Lever vi i olika tidszoner?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Lever vi i olika tidszoner?

Inläggav transversal » 24 jan 2011 00:11

Kan inte låta bli att undra ...

Det känns som att människor rör sig olika snabbt. En del personer - blir bara stressad av att ha att göra med dem. Hinner liksom inte med.

Maniska människor är ju ytterligheten av det.

Och deprimerade människor, de verkar ha en egen tidszon som går mycket långsammare än för de flesta andra.

Men det verkar finnas en stor varians bara "till vardags" i "normalspektrat".

Vad beror tidsskillnaden på?

Lufier

Inläggav Lufier » 24 jan 2011 00:20

Kan du exemplifiera?

transversal

Inläggav transversal » 24 jan 2011 00:22

Vissa människor rör sig, pratar snabbt, hinner med sådant som normala människor inte hinner med att göra på två livstider.

Funderade bara vad som bestämmer "klockfrekvensen" hos människor ...

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 24 jan 2011 01:09

Jag har tänkt på detta ibland. Förut hade jag en tendens att bli stressade av människor som var "aningen" för slöa. "Temprament" är ett ord som ligger nära men som inte träffar rätt. Rent kulturgeografiskt så tror jag att klimatet påverkar, jmf ryssar med italienare. Jag tror att vi svenskar är ganska mittimellan, kanske en aningen saktare. Mer individuellt så är det starkt präglat från social klass/familj, men individuella kroppstyp, ämnesomsättning, hormoner, aktivitet, stress, osv påverkar.

I kampsport är det viktigt att kunna hitta motståndarens "rythm/tempo", för att "bryta av" honom mitt i en process.
Nu förtiden brukar jag i sociala situationer använda mig ganska mycket av detta, tar ofta tid god tid på mig genom att vara väldigt fokuserad i mig själv, övergår sedan till att agera väldigt snabbt. En slags ninja-aktig härskarteknik :)

Dans och meditation är två saker som hjälp mig att reglera kroppsrytmen för att passa in i situationer. Har dock en tendens att bli stressad om omgivningen är för lite trög, typ långbord och studentspex. Är det riktigt, riktigt trögt, typ sjukhus, så brukar det inte vara några problem, jag går då in i en slags "meditativ dvala".

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 24 jan 2011 01:20

Kan säkert hänga samman med "hjärnfrekvens", man pratar om alfa, beta, gamma, theta, delta, "hjärnvågor".

Wilber menar att i de stora religiösa traditionerna så finns det tre (fyra) grund-medvetande-tillstånd: vakenhet, dröm-sömn, djupsömn (samt "den tomma betraktaren"). Dessa har även korrelation till alfa, theta och delta vågor. "Transcendentalmeditation gänget" har forskat rätt mycket på detta.

...

Ett roligt klipp som jag brukar återkomma till, Wilber stoppar all hjärnaktivitet förutom delta-vågor. I vanliga fall så sker dessa hjärnvågor bara vid två distinkta tillfällen: 1. djupsömn (drömlös) 2. hjärnsjukdom, men det finns alltså ett tredje tillfälle, och det är meditation. Wilber har påpekat att det kräver ungefär 20 års meditationsövning (hos bra lärare som vet vad de håller på med) för att kunna göra detta.

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/LFFMtq5g8N4" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 24 jan 2011 01:20

Detta kallar han f.ö. "states" :)

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 24 jan 2011 10:48

Handlar väl helt enkelt om att trivas med tillvaron i största allmänhet. Då orkar man med hur mycket som helst.
Om alla krav är positiva och utvecklande, känns som verkliga utmaningar, då växer man själv med uppgiften.
Det värsta är en tvångssituation, alla dessa ”måste” som är formalia.
Dags då att fundera över sin egen situation

You can go your own way, go your own way
You can call it another lonely day

(Fleetwood Mac)
maximal utdelning med minimal ansträngning

transversal

Inläggav transversal » 24 jan 2011 12:28

nytt namn skrev:
I kampsport är det viktigt att kunna hitta motståndarens "rythm/tempo", för att "bryta av" honom mitt i en process.
Nu förtiden brukar jag i sociala situationer använda mig ganska mycket av detta, tar ofta tid god tid på mig genom att vara väldigt fokuserad i mig själv, övergår sedan till att agera väldigt snabbt. En slags ninja-aktig härskarteknik :)

Vad intressant. Hade ingen aning om detta.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 24 jan 2011 15:32

Som ung grabb var jag imponerad av de japanska karatekillarna som kunde krossa flera tegelstenar med näven.
En gång berättade en av dessa och menade att det hela är en mental grej. Han menade att det gäller att INNAN slaget vara fokuserad på den sista stenen. Alltså att redan rent mentalt ha krossat allt innan själva slaget.

Hade själv nytta av detta i bordtennis. Var rätt medioker men började tillämpa ”karatepsykologin” och ”såg” bollen landa innan slaget.

Samma sak i minigolf där jag blev en mästare (skryt men sant). Innan stöten, såg hur bollen rullade rakt i hålet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 24 jan 2011 15:52

Vi lever i olika nu.

Man kan ibland skymta andras nu.

Som en skugga bredvid dem.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

transversal

Inläggav transversal » 24 jan 2011 20:59

nytt namn skrev:Kan säkert hänga samman med "hjärnfrekvens", man pratar om alfa, beta, gamma, theta, delta, "hjärnvågor".

Wilber menar att i de stora religiösa traditionerna så finns det tre (fyra) grund-medvetande-tillstånd: vakenhet, dröm-sömn, djupsömn (samt "den tomma betraktaren"). Dessa har även korrelation till alfa, theta och delta vågor. "Transcendentalmeditation gänget" har forskat rätt mycket på detta.

...

Ett roligt klipp som jag brukar återkomma till, Wilber stoppar all hjärnaktivitet förutom delta-vågor. I vanliga fall så sker dessa hjärnvågor bara vid två distinkta tillfällen: 1. djupsömn (drömlös) 2. hjärnsjukdom, men det finns alltså ett tredje tillfälle, och det är meditation. Wilber har påpekat att det kräver ungefär 20 års meditationsövning (hos bra lärare som vet vad de håller på med) för att kunna göra detta.

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/LFFMtq5g8N4" frameborder="0"></iframe>

Sånt här tycker jag är spännande. Hörde något liknande om en utbildning för kirurger där de fick lära sig att öka vissa av sina hjärnvågor för att kunna operera bättre. Jag menar, det är helt fantastiskt att människan har kapacitet att göra sådant här.

transversal

Inläggav transversal » 24 jan 2011 21:01

lösdrivaren skrev:Som ung grabb var jag imponerad av de japanska karatekillarna som kunde krossa flera tegelstenar med näven.
En gång berättade en av dessa och menade att det hela är en mental grej. Han menade att det gäller att INNAN slaget vara fokuserad på den sista stenen. Alltså att redan rent mentalt ha krossat allt innan själva slaget.

Hade själv nytta av detta i bordtennis. Var rätt medioker men började tillämpa ”karatepsykologin” och ”såg” bollen landa innan slaget.

Samma sak i minigolf där jag blev en mästare (skryt men sant). Innan stöten, såg hur bollen rullade rakt i hålet.

Har testat lite med den här typen av mental träning, men får det inte riktigt att fungera. Jag vet inte vad jag gör för fel.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 24 jan 2011 21:46

Du behöver nog handledning av en mästare.

transversal

Inläggav transversal » 24 jan 2011 21:53

Antagligen ... det ska till en mästare för att banka hål på det här pannbenet.

Användarvisningsbild
nytt namn

Inläggav nytt namn » 24 jan 2011 22:02

lösdrivaren skrev:Hade själv nytta av detta i bordtennis. Var rätt medioker men började tillämpa ”karatepsykologin” och ”såg” bollen landa innan slaget.

Tack för tipset, detta måste jag testa. Nu förtiden får jag ofta musarm, du råkar inte ha nått bra tips hör med?

Återgå till "Tankar och känslor"