Sex-tråd

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 22:31

Mr.M skrev:
nuddle skrev:
angående religion osv muhammed så tror jag att de försökte "rädda" alla, men vi är människor, förgängliga, relativa, vi är begränsade, vi kan inte vara snälla mot alla även om vi innerst inne vill

Om du vet att ditt barn kommer till 'helvetet' för att dom inte tror på gud och du själv är djupt kristet religös och har offrat hela ditt liv till att hjälpa andra.

vad kommer du att välja ?
ska du konvertera till satanism och lida med dina barn i all evighet i helvetet
eller ska du låta ditt barn lida i helvetet i all evighet medans du glassar praliner i himelen ?

Nu är kanske inte himel gud och helvete som vi tolkar det, men om vi tar bibeln bokstavligt.
Vad hade du gjort ?

ja skall svara fullständigt ärligt :)

eftersom jag inte har födda barn ännu själv, så kan jag istället tänka att det är mina föräldrar

vi antar att mina föräldrar är super elaka, och detta kommer förmodligen leda till att de straffas

tycker jag detta är fel?

ja ifall man tror att de skall straffas i ALL evighet som vissa kristna tror.. eller muslimer.. vilket är mycket elakt tänkande, och totalt FEL.. men min tro är inte detta.. enligt mig kommer isåfall mina föräldrar att straffas i en viss tid, men förmodligen kommer de lida mindre än de borde, eftersom min gud är barmhärtig och nåderik.. men efter detta kommer gud att förlåta dem och låta dem leva i paradiset.. ungefär så här tänker jag, och jag tycker detta är en mycket bra tro.. samtidigt tänker jag på ett cykliskt sätt, alltså där helvete - paradis återkommer, vi vistas alla i himlen och i helvetet, jag tror också på gudsenhet, att vi alla i det stora hela är ett, och jag tror inte människan har absolut frivilja, vilket betyder att man aldrig någonsin kan beskylla någon i absoluta termer för något..

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 22:52

Jag vill välja att lida med mina barn och dom andra i helvetet.
men jag vet inte om jag vågar. Men tänker jag, om dom får stå ut där så är det inte ett dugg mer än rätt att jag ska vara där med.
Sen är steget inte långt till att empatisera med varnda själ. Tom hitler och massmördare.
Varför ska dom få lida om jag varit med och skapat och förstärkt deras existens med att leva i ett samhälle som skapar mer olycka än lycka. Om allt är samanbundet så är jag del i det.

Vad som sker vet vi inte, men profeterna har ju sagt sitt.
jag tror inte på ett helvetet, våra själar lever vidare tilsammans i evigheten.
om ett helvete existerar så är det på jorden, våra själar är redan i 'himelen' och evigheten.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 22:55

jag förstår dig Mr.M

alltså det finns inga direkta bevis för att ett himmel och helvete existerar, det är en tro

däremot tyder mycket på att vi alla är förenade, och att vi alla är ett, jag tror inte gud gillar att små djur lider, jag tror inte gud vill att någon skall lida, jag tror att det är en oundviklig sak för gud, lidande, ungefär som vi inte vill begå misstag, men ibland gör det ändå. . . . gud lider när vi lider. . . . vi är alla förenade

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 okt 2010 23:00

nuddle skrev: alltså det finns inga direkta bevis för att ett himmel och helvete existerar, det är en tro

Nej, inte för den som inte haft en nära döden upplevelse. Men att du TROR, det är din ensak precis som för resten av mänskligheten som även de förlitar sig på sin tro.

nuddle skrev: däremot tyder mycket på att vi alla är förenade, och att vi alla är ett, jag tror inte gud gillar att små djur lider, jag tror inte gud vill att någon skall lida, jag tror att det är en oundviklig sak för gud, lidande, ungefär som vi inte vill begå misstag, men ibland gör det ändå. . . . gud lider när vi lider. . . . vi är alla förenade

Det du irrar kring, är ju den så kallade mänskliga fria viljan, det är ju upp till oss att göra det bästa av situationen här och nu, att sedan de flesta väljer vägar som leder till lidande är ju ett val, på sikt finns det ingenting sjukt eller ont som inte de facto bottnar i våra egna val.

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 23:03

Zokrates skrev:
nuddle skrev: alltså det finns inga direkta bevis för att ett himmel och helvete existerar, det är en tro

Nej, inte för den som inte haft en nära döden upplevelse. Men att du TROR, det är din ensak precis som för resten av mänskligheten som även de förlitar sig på sin tro.

nuddle skrev: däremot tyder mycket på att vi alla är förenade, och att vi alla är ett, jag tror inte gud gillar att små djur lider, jag tror inte gud vill att någon skall lida, jag tror att det är en oundviklig sak för gud, lidande, ungefär som vi inte vill begå misstag, men ibland gör det ändå. . . . gud lider när vi lider. . . . vi är alla förenade

Det du irrar kring, är ju den så kallade mänskliga fria viljan, det är ju upp till oss att göra det bästa av situationen här och nu, att sedan de flesta väljer vägar som leder till lidande är ju ett val, på sikt finns det ingenting sjukt eller ont som inte de facto bottnar i våra egna val.

alltså jag tror på himmel o helvete Zokki

men jag tror inte på absolut frivilja, bara relativ frivilja

men jag tror på absolu frihet, absolut lycka, absolut kärlek, absolut skönhet  :D  :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 02 okt 2010 23:17

nuddle skrev: alltså jag tror på himmel o helvete Zokki

men jag tror på absolu frihet, absolut lycka, absolut kärlek, absolut skönhet  :D  :)

Ja, det är ju din tro, men något annat helvete än det vi utsätter varandra för HÄR på jorden existerar inte, efter döden är det bara antingen eller, att finnas till eller inte.
Vår vilja är inte absolut, för att kunna ha en absolut fri vilja krävs det ju att man isolerar sig på en plats där inga andra människor finns, vilket därefter kräver att man verkligen får leva ostört. Men redan det att isolera sig kan kräva att man ger avkall på viljan till att umgås med andra, så något absolut blir det ändå inte riktigt.
Absolut frihet är döden, absolut lycka ett tillfälligt rus, absolut kärlek däremot, ja det är som en sällsynt blomma som växer på alptoppens brant, svåråtkomligt och isolerat, den som lyckas gripa den blir två på miljarden!

Användarvisningsbild
nuddle

Inläggav nuddle » 02 okt 2010 23:28

Zokrates skrev:
nuddle skrev: alltså jag tror på himmel o helvete Zokki

Ja, det är ju din tro, men något annat helvete än det vi utsätter varandra för HÄR på jorden existerar inte, efter döden är det bara antingen eller, att finnas till eller inte.
Vår vilja är inte absolut, för att kunna ha en absolut fri vilja krävs det ju att man isolerar sig på en plats där inga andra människor finns, vilket därefter kräver att man verkligen får leva ostört. Men redan det att isolera sig kan kräva att man ger avkall på viljan till att umgås med andra, så något absolut blir det ändå inte riktigt.
Absolut frihet är döden, absolut lycka ett tillfälligt rus, absolut kärlek däremot, ja det är som en sällsynt blomma som växer på alptoppens brant, svåråtkomligt och isolerat, den som lyckas gripa den blir två på miljarden!

jag upplever att du visar enorm insikt i andliga ting,
men jag vet inte om du förstår mig när jag säger
att människan har relativ frivilja men inte absolut
ingen har absolut frivilja

absolut frihet kan inte upplevas i en relativ-värld, mer än som en sken-frihet
likaså så är det med skönhet, kärlek, lycka

i den bortom andevärlden du pratade om, där kan man uppleva absolut frihet

Mr.M

Inläggav Mr.M » 02 okt 2010 23:41

jag tycker Prem Rawats ord om fred är värda att tänka lite extra på.

http://www.youtube.com/watch?v=Y51dGFSj ... r_embedded

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 02 okt 2010 23:55

men jag tror jag förstår din poäng,
att personer man inte kan fixera och som byter status känns falska.
Var går gränsen för falskhet och ärlighet ? skriver Mr M

det är kul du för över det till nåt annat,
men folk som skiftar färg, de är slukade av världen, upplever sig tomma invändigt,
så finns det också en filosofi som förespråkar det riktiga i att skifta färg,
och det är Karl Marx ide om den materialistiska historieuppfattningen som
Haberman, Darrida och Foucault företräder, som menas att våra tankar är
en produkt av varat, alltså de säger att den empiriska världen med sitt
empiriska subjekt är allt som existerar, det finns inget priori subjekt, all
kunskap är posteriori, alltså empirisk.

Men den vänstra hjärnhalvan bygger på
posteriori, medan den högra hjärnhalvan svarar för priori världen, t.ex. Platons
ideer, Jungs kollektivt omedvetna med sina arketyper, men också finns det ett
tredje subjekt som är kopplat till priori subjektet och det är det skapande
subjektet som nyskapar vår personlighet, alltså inte samlar upp kunskap som
det empiriska subjektet, men skapar helt ny kunskap, alltså skapar kunskap
på ett symboliskt plan, alltså  egentligen på bildens nivå, eftersom arketypen
är byggd på ögat, inte på örats funktion.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 okt 2010 00:15

Nya fakta fräschar upp gamla idéer,
och gamla idéer faller i glömska.

Ibland tror jag på gud, ibland inte.
Jag tycker socialdemokraterna har bra värden, men moderaterna har också bra poäng.
Ibland älskade jag min sambo, ibland inte.
Idag vill jag ha pizza, igår ville jag ha kaffe.  skriver Mr M.

det är bra, det här är din ide om att skifta färg..
då frågar vi, vad är den rätta handling
vi är väl inga hundar som går omkring och luktar på allting och
glufsar lite här och där, det är den vänstra hjärnans funktion,
DETALJEN, utan någon överblick,som vi har i den högra halvan..

vi måste upp vertikalt i oss själva från första chakrat till det tolfte chakrat,
chakra-systemet är priori och utgör hela den inre osynliga konstruktionen
av människan, som Karl Marx helt förnekar.

vi kan dricka kaffe eller äta pizza eller ta en smörgås för detta handlar om
att hålla den fysiska kroppen vid liv, och den fysiska kroppen är neutral
som naturen, den håller bara ihop  de båda hjärnhalvorna till en fyisk
integrerad helhet.

att skifta färg menas att vara otrogen sig själv, sälja sig själv
till världen därför att man t.ex. är rädd för auktoriteter, alltså
underkastar sig den yttre makten, kryper för samhället, slickar
myndigheterna under tårna, kysser ledarna i baken, det kan vi
kalla för en människa som saknar HÅLLNING.
en mentalt lealös människa.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 okt 2010 00:26

För att exemplifiera vad som menas med en människa som har hållning

Sokrates, Jesus, Krishna, Rama, Martin Luther King, Mahatma Gandhi,
Bob Dylan, Jackson Pollock, Kandinsky, Mozart, Dan Andersson.
Nils Ferlin, Birger Sjöberg, Bruno K Öijer, Gunnar Ekelöf, Wilhelm Reich,
Jan Lindblad.Hegel. Norman O brown, Eric Neumann. Van gogh, Elvis Presly,
John Lennon, osv.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 okt 2010 00:29

Människor som saknar hållning är sådana som saknar en äkta och stark självkänsla

Mr.M

Inläggav Mr.M » 03 okt 2010 00:33

Harald Davidsson skrev:
det är bra, det här är din ide om att skifta färg..
då frågar vi, vad är den rätta handling
vi är väl inga hundar som går omkring och luktar på allting och
glufsar lite här och där, det är den vänstra hjärnans funktion,
DETALJEN, utan någon överblick,som vi har i den högra halvan..

vi måste upp vertikalt i oss själva från första chakrat till det tolfte chakrat,

vi kan dricka kaffe eller äta pizza eller ta en smörgås för detta handlar om
att hålla den fysiska kroppen vid liv, och den fysiska kroppen är neutral
som naturen, den håller bara ihop  de båda hjärnhalvorna till en fyisk
integrerad helhet.

att skifta färg menas att vara otrogen sig själv, sälja sig själv
till världen därför att man t.ex. är rädd för auktoriteter, alltså
underkastar sig den yttre makten, kryper för samhället, slickar
myndigheterna under tårna, kysser ledarna i baken, det kan vi
kalla för en människa som saknar HÅLLNING.
en mentalt lealös människa.

Jag håller helt med om att vara otrogen sig själv är olyckligt.
Att skada andra med att krypa är farligt för hela samhället,
Topicen om hästmannen är ett bra exempel på hur snett det kan gål

men vad ska vi göra för att få mer kurage i samhället och låta våga den enskilda ta ett ansvar ?

Det som sårar mig mest är när jag läser inlägg, faktiskt inte här, där man prisar varandra med det ena och det andra, sen nästa minut snackas det riktig elakt skit bakom ryggen på folk. Falskhet för att gynna sitt ego.
Det är nog det som sårar mig mest. när folk gör varandra ledsna.

Vi kan vara arga, vi kan skjuta varandra, men själsliga sår river mer än en kula.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 03 okt 2010 00:40

jag vet inte vad chakrat är, det har något med vibrationer och rotationer och göra, det är allt.
jag vet faktiskt inte riktigt heller vad den vänstra och högra hjärnhalvan har för funktioner,
kunde det för några år sedan, men det har fallit i glömska.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 03 okt 2010 00:42

men vad ska vi göra för att få mer kurage i samhället och låta våga den enskilda ta ett ansvar ?

Det som sårar mig mest är när jag läser inlägg, faktiskt inte här, där man prisar varandra med det ena och det andra, sen nästa minut snackas det riktig elakt skit bakom ryggen på folk. Falskhet för att gynna sitt ego.
Det är nog det som sårar mig mest. när folk gör varandra ledsna.

Vi kan vara arga, vi kan skjuta varandra, men själsliga sår river mer än en kula.  skriver Mr m.

Nu pratar du om nåt annat igen, alltså om värderingar,
och då handlar det om hur vi ska kunna styra vårt liv själva.

inte springa bakom samhällets hästar och nosa dem i baken.

hur kunna styra sitt eget liv???

vi måste först och främst ha en vilja. inte leva i ett liv som orsakas av den yttre världen,

INTE VARA EN EFFEKT AV DET SOCIALA LIVET

Återgå till "Psykologi"