Dura M skrev:Justin Case skrev:Matematiken berättar för mig hur lång jag är,
Nej, det gör den inte.
Jag har genom att 6 gånger placera mot väggen en 30 cm lång linjal kommit fram till att jag är 180 cm. Om inte matematik - i kombination med mitt placerande av linjalen mot väggen 6 gånger, som sagt - kunde berätta för mig hur lång jag är, skulle mitt motväggenplacerande av linjalen ha varit tillräckligt för att få mig att dra slutsatsen att jag är 180 cm. Men det var det inte. Jag måste även multiplicera 6 med 30. Det är det jag menar med att matematiken berättar för mig hur lång jag är.
Det är sant att matematiken inte
ensam berättar för mig hur lång jag är. Men
tillsammans med mitt motväggenplacerande av linjalen gör den det. Jag finner det ungefär analogt med att en författare, vars självbiografi jag läser, kan sägas berätta hur hans barndom var, även om han inte
ensam berättar för mig hur hans barndom var. Det krävs ju även att han hade en barndom att berätta om, att det fanns en förläggare, papper, en distributör, en bokhandel, mina pengar, mina händer, mina ögon, min hjärna, mina erfarenheter av vad folk brukar mena med olika ordkombinationer, och så vidare, för att jag ska få reda på hur hans barndom var.
Fysikern Max Tegmark har en TOE som går ut på att matematik är alltings grundval. Universum skulle i princip kunna beskrivas helt uttömmande med ren matematik. Om det inte är att matematiken kan berätta för oss om verkligheten, vet jag inte vad det är. En intressant grej med Max Tegmarks TOE är att den ger att universum är så beskaffat att ett mycket kort dataprogram skulle kunna beskriva hela universum helt uttömmande. Det räcker med ett dataprogram som, om det skulle köras i evighet, skulle skriva ut alla tal som finns, efter varandra. I den oändliga rad av siffror som ett sådant dataprogram skulle producera, om det kördes i evighet, skulle allt som universum innehåller finnas beskrivet, allt utan undantag, hur detaljerat som helst (man får tolka sifferföljden enligt i princip vilket vanligt förekommande system för översättning från siffror till ord och andra symboler man vill). Det går att skriva ett sådant dataprogram på mindre än en minut. Det talar starkt för Max Tegmarks TOE, eftersom det innebär att den bättre än (eller minst lika bra som) någon annan TOE tillmötesgår Ockhams rakkniv.