Film just nu

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Film just nu

Inläggav transversal » 17 okt 2010 21:09

Har du kollat in det senaste på bioduken och vad tyckte du?

transversal

Inläggav transversal » 17 okt 2010 21:10

Tipsar om Oceans. Den var fantastiskt fin. Kom från en skit-dag på jobbet och satt helt uppslukad av det fina fotot och fick ny energi.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 okt 2010 21:41

Finns ju även gratis på nätet, men kvaliten är ju inte alls lika bra, men den som är intresserad kan ju kolla ett par minuter för att bestämma sig om de vill se den.
http://movie25.com/oceans-2009_8432.html

Mr.M

Inläggav Mr.M » 17 okt 2010 22:20

Tar o tankar hem den istället för dark angel s1. (blev sugen på att se den igen)
Bio har jag inte råd med, sist jag var på bio var med min dotter och vi såg pippi långstump,
Den rekommenderar jag inte..
Inception skulle jag vilja se på bio. har bara sett den i taskig ts kvalite.

transversal

Inläggav transversal » 24 okt 2010 16:55

Ja Inception är en juste film. Bra film att se på bio med effekter etc.

Håller på och spara, så just nu gäller videos som har blivit liggande i någon garderob, vilket medför att jag det senaste har sett National Treasure, Godzilla och Jurassic Park 2. Kan inte rekommendera någon av dem. De är alla tre kassa filmer. Såg däremot en rulle om salsakungen Hector Lavoe nyligen som var rätt intressant.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 24 okt 2010 17:36

Jag och min son sog precis Skeleton key och avslutade med orginalet av The shining,
Vi kom fram till att bra film inte görs så ofta längre...
Filmerna du nämde är helt okey som underhållning. Jag är allätare och njuter även av tecknade filmer,
blir ju lätt så när man har en dotter som gillar barbie filmer, men jag blev lite förvånad när hon satte på en thriller häromdagen i medicacentret.. och fortsatte att titta en bra stund in i filmen.
Var den bra frågade jag, och det var den.. hmm vi utvecklas,
och jag avvecklas till att gilla barbie : D

transversal

Inläggav transversal » 24 okt 2010 17:45

Jomen alltså, tecknat/animerat kan vara bra. Ser på en hel del sånt av "yrkesskäl". Eh. Madagaskarfilmerna är ju kul och Surf's Up är ju tokigt bra animerad. Disney för sig brukar ofta bli lite för kletigt, rent storymässigt, men sedan de har Pixar så är det ju bra nivå. Gamla disneyfilmer är ju ofta snuskigt fint gjorda. Handmålade bakgrunder och allt.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 24 okt 2010 18:05

Jadå, filmer är en upplevelse var gång,
Franska filmer tycker jag ofta är grymt bra gjorda, och italienska med,
senat såg jag den sista delen i en skräck trilogin, Mother of Tears
Pans labyrinth är helt okey med.

Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain är en kanonfilm man bara måste se,
Den har etsats fast i mitt sinnet...

transversal

Inläggav transversal » 14 nov 2010 16:54

Sugen på Corneliusfilmen ...

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 nov 2010 22:10

Hoppas den inte är som Cornelius konserten som hölls under Stockholms musikfestival här i augusti.

Vad fick man höra? Brev till kolonien, Jag hade en gång en båt, Brev till fatumeh, Dansa samba med mig, Deidres Samba lyrics  osv.

Inga polaren Pär, inget om Ann-Katarin, sportiga Marie. Ja tror fan inte ens man fick höra om Fredrik åkare hans pedofila dragelser var väl för mycket för packet som nu kommit att kalla karln för nationalskald.

Nej fy fan det var att spotta på minnet enligt mig. Och det är så man omintetgör ansträngningar som kulturen gör också. Avdramatiserar det med att selektivt välja representation.

Och så de sjöng med..... jävla cirkus.

Men visst skall till och se filmen bums också :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Fry

Inläggav Fry » 15 nov 2010 01:26

Kan rekommendera "Det vita bandet". Snygg film i svart-vitt där man inte får allt svart på vitt. Precis som i övriga filmer av Haneke är det upp till tittaren att lista ut orsaker och tolka skeenden.

Återgå till "Kultur - konstarterna"