Rorschach skrev:Dura M skrev:Det räcker med 57 tecken:
"Det största ändliga tal som kan beskrivas med 700 tecken."
De som finner tråden intressant skulle kanske också vara intresserade av Berrys paradox. Denna har stora likheter med det som avhandlats i tråden.
Liksom Berrys paradox är en paradox på grund av att det inte finns något minsta heltal som inte går att definiera med ett givet antal ord, finns det kanske inte heller något största ändliga tal som kan beskrivas med 700 tecken -
teoretiskt alltså. Men vad jag vill med denna tråd är inte att få veta hur stort tal som
teoretiskt är möjligt att skriva med 700 tecken - det tror jag inte någon av oss skulle kunna svara på
även om det teoretiskt finns/fanns ett sådant tal - utan vad jag vill är att utmana vår kreativa förmåga och undersöka hur stora tal (som störst)
vi kan skriva med 700 tecken (genom att ägna denna uppgift så mycket tid och tankekraft vi kan tänka oss att ägna den (jag förväntar mig naturligtvis inte att ni ägnar hela era liv på den, men ni får gärna ägna den någon timme eller så - det sorts kreativt tänkande den kräver är stimulerande och roligt, tycker jag själv i alla fall!)). Detta för att det vore roligt att se hur utrymmeseffektiva men ändå begripliga talbeskrivningar (a max 700 tecken) vi kan komma på (inom den tid vi är beredda att lägga ned på uppgiften), och hur de mest utrymmeseffektiva av dessa talbeskrivningar ser ut! (Med "utrymmeseffektiva" menar jag "utrymmessnåla i relation till hur stora tal de bekriver".)
Min nyfikenhet på hur utrymmeseffektiva talbeskrivningar vi kan prestera kan ses ungefär som en idrottares vilja att se hur bra han kan bli inom sin idrottsgren. En höjdhoppare t.ex. vill se hur högt han kan hoppa, och är därför nyfiken på, och försöker komma fram till, exakt vilka rörelsekombinationer som ger de högsta hoppen. För en nybörjarhöjdhoppare som vill lära sig hoppa högt är det (eller bör det vara) särskilt intressant att utröna vilka generella principer, vilken sorts generell teknik, som tenderar ge det bästa "paketet" av rörelsekombinationer (då en sådan generell, "grovt svepande" strategi lönar sig bättre än att försöka gå in med alltför mycket detaljfokus på varje enskild muskelcell och nerv som är involverad i höjdhoppandet och försöka "lägga pussel" med alla dessa delar för att komma fram till hur kroppen bör bete sig).
En som vill bli "så bra som möjligt" på höjdhopp låter sig inte nedslås av att människor, om de vore t.ex. en kilometer långa, teoretiskt sett kanske
skulle kunna hoppa högre än vad han/hon själv någonsin kommer att göra. Han/hon vill bara veta hur han/hon ska göra för att prestera maximalt bra inom ramarna för vad som är "fysiskt möjligt för honom/henne". Förresten är inte ens detta riktigt sant. Det finns nog inte en enda idrottare på jorden som verkligen ägnar varenda millisekund av sin tid åt att maximera sina prestationer inom sin gren. Nog unnar alla idrottare sig någon gång under sin karriär lite godis eller annat onyttigt som, om än bara ytterst marginellt, strängt taget i viss mån hämmar eller minskar deras förutsättningar för att prestera maximalt bra inom sin idrottsgren. Av liknande skäl vore det naturligtvis dumt av mig att förvänta mig att någon av oss skulle satsa verkligen precis
all vår tid och tankekraft på att komma på hur vi ska bära oss åt för att skriva ett så stort tal som möjligt med 700 tecken (något som strängt taget vore nödvändigt för att vi skulle kunna beskriva "ett så stort tal vi kan" med 700 tecken). Vad man än brinner för eller sätter upp för mål, kommer man i praktiken alltid att kompromissa i någon mån. Låt oss se den här trådens uppgift som en tävling helt enkelt, en tävling som vilken som helst! Jag önskar att åtminstone några av oss åtminstone gör en hyfsad ansträngning för att vinna, om inte annat så för att tävlingen kan bli riktigt rolig då!