Allas lika människovärde

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2011 20:30

Mr.M skrev:
Plecto skrev:Fan vad filosofi är bajs.

Åsikter.

That is all ladies and gentllemen...

jag ser filosofi lite som vägen till att finna bra vägar till förståelse.

och en metod jag brukar använda är att gå till ytterligheterna, då blir kontrasten bättre och vi ser saker mer tydligt.
I detta fallet skulle det kunna bli att en människa som har det missärt ska få ett liv i lyx, en villa med betjänt och betalda utlandsresor varannan vecka, äta på lyxhotell kostrik mat, och få en egen andlig mentor. De ska ha rätt till vad helst dom önskar, utan att du själv ska få det ett dugg bättre... om vi accepterar det, då accepterar vi samtidigt att vi inte sätter värde på människor.

min gissning är att de flesta skulle reagera kraftigt, inte alla, många humanister skulle nog bara le åt situationen,
men överlag så blir reaktionen att dom inte ska ha det bättre än vad du själv har det.

Eller i en annan ytterlighet så frågar man sig om två enäggstvillingar, uppfödda på samma sätt, men där den ena bara sitter på sin häck och misshandlar maken, medan den andra forskar ögonen ur sig och förbättrar prognosen på en massa cancerformer.

Har de samma "värde"? Vad skulle i så fall det "värdet" innebära?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Mr.M

Inläggav Mr.M » 01 jan 2011 20:58

ja dom borde ha samma värde,
den ena är en fara för andra och ska låsas in,
Den som studerar och lär sig har samma värde som andra,
arbetsmarknaden tycker nog han är värd mer än en outbildad person.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 jan 2011 21:03

Mr.M skrev:ja dom borde ha samma värde,
den ena är en fara för andra och ska låsas in,
Den som studerar och lär sig har samma värde som andra,
arbetsmarknaden tycker nog han är värd mer än en outbildad person.

Vad skulle då värdet innebära?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Mr.M

Inläggav Mr.M » 01 jan 2011 21:37

värdet tar sig i uttryck hur vi hanterar människor,
en del väljer att höjja sitt eget ego med att sänka andra,
andra vill kanske nå en möjlighet att lösa eller bidra med att problem löser sig.

arbetsmarknaden är av naturliga skäl ute efter resurser som råvaror eller arbetskraft,
vi är inte ett dugg värda inför ett företag, men lite beröm skadar inte för att höja moralen.
den dagen det går dåligt så kommer det visa sig hur mycket vårat arbete är värt, företaget behåller teknologin,
du får sparken.

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 02 jan 2011 00:36

rekoj skrev:Alltså, man kan ju tolka "vad är filosofi?" på olika sätt. Jag klandrar inte den som hänvisar till historiska fakta. Det du skriver här till exempel, tycker jag är intressant. Men jag vill bara poängtera att det inte stämmer överens med det perspektiv utifrån jag primärt avser diskutera.
Klargörande, jag ville inte "ersätta" det du sade med det jag sade, utan "komplettera" det (alltså både/och, inte antingen/eller). Jag får återkomma med att kommentera ditt perspektiv.

BoS

Inläggav BoS » 02 jan 2011 11:43

Skall det vara så frbnnt svårt att hålla sig till ämnet?
Är det att begära för mycket att ni håller truten, när ni inte har något att tillägga i saken?

Lufier

Inläggav Lufier » 02 jan 2011 12:43

.

Justin Case

Re: Allas lika människovärde

Inläggav Justin Case » 03 jan 2011 05:18

BoS skrev:Det verkar vara en dogm man försöker lägga som fundament för modern kultur och samvaro.

Snart förväntas man nog stämma in i begreppets giltighet som villkor för att få arbeta som lärare, få godkänt avgångsbetyg i grundskolan eller inneha offentlig befattning och vara valbar i riksdags- och kommunal-val.

Ganska fatalt eftersom det är en floskel utan begriplig innebörd.

Beviset för detta är att det inte går att få samstämmighet i vad det betyder. – Alla man frågar, ger olika definitioner. - De spretar åt alla håll och är utan inre konsekvens.

De av er som inte har några svårigheter att förstå innebörden, uppmanar jag att ge er egen definition kortfattat och lättbegripligt.

Och de av er som inser att begreppet är en floskel, - vad skall vi ersätta den med? – Det är säkert något viktigt man vill hävda men vad och hur skall det formuleras?

Påståendet om alla människors lika värde är en lögn, men en lögn som kan tänkas vara befogad på grund av sina goda konsekvenser, med tanke på hur komplicerat det är att förklara - och, för den som ännu inte förstått, förstå - varför människor bör behandla varandra väl trots att olika människor är olika värda. Kanske är det också en sådan pedagogisk insikt som ligger bakom hävdandet av "alla människors lika värde": man vill få människor att tro att alla människor är lika värda, så att de behandlar varandra bättre åtminstone, om än kanske inte alltid direkt bra.

Om de flesta tror att alla människor är lika värda, kommer de flesta (nämligen dessa som tror detta) att behandla varandra och de övriga människorna som sina jämlikar i fråga om rättigheter, och den relativt stora jämlikhet och jämna resursfördelning som följer av ett sådant samhällsklimat främjar i högre grad samarbete mellan människor och utgör en bättre grogrund för teknisk utveckling och samhällsutveckling än vad en sådan grogrund skulle göra som skulle råda om de flesta trodde sig vara mindre respektive mer värda än andra människor.

De flesta anser nog att en medelsvensson är mer värd än Josef Fritzl - (vem skulle gå med på påståendet "du är inte mer värd än Josef Fritzl?"). Med tanke på det, är det inte logiskt att fortsätta samma tänkande uppåt i hierarkin och tänka att en människa som gör väldigt mycket gott och räddar många liv är mer värd än en medelsvensson, liksom medelsvensson är mer värd än en som gjort väldigt mycket ont? Men som sagt, lögnen att alla människor är lika värda måste kanske av konsekventialistiska skäl upprätthållas, så det kanske är fel att leda in folk på de här tankegångarna...

I vilket fall som helst är det lönlöst att söka efter någon förklaring till vad som menas med att alla människor är lika mycket värda. Det är ungefär lika lönlöst som att få politiker i största allmänhet att föra en logisk politik. Det som är ett hopkok på något som är allt annat än sant, och hopkokat med syften som inte går ihop med alltför mycket kunskap om människans natur, kan inte förväntas vara särskilt enhetligt eller sammanhängande. Det är bara att ge upp det sökandet.

BoS

Inläggav BoS » 03 jan 2011 07:27

Det som hotar, är kravet på instämmande i allas lika värde som villkor för att få jobb inom rättsväsendet, undervisning, journalistik och för att få godkänt avgångsbetyg i grundskolan.

Resultatet blir ju att den intellektuella eliten stängs ute från medverkan och marginaliseras och dumhuvudena bildar norm.

Varje gång ni hör någon använda floskeln med de sedvanliga brösttonerna, skall ni fråga: " Du räknar dig alltså inte som mera värd än N N", - där ni kan fylla i med namnet på valfri seriemördare eller annat kräk som alla vill bli av med.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2011 14:18

Människokännare. Människoätare. Människopryglare. Människovårdare. Människotecknare.

Vad har de gemensamt? Inte väl att de känner alla människor? Äter alla människor? Pryglar alla människor, vårdar eller avbildar dem? Nej det är väl att de kan kallas några som gör detta predikativa sysslande gentemot människan i sin allmänhet. En som en som vilken som.

Du har inte ett skit att stå på i dina definitioner BoS och allt du levererar är floskler av tyckande. Ingen analys, knappt stipulation. Och ett retoriskt avfärdande av meningsmotståndare.

Nej du, det blir inte så att du i din elitism får stå tillbaks. Du har bara inte tagit till dig hur dina förminskande ideal redan råder och du platsar som handen i handsken till denna vår rådande ordning. Och diskussionen flyr du bara till fördel för ditt tyckande.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2011 14:23

Varje gång ni hör någon använda floskeln med de sedvanliga brösttonerna, skall ni fråga: " Du räknar dig alltså inte som mera värd än N N", - där ni kan fylla i med namnet på valfri seriemördare eller annat kräk som alla vill bli av med.

"Alla människor har samma människovärde" står inte i någon som helst logiskt konflikt inför att kombineras med satsen "mördaranders han är mindre värd än jag".

Du ser mördaranders är inte dålig relativt mig för att han har ett inherent sämre värde som människa, utan för att han till detta lika värde har lagt handlingar som de flesta av oss fördömer. Skilj på värden och värden, och skilj på det som identifierar och gör distinktion mellan olika värden. Annars har du det där moraset som du snackar om. Med skillnaden att det då infinner sig ett filosofiskt, eller kunskapsmässigt, moras, till skillnad från det du omtalar som bara är ett "ras" utifrån ditt perspektiv av ett behov att titta ner. På vem manar jag dig att fråga dig. Och varför när du besvarat det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2011 14:28

BoS skrev:Inte nöjd. - Du verkar ha en tanke om vad som är begreppets innebörd men jag väntar på en mera distinkt definition.

I den mån jag begriper vad du menar, har jag också invändningar. All manlig strävan går ut på att vinna erkännande, - klättra på rangskalan och skall alla definitionsmässigt ha samma rang, pyser hela spelet ihop som en punkterad ballong och med det hela ekonomin.

Så du menar att människan bara sörjer för produktion för att tupparna skall kunna glänsa i skrud? Det väna könet må kanske inte styra och leda hela produktionen men väl en del. Så varför skall vi anta att dessa inte kan sörja för en produktion om vi tuppar inte tillåts dansa? Eller menar du kanske snarare att ekonomi enbart bygger på spel och rang och ingen egentlig koppling till de resurser som sörjer för vår överlevnad finns? Men om så är fallet varför då sörja att ekonomin "faller"?

Och sist men inte minst, vart i att alla har samma människovärde finner du det definitionsmässigt att alla skall ha samma rang?

Värt att nämna är att jag inte är en man, kanske gick jag rätt från barnet till gubben och slapp det där penibla du utmålar som ideal. Den där svagheten du vill klä som skrud och skräna och gala över som styrka. Försök åtminstone att ge det sken du vill utmåla som skönt chansen att stå på egna ben och bemöda inte dina läsare med att försöka förstå kopplingar till det av dig retoriskt använda värdeordet 'ekonomi'.

scirocco

Inläggav scirocco » 03 jan 2011 21:50

Att öppna en tråd i kategorin filosofi innebär för mig att en i nuet uppkommen lust att fundera i och kring eller vidare utifrån de av författaren inledande stråferna (eller sidorna,vissa är väldigt ambitiösa och flinka med tangentbordet här,det senare gäller inte mig)infinner sig hos läsaren. Spännande är det att se de olika vägarna människors tankar tar. Mig gör det inget om det även kommer upp helt andra saker i förlängningen i förbifarten eller som en fråga om ett enda ord.   Min önskan är att fler faktiskt filosoferar i nuet kring en fråga.  Att starta en tråd med att driva propaganda ,sedan bli uppretad på att inga korrekta svar inkommer, får mig att tänka- på nåt annat

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jan 2011 23:32

Att öppna en tråd i filosofi innebär för mig att rusta sig för en drabbning som kommer lämna en sårad, tillbakapressad, men levande för en större styrka i drabbningen en annan dag.

Och vilken drabbning är det om inte livet som i sin absurditet ligger i försåt för oss.

Men jag gillar din idé om det också scirocco! Och hoppas att jag inte lider försåt för min mening i andra trådar bara för att jag tar på mig capen och rustar mig med svärdet för dessa drabbningar. För försåt vill jag inte ha utan ett ståndaktigt förkastande i den manér som jag menar mig föra mig.

scirocco

Inläggav scirocco » 03 jan 2011 23:42

Mitt inlägg var riktat till trådskaparen i denna tråd.

Återgå till "Filosofi"