Vad 'betyder' Förlåt för Er?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jan 2011 00:08

Basal skrev:..mmm, intressant det här.

Ja, den som ger förlåtelse, särskilt om den verkligen menar det, skall ju ge avkall på att använda händelsen som låg till grund för förlåtelsen emot den som begått oförrätten och i praktiken, hur lägger man något helt bakom sig? Nej, det som har hänt kommer ofelbart att dras upp vid ett lägligt senare tillfälle för att kastas i truten på den "förlåtne",
iofs, jag tror att män har lite lättare rent generellt att be om förlåtelse samt att verkligen mena det när de förlåter någon, ja förutsatt att männen är "män" och inte kärringar.. :wink:

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 01:45

Zokrates skrev:Visst kan en person be om förlåt om den handlat på ett sätt som sårat någon annan, men det är ju den andre som måste förlåta, dvs låta det som hände vara genom att t.ex låta udda vara jämnt. Att få någon att ge förlåtelse är oftare svårare än att be om denna förlåtelse, därav drar sig åtminstonde jag om att be om förlåt, det är det sällan värt för inte nog med att man handlat fel, båda vet om det, så hämnas den andre med makten att trycka tillbaka genom att inte låta det vara...

för mig är det tvärtom, jag har svårt att be folk om förlåtelse en har redan 'förlåtit' personen som gjorde fel,
Jag ser det lite som att jag är ansvarig för min del av världen, vill jag ha fortsatta konflikter i mitt territorium så behåller jag konflikten levande, men det vill jag inte så jag gör inte större sak av det hela. Visst blir jag förbannad och arg ibland, men det är väl inget mer med det, saker går över efter ett par minuter. Vissa saker kan ta år att förstå och man kan bli bitter, men även bitterhet tar slut.

J R Auk

Re: Vad 'betyder' Förlåt för Er?

Inläggav J R Auk » 10 jan 2011 05:24

Basal skrev:Vad betyder 'be om förlåtelse', förlåta eller kanske 'makten' i förlåtelsen för Er?
(det sista var som ett exempel bara)

Har Ni varit med om något stort som påverkat Er positivt eller negativt gällande ämnet?

- Ja, fria ord om förlåt och om förlåtelse..

:)

(Ps. Admin, den här hamnade nog på fel ställe..? ..såg det nu, och jag har ju redan hunnit skicka iväg tråden.
men kanske du kan flytta på tråden om du har lust. :) )

De flesta behandlar förlåtelse på helt fel sätt. När man har gjort fel är det ett faktum om någon drabbats. Att be denne om förlåtelse är överflödigt, för dem skall förlåta faktumet, dvs handlingen. För dem finns inte en solid kärna hos en person som felat utan bara ett fenomen som beter sig på ett visst sätt. Det är vad dem har att förhålla sig till. Om dem förhöll sig till en person bakom handlingen som kan eller inte kan göra, si eller så, så stipulerar dem och projicerar därmed en person före att förhålla sig till fakticiteten.

När man själv har gjort fel så är det just en själv man skall be om förlåtelse. Här kan akten av att göra en handling av att be en annan om förlåtelse vara verkningsfull men det är för att man då gör bot, inför sig själv så grundlägger man ett annat beteende. Men akten "att förlåta" är i sin teleologi riktad mot sig själv i sin framtid i ens idealitet med ens relationer, vilka är projicerade realiteter med en släpande fakticitet bakom sig.

Sp än en gång den som man skall förlåta är en själv för det brott man gjort mot den moral/rationalitet som säger att man gjort fel. Det är här alltså viktigt att se vad det är som gör att man överhuvudtaget kan se att man gjort fel och kan ärligt be om förlåtelse. Ser du inte ditt fel kan du inte be om förlåtelse annat än i en tom meningslös gest.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 10 jan 2011 05:29

Inget illa ment i detta men jag ser ett paradigm i attityder som utmålar sig. Det har inte med bättre eller sämre att göra utan är bara annorlunda, eller anpassat till sin tid.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 10 jan 2011 12:35

Jag ser det så, att för individerna spelar inte ursäkterna så stor roll, mer en kommunikationsingrediens mellan två personer då något gått lite snett. Harmonisera relationen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Kamomilla

Inläggav Kamomilla » 10 jan 2011 14:24

Zokrates skrev:Visst kan en person be om förlåt om den handlat på ett sätt som sårat någon annan, men det är ju den andre som måste förlåta, dvs låta det som hände vara genom att t.ex låta udda vara jämnt. Att få någon att ge förlåtelse är oftare svårare än att be om denna förlåtelse, därav drar sig åtminstonde jag om att be om förlåt, det är det sällan värt för inte nog med att man handlat fel, båda vet om det, så hämnas den andre med makten att trycka tillbaka genom att inte låta det vara...

Javisst kan man se det som ett maktutövande att inte ge någon förlåtelse.
Men samtidigt är det ju så att den som inte vill ge förlåtelse väljer att vara ett offer så länge denne inte förlåter.
Som offer kan han få den som vill ha förlåtelse att leva i skuld och ånger som kan vara väldigt smärtsamt. Som ett straff helt enkelt.
Jag tycker att det räcker bra med att be om förlåtelse och sedan släppa taget om saken. Om förlåtelsen inte accepteras så kan man se det som att den andre vill leva kvar i smärtan som man varit med och åsamkat. Livet är inte till för att lidas och bara för att andra vill lida så behöver man inte göra det själv.
Alltså har man tagit ansvar för sin egen del när man bett om förlåtelse och kan flyga vidare, en lärdom rikare.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 15:59

Kamomilla,
Intressant, att medvetet vilja lida är upp till var och en, men empatin hos den andre kommer att öka,
smärta är ett sätt att lära sig, en metod som biter ganska bra. Det tar sin tid innan något läkt, och innan det är läkt så tro jag inte att man ska be om förlåtelse. Var sak har sin tid. Men samtidigt vill vi ju läkas så fort som möjligt, och hur förkortar vi lidandet på bästa sätt ? ordet förlåt är ett sätt, genuint att inte skuldlägga verkar inte fungera om ett offer vill lida, men jag tror att ett möte mellan personerna tar bort skuld hos bägge parter och man kan läkas fortare.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 10 jan 2011 19:25

När det gäller stora saker som brottsoffer kan det se annorlunda ut. Det är nog jobbigt om man som offer känner förövaren.. :roll:

Små "vardagsfel" är förstås annat...

*fick en rolig tanke i huvudet; snyggt om man kom in på konsum och råka ut för nån liten 'olycka' och knuffa till en
äldre dam - och när man bad om ursäkt eller använde just ordet "förlåt", så fick man "NEJ DU är INTE förlåten!!!" till svar.. hehe! :lol: *
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

http://video.google.com/videoplay?docid ... 413643126#

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 19:43

Basal skrev:När det gäller stora saker som brottsoffer kan det se annorlunda ut. Det är nog jobbigt om man som offer känner förövaren.. :roll:

Små "vardagsfel" är förstås annat...

*fick en rolig tanke i huvudet; snyggt om man kom in på konsum och råka ut för nån liten 'olycka' och knuffa till en
äldre dam - och när man bad om ursäkt eller använde just ordet "förlåt", så fick man "NEJ DU är INTE förlåten!!!" till svar.. hehe! :lol: *

Det har visat sig väldigt nyttigt att arrangera ett möte mellan gärningsman och brottsoffer,
dels minskar risken för återfall och offren läker sina sår bättre.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 10 jan 2011 20:20

Mmm, just det ja. Det har jag sett någon gång på tv eller i tidning..

(fast det kan kanske finnas brott som inte går att lösa på detta sätt. utan det kan vara farligt *psykiskt*
för ett offer, dvs att möta gärningsmannen - i alla fall i för tidigt skede i läkningen..)
Intellektuella ansträngningar kan ibland vara ett hinder för djupare inre insikter.

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 22:19

Jag är inte psykolog, men vad jag vet har alla människor känslor, saker händer av olika anledningar,
och gärningsmän som träffar sina offer kommer nog alltid att väcka sin empati och förstå innebörden av deras handlingar. Offret kommer få en annan bild än om den inte vet varför saken hände.

Jag läste en artikel häromdan där våldtäktsmän träffat sina offer, och det gav goda resultat,
och ska utvärderas för framtida bruk. Tror även att straffet var borttaget i det fallet.

Jag ser det som possessivt för alla parter, samhället, offer och gärningsmannen. Straff föder bara hat, kunskap skapar förståelse och man slipper leva i ovisshet, som i sig skapar oro och ångest.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 10 jan 2011 22:36

mmm.. :(

undra hur mycket en kvinna eller man (eller ett barn) skulle vara beredd att klara av att agera som "skyddsängel" i såna situationer.
Dvs om pressen blir att 'alla ska vinna' på en sån sak inför framtida brott. :roll:

. . . funderar.

*ryser*
..verkar riktigt skittuft att vara med om ett sådant möte om man råkat ut för just våldtäkt...
men det är ju förstås upp till bägge parterna att avgöra ett så pass stort steg..

Mr.M

Inläggav Mr.M » 10 jan 2011 22:51

Jag tror inte det handlar om att agera för att hjälpa den ena eller andra från parternas sida,
men effekten är bra, ett samtal är alltid bra och viktigt.

jag gissar på att man inte vill ta bort ilska eller sorg,  men att hatet kan reduceras eller undvikas.

Jag antar att samtalen eller mötet är frivilligt från alla parter och ingen är tvingad till det,
När det gäller barn som blivit utsatta vet jag inte hur man ska hantera saker i rättssystem och vad som är bäst.

såg för något årsedan en dokumentär från usa där man fått lika goda resultat när man rehabiliterat unga kriminella med samma metod.

Det jag vet ur egen erfarenhet från livet är att oavsett hur jobbigt det är att möta det man tycker är jobbigt, så leder det alltid till något possessivt.

Användarvisningsbild
Basal

Inläggav Basal » 10 jan 2011 23:31

..ja det är nog det när man väl 'vågar'. (nu talar jag inte om specifikt just våldtäkt, för det måste vara fruktansvärt jättejobbigt)

Ofta är det nog ens egna rädsla som står i ens väg. tufft att gå emot rädslan och nog väldigt befriande när man väl klarat av det

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 12 jan 2011 15:27

Förlåt för mig innebär förutom att visa att jag gjort/haft fel ett löfte om att göra mitt bästa att inte göra samma sak igen.
Snäser jag oprovocerat åt en person idag, ber om förlåtelse och sedan snäser lika oprovocerat åt samma person igen i morgon är det bara ett socialt spel för gallerierna.

Just därför tycker jag att man ska vara försiktig med sina "förlåt" eftersom det inte ska vara tomma ord.

Återgå till "Filosofi"