Oändligheten gånger noll?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 16 feb 2011 19:56

Marko skrev:
Problemet med definitionen av ordet "noll" är ännu enklare: Som med alla andra ord så är det precis samma sak som vi människor associerar det med. Om du vill associera ordet "noll" med fenomenet ljus, så är det i din fulla kraft. Isåfall utstrålar solen noll. Men individens definitioner är totalt och extremt ointressant. Det enda som är av betydelse är vad individen *menar* men sina ordassociationer. Och det är därför vi har språk: För att försöka effektivisera flödet av idéer på ett begränsat ljudbaserat kommunikationssätt.

en peng försvinner inte om den trollas bort,
ett sand torn försvinner inte om den demoleras.
den omvandlas till något annat eller byter position.

noll kan inte existera, om något i universum existerar.
eller ?

Mitt luftslott då?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 feb 2011 20:01

Lill-Leif skrev:
Marko skrev:
Problemet med definitionen av ordet "noll" är ännu enklare: Som med alla andra ord så är det precis samma sak som vi människor associerar det med. Om du vill associera ordet "noll" med fenomenet ljus, så är det i din fulla kraft. Isåfall utstrålar solen noll. Men individens definitioner är totalt och extremt ointressant. Det enda som är av betydelse är vad individen *menar* men sina ordassociationer. Och det är därför vi har språk: För att försöka effektivisera flödet av idéer på ett begränsat ljudbaserat kommunikationssätt.

en peng försvinner inte om den trollas bort,
ett sand torn försvinner inte om den demoleras.
den omvandlas till något annat eller byter position.

noll kan inte existera, om något i universum existerar.
eller ?

Mitt luftslott då?

egentligen försvinner inte ditt luftslott heller,
den finns kvar i minnet om inte annat.
du önskar nog att du inte tänkt tanken om luftslottet som du inte kan radera ut.
rent vetenskapligt så försvinner den inte heller,
jag hade en filosofisk tanke om vart filer i en dator tar vägen när man raderar minnes cellerna,
dom omvandlas till värme och elektromagnetism mm, byter bara energiform.

tappar du minnet så kanske den är borta, eller har den format dina synapser som e kvar ?
finns dina tankar tillgängliga efter din död ?, jag tror det.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 16 feb 2011 20:51

Urvalsaxiomet används titt som tätt inom matematiken och resultat som härrör från användande av AC betraktas av de flesta som okontroversiella. Problemet med icke-standard analys, som jag har förstått det, har mer att göra med att det av vissa upplevs som opedagogiskt, att det inte är någon direkt vinst med att använda det och så vidare.  

Ja det finns flera invändningar. Det pedagogiska argumentet används av båda lägren så som jag har uppfattat det. Vissa menar att man missar förståelsen för gränsvärden om man använder hyperreella tal medan andra menar att eleverna, främst ingenjörerna, då slipper att använda gränsvärden för att använda differentialkalkylen.

Har du lust att utveckla idéen om att AC skall tillämpas med eftertanke? Vid vilka tillfällen är det exempelvis inte tillåtet att använda AC?

Banach-Tarskis paradox bland annat. Att man kan dela upp ett klot i flera bitar och sen visa att varje bit har samma volym som det ursprungliga. Ska erkännas att jag själv inte satt mig in i paradoxen särskilt noggrant.

Lill-Leif

Inläggav Lill-Leif » 17 feb 2011 10:08

egentligen försvinner inte ditt luftslott heller,
den finns kvar i minnet om inte annat.
du önskar nog att du inte tänkt tanken om luftslottet som du inte kan radera ut.
rent vetenskapligt så försvinner den inte heller,

Men nu har jag plötsligt en tanke på "0" och med din logik borde ju inte den tanken försvinna heller?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 feb 2011 17:12

0 försvinner inte ur tanken,
0 är i det här fallet en symbol och det du tänker runt det.

0 är någonting. det är det jag (ifråga)sagt hela tiden ; )

jag tror inte på att noll existerar i naturen, därför att min nuvarande visualisering av rummet är mer än just objektets tillfälliga manifestation.. den omvandlas från ett läge till ett annat, men visst kan man om man vill säga att tex bilen är borta när man raderat ut den eller mosat den i en krock.. men det är som sagt inte en komplett sanning, bilen har blivit ngt nytt
så matten borde bli liksom 1 - 1 = 0 --> ngt annat.
är ingen matematiker men tänker ganska abstrakt och nära inpå det vi kallar drömmar och intuition.

jag har sett att olösta logiska problem kan lösas med att lägga på en dimension till : )

en italienare sa till mig en gång, marko det spelar ingen roll hur du visualiserar eller vilka metaforer du använder,
resultatet blir den samma. det tycker jag är logik. att mitt inre oavsett hur jag ser det matchar världen utanför.
en fyrkant kan vara en cirkel i den logiken om du hittar sambandet i tid rum och rörelse

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 17 feb 2011 17:34

Marko skrev:0 försvinner inte ur tanken,
0 är i det här fallet en symbol och det du tänker runt det.

0 är någonting. det är det jag (ifråga)sagt hela tiden ; )

jag tror inte på att noll existerar i naturen, därför att min nuvarande visualisering av rummet är mer än just objektets tillfälliga manifestation.. den omvandlas från ett läge till ett annat, men visst kan man om man vill säga att tex bilen är borta när man raderat ut den eller mosat den i en krock.. men det är som sagt inte en komplett sanning, bilen har blivit ngt nytt
är ingen matematiker men tänker ganska abstrakt och nära inpå det vi kallar drömmar och intuition.

jag har sett att olösta logiska problem kan lösas med att lägga på en dimension till : )

en italienare sa till mig en gång, marko det spelar ingen roll hur du visualiserar eller vilka metaforer du använder,
resultatet blir den samma. det tycker jag är logik. att mitt inre oavsett hur jag ser det matchar världen utanför.
en fyrkant kan vara en cirkel i den logiken om du hittar sambandet i tid rum och rörelse

Italienare, he he, vänder du på Pi, talet 3,14, så blir det Pie med lite fantasi så blir pie en pizza....

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 feb 2011 18:07

synd att fantasi pizza inte existerar just nu, 0 pizzor hemma..
fasen noll existerar ju inte.. så pizzan ligger väl här ngnstans då..

italienare e sköna typer, vilda och påhittiga ... gör bra saker av ingenting...

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 17 feb 2011 18:58

pizza i stereo
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 feb 2011 19:02

lol, din syn var lika stereotypisk som min ;)

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 17 feb 2011 21:16

Saken jag tror du missar är att matematiken själv skulle säga att en bil omvandlat till något annat tvungetvis skulle bli 0. Varje gång man
applicerar
matematik på verkligheten definierar man (ofta indirekt) begränsningen på den fysikaliska verklighet man avser uttala sig om. Så skulle man matematiskt modellera ditt exempel skulle man antingen begränsa sig inom ett område, till exempel en bilhandlare som säljer bilar. Då skulle varje såld bil i hans papper motsvara; 1 - 1 = 0, utan någon invändning om att 0an skulle kunna tolkas som annat än just inget objekt av typ bil.  
Om man däremot syftar på materian och energin hos bilen som ett objekt i hela den fysikaliska verkligheten. Och därutöver också antar att energin alltid omvandlas och aldrig försvinner (vilket ditt exempel just gör). Då skulle man inte ens en gång tänka sig att använda uppställningen; 1 - 1 = 0.

Så 1 - 1 är alltid lika med 0 när vi säger att det är det helt oberoende på hur fenomenen detta skulle kunna tänkas användas på uppför sig.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 feb 2011 21:20

jag kan lika gärna se att om ingen energi gått förlorad så är energin = 1 = densamma.
0 = 1 alltså.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 17 feb 2011 21:24

Italienare är små spaghettikukar som kör sin skrattretande maffiastil i pilotbrillor och hänger i morsans kjol upp till vuxen ålder. Italien är ett skämt med en pedofilpremiärminister och hela landet är ett skämt.

Jag själv har aldrig varit där men brorsan har varit där två gånger. Första gången gjordes inbrott i hans bil, andra gången blev han rånad av ett gäng tuffa maffiosos, 10 mot en.
Italien borde kickas ut ur EU, genomkorrumperat skitland.
Deras romerska arv har gjort att de har stannat kvar i feodalismens ”padre padrone” och det enda de klarar av idag är att leka maffioso och baka pizza.

lol, din syn var lika stereotypisk som min

Känns snarare som stereotypen av sydländska italienare, inte för att jag egentligen tror att det passar så bra in på dem, så kan jag i alla fall säga att de norditalienarna jag träffat var raka motsatsen till den. Snarare var de överorganiserade, om man nu kan va det ;) Allmänt känns hela uttalandet ganska off-topic.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 17 feb 2011 21:28

jag kan lika gärna se att om ingen energi gått förlorad så är energin = 1 = densamma.
0 = 1 alltså.

Men varför skulle du använda symbolen 0 då? Det är ju upp till dig men det blir ju jävligt rörigt om du ska kommunicera med någon annan.

Användarvisningsbild
Euklides

Inläggav Euklides » 17 feb 2011 21:32

Jag själv har aldrig varit där men brorsan har varit där två gånger. Första gången gjordes inbrott i hans bil, andra gången blev han rånad av ett gäng tuffa maffiosos, 10 mot en.

Det var ju synd om honom ju, men varför skriver du det här?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 17 feb 2011 21:34

jag tycker inte det, tex
- jag gjorde inget (0) idag
- något har du väll gjort även om du bara legat och latat dig ?

Återgå till "Naturvetenskap"