Gassendi skrev:J R Auk skrev:Visst är det så, men det är också miljövänligare.
Jag såg inget argument här heller ...
Den information som finns tillgänglig via lexikon, uppslagsverk och sunt förnuft behöver inga källor. Men för omständighetens skull kan jag hänvisa till en rapport från SLU om effekterna av
ekologiskt jordbruk.
Det där var i och för sig inte heller något argument. Jag skönjer att jag kan se det som du menar frånvarar. Men men så är jag skarpsynt också. Auktoritär persona!
Varför är det överhuvudtaget dåligt med koldioxid i atmosfären? Den ger ju större skördar, du vet det är inte från marken växter växer, det är luften, och kolet som finns där, som gör att de växer upp. Marken är där för att ge mineraler, fukt, istället för bara vatten, osv. Det är inte marken som sugs ur och gör att det sen står en planta att finna där.
Och det här med att det binds mer under storbruk än i ekologiska bruk kan vi ju avfärda direkt. Vi producerar ju för att förbruka och lägger ju inte vår produktion på hög.
Det hade varit bra om vi yrkesmän inom ekologi,
miljövård, markvetenskap och agronomi kunde ge
entydiga råd till konsumenterna när det gäller vilken
odlingsform som är bäst för klimatet. Det kan vi inte
eftersom det beror på vad vi räknar på, hur olika
faktorer viktas och hur mycket tilltro vi har till olika
forskningsrön.
Det var det som jag instämmer mest med i hela texten. Man måste ju först påtala varför koldioxid är en så stor bov som det påstås.
Men visst finns det utrymme för att behålla "modernt" jordbruk, men då får man ju se till att gödsel och andra ämnen man tillför stannar där det är. Och inte som idag förpestar havet och badet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno