Vad är rörelse?
Moderator: Moderatorgruppen
Frågan "Vad är rörelse?" har väckt många fantasifulla funderingar och och en del tankeväckande svar. De flesta tycks med "rörelse" avse:
1) en egenskap som relaterar till objekt
2) denna egenskap manifesteras genom att objekten över tiden förändrar sin geografiska position.
Båda ovanstående avgränsningar sammantagna dvs 1 + 2 är för mig tillräckliga kriterier för att definiera begeppet "rörelse" på ett common-sense-plan utan att för den skull säga vad "rörelse" är i ontologisk mening. Men är det nödvändiga kriterier? Vi kan redan här se, eftersom begreppet "tid" finns med, att vi hamnat inom den klassiska mekaniken (Newton) och att begreppet "tid" här måste vara synonymt med begreppet "relativ tid". "Absolut tid" är det väl ingen som räknar med längre.
(För ögonblicket lämnar jag den subatomära nivån åt sidan eftersom jag menar att begreppet "rörelse" redan inom ramen för den klassiska mekaniken är ett komplicerat begrepp. Likaså lämnar jag frågan om vad som orsakar rörelse därhän eftersom den frågan hamnar under den mycket större frågan om vad vi menar med begreppet "kausalitet".)
Nu till några följdfrågor till den ursprungliga frågan "Vad är rörelse?"
1) Kan man tänka sig rörelse som ett fenomen i sig dvs som inte relaterar till ett objekt?
2) Kan man tänka sig rörelse där det inte finns tid?
Dean
1) en egenskap som relaterar till objekt
2) denna egenskap manifesteras genom att objekten över tiden förändrar sin geografiska position.
Båda ovanstående avgränsningar sammantagna dvs 1 + 2 är för mig tillräckliga kriterier för att definiera begeppet "rörelse" på ett common-sense-plan utan att för den skull säga vad "rörelse" är i ontologisk mening. Men är det nödvändiga kriterier? Vi kan redan här se, eftersom begreppet "tid" finns med, att vi hamnat inom den klassiska mekaniken (Newton) och att begreppet "tid" här måste vara synonymt med begreppet "relativ tid". "Absolut tid" är det väl ingen som räknar med längre.
(För ögonblicket lämnar jag den subatomära nivån åt sidan eftersom jag menar att begreppet "rörelse" redan inom ramen för den klassiska mekaniken är ett komplicerat begrepp. Likaså lämnar jag frågan om vad som orsakar rörelse därhän eftersom den frågan hamnar under den mycket större frågan om vad vi menar med begreppet "kausalitet".)
Nu till några följdfrågor till den ursprungliga frågan "Vad är rörelse?"
1) Kan man tänka sig rörelse som ett fenomen i sig dvs som inte relaterar till ett objekt?
Dean
- Harald Davidsson
nummer 1, då är du inne på Platons ide-värld eller det andliga, fast som en annan dimension men ändå med objekt-anknytning, utan objekt-anknytning,jag fattar inte vitsen med sånt tänkande.
nummer 2, tid menas växling mellan natt och dag och ett varv runt solen, bortom det är ju anden, den kommer och går fast kanske med en annan periodicitet
nummer 1, då är du inne på Platons ide-värld eller det andliga, fast som en annan dimension men ändå med objekt-anknytning, utan objekt-anknytning,jag fattar inte vitsen med sånt tänkande.
nummer 2, tid menas växling mellan natt och dag och ett varv runt solen, bortom det är ju anden, den kommer och går fast kanske med en annan periodicitet
- freddemalte
Det är väl som vanligt en definitionsfråga? Om man träffar en varelse som på "alla plan" verkar vara identisk med en ko med den skillnaden att den kan prata, är det då fortfarande en ko? Ontologi / Semantik . . lurigt?Dean skrev:1) Kan man tänka sig rörelse som ett fenomen i sig dvs som inte relaterar till ett objekt?
Dean
Hur som helst:
1. Man brukar ju prata om att trender kan "röra sig", mode, tankar, idéer, meme etc? Så om man godtar dessa "strömningar" som rörelse blir ju svaret kanske ja?
2. Kan man "tänka sig" något utan tid över huvud taget?
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
Såsom expanderingen av universum så är väl egentligen allting i rörelse?
Antingen direkt på partikelnivå eller mer uttdraget till förvittring och övergång till stoft eller något annat.
Likaså frågan i sig,
1) den är ställd.
2) den blir uppmärksammad
3) den besvaras
Everything is movement
Antingen direkt på partikelnivå eller mer uttdraget till förvittring och övergång till stoft eller något annat.
Likaså frågan i sig,
1) den är ställd.
2) den blir uppmärksammad
3) den besvaras
Everything is movement
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Re: Vad är rörelse?
Dean skrev:När en kropp förflyttar sig, eller förflyttas, från A till B, säger vi att den rör sig från A till B. Men vad är det egentligen som sker. Vad är rörelse?
Dean.
En relativ förändring i position av en kropp som har utsträckning i rymd.
create yourself.
Ja just det, hur är det med tanken om att man är en punkt i universum?
Är det då menat att allt annat rör sig och att man själv alltid befinner sig på samma plats?
Hur stöds isåfall den teorin?
Hur kan det fysiska avståndet hävdas vara en illusion?
Är det då menat att allt annat rör sig och att man själv alltid befinner sig på samma plats?
Hur stöds isåfall den teorin?
Hur kan det fysiska avståndet hävdas vara en illusion?
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin
Nils Ferlin
Vi befinner oss inte på samma plats.
allt rlör sig, elektroner och celler skiftar plats,
du åldras, planeten snurrar, färdas runt solen och runt i galaxen och far fram i universum.
Vi är knappast statiska.
men förhållandet mellan dig och objektet framför är en långsammare förändring.
och du upplever att du står still.
krafter mellan dig och det objektet är ganska statiskt och behåller sin potential.
ingen kinetisk energi frigörs.
åldrande i sig är en rörelse
tid = rum
allt rlör sig, elektroner och celler skiftar plats,
du åldras, planeten snurrar, färdas runt solen och runt i galaxen och far fram i universum.
Vi är knappast statiska.
men förhållandet mellan dig och objektet framför är en långsammare förändring.
och du upplever att du står still.
krafter mellan dig och det objektet är ganska statiskt och behåller sin potential.
ingen kinetisk energi frigörs.
åldrande i sig är en rörelse
När en kropp förflyttar sig, eller förflyttas, från A till B, säger vi att den rör sig från A till B. Men vad är det egentligen som sker. Vad är rörelse?
Dean.
skriver Dean
hur kan vi veta att det förflyttar sig? rör sig?
uttöver att vi säger att det gör det?
säger vi inte att rörelse är samma sak som förändring
vi minns en bild, och så ser vi en annan, och då har något HÄNT, en förändring
dåtiden är isåfall MINNEN, och förändringen är VADÅ?
Dean.
skriver Dean
säger vi inte att rörelse är samma sak som förändring
vi minns en bild, och så ser vi en annan, och då har något HÄNT, en förändring
dåtiden är isåfall MINNEN, och förändringen är VADÅ?
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.
Nuddle,
jag utgår ifrån att du vet att andra människor existerar.
(varför annars skriva här ?)
om du har betraktare utanför som kan mäta så kommer dessa att kunna mäta energpåverkan och förluster
den kan mäta rummet med tid och avstånd. om dessa värden förändras så har en förändring skett.
så vi vet att saker har förflyttat sig för att vi inte är ensamma om att göra bedömningen.
- freddemalte
Hur kan du utgå från det när nuddle flera gånger påpekat att man inte kan vara säker på något? Då är det väl mer troligt att nuddle inte utgår ifrån att det är säkert att andra människor finns. Anledningen till att nuddle skriver på forumet kan ju vara att nuddle tror att andra människor finns eller att nuddle är praktiskt irrationell?Mr.M skrev:hur kan vi veta att det förflyttar sig? rör sig?
Nuddle,
jag utgår ifrån att du vet att andra människor existerar.
(varför annars skriva här ?)
om du har betraktare utanför som kan mäta så kommer dessa att kunna mäta energpåverkan och förluster
den kan mäta rummet med tid och avstånd. om dessa värden förändras så har en förändring skett.
så vi vet att saker har förflyttat sig för att vi inte är ensamma om att göra bedömningen.
Vänligen
Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
Hur kan du utgå från det när nuddle flera gånger påpekat att man inte kan vara säker på något? Då är det väl mer troligt att nuddle inte utgår ifrån att det är säkert att andra människor finns. Anledningen till att nuddle skriver på forumet kan ju vara att nuddle tror att andra människor finns eller att nuddle är praktiskt irrationell?
Vänligen
Fredrik
Även jag kan vara tveksam till att människan inte existerar, Det är inte 100% säkert.
Men detta får konsekvenser, om allt sker i mitt sinne så finns inget behov av mening.
Vi har diskuterat detta förr, solipsism. Vi hamnar vid en mental singularitet där all mening försvinner.
men vi känner mening (den solipsistiskes fantasi personer som exempelvis jag som sitter här känner mening)
och nuddle kan inte avfärda min existens ens i sin tanke.
Sen har vi oförmågan att veta allt, (pratar i solipsismens termer)
om jag var allt i mitt eget medvetande så skulle jag veta allt.
Och jag kan inte ens ställa frågan, finns andra ?
för det är en meningslös fråga och jag vet svaret.. frågan kan inte ställas.
1.
Our imagination is stretched to the utmost, not, as in fiction, to imagine things which are not really there, but just to comprehend those things which are there.
-Richard Feynman
I ett kvantmekaniskt begrepp är rymd och tid irrelevant. Alltså är allt man kan anta, en tänkt punkt med absolut potential sannolikhet.
2.
Sett ifrån ett kvantmekaniskt perspektiv är relativ rörelse irrelevant - då storheter som tid eller längd inte längre är nödvändiga.
3.
Det är endast en tolkning utifrån kvantmekaniken. Mer data krävs.
4.
Verklighet är ett begrepp som kan användas från olika perspektiv;
- Jag går igenom rummet
- biljoner av celler utför små koordinerade rörelser
- atomer vibrerar
- kvantmekaniska effekter
Allt är i sig själv sant - men sker utifrån olika perspektiv.
Antar vi det jag hävdade som svar på 1 på fråga 4 - kan du både förflytta dig i tid och
rum samtidigt som du inte gör det.
mullback skrev:[...hur är det med tanken om att man är en punkt i universum?]
Our imagination is stretched to the utmost, not, as in fiction, to imagine things which are not really there, but just to comprehend those things which are there.
-Richard Feynman
I ett kvantmekaniskt begrepp är rymd och tid irrelevant. Alltså är allt man kan anta, en tänkt punkt med absolut potential sannolikhet.
2.
mullback skrev:Är det då menat att allt annat rör sig och att man själv alltid befinner sig på samma plats?
Sett ifrån ett kvantmekaniskt perspektiv är relativ rörelse irrelevant - då storheter som tid eller längd inte längre är nödvändiga.
3.
mullback skrev:Hur stöds isåfall den teorin?
Det är endast en tolkning utifrån kvantmekaniken. Mer data krävs.
4.
mullback skrev:Hur kan det fysiska avståndet hävdas vara en illusion?
Verklighet är ett begrepp som kan användas från olika perspektiv;
- Jag går igenom rummet
- biljoner av celler utför små koordinerade rörelser
- atomer vibrerar
- kvantmekaniska effekter
Allt är i sig själv sant - men sker utifrån olika perspektiv.
Antar vi det jag hävdade som svar på 1 på fråga 4 - kan du både förflytta dig i tid och
rum samtidigt som du inte gör det.
create yourself.
Fredrik och Mr.M
vad jag ville säga är att dåtiden är minnen - detta vet vi relativt
vi definerar RÖRELSE som förändring från det vi ser i NUET jämfört med dåtiden - detta vet vi relativt
vad jag ville säga är att dåtiden är minnen - detta vet vi relativt
vi definerar RÖRELSE som förändring från det vi ser i NUET jämfört med dåtiden - detta vet vi relativt
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,