkänner du ändå många djurrättsargument som sunda.

Ja. De flesta köttätare missar vad djurrättsargumenten går ut på och varför dessa är övertygande för veganerna, men sedan missar de också vari djurrättsargumenten verkligen brister och vad som är den verkliga anledningen till att man inte behöver skämmas om man äter kött. Två fel tycks där göra ett rätt. Men två fel gör inte ett rätt. Och det visar sig i deras beteende i övrigt. Både de och veganerna beter sig generellt på ett onödigt outilitaristiskt sätt, även inom ramarna för hur deras valmöjligheter begränsas av deras egoism. Både köttätare och vegetarianer/veganer kan till exempel vara väldigt noga med att "rätt ska vara rätt" i ekonomiska mellanhavanden mellan människor, på bekostnad av möjligheter att förbättra världen maximalt med resurserna det är fråga om. De flesta människor har ett irrationellt, dogmatiskt rättighetstänkande som begränsar deras världsförbättringspotential. Ett sätt att få människor att upptäcka utilitarism kan vara genom Peter Singer, och då följer djurrättstanken lätt med på köpet, men det kan det vara värt. Jag tror inte att det spelar någon större roll om man äter kött eller inte. Det viktiga är att främja framtagandet av friendly AI.

Och då borde det bästa senariot ändå vara att både avstå från kött och samtidigt främja mänsklighetens potential. Jag ser det inte som nödvändigt uteslutande inställningar.

Du verkar utgå från att kött är något man bara kan sluta med, utan negativa bieffekter som inverkar menligt på möjligheterna att främja "mänsklighetens potential" som du kallar det projekt jag förespråkar. Men projektet att avstå från kött går inte på nolltid, det är ofta en utdragen historia, det kan kräva ansenligt med tid och ansträngning och sänka ens humör och göra en irriterad över att inte få äta kött och så vidare, och så kanske man ändå går tillbaka till köttätande efter en tid eftersom man inte orkade stå emot suget, och då tror jag att man hade gett upphov till statistiskt sett mycket större världsförbättring om man hade lagt den tiden och energin på att främja framtagandet av friendly AI istället. Att du överhuvudtaget är angelägen om att få mig att sluta äta kött får mig att misstänka att du sitter fast i tänket att det självklart är de varelser som lider nu som vi ska prioritera att hjälpa. För mig är det inte alls självklart. Tänk på alla de generationer av djur som kommer att lida i framtiden om t.ex. en maktgirig och bakåtsträvande diktator genom mikrochippning av folk lyckas förslava mänskligheten totalt under sig. Då kanske djurindustrin kommer att se ut som den gör i dag i många miljoner år till. Tänk vad mycket mer lidande det skulle innebära, än om en god organisation ligger i täten i AI-utvecklingen de närmaste årtiondena och därför lyckas bli de första att ta fram en övermänskligt intelligent AI och med denna skapa en värld där demokratin förbättras i världen och, som en följd av det, djurrättsförespråkare så småningom lyckas övertyga resten av mänskligheten om att vi måste gå över till att producera in vitro meat och på så sätt sätta punkt för mycket av lidandet i djurindustrin. Därefter kan man gå vidare med djuren i naturen - de lider också väldigt mycket sammantaget, av hunger, skador, parasiter, naturens vedermödor och ständiga faror. Djuren i naturen kan man rädda från lidande i stor skala endast genom att ta fram övermänsklig AI och t.ex. nanorobotar. Kolla in http://www.hedweb.com

Sammanfattningsvis: tänk långsiktigt! Mycket, mycket långsiktigt!

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 22 aug 2010 11:26

freddemalte skrev:1. Hur vet du att lejon inte känner till andras medvetanden (det annanpsykiska)?

2. Vad har vårt (människans) "fabulerade" kring andras medvetanden egentligen med saken att göra? Vi antar att våra medmänniskor har medvetanden, men hur är det relaterat till eventuellt problem ring köttätande?

3. Vad är det som får dig att anta att lejon inte kan bestämma vad de gör (styra sitt handlande) - vem styr det i så fall?

4. Vad är det som får dig att anta att människor kan styra sitt handlande (mer än vad lejon kan)?

5. Men om du säger att bör implicerar kan, så menar du alltså att vi enbart ska handla på ett visst sätt om vi kan? Men vad är det som säger att vi kan låta bli att äta kött? Hur ska det gå till i praktiken? Det kräver ju att något i mig, styr över det som styr över det som styr över det som styr över det (som vill äta kött) i en oändlig regress av möjlighet eller hur går tänket?

6. Är det inte bättre att verka för att minska det eventuella lidandet vid framställningen av kött än att sluta äta kött?

Även om ovanstående frågor är intressanta, är det tror jag alldeles för ambitiöst att utveckla ett heltäckande filosofiskt system i den här tråden. Är fri vilja ett krav för moral? Hur är en fri vilja möjlig? Är tror jag frågor som vi kan sätta parentes kring just nu. Jag medger att om lejonet i alla relevanta bemärkelser är precis i samma situation som människan, ja då är det moraliskt fel av lejonet att handla så som det gör. Jag tror dock anders var ute efter skillnaden mellan människan och lejonets situation, eftersom de allra flesta nog inte ser det lejonet gör som omoraliskt. En sådan skillnad, som jag ändå måste hävda inte är så svår att identifiera, är att människans möjlighet att avstå kött överstiger lejonets.

Djurs förmåga att styra över sitt handlande, och deras förmåga att känna till andra medvetanden är kanske lite mer närliggande diskussionen om de som kännande varelser är värdiga att inkluderas i vår mänskliga moral. Vissa menar ju just att dessa skillnader gör att de kan exkluderas. Jag tycker det är rimligt att argumentera skillnader mellan människor och djur, och att av sådana skäl hävda att hysa människor i burar är värre än att göra samma sak mot hönor. Men från det kan man inte sluta sig till att dagens djurhållning är riktig.  För att det argumentet ska hålla måste den netto smakglädje människan upplever från en köttmåltid (alltså utöver smakglädjen från en vegetarisk måltid) i all hennes humana överlägsenhet uppväga det lidande djuret får utstå. Naturligtvis kan vi jobba för att minska lidandet, men med dagens köttbehov och fortsatt befolkningstillväxt verkar det inte möjligt. Människor måste äta mindre kött.

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 22 aug 2010 14:08

Justin Case skrev:Sedan har vi Torbjörn Tännsjös argument, att man gör djuren en tjänst genom att äta dem. Om ingen åt kött, skulle ju köttdjuren inte ens födas upp. Att leva i fångenskap är nog i vart fall inte sämre än att inte finnas till alls, kan man resonera. Något som talar för denna syn är att det är så man resonerar när det gäller människor: att beröva någon livet ger i allmänhet ett hårdare straff än att frihetsberöva någon, och dödsstraff anses vara ett hårdare straff än fängelse. En del köttätare anser av sådana här skäl att köttätande är försvarbart eftersom det gynnar djuren genom att låta dem alls finnas till.

Nu våldför du dig på stackars Tännsjö. Han försvarar själva avslutandet av djurens liv, hur det kan vara riktigt att föda upp djur för att sedan avsluta deras existens. Det är något annat än deras lidande under själva uppfödandet. Tännsjö skulle aldrig argumentera existensen av något som netto bidrar negativt till lyckoekvationen. Han menar att ett drägligt liv är bättre än inget liv. Men det är inget argument så länge djuren inte har det drägligt.

Förutom att kött är gott, finns det ett annat skäl för att äta kött. Under den tid i människans historia då människohjärnan blev större och intelligentare åt människor mycket animalier, främst kanske fisk. Det är därför inte helt otänkbart att kött/fisk gynnar hjärnans utveckling även inom ett människoliv. Idealiskt ur rent näringsfysiologisk synvinkel vore kanske att ersätta kött med fisk - om det inte vore för att fisken nu innehåller mer och mer tungmetaller och dessutom håller på att ta slut på grund av det ymniga fisket.

Fisk är betydligt mindre beklagansvärt än nöt, gris och fågel av fler skäl än hälsoaspekten. Det är dock inga problem att tillgodogöra sig de nyttiga ämnena i fisk med en vegetarisk kost.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 aug 2010 19:33

Skogsälvan skrev:
Algotezza skrev:
Kyano skrev:... när du vet att djuren lider

Hur vet vi att inte frukt och grönsaker lider när vi kokar, steker, wokar och käkar dem?

/Algotezza (själv ovo-lakto-veggis)

Men behöver du prata om det? En del av min störning kretsar just kring det här. Jag mår så dåligt när jag tänker på det.

Sorry.

Minska lidandet/mörkret i världen och försöka  öka glädjen/ljuset/lyckan i världen är strävansmål i ens tillvaro om man är lagd åt det lite utilitaristiska hållet. Man kan aldrig uppnå det till 100% i denna värld. De flesta är utilitarister till vardags och i praktiken. Utom  när de skall teoretisera på helgerna  kring ämnet etik.  Då blir plötsligt  utilitarismen "logiskt ohållbar" och "omöjlig att ha som etiskt rättesnöre"... Ja, det är kanske ett dåligt teoretiskt rättesnöre, men inte praktiskt-intuitivt... Regeletik är naturligtvis mer "teoretiskt hållbart"...

Vi gör ständigt lyckokalkyler, lidandesberäkningar "på känn" (genom att även följa samvetet och erfarenheten) när vi väljer i vår vardag... lite stuationsetiskt också, kanske...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 22 aug 2010 23:09

Kyano skrev:... när du vet att djuren lider

Tänkte närmare på det igen... Det är för att jag är så pass hårdhudad.
Det var jag inte förr. Minns då jag var runt 15, då kunde jag knappt slå en mygga. Tänkte att det var ju liv det också, att de ser helt fantastiska ut då man tittade närmare på dem och så.  Hade nog lite betänkligheter inför kött då också. Men det där gick över.  Åren har gjort mej hårdare, så jag äter köttet med välbehag och tänker inte så mycket på det djur steken suttit på. Hemskt men sant. Åtminstone insisterade jag på att få vara den som stoppade i kräftorna i vattnet då de skulle kokas. Göra the dirty work. Det är nog bra. Och det är bra med inlägg som din TS.

Men de flesta är nog rätt hårdhudade, survival of the fittest. Brukar ju gå rätt bra att få folk till armeer. Och alla ungar sitter och spelar WoW, CS och liknande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Justin Case

Inläggav Justin Case » 23 aug 2010 08:04

Kyano skrev:
Justin Case skrev:Sedan har vi Torbjörn Tännsjös argument, att man gör djuren en tjänst genom att äta dem. Om ingen åt kött, skulle ju köttdjuren inte ens födas upp. Att leva i fångenskap är nog i vart fall inte sämre än att inte finnas till alls, kan man resonera. Något som talar för denna syn är att det är så man resonerar när det gäller människor: att beröva någon livet ger i allmänhet ett hårdare straff än att frihetsberöva någon, och dödsstraff anses vara ett hårdare straff än fängelse. En del köttätare anser av sådana här skäl att köttätande är försvarbart eftersom det gynnar djuren genom att låta dem alls finnas till.

Nu våldför du dig på stackars Tännsjö. Han försvarar själva avslutandet av djurens liv, hur det kan vara riktigt att föda upp djur för att sedan avsluta deras existens. Det är något annat än deras lidande under själva uppfödandet. Tännsjö skulle aldrig argumentera existensen av något som netto bidrar negativt till lyckoekvationen. Han menar att ett drägligt liv är bättre än inget liv. Men det är inget argument så länge djuren inte har det drägligt.

Jag har inte påstått att Tännsjö anser att köttätande vore bra om köttätande skulle netto bidra negativt till lyckoekvationen. Det anser han rimligtvis inte. Däremot tror han (eller i alla fall har han påstått sig tro) att djuren i djurindustrin inte lider så pass mycket av sin fångenskap att deras existens netto bidrar negativt till lyckoekvationen.

Fisk är betydligt mindre beklagansvärt än nöt, gris och fågel av fler skäl än hälsoaspekten. Det är dock inga problem att tillgodogöra sig de nyttiga ämnena i fisk med en vegetarisk kost.

"Inga problem" är att ta i. Det går kanske, men det tar värdefull tid från andra saker man skulle kunna göra och som skulle vara mer effektivt världsförbättrande (som t.ex. att skriva friendly AI-kod). Att äta fisk är normalt ett snabbare, enklare, billigare och i mångas tycke ett mer tillfredsställande sätt att få i sig de viktiga ämnen som finns i fisk, än att hålla på och strula med att införskaffa och tillaga de många sorters vegetabiliska födoämnen man måste ta till för att näringsmässigt helt och hållet ersätta fisk (om det alls är möjligt): kanske någon sorts baljväxter, någon sorts spannmål, någon sorts fröer för omegafettsyrorna, alger och/eller kosttillskott för vissa mineraler och vitaminer, etc. Dessutom är spannmål inte alls någon optimal föda, åtminstone inte i större mängder, vilket gör det ännu svårare att försvara vegankosten utifrån utilitarism. Människor är inte naturliga fröätare, det är det bara fåglar som är. Baljväxter innehåller dessutom höga halter av naturliga toxiner som belastar kroppen, vilket inte kan vara bra. Dessa toxiner kan man visserligen i hög grad oskaddliggöra genom groddning och därefter kokning, men det tar tid, och den tidsåtgången måste vägas mot andra typer av världsförbättring man hade kunnat använda den tiden till. Rent generellt tycks det mig säkrast, ur nutritionsaspekt, att i möjligaste mån äta den typ av kost människan ätit under en väldigt lång tid. Och det är stenålderskost. Och det är en kost som skiljer sig rätt mycket från vegankost. På stenåldern kunde man t.ex. inte lika enkelt producera sådana mängder spannmål som vi kan idag, och därför åt man inte i närheten av så mycket spannmål då som idag, och det kan mycket väl tänkas innebära att vi fortfarande inte hunnit bli näringsfysiologiskt optimalt adapterade till det stora spannmålsintag en vegankost normalt innebär. Visst kan vi utvinna näring ur spannmål, men det är skillnad mellan det och vad som är optimalt för oss att äta. Ungefär som att höns visserligen kan i viss mån utvinna näring ur konstfoder utan att det innebär att konstfoder är optimal föda för dem.

De här små detaljerna kanske inte verkar så viktiga, men jag påstår att de nog är viktigare än djurens lidande. Detta eftersom även en mycket liten förbättring av ens hälsa kan innebära en liten förbättring av ens tankar, vilket i sin tur kan innebära en liten förbättring av ens förmåga att komma på något som i någon mån kan öka mänsklighetens överlevnadschanser, vilket i sin tur har oerhört stora konsekvenser på lång sikt.

Dessutom kommer nog in vitro meat att ta över traditionellt kött innan några större mängder människor hunnit bli veganer av djuretiska skäl. Teknikutvecklingen kommer nog att ganska snart och då mycket snabbt skapa det djurindustrifria samhälle som djurrättsrörelsen har kämpat jättehårt och förgäves för att skapa. Och det skulle ha skett lika väl även utan någon djurrättsrörelse. De djurrättsengagerade är alltså inte bara på fel spår genom att de negligerar vikten av mänsklighetens överlevnad och vad vi kan göra för att maximera denna - de kommer också att visa sig ha varit till ingen eller nästan ingen nytta ens för den sak de kämpade för - djurens frigörelse - ty det problemet kommer teknikutvecklingen att lösa i vilket fall som helst. Möjligen kan datumet för det tidigareläggas något genom flitig djurrättskamp. Men det är inte värt det. Skriv friendly AI-kod istället, eller stöd programmerare av friendly AI-kod med pengar till uppehälle. Det är nog effektivare världsförbättring. Djurrättskamp är inte utilitaristisk, den är futilitaristisk.

tobiias

Inläggav tobiias » 24 aug 2010 03:11

Det är väl totalt ointressant huruvida kött är bättre rent näringsmässigt eller inte. Frågan var om det är moraliskt att åsamka djur lidande (genom att äta kött). Skulle det vara ok att äta människa om människa var bäst näringsmässigt?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 25 aug 2010 09:25

tobiias skrev:Det är väl totalt ointressant huruvida kött är bättre rent näringsmässigt eller inte.

Jag tror faktiskt att det är precis tvärtom. Även en mycket liten skillnad i fråga om hur nyttig mat du äter kan få stor - moralisk - betydelse; den kan ge upphov till bra idéer som du kanske inte får om du äter mindre nyttigt, och dessa idéer kan ha potentiellt oändligt långtgående effekter på framtiden. Jag tror du underskattar enormt mycket hur mycket en bra idé kan förändra dina chanser att komma att påverka framtiden i Vintergatan, och hela vår galaxhop, och mer av universum, kanske utan gräns. Med tiden kan en liten idéförbättring idag göra att du överlever så att du kan hoppa på "livsförlängningståg" efter "livsförlängningståg" så att du med tiden kan rädda 10^10^10^10^10 individer från lidande i framtiden (som du kanske inte annars skulle ha kunnat rädda eftersom du missade något "livsförlängningståg"). Jämför detta med att bara rädda några hundra, tusen eller miljoner djur under de närmaste årtiondena. Och nej, det går inte nödvändigtvis lika bra att "göra både och", om det t.ex. är så att stenålderskost är något bättre än vegankost, eller om det inte går att hinna med både att ägna all tid åt att fokusera på att maximera mänsklighetens långsiktiga överlevnadschanser och dessutom minimera lidandet för de djur som råkar leva just i denna tid.

Frågan var om det är moraliskt att åsamka djur lidande (genom att äta kött).

Har du alls läst vad jag skrivit i den här tråden? Jag har svarit utförligt på din fråga redan. Men jag kan ta det kort igen: Mitt svar är att jag tror att det är moraliskt bättre att äta stenålderskost (som inkluderar animalier, exempelvis kött) än att äta vegankost, trots att man därigenom orsakar djur lidande (huruvida animalierna är just kött eller andra animalier ser jag inte varför så många vegetarianer fäster så stor vikt vid; all animalieproduktion orsakar väl lidande för djuren), men att det nog inte spelar någon större roll vilket man gör, och att djurens lidande i vilket fall som helst inte är en moraliskt lika avgörande faktor som t.ex. näringsmässighetsfaktorn, tidsfaktorn eller pengafaktorn. Många som snöar in på djurrätt ser nästan bara djuren, och ser därför i oproportionerligt hög grad den faktorns vikt i relation till andra faktorers vikt. Ditt värde utgörs till lejonparten av ditt instrumentella värde, inte av ditt (eller ditt välbefinnandes) intrinsikala värde. Som instrument för mänsklighetens långsiktiga framtid kan du åstadkomma storverk. Surfa runt lite på transhumanism-sajter, så kanske du upptäcker att det ligger mycket större värdemängder i vågskålarna än vad några miljarder djurs lidande och död utgör.

Skulle det vara ok att äta människa om människa var bäst näringsmässigt?

Nej, eftersom risken vore alltför stor att hamna i fängelse, få "dåligt samvete" (något man kanske inte kan kontrollera) eller på annat sätt råka ut för negativa konsekvenser av det - till exempel dåligt rykte. Sammantaget, om man räknar med allt arbete man skulle behöva utföra för att inte bli upptäckt, samt att det ändå inte går att helt eliminera risken för att bli upptäckt hur mycket man än försöker, plus all den emotionella påfrestningen, tycks det mig vara ett relativt jobbigt och tidsödande sätt att skaffa mat, jämfört med att gå till livsmedelsbutiken och handla. Sedan tror jag inte att människokött är nyttigare än annat kött, men det är alltså inte det avgörande för varför man inte bör äta människokött. När in vitro meat tar fart, och man kan odla vilken typ av kött som helst i laboratorier, utifrån enstaka stamceller, så att man kan odla människokött i laboratorier utan att någon människa behöver offras, kan det så småningom börja vara rimligt att äta människokött, givet att det är nyttigt och att det blir socialt accepterat.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 25 aug 2010 09:27

Om det bara är lidandet som gör att vi inte skall äta kött så kan vi ju äta dem levande men bedövade.

Jag tror att du behöver något mer än lidande att luta dig mot.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

tobiias

Inläggav tobiias » 26 aug 2010 04:40

Nej, Justin, jag har inte läst alla inlägg i den här tråden, utan reagerade bara på ditt senaste inlägg då jag svarade. Men nu var det inte jag som startade tråden.

Du lägger alltså fram följande argument för köttätande (eller ätande av animalier i allmänhet):

* Animalier kan ha bättre näringsvärde än vegetabilier
* Näringen kan ge upphov till en bättre fungerade hjärna som resulterar i "bra idéer"
* Bra idéer är de som minskar lidande för individer (bara människor?)

Jag ser direkt detta som väldigt komplicerat:

* Spelar det någon roll hur pass mycket bättre näringsvärde animalier har?
  Här har du, om jag förstått dig rätt, öppnat upp för en idé om att vegetabilier skulle kunna ersätta animalier i viss mån, men att också tids- och bekvämlighetsaspekter bör vägas in. Hur väger detta argument då vid till exempel ett restaurangbesök där en vegetarisk rätt och en animalisk rätt är likvärdiga till näringsvärde, pris och väntetid?
  Och om vi ponerar en värld där studier visar att animalieätande inte har något försprång i idéframkallande hos människor och att folk ser veganska rätter precis lika lättlagade/lättilgängliga som animaliska, faller dina argument då?

* Vem bestämmer vad som är "bra idéer"?

* Är man moraliskt skyldig till att komma på "bra idéer" om man äter animalier? Hur rättfärdigat är det att äta animalier om man aldrig får några "bra idéer"?

Werateras

Inläggav Werateras » 26 aug 2010 19:49

Jag som nihilist ser inte per automatik fel på att ens handling orsakar lidande för något, då jag ser lidande som en signal som talar om för något att den skadas och den då ska göra något för att undvika detta. Visst även att något känner av självömkan är också lidande.

Nu är det dock inte praktisk att hela tiden tänka såhär då det är extremt härmande och deprimerande för en själv, så att jag låtsats som om det finns saker som är rätt eller fel. (ett slags rollspel) Där man skulle kunna gå så långt så man kan fråga sig, hur kan man med att döda växter? Alltså ta liv. Men jag inser vad liv (enligt min uppfattning) är, och ser att detta per automatik inte är något hederligt.

Tar vi då djurliv så har jag tilldelat dessa rättigheter, men att tilldela dem så höga så att det får stora negativa konsekvenser för mig skulle jag aldrig göra. Jag väntar dock på att in vitro-kött(konstgjort) kommer, då kan jag höja djurens rättigheter så att jag slutar att äta dem.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 aug 2010 01:25

tobiias skrev:Nej, Justin, jag har inte läst alla inlägg i den här tråden, utan reagerade bara på ditt senaste inlägg då jag svarade. Men nu var det inte jag som startade tråden.

Anledningen till att det är god sed att läsa igenom en tråd innan man postar i den är att det blir tidsödande för andra att förklara samma saker flera gånger. Men jag kan förstå att man ibland vill posta fastän man inte har tid att läsa allt som skrivits tidigare. Men då finns det väl sökfunktioner man kan använda för att snabbt leta rätt på de äldre inlägg som redan besvarat det man frågar om? Om sökfunktionerna i den här standardmodell som används för forum och som filosofiforum använder inte är tillräckligt bra för detta, borde det åtgärdas, för världens alla forums skull. Det borde vara ganska lätt för en bra programmerare att fixa.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 28 aug 2010 05:04

tobiias skrev:Du lägger alltså fram följande argument för köttätande (eller ätande av animalier i allmänhet):

* Animalier kan ha bättre näringsvärde än vegetabilier

Bara vissa animalier, och bara i vettiga mängder. Näringslära är ännu inte en färdig vetenskap, mycket av den är fortfarande spekulation, och mycket kan misstänkas vara baserat på forskning som styrts av ekonomiska intressen i riktningar som inte alltid varit vetenskapligt försvarbara. Man kan t.ex. misstänka att Livsmedelsverkets rekommendation, för ett par årtionden sedan, att man skulle äta 6-8 brödskivor om dagen, kan ha varit ett resultat av en vilja att hålla spannmålsproducenter under armarna genom att upprätthålla en hög spannmålskonsumtion i befolkningen, trots att det redan då fanns forskning som talade för att det vore bättre att dra ned på spannmålsintaget eller helt sluta äta spannmål.

En kost som innehåller animalier är inte automatiskt en bättre kost än vegankost. Men inte heller motsatsen är fallet. Det är inte riktigt rättvist mot blandkost att peka på att veganer generellt är friskare än blandkostare. De flesta veganer äter nämligen väldigt näringsläramedvetet, eftersom de måste, medan blandkostare mycket oftare äter en väldigt mycket näringsfattigare blandkost än vad en blandkost behöver vara. En optimalt sammansatt blandkost är en helt annan sak. Det är en optimalt sammansatt blandkost jag förespråkar. En sådan är bättre för människan än även den mest optimala vegankost, tror jag.

* Näringen kan ge upphov till en bättre fungerade hjärna som resulterar i "bra idéer"

Eller så ger näringen kanske bara upphov en högre grad av välbefinnande, något som i sin tur tenderar öka ens motivation att försöka tänka ut bra idéer.

* Bra idéer är de som minskar lidande för individer (bara människor?)

Inte nödvändigtvis bara människor. Med tiden skulle människor, genom att åka runt i universum tillräckligt länge, kunna ta bort lidandet för massor av utomjordingar också. Och på en massa platser även hindra lidande från att ens få en chans att uppkomma. Om mänskligheten t.ex. skulle förvandla en googol kubikljusår av universum till uteslutande ständigt lyckliga organismer, skulle den materien vara förhindrad att genom evolution råka ge upphov till lidande organismer i framtiden. Om mänskligheten försvinner, kommer med tiden massor av lidande att uppstå inom den googolen kubikljusår, helt enkelt genom vanlig evolution, ungefär som lidande uppstod på jorden en gång i tiden. Vi kan se till att det i framtiden slipper uppkomma varelser som tvingas genomgå den plågsamma evolution livet på jorden tvingats genomgå. Antalet varelser vi på sådana sätt kan få att slippa lida i framtiden är så oerhört mycket större än antalet djur i djurindustrin på jorden idag och under de närmaste årtiondena, så de förstnämnda varelsernas öde väger helt klart mycket, mycket tyngre än de sistnämndas.

Vad som komplicerar frågan är förstås att vi inte vet så noga hur vi ska bete oss nu för att maximera sannolikheten för att det jag beskriver ovan ska bli av. Men min poäng är att det är denna fråga som är den viktiga. Inte hur vi kan minska lidandet för just de varelser som just nu råkar existera på just den här planeten.

Att det är mänsklighetens överlevnadschanser som är det viktigaste av allt, det förstår man om man tänker sig en variant av Pascal's wager där det istället för en enda människas oändligt långvariga öde (himmel/helvete) är oändligt många framtida varelsers öde som står på spel. (Jag anser att Pascal's wager är ett hållbart argument, men att det inte förutsätter att det finns något sådant som en allsmäktig Gud (jag tror inte att det finns något sådant); vad jag kan se förutsätter Pascal's wager bara att vi på något sätt kan göra oändligt stor skillnad genom att utnyttja en framtida evighet - till exempel genom teknikutveckling som gör det möjligt för oss att ta fullständig kontroll över vår framtid.)

Jag ser direkt detta som väldigt komplicerat:

Jag håller med, det är inte alls uppenbart för mig heller att det är bättre att äta kött än att äta någon sorts veg-kost. Jag kanske har formulerat mig på ett sätt som fått mig att verka säkrare på min sak än vad jag är. Men att det är svårt att veta vilken kost som ger det bästa tänkandet (eller längsta livet, eller skapar flest vänner bland inflytelserika personer, etc.) betyder inte att man automatiskt bör låta djuretik-parametern avgöra vad man ska äta, för djuretik-parametern är fortfarande långt mindre utslagsgivande för den sammantagna påverkan man får på världen på oändligt lång sikt än vad osäkerhetsmarginalen beträffande olika kostalternativs olika påverkan på ens tänkande och mående är. Det tycks mig i så fall som att det torde löna sig bättre att försöka ställa sig på vad som verkar bäst plats inom sistnämnda osäkerhetsmarginal, än att agera som om denna osäkerhetsmarginal inte vore det i särklass mest avgörande, när den med största sannolikhet är det.

En liknelse för att visa hur jag ser på saken:

Anta att du är en av tre rökdykare som, mitt i en övning ute i glesbygden, med rökdykardräkter på er, plötsligt upptäcker två verkliga eldsvådor bara 500 meter från där ni är. Det är en villa och en lada som båda två brinner för fullt. Eftersom ni är så nära, kommer ni fram innan det finns något brandsläckningsmanskap på platsen; ni ringer er chef. Brandbilar beräknas vara framme först om tio minuter. Utifrån grannars uppgifter tycks det er vara runt 80% chans för att fempersonersfamiljen som bor i villan är bortresta, så villan är alltså troligen tom, men det finns alltså ändå en ansenlig chans för att ni kan rädda människoliv om ni går in i villan (de kan t.ex. vara medvetslösa av röken, men gå att rädda livet på). Däremot vet man helt säkert att det inte finns någon människa i ladan, och att det enda djur som finns i ladan är en ko. Ni hör kons upprörda råmande från ladan, men ni hör inget från villan, annat än eldens sprakande. Dina två rökdykarkollegor går in i villan. Vad gör du?

Om du följer dina två kollegor in i villan kommer ni sannolikt inte att hitta några människor att rädda, och när ni kommer ut är kon i ladan antagligen redan död på grund av att ingen av er genast sprang till ladan för att släppa ut kon. Sannolikt kommer du, om du genast springer till ladan och släpper ut kon, att rädda fler liv än vad dina två kollegor kommer att rädda; ett liv är fler än noll. Men tre rökdykare har större chans att rädda fler av de fem människor som eventuellt finns i villan, än vad två rökdykare har, och de 20 procentens chans för att det finns fem människor i villan väger tyngre än en 100-procentig chans att rädda en ko.

Egentligen borde (för att analogin ska vara rättvisande) familjen som eventuellt finns i villan bestå av oändligt många människor, för den är en analogi för de oändliga mängder lycka och lidande som kanske - men naturligtvis inte tillnärmelsevis säkert - står på spel i en oändlig framtid i universum beroende på hur mycket vi lyckas öka mänsklighetens överlevnadschanser de närmaste årtiondena. Kon är en analogi för de djur man kan rädda idag genom att ägna en betydande del av sin tid och andra resurser åt att äta veganskt eller vegetariskt, bedriva djurrättskamp, rösta på det mest djurvänliga partiet i riksdagsvalet, åka genom halva stan för att hitta veganska alternativ till det ena med det andra, m.m.

Anta att en polis kör fort längs en slingrig grusväg mot en brottsplats där han med hyfsad sannolikhet kan rädda människoliv om han kommer fram i tid, och plötsligt ser en katt springa fram framför hans bil. Anta att han kan undvika att köra över katten om han tvärbromsar. Då väljer han nog att köra på katten. Han kanske skulle ha bromsat om det inte vore för att människoliv kan hänga på att han kommer fram så fort som möjligt. Kanske skulle den försening, som ett inbromsande för katten skulle medföra, inte kosta några människoliv, men det är bara ett kanske, och det är inte värt att ta den risken, eftersom nyttan med det (att rädda en katts liv) inte vore i närheten av nyttan med att rädda en människas liv.

Nu kanske du tycker att det är orättvist av mig att låta ett enda djur (en ko respektive en katt) tjäna som analogi för de kanske tusen miljarder djur som människor kommer att äta under de närmaste årtiondena. Tusen miljarder djur är förstås fler än ett enda (liksom fem myror är fler än fyra elefanter), men antalsskillnaden mellan tusen miljarder djur och ett enda djur ändå oändligt mycket mindre än antalsskillnaden mellan tusen miljarder djur och oändligt många varelser. Därför är de två tankeexperiment om branddilemman jag lagt fram ovan egentligen "snälla mot din ståndpunkt". De framställer den oändliga mängd framtida varelser, vars existens och lycka och möjlighet att slippa lidande hänger på vad vi gör under de närmaste årtiondena (och som i liknelserna ovan representeras av människor vars liv kanske går att rädda), som en (för min ståndpunkt) orättvist liten mängd varelser, i relation till mängden djur i djurindustrin.

Dessutom finns det faktorer jag inte tagit upp än. Jag vet flera veganer som äter massor av onyttig veganmat. När de var blandkostare åt de inte lika mycket onyttigheter. Ett exempel är att en hungrig vegan som av någon anledning är ute mycket om nätterna och då ofta finner att det enda matstället som går ihop logistiskt med hans övriga förehavanden är en korvkiosk. Mången vegan i den typen av situationer tenderar beställa enbart pommes frites, eftersom det är den enda mättande veganska mat som går att få tag på i situationen i fråga (okej, det kanske finns bostongurka, senap och ketchup också, men att äta sig mätt på det är väl inte direkt någon höjdare). Hade veganen i den situationen varit blandkostare hade han beställt någon kötträtt, vilket hade varit nyttigare än pommes frites (mindre transfettsyror, akrylamid m.m.). Jag kan tänka mig att många veganer ofta hamnar i situationer där de måste hålla tillgodo med något tråkigt, som enbart pommes frites, eller enbart potatis och grönsaker (när de av olika skäl hamnar i att behöva luncha på lunchställen som inte har något veg-alternativ), att de blir förbannade över att ha mindre aptitlig mat att välja på än sin omgivning i dessa återkommande situationer, och att de blir onödigt otrevliga mot andra människor som en konsekvens av det. Hur tillfredsställande ens kost är, när de begränsningar som ens kost i praktiken ofta medför tas med i bilden, det är viktigt, för det påverkar ens allmänna välbefinnande. Och ens allmänna välbefinnande påverkar i sin tur sannolikheten för att man kommer att få en sammantaget optimal påverkan på mänsklighetens överlevnadschanser.

Du kanske svarar att man som vegan får se till att ha med sig veganmat om man är ute och nattsuddar, eller att man inte ska vara ute och nattsudda i vilket fall som helst, men det är besvärligt att ha mat med sig, planeringen och förberedelserna tar tid, och det går inte att bortse från att människor har vissa svagheter som de inte lyckas göra sig av med, t.ex. svagheten för att vara ute och nattsudda. Dessa människor får göra det bästa av det de kan tänka sig göra. Och det är ofta inte förenligt med en vegansk livsstil.

Eller tänk dig en situation där man kommit en bit på vägen att bli god vän med någon väldigt inflytelserik person, typ miljardär eller hög politiker, och man planerar att gradvis påverka honom till att börja stödja t.ex. forskning i att ta fram friendly AI för att på så sätt bidra kraftigt till att rädda mänskligheten. Och så bjuder han en på middag, där huvudrätten är kött, och man har att välja mellan 1) att chansa på att han kommer att förbli lika positivt inställd till en även om man avböjer köttet av djuretiska skäl, och 2) att äta köttet. Om man skulle avböja och förklara varför man är vegan, är det inte alls säkert att han skulle förstå, även om han kanske skulle hålla god min och låtsas förstå. Och så kanske han väljer att inte stödja någon friendly AI eftersom man oavsiktligt fått honom att förknippa sådana projekt med "stolliga djurkramare" som man själv, genom att man avböjde köttet. Det finns många fler exempel, än de jag nu gett, på situationer där jag tror (utan att kunna vara tillnärmelsevis säker, förstås) att en som idag är vegan skulle förbättra världen mycket mer på sikt, statistiskt sett, genom att inte vara vegan.

* Spelar det någon roll hur pass mycket bättre näringsvärde animalier har?

Ja. Om skillnaden är t.ex. infinitesimal spelar den nog ingen roll i sammanhanget.

Här har du, om jag förstått dig rätt, öppnat upp för en idé om att vegetabilier skulle kunna ersätta animalier i viss mån, men att också tids- och bekvämlighetsaspekter bör vägas in. Hur väger detta argument då vid till exempel ett restaurangbesök där en vegetarisk rätt och en animalisk rätt är likvärdiga till näringsvärde, pris och väntetid?

Då finns det fortfarande oftast en skillnad i ätupplevelse. Om du blir klart lyckligare av en bit kött än av en bit tofu, kan redan det vara avgörande, tror jag. Är även ätupplevelsen exakt lika positiv i båda fallen, kanske den djuretiska aspekten bör få avgöra. Men inte ens då är det säkert, för du har inte sagt något om de sociala följderna av valet av maträtt. Om det finns risk att den du äter med har en aversion mot veganer (och det finns många människor som har det, även om de inte nödvändigtvis visar den eller erkänner den), kan det fortfarande mycket väl vara bäst att beställa in animalier. Naturligtivs kan det vara tvärtom: man kanske väcker positiv nyfikenhet genom att beställa veganskt, och tack vare sin veganism på det sättet lyckas skapa en social kontakt med vilken man kan förbättra världen mer än om man hade ätit animalier. Men om du verkligen tror mer på det sistnämnda än på det förstnämnda, fråga dig vad du hade valt att äta, tillsammans med en miljardär du har goda chanser att lyckas påverka till mycket större världsförbättring, om det (kontrafaktiskt, hypotetiskt) hade varit så att köttätande inte orsakade mer lidande, ens för djuren, vare sig direkt eller indirekt, än vad vegankost gör? Det är statistiskt sett väldigt osannolikt att en given djuretik-fokuserande vegan skulle ha rätt i att vegankost, som han valt enbart för djurens skull, skulle råka vara det optimala även för något helt annat syfte, utan att någon annan upptäckt det ännu och spridit det så att det blivit allmänt accepterat bland de som kämpar för detta andra syfte (vad detta andra syfte än är). Liksom det t.ex. är väldigt osannolikt att en golfklubba skulle råka vara det optimala redskapet vid tillagning av paella, eller att danska skulle vara det optimala språket att ta till när man träffar en slumpvis person i Gobiöknen, etc., är det väldigt osannolikt att vegankost skulle vara det smartaste att äta som metod för att få t.ex. en miljardär att satsa en massa pengar på friendly AI. Om man hittills utfört en handling H enbart i ett syfte A, är det väldigt ovanligt att handlingen H skulle råka visa sig vara det bästa av alla hittills påtänkta handlingsalternativ även i syfte B (om B är ett helt annat syfte än A).

Generellt gäller att människor lyssnar mer på en om man verkar ha samma värderingar som de. Om man, vid en middag tillsammans med människor vars beteende man försöker påverka (anta t.ex. att de är politiska höjdare som har makt att påverka teknikutvecklingen i landet, och därmed sannolikheten för att friendly AI kommer så snart att den kan rädda mänskligheten), beställer in helt annan mat än de, och i synnerhet om man som svar på deras undringar berättar att man gör det av skäl som implicerar att man anser dem vara omoraliska som äter den kost de äter, torde de tendera lyssna mindre på en (i t.ex. den för AI-utvecklingen och därmed för mänskligheten så viktiga teknikutvecklingsfrågan) än om man åt samma eller åtminstone ungefär samma sorts mat som de.

Och om vi ponerar en värld där studier visar att animalieätande inte har något försprång i idéframkallande hos människor och att folk ser veganska rätter precis lika lättlagade/lättilgängliga som animaliska, faller dina argument då?

Inte nödvändigtvis, det är inte bara genom idéer vi påverkar mänsklighetens framtid. Ett annat sätt vi påverkar på är genom hur positiv utstrålning vi har. Kött får många människor att må bättre och därmed utstråla mer välmående än vad vegankost får dem att göra (när de provar). Utstrålningen hos en människa som gör mycket för att maximera mänsklighetens överlevnadschanser (t.ex. genom politiskt/journalistiskt/lobbyistiskt arbete) kan vara (och är, tror jag) utilitaristiskt mycket viktigare än att rädda några hundra djur genom att vara vegan.

* Vem bestämmer vad som är "bra idéer"?

Det får vi försöka bedöma tillsammans, vi människor. Det finns inga säkra svar. Vi står hela tiden inför problem att fatta beslut på basis av mycket ofullständig information. Du är, för dina beslut, i minst lika hög grad som jag beroende av ofullständig information, information vi riskerar dra väldigt felaktiga slutsatser av, båda två.

Jag kan tänka mig att en oerhört kraftigt förbättrad (oerhört mycket intelligentare än vi) mänsklighet om hundra år, om de läste filosofiforums arkiv, skulle kunna uppleva din och min diskussion om köttätande lite som du och jag idag skulle ha upplevt en diskussion mellan två flercelliga organismer för 3 miljarder år sedan, där den ena flercelliga organismen sa till den andra: "jag tycker vi ska sluta äta encelliga organismer, det har också rätt att leva", och där den andra flercelliga organismen svarar "men tänk vad mycket mer fantastiska varelser än vi som kan komma att utvecklas med tiden, till exempel om flera miljarder år, om vi överlever och evolutionen får fortgå. Vad spelar det för roll om vi äter på ett sätt som gör att många miljarder encelliga organismer lider och dör, om vårt ätande av dessa encelliga organismer ökar vår arts och vår framtida mer avancerade avkommas överlevnadschanser (om så bara en aning) och därmed ökar möjligheterna (om så bara en aning) för att det kommer att finnas ziljarder gånger mer fantastiska varelser i framtiden än vad det finns nu? På sikt kommer 'man' att 'tacka' 'oss' för att vi valde att maximera vår egen arts överlevnadschanser snarare än att minimera våra omedelbara negativa effekter på varelser av lägre stående arter i vår tid".

* Är man moraliskt skyldig till att komma på "bra idéer" om man äter animalier?

Inte mer än vad man är om man inte gör det. Jag skulle kunna säga "alla är skyldiga att komma på så bra idéer de kan, och äta den kost som optimerar deras förmåga att göra detta", men jag tror inte på att tänka "jag är skyldig att" det och det, jag tror inte på att "skyldighetsbelägga" sig som ett sätt att få sig själv till att handla "rätt". Sådant tänkande dränerar en på energi och blir lätt kontraproduktivt, ur utilitaristisk synvinkel. Det tycks mig finnas mer konstruktiva och effektiva mentala strategier, som tycks mig ge utilitaristiskt bättre konsekvenser. Istället för att tänka att jag är skyldig till det och det, frågar jag mig vad jag tror är det allra bästa jag kan göra. Vad som är det allra bästa för både mig och resten av världen på oändligt lång sikt, alltså.

Den klassiska definitionen av klassisk handlingsutilitarism går väl ut på att endast den allra bästa handlingen i varje situation är "rätt", medan alla andra handlingsalternativ är "fel". Men psykologiskt är det nog inte särskilt konstruktivt att tänka på det sättet. Jag tror mer på att se handlingar som mer eller mindre utilitaristiska. Utilitaristen får försöka bedöma hur mycket tid han bör ägna åt att försöka komma på vilka handlingsalternativ som faktiskt finns, och hur mycket tid han istället bör ägna åt att försöka bedöma vilket eller vilka, av de handlingsalternativ han hittills kommit på finns, som tycks honom vara de mest utilitaristiska. Ägnar han mer tid åt det förstnämnda projektet, kan han komma på alternativ han hittills inte kommit på, alternativ av vilka en del kanske skulle framstå som bättre än de han hittills kommit på, men han måste även komma till skott med att handla någon gång också. Det är en svår avvägning, men det kan inte hjälpas. Det är bara att försöka göra den, hur svår den än är.

Hur rättfärdigat är det att äta animalier om man aldrig får några "bra idéer"?

Du menar: "hur rättfärdigat är det att äta animalier om ens animalieätande inte är utilitaristiskt?" (Ty som sagt är det inte bara bra idéer som kan tänkas vara utilitaristiska.) Ja, det är väl inte rättfärdigat förstås, men om animalieätande leder till att man inte får några bra idéer är det inte alls främst på grund av att animalieätandet skapar lidande för djuren som det inte är rättfärdigat, utan främst (ja, nästan enbart) på grund av vad man underlåter att göra för konstruktiva saker om man väljer att leva på ett sådant sätt som gör att man aldrig får några bra idéer. De flesta veganer, miljönissar, abortmotståndare och liknande fokuserar alldeles för mycket på att låta bli att göra destruktiva saker och på att få andra människor att låta bli att göra destruktiva saker. Det är mycket mer världsförbättrande, på sikt, att i första hand försöka leva skapandemaximerande än att i första hand försöka leva skademinimerande. Jag tror på att fokusera på att göra så konstruktiva (på enormt lång sikt konstruktiva) saker som möjligt, även om detta innebär att man kortsiktigt kommer att ställa till med mer lidande just den närmaste tiden än vad man skulle ha ställt till med just den närmaste tiden om man hade förhållit sig mer passiv den närmaste tiden.

Någon har sagt något i stil med att det inte är de ondas handlande som är det största problemet, det är de godas passivitet. Det tror jag på. (Även om jag istället för "onda" respektive "goda" snarare skulle säga "egoister" respektive "välmenande men alltför kortsiktigt tänkande människor".

Återgå till "Filosofi"