cogito skrev:För detta behöver man inte ha "modern uppfattning" i saken. Den samtida "hedna-missionären" Appollonius' "tolkning" trängdes undan av Paulus egen, dialektiska variant - som blev kristendomen med stort K.
Nu blir jag nyfiken! Jag måste kolla upp den där Appollonius närmare.
meanman skrev:Det är inte lätt att veta vem ens far egentligen är(eller för den delen mor), i världar där gudar/gudinnor besöker människorna. Detta är fallet i Iliaden/Odyssèens och Bibelns världar.
Sannerligen, meanman. Och jag börjar delvis tröttna på mitt historiska rotande vad anbelangar specifika personer. Det slutar ändå med att man landar i några sumeriska fiskarkonungar vid sen bronsålder. Vad jag däremot tycker är kul att spåra är kristendomens - alltså det kristna budskapets - rötter och traditioner.
Roger Viklund skrev:Den vanligaste uppfattningen om ordningsföljden på evangelierna är Markus, Matteus, Lukas och Johannes. Själv tror jag att de skrevs först vid sekelskiftet år 100. med Markus något före och Lukas något efter.
Jo, jag har stött på den uppfattningen också. Samtidigt finns det de som hävdar att några av evangelierna skrevs långt tidigare än år 70. Jag har försökt återge den uppfattning som de flesta av forskarna delar - något slags genomsnitt eller grovuppskattning. Därtill verkar det mycket sannolikt att:
1) Fragment av evangelierna nedtecknats tidigare, medan de sammanställts senare (jfr. t.ex. "bergspredikan" från Qumrangrottorna ca. 100 f.Kr. och det faktum att Jerusalem både tycks vara intakt och i ruiner i vissa evangelier)
2) Evangelierna efterpolerades och snyggades till efter sammanställningen
3) Evangelierna fick spridning långt efter (kanske 20-30 år) efter att de fullbordats (i början var det Paulus brev som gällde för kyrkofäderna)
Detta gör det alltså inte särskilt meningsfullt att tvista om ett exakt utgivningsdatum, om något sådant ens kan fastställas.
Roger Viklund skrev:Troligen är endast sju av Paulus’ brev skrivna av honom och de övriga är senare tillkomna.
Just, med "Paulus brev" avsåg jag just dessa 7, t.ex. 1 Tes, 1-2 Rom, Gal (som jag tycker sprider mest ljus över min frågeställning)
Roger Viklund skrev:Apostlagärningarna torde vara skriven efter Lukasevangeliet.
Just, och de flesta tror att det är samma författare.
Roger Viklund skrev:Stefanos är knappast en historisk person och hans död en omskrivning av Jakobs död år 62.
Stefanos existens är minst lika osäker som Jesus existens. Namnet betyder "krönt", eller "bekransad". Namn och deras betydelser var mycket närmare sammanflätade förr än vad de är idag, så det är ibland svårt att göra distinktioner. "Kristus Jesus" betyder ju direktöversatt "Den Smorde Jag Är Räddar", där "den smorde" brukar tolkas mer som en titel (messias) och "Jag Är räddar" mer som ett namn. Men gränsen är flytande. "Johannes" (sammandragning av Ioa Annes) betyder t.ex. "ljusuppenbarare" och var en titel eller ett namn som användes om många andliga lärare/profeter på den tiden.
Man bör alltså komma ihåg att man inte skilde så noga på titlar och egennamn. "Stefanos" kan därför helt enkelt syfta på någon kristen, då smörjelsetraditionen (christos) ju på den tiden syftade på smorda kungar. "Bekransad" leder ju också tankarna till Kristi törnekrona.
Roger Viklund skrev:Det finns ingen uppgift hos Paulus att Damaskus var platsen för hans omvändelse, den uppgiften kommer från Apg
Tolkningsfråga - Paulus nämner i varje fall platsen i samband med frälsningen. Jag har inga skäl att tvivla på att just denna information från Apg skulle vara en efterkonstruktion då den stämmer väl med Paulus egen berättelse:
Gal 1:15-17 skrev:Men han som utsåg mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd beslöt att uppenbara sin son för mig, för att jag skulle förkunna evangeliet om honom för hedningarna. Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds inte heller for jag upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig. I stället begav jag mig till Arabien, och därifrån vände jag tillbaka till Damaskus.
Är du av en annan uppfattning - har du skäl att tro att Paulus "mötte Jesus" på något annat sätt än vad som beskrivs i Apg?
Roger Viklund skrev:Evangelierna kan inte räknas som fyra källor då minst två men troligen tre kopierat den fjärde (Markus).
Det är sant. Man brukar tala om tvåkällshypotesen som jag inte gått in på här, alltså att Matt och Luk bygger på Mark och en okänd källa Q. Joh bygger sedan på alla tre och ytterligare information, särskilt om Johannes döparen. Alla 4 inkorporerar dessutom något olika muntliga traditioner. I varje fall tycks detaljrikedomen växa ju yngre dokumenten blir.
En annan sak jag tänkte på igår: I Apg. berättas om att Paulus samtyckte till Stefanos stening, men det berättas inget om hans roll vid Jesu korsfästelse. Paulus själv måste ju, om han deltog i fallet Stefanos, haft en nära ställning till rådet. Ändå verkar Paulus själv över huvud taget inte ens REGISTRERAT att någon Jesus dömts till döden under hans egen tjänstgöring. Paulus blir medveten om Jesus existens först i samband med hans frälsning, och får sedan syner som tyder på att han dog på korset.
Om Jesus haft den påverkan på folket som NT gör sken av, och hans förkunnelse skulle ha uppmärksammats av fariséerna så till den grad som beskrivs där, då borde Paulus inte behövt förlita sig på syner för att beskriva Jesu liv. Så fort han förstått vilket väsen det rörde sig om (efter mötet med honom i öknen), borde han gissat att det förstås var samme Jesus som uppviglat folket bara tre år tidigare, som gjort stora under och som korsfästes för att han var messias, guds son.
Detta är alltså sammanfattningsvis den största besynnerligheten jag stött på hittills: Paulus, som har en nära ställning till Rådet och ser Jesus i syner bara 3 år efter hans död, verkar inte ha något personligt minne av en fysisk Jesus utan stöder sin förkunnelse på syner och uppenbarelser.