Rationalismens syn på kunskap?

Om du har fastnat i dina filosofistudier, eller har glömt vem som sa vad. Kortare frågeställningar som inte avser vidare diskussion.

Moderator: Moderatorgruppen

KajsaKarolina

Rationalismens syn på kunskap?

Inläggav KajsaKarolina » 24 okt 2010 18:49

Hej! Jag håller på att göra ett arbete om rationalismens syn på kunskap. En av uppgifterna är att diskutera inriktningens hållbarhet, just i kunskapsfrågan de vill säga. Alltså vad är bra med rationalisternas sätt att se på hur man får och bevisar kunskap, och vilka problem har deras syn? Jag var inne lite på det här med deduktion, men jag har verkligen kört fast :( skulle vara jättesnällt om någon kunde diskutera detta med mig!

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 24 okt 2010 19:26

Ska du inte även fråga vad som är bra med irrationalitetens syn på kunskap?
Fridens Liljor

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 okt 2010 19:51

Vad är kunskap?
Har det kanske nåt att göra med kunskapens träd i skapelsemyten.
Är verkligen kunskap synd

alltså desintegrerar kunskpen människans personlighet

Mr.M

Inläggav Mr.M » 24 okt 2010 19:58

jag har sett några roliga försök att rationellt motbevisa gud med denna teknik.
Vet inte i hur  hur orden gick, men var ganska roligt att leta efter den felande länken i slutsatsen av serien av logiska antaganden.

I lokig leder det ena till det andra, och vi tar inte hänsyn till felmarginalerna.

dom som inte äter blir hungriga
jag har inte ätit
då är jag alltså hungrig,

det förklarar inte varför jag känner mig mätt just nu utan att ha ätit.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 24 okt 2010 20:17

Du har kanske tagit en öl

Mr.M

Inläggav Mr.M » 24 okt 2010 20:57

hehe, nej jag dricker ingen alkhol alls.
jag är inte hungrig pågrund av att mina barn har åkt hem till sin mor och jag saknar dom.

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: Rationalismens syn på kunskap?

Inläggav Zokrates » 24 okt 2010 23:16

KajsaKarolina skrev:Hej! Jag håller på att göra ett arbete om rationalismens syn på kunskap. En av uppgifterna är att diskutera inriktningens hållbarhet, just i kunskapsfrågan de vill säga. Alltså vad är bra med rationalisternas sätt att se på hur man får och bevisar kunskap, och vilka problem har deras syn? Jag var inne lite på det här med deduktion, men jag har verkligen kört fast :( skulle vara jättesnällt om någon kunde diskutera detta med mig!

Du kan ju läsa denna länken, http://www.filosofi.gotland.se/kunskaps.htm  se om det hjälper dig något, därefter kan du ju ställa frågor som vilken kunskap är viktig, kontra vilken kunskap är flum, går allt att komma fram till genom logiska resonemang och slutledningsförmåga, om inte varför och hur skall man förhålla sig till den "kunskapen" då?

Återgå till "Hjälp!"