Ok, då är jag på banan . . . om något ska vara oändligt så ska det ju helt enkelt inte ta slut och för att detta ska kunna gälla måste det som inte tar slut antingen 1) utgöra välden som helhet (det vi brukar kalla kosmos eller universum/alltet) eller så 2) måste detta finnas i ett oändligt dito. Så om oändligheten finns (eller är verklig) så är det då antingen i form av alltet, eller av något annat (t.ex. oändligt med stjärnor eller oändligt med atomer etc), om och endast om, alltet är oändligt. Ty vi kan ju inte ha oändligt med t.ex. stjärnor om alltet är begränsat.Okunnig skrev:freddemalte skrev:Hej Okunnig!
Du använder begreppen finns och verklig och min fråga till dig (för att kunna besvara din fråga) är vad något måste uppfylla för kriterier för att det ska anses vara verkligt respektive finnas?
En annan fråga är vilken typ av bevis som krävs för att påvisa att något uppfyller de kriterier som krävs för att uppfylla kraven på att vara verkligt respektive finnas?
När det är förtydligat är det enklare att svara på din fråga.
Vänligen
Fredrik
PS. Ligger det inte inbakat i oändlighetsbegreppet att oändligheten som sådan (vad det än avser) inte går att "visa upp"? Därmed torde det vara svårt att använda sig av den typen av bevisföring för att säkerställa att oändligheten existerar? DS.
Tack för ett insiktsfullt och fascinerande svar. Du fokuserar mer på mina ord, och det gör du klokt i. Jag tänkte inte ens själv på detta
Så vad exakt menar jag med mina ord?
Med "verklig" och "finns" menar jag materiella ting, dvs, kvantpartiklar kort och gott. Om något anses inte ha med kvantpartiklar att göra så räknar jag inte det som "verkligt". Jag räknar inte in dimensioner i detta, då dimensioner inte "består" av "något", dvs, de består inte av mätbara ting. Eller ens omätbara ting. Det är därför jag väljer orden väl och säger "IngenTING är oändligt".
När det gäller bevis så väljer jag att lyssna till majoriteten av forskare inom valt område. Om någon har ett bevis för att "något" kan vara oändligt, så bör det vara stött av vetenskapliga studier av majoriteten av forskare inom det relevanta området.
Du har dock en viss poäng i att man inte kan mäta en oändlighet, och att det därför är svårt att bevisa, men det är här som jag påstår att det är just omöjligheten i att mäta oändligheten som gör den så osannolik. Varför ska vi tro på något om det inte finns några som helst bevis för det? Bara för att tanken är praktiskt? Relativitetsteorin är enormt praktisk, men ändå felaktig. Annars hade vi inte spenderat enorma summor på att bygga LHC i CERN.
Vänligen
Fredrik
PS. Jag är dock tveksam till att det på något sätt går att undersökare / bevisa empiriskt. DS.