Varför funkar inte min evighetsmaskin?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Kan min idé lösa energifrågan omd en funkar?

Ja, för tusan!
3
43%
Nej, för kraftindustrin skulle köpa den och lägga den på sophögen.
4
57%
 
Antal röster: 7

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 21 mar 2008 01:04

Eller skit samma, insåg mitt tankefel.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

OK!

Inläggav Algotezza » 21 mar 2008 11:18

Jag inser att det inte skulle funka - oavsett om jag helt förstått era argument mot det.

När jag gick kursen Fysik för poeter skickade läraren runt en bok med misslyckade idéer till evighetsmaskiner, så fler "ljushuvuden" än jag har haft denna idé, till exempel en viss Mr Zonca. Men jag fick min idé utan att ha sett hans "kvarn". Det var först några års senare när jag gick kursen som jag fick se den på bild, då kallad Zoncas kvarn.

Bild

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza


Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

varför funkar inte min evighetsmaskin

Inläggav Minimaxitiger » 31 jan 2011 12:13

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag skall sluta att skriva om fysik ..

Det här med evighetsmaskiner är väl dock just nu mer en filosofisk betraktelse. Eller?

Om vi antar att principen att energi är oförstörbar och bara övergår från en form till en annan vilket i sin tur innebär att energin är evig och bara lånas som ett filosofiskt utgångsläge?
Observationer i kosmos och naturen visar på att universum är uppbyggt enligt detta?
Planeternas rotation runt stjärnor är ett exempel, vattnets kretslopp här på jorden är ett mer jordnära exempel?  Elektronen runt atomkärnan ett annat.

Trädet som nyttjar både co2 samt vattnets kretslopp bryter väl knappast mot energiprincipen?
Räknar vi så lär knappast trädet i livscykelperspektiv rubba på energibalansen?

Lek med tanken att Du gör ett mekaniskt träd?

Eller bara som jag filosofiskt hävdat liksom många andra ”tokar” att om vi förbättrar tekniken så vi bara nyttjar kapillärkraften?

Den filosofiska frågan från mig var från ett antal år sedan: om vi efterliknar trädet i vissa delar (i trädet är det osmos, kapillärkraft, trappning, transpiration mm Som gör jobbet) och använder kapillärkraft + trappning + ny teknik för att få vattnet att ta sig upp på en nivå X.

Det behövs energi för att få vattenmolekylen att frigöras oavsett nivå men vattenmolekylen har byggt upp lägesenergi på höjden X.

Om man med den nya tekniken får molekylen att frigöras och falla ned omvandlas lägesenergin till rörelse energi som kan nyttjas vid önskemål.

Teoretiskt bör man klara av detta, får man vattnet att cirkulera helst så att lägesenergin vid X är samma som energin som behövs för att frigöra vattenmolekylen så har vi väl enligt min filosofiska betraktelse en av människan byggd anordning som utför ett arbete utan att totalt förbruka energi (då skulle den bryta mot energi lagen)?

Om vi fortsätter tankeleken, ganska fin energi källa ;-) ?

Min betraktelse kanske är och var ett sätt att ifrågasätta våra inlärda gränser?
Varför skulle något vara omöjligt som naturen redan gjort och är en förutsättning för allt?

Det var nog få i min omgivning som förstod mig eller mitt resonemang, det roliga är att det kommit fram och hela tiden kommer fram exempel på hur tekniken fin förbättras (se länkarna i förra svaret som exempel).

Snart kanske vi ser det uppenbara?

Snart kanske vi till och med klarar av att fullt ut göra en teoretisk och praktiskt riktig manick?
Eller har det redan gjorts?

Eller leker jag bara med Dina egna föreställningar?

Kanske jag är en tok?

Det kan och bör enbart Du själv bestämma.

Vänligen

Minimaxitiger

:wink:
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 31 jan 2011 12:19

Det stökiga rummetexemplet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Entropi

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Varför funkar inte

Inläggav Minimaxitiger » 31 jan 2011 12:58

Tack för länken.

Det finns väl perpetuum mobile av första och andra ordningen?

http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... G_fCqDYbdA


Jag kan kanske inte ge svar utan ställer bara frågor för att man inte skall vara tvärsäker hård och dömande mot andra?

Forskning och kunskap går framåt, det som var omöjligt igår är vardag idag?
Bara för några år sedan hävdades exempelvis tvärsäkert att det som länkarna är exempel på var ömöjligt?

Tänk om Neil Armstrongs farfar hade haft förmågan att vara synsk och sett sin son gå på månen och berättat det?

Som vanligt kanske tiden är den rättvisa domaren?

Slår kanske bara ett slag för allas unika rätt att ha sin egen åsikt som ibland bara härhör från en abstrakt känsla eller intuition ? Inte så självklart som det låter ens i en demokrati?

Jag kanske är så naiv så jag anser det vara möjligt det som står längst ned på mina inlägg?

Mest av allt kanske jag bara är nyfiken?

:)

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Varför funkar inte

Inläggav Marko » 31 jan 2011 13:13

Minimaxitiger skrev:Tack för länken.

Det finn väl perpetum mobile av första och andra graden?

Jag kan kanske inte ge svar utan ställer bara frågor för att man inte skall vara tvärsäker hård och dömande mot andra?

Forskning och kunskap går framåt, det som var omöjligt igår är vardag idag?
Bara för några år sedan hävdades exempelvis tvärsäkert att det som länkarna är exempel på var ömöjligt?

Tänk om Neil Armstrongs farfar hade haft förmågan att vara synsk och sett sin son gå på månen och berättat det?

Som vanligt kanske tiden är den rättvisa domaren?

Slår kanske bara ett slag för allas unika rätt att ha sin egen åsikt som ibland bara härhör från en abstrakt känsla eller intuition ? Inte så självklart som det låter ens i en demokrati?

Jag kanske är så naiv så jag anser det vara möjligt det som står längst ned på mina inlägg?

Mest av allt kanske jag bara är nyfiken?

:)

Vänligen

Minimaxitiger


Din nyfikenhet gör mig glad :)

------------------------------

Om jag ser universum som en bestämd volym så kan entropins lagar konstrueras ? (inre mot yttre volyms energi)
har den ingen volym så skulle väl en evighets makapär kunna tillverkas ?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 31 jan 2011 13:44

Så här ser min evighetsmaskin ut som jag uppfann när jag var grabb. Numera vet jag att trycket i den nedre luftslussutgången alltid kommer att uppväga lyftkraften hos bollarna. Jag funderade även på en lång sluten slang i stället för bollar. Den är alltså nedsänkt i vatten.

Sedan jag fick veta att det inte går att göra en evighetsmaskin så har jag slutat försöka.

Bild

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 31 jan 2011 14:10

även jag ville göra en evighetsmaskin som liten,
det var ett slutet system där värmen fick vattnet att rotera i systemet i all evighet.

jag utgick från jordvärmen som källa, och idag vet vi ju att den inte kommer vara för evigt.

en av de roligare idéerna var en bil med en vindkraftverk på biltaket : ) som skulle ladda batterierna.

Det närmaste en evighets maskin använde min farmor sig av,
hon bodde i Finland och saknade kylskåp, hon använde en grop i marken som jordkällare för att förvara maten i.
alltid rätt temperatur vinter som sommar. (kanske inte en maskin, men väl en funktion som fungerar än idag :)

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Varför funkar inte

Inläggav Minimaxitiger » 31 jan 2011 16:07

Tack Marko och Johan, jag har faktiskt fått medhåll av en kompis som är riktigt duktig på fysik och matte han har som tanke experiment räknat på många varianter.
Belöning nog för mig som var super dålig i gymnasie skolan och trodde att han var Einsteins förlorade son ....

Skall bli kul att se den dan dom kanske tar fram en manick, sedan får de lärde bråka om vad det kallas.

Den praktiska nyttan att transportera vatten utan pumpar, till konstbevattning av Sahara? Kanske få till energiutvinning, mm.

De vore la gott :wink:

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

varför funkar inte min evighetsmaskin

Inläggav Minimaxitiger » 01 feb 2011 10:51

Som vanligt är det viktigt med att inte blanda ihop äpplen och päron.

En del förespråkar att det är möjligt att göra en av människan tillverkad maskin eller anordning vilken utför ett arbete utan att förbruka energi.

Första ordningen, finns naturligt, så dessa individer hävdar och har hävdat att det bara är en tidsfråga innan det konstrueras en.
Sedan är det ju en fråga om definition, den som gjorde den första barometern exempelvis?
Och om man lär sig nyttja kapillär kraften vilket de enligt länkarna är på god väg att göra så att det går att fylla en behållare på en högre nivå och det sedan rinner ner igen?

Motståndarna är ibland sådana som kastar fram motargument enligt andra ordningens perpetuum mobile samt har fått för sig att det skall vara en anordning som bokstavligt fungerar för evigt.
Det är det kanske bara energin själv som klarar i fysikaliska termer.

Så om man enas om att en teoretisk utgångspunkt eller ram att det som oftast läggs fram som idéer är perpetuum mobile av första graden?

Väntar med spänning på framtida observationer och teknikutveckling.
Det sägs att tekniken gör språng, kan vara att vi kan vara inne i en tid där det kommer att ske, krisen för ett par år sedan, miljömedvetande och annat kan göra att det sker stora saker de närmaste åren inom exempelvis teknik medicin mm.

Krig brukar tyvärr också vara sådana tillfällen (hoppas vi slipper drabbas mer av det människans största vansinne), exempelvis jetplan, atomteknik och annat togs fram vid andra världskriget.


Sist men inte minst

”ingen sanning är så absolut att den inte får ifrågasättas”

Eller som jag brukar säga i yrket ibland ”det enda man kan förutsätta är att inget går att förutsätta”.



Vänligen

Minimaxitiger

:)
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 01 feb 2011 10:54

Jag funderade igår om det inte skulle gå att bygga en gammaradonreaktor, det vore ju idealt om det gick att få ihop,
ändlöst med råvaror så att säga.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

Varför funkar inte

Inläggav Minimaxitiger » 01 feb 2011 11:06

Hej, utveckla gärna Dina tankar?

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Minimaxitiger
Inlägg: 164
Blev medlem: 11 apr 2009 14:48

varför funkar inte min evighetsmaskin

Inläggav Minimaxitiger » 01 feb 2011 11:40

Zokrates, en teoretisk fråga, om någon skulle tillverka en anordning som baserar sig på kapillärkraft och verkligen skulle fungera enligt beskrivet och länkarna.

Skulle Du acceptera det som en Perpetuum mobile av första graden?

Och om inte, varför?

Jag vet att jag bara är en nyfiken praktiker så försök gärna att hålla Dina argument på en nivå som jag kanske kan ta till mig.

Vet inget om Dig. vet bara att en del riktigt välutbildade alltid blivit rosenrasande när någon ifrågasätt det de ansett vara självklart, jag har gett exempel på det i tidigare inlägg med sjömännen och 30 meters vågorna kontra matematiken.
Sjömännen hade hävdat i långa tider att det uppstod jättevågor i havet, matematikerna hävdade att det var omöjligt och Jag är säker på att de inte ens lyssnade på sjömännens observationer och somliga matematiker var nog rosenrasande över att deras lära ifrågasattes.

Det visade sig att matematikerna överbevisades av verkligheten vid de första satelit mätningarna av våg höjder.

Matematiken gjordes om en kaos modell infördes.

Nästan allt jag kanske kan. har jag lärt mig i livets skola, har suttit av tid i skolan men tyvärr ej passat in där.


Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 01 feb 2011 12:30

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="480" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/MUJ62NF9iYQ" frameborder="0"></iframe>

<iframe title="YouTube video player" class="youtube-player" type="text/html" width="640" height="390" src="http://www.youtube.com/embed/i0oUaPZ_wF8" frameborder="0"></iframe>


Återgå till "Naturvetenskap"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster