hovnarr skrev:Jag kan vara betydligt mer substanslös än så. Här, exempelvis, är ett muffin
onekligen
Moderator: Moderatorgruppen
hovnarr skrev:Jag kan vara betydligt mer substanslös än så. Här, exempelvis, är ett muffin
meanman skrev:Det betyder att man frivilligt underkastar sig. Skämtar jag? Nej! Men underkastelsen skall ske av inre övertygelse, inte på grund av 'divine commands'. Då skulle man lyda under tvång.
Hymer skrev:meanman skrev:Det betyder att man frivilligt underkastar sig. Skämtar jag? Nej! Men underkastelsen skall ske av inre övertygelse, inte på grund av 'divine commands'. Då skulle man lyda under tvång.
Kallar vi därmed "inre tvång" för "frivillig underkastelse" och "divine command" för "tvång"? ....
Hymer skrev:Finns det förresten något som talar emot att vi tar bort ordet "fri" ur begreppet "fri vilja" utan att det förlorar någon betydelse?
belfegor skrev:Ponera att tiden stannar och att du blir medveten om alla variabler i hela universum på en gång. just de, ALLA! precis varenda jävel från subatomära partklars rörelse till himla kroppars rotationer, du blir medveten om alla rörelser så länge universum funnits.
du skulle då veta var vad din nästa handling skulle bli när tiden åter börjar ticka, tror du då att du skulle vara tvungen att handla utifrån determinismen? Det vill säga att de skulle ha en alldeles egen kraft? eller skulle du kunna bryta mönstret o gå tvärs emot el bara en handling som inte inrymdes i determinismens tänkta utfall?
Jag menar att du hade ALLA variabler, ALLA!
Om det de skulle vara möjligt att bryta det deterministiska banan här med alla kända variabler, är det då inte rimligt att det finns en viss risk att göra de även om du bara har 99.9999999999999999999999% av variablerna?
i så fall är det också möjligt att bryta mot determinismen vid kännedom om 1/1000000000000000000000000000000000000000000000000000000 av variablerna!
(givetvis är siffrorna endast till för illustration och är fullständigt orimliga)
Så kom igen med invändningar om ni kan!=)
Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster