Brott mot upphovsrätt - på Filosofiforum.com

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Brott mot upphovsrätt - på Filosofiforum.com

Inläggav Johan Ågren » 05 sep 2005 21:45

Hej alla forumanvändare.

Ni kan väl tänka på att inte posta länkar till upphovsrättsskyddade bilder med Img taggarna tills vidare. Risken finns att jag missar dem, och då kommer det surt efter, tydligen. Det är ju typiskt särskilt när jag debatterar för upphovsrätt. :(

---

BUS, Bildkonst Upphovsrätt i Sverige, är en organisation som förvaltar anslutna konstnärers upphovsrätt. Det innebär att vi bevakar hur våra medlemmars konstverk används samt att vi ger tillstånd till olika nyttjanden. Ni kan läsa mer om vår verksamhet på vår web-sida www.bus.se

Upphovsrätten innebär att den som vill återge verk skall inhämta tillstånd innan publicering samt att skälig ersättning skall utgå. Upphovsrätten gäller i 70 år efter en upphovsmans död. Återgivning av konstverk på Internet kräver även det tillstånd från upphovsmannen.

Ann Edholm har uppmärksammat oss om Er bildåtergivning av hennes konstverk på två ställen på hemsidan www.filosofiforum.com. Ann Edholm är medlem i BUS. Då jag inte kan inte finna att BUS har utfärdat tillstånd för återgivningen, eller att den skulle vara fri enligt lag, får vi se till att rättigheterna klareras i efterhand.

Det sker genom att Ni erlägger ersättning till BUS i enlighet med BUS tariff. BUS har hittat två stycken återgivningar av Ann Edholms bild som enligt uppgift från er hemsida har legat ute sedan den 5 januari 2005 (åtta månader). Stämmer det? BUS är tacksamma om Ni snarast kontaktar mig på telefon 08-54 55 33 83 eller mail så att vi kan lösa den uppkomna situationen.

Med vänlig hälsning

Kristin Höök

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2005 22:50

Inläggav AlLvEtArEn » 05 sep 2005 23:56

upphovsrätt = mygel, ett sätt att slippa arbeta efter ett alster, men ändå casha in pengar. Vilka fjantar som anmärker om nån visar en bild här eller där. Skaffa ett riktigt jobb istället. I framtiden kommer ni att gå under för ingen kommer att respektera era tramslagar.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 06 sep 2005 11:55

Var återfinns/fanns konstverket som legat ute sen januari? Som frekvent besökare tycker jag att jag borde uppmärksammat det. Hoppas allt löste sig Johan :(

-narr-

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2005 16:44

Det var den här tråden, och ett verk av Ann Edholm:

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... c&start=15

Hon hade själv funnit IMG-länken till hennes bild och kontaktat BUS. Men jag tror att de måste fria mig; då detta är ett forum och jag inte själv lagt in någon bild. Det finns en speciell lag för elektroniska anslagstavlor:

4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall, för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattningen och inriktningen av verksamheten.

Den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter mot 5 § första stycket döms till böter eller fängelse i högst sex månader eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst två år. I ringa fall skall inte dömas till ansvar.

Se hela här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM

Det framgår i våra regler att det inte får postas upphovrättsskyddat material på siten, och om jag missar en bild så kan det knappast kallas grov oaktsamhet.

Hur ska man kunna driva forum om man ständigt hotas av sådana här kontrollorganisationer. Det är givet att det sker missar, och då inte minst på större forum. Om detta kan drivas igenom skulle jag som konstnär kunna utnyttja systemet och under pseudonym posta länkar till mina konstverk på intet ont anande forum för att sedan några månader senare kräva in tusenlappar för den tid de varit "publicerade". Eller varför inte gå på Google eller någon annan sökmotor och anklaga dem för att ha länkar på sin sida till bilder: http://images.google.se/images?q=ann+ed ... B6k+bilder

Känns olustigt när man inte haft uppsåt att bryta mot några upphovsrättsliga lagar. Min moral säger mig dock att jag i detta fall inte ska ge mig och betala ut några pengar, det känns helt enkelt fel. Hade jag däremot själv medvetet laddat upp en fil på servern och publicerat en upphovsrättskyddad bild på forumet så skulle jag inte tveka att betala.

Johan

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 06 sep 2005 17:24

Personligen tycker jag att det är ett mycket fånigt beteende att först lägga ut sina bilder på nätet och sedan gnälla över att någon skapar länkar till dem, men vad lagen säger om saken vet jag inte. Det är ju ingen som har kopierat något upphovsrättsskyddat material här, utan det handlar enbart om en url till den plats där bilden finns lagligt (får man förmoda) utlagd. Om lagen förbjuder sådant är den korkad och bör ändras. Man bör stå upp mot sådant trams!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2005 18:54

Kruxet är funktionen som gör bilden som det länkas till synlig. På så sätt kan det synas bilder på min domän även om de inte ligger på min server. Jag har aldrig hör talas om att detta påpekats förut.

Kan man ihuvudtaget hävda som ansvarig för ett forum att användarna själva är ansvariga för brott mot upphovsrätten? Jag har sett det stå på andra forum.

Hur fungerar det när man får en gratis hemsida av t.ex Bredbandsbolaget, och sedan lägger upp upphovsrätttskyddat material på den? Är det då bredbandsbolaget - domänägaren - som är ansvarig eller den enskilde hemsideägaren? Om det är den enskilde användaren; hur kan då Bredbandsbolaget gå fri men inte jag som forumansvarig? I princip är vi både domänägare som tillhandahåller utrymme åt andra att använda.

:?:

Jag har inte fått tillbaka något svar från BUS (än).

Johan

Användarvisningsbild
Tore
Inlägg: 614
Blev medlem: 09 apr 2004 21:16

Inläggav Tore » 06 sep 2005 21:15

Johan Ågren skrev:Kruxet är funktionen som gör bilden som det länkas till synlig. På så sätt kan det synas bilder på min domän även om de inte ligger på min server.

Jag förstår det, men rent tekniskt handlar det ju fortfarande om en länkning, även om användarens webbläsare automatiskt följer upp länken snarare än att presentera den som en klickbar länk. Jag vet som sagt inte vad lagen säger om detta, men jag ställer mig själv mycket frågande till hur det kan uppfattas som ett copyright-brott, då ju ingenting har kopierats. Det enda som ligger på filosofiforums server är url:en till bilden. Den lagtext du hänvisar till säger heller inte något specifikt om detta vad jag kan se. Hade jag varit i din situation hade jag försökt ta reda på om det finns någon specifik lag eller något prejudicerande fall i Sverige angående bildlänkar till utomstående sajter. Jag skulle definitivt inte lita på vad intresseföreningen BUS säger om saken.

Johan Ågren skrev:Kan man ihuvudtaget hävda som ansvarig för ett forum att användarna själva är ansvariga för brott mot upphovsrätten? Jag har sett det stå på andra forum.

Hur fungerar det när man får en gratis hemsida av t.ex Bredbandsbolaget, och sedan lägger upp upphovsrätttskyddat material på den? Är det då bredbandsbolaget - domänägaren - som är ansvarig eller den enskilde hemsideägaren? Om det är den enskilde användaren; hur kan då Bredbandsbolaget gå fri men inte jag som forumansvarig? I princip är vi både domänägare som tillhandahåller utrymme åt andra att använda.

Jag önskar att jag hade några svar att ge dig. Förhoppningsvis finns det någon juridiskt kunnig på forumet som kan förklara hur det ligger till.

Användarvisningsbild
AlLvEtArEn
Inlägg: 83
Blev medlem: 27 feb 2005 22:50

Inläggav AlLvEtArEn » 07 sep 2005 18:32

Kolla här och säg mig sedan att detta är värt priset!
1800 kr för en svart fyrkant.

Hoppsan, hon tog visst copyright på en svart fyrkant, som om hon var den som kom på det... Herre Gud vart är vi på väg?

Snacka om brist på sunt förnuft.

http://www.enjoyscandinavianart.com/asp ... wak&SIZE=m

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 07 sep 2005 22:10

Så var detta utrett:

---

Hej Johan,

Tack för ditt snabba svar.

Om det inte är du som lagt ut bilden på hemsidan är du inte ersättningsskyldig. Men du har trots detta ett ansvar då det gäller att kontroller vad som finns hemsidan.

Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor (SFS 1998:112) (BBS-lagen) är en svensk lag som gäller för BBSer (Bild board system) och liknande elektroniska forum där många kan delta genom att lägga in meddelande eller svar och som inte har någon ansvarig utgivare. Det karaktäriska draget hos en anslagstavla är enligt förarbetena att den som använder tjänsten kan ta del av andras meddelanden och sända egna meddelanden till andra.

I princip säger BBS-lagen att om något olagligt publiceras i forumet, så måste den som tillhanda håller tjänsten hjälpa till att reda ut problemen, men denne tar inte själv på sig något ansvar. Som i detta fall då det insända meddelandet gjort intrång i Ann Edholms upphovsrätt så har du en skyldighet att ta bort hennes bilder. Vilket du nu har gjort.

Eftersom du nu tagit bort bilden ser jag detta ärende som avslutat. Jag har kontaktat Ann Edholm och informerat henne om vad som hänt.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig.

Vänlig hälsning

Kristin Höök

Användarvisningsbild
Kyano
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 maj 2005 21:15
Ort: Stockholm

Inläggav Kyano » 07 sep 2005 22:28

"Bild board system"?

hihi :)


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster