Vad tänker du på?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

transversal

Inläggav transversal » 28 apr 2011 22:25

Zokrates skrev:
transversal skrev:Jag gillar inte tokryck hos "vanliga" människor heller.  :wink:

Nämen, ska inte skoja om det, men jag är väl "jumpy" som person. Gillar inte när folk hoppar på en, eller viftar med saker i ansiktet på en osv. Gillar när folk är långsamma och förutsägbara. Ah, det var väl lite skämt iofs. ;-)

Får jag lov att gissa ditt favorithusdjur, sköldpadda! 8)

Just nu är de enda husdjuren här hemma två surdegar som jag vaktar. De är ... erm ... hyfsat förutsägbara.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 28 apr 2011 22:26

Jo jag förstå, det är bara låt dom vara ifred... så länge man inte utgör ett hot mot dom så tror jag själv att det är lugnt.
kanske jag är för dum för att fatta mitt eget bästa.. men i ditt läge hade jag bara konstaterat att personen kommer vara på bussen och jag hade om jag blivit orolig satt mig längst fram i bussen och börjat prata väder och vind med busschauffören.. svårt att säga eftersom jag inte upplevde den personen då.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 29 apr 2011 06:20

Marko skrev
Om jag sett en man stå och onanera publikt där även barn är närvarande, så hade jag gått fram till honom och frågat vad han pysslar med och gjort en bedömning om han behöver hjälp eller så får jag avisa honom med min förklaring att hans beteende är olämplig här och nu.. hade han runkat i en skogsvrå hade jag inte brytt mig.
Jag är inte mycket för poliser och makt havare, Det händer liksom inget om dom ingriper, det är bara en temporär lösning att fängsla folk.

Transversal skrev
Ok. Jag märker att du inte är en kvinna på 1.66.

Det som slår mig när jag läser era dialoger – jag citerar ju en bråkdel – är att ni lever i en värld som är full av konflikter.
Hur gör man? Jag har inga allmänna lösningar. Jag kan hålla med Marko om att poliser och andra makthavare är svårt att ha förtroende för. Det var länge sedan jag hade förtroende för makten. Men i sista hand kan de vara bra att ha.

Att som transversal vara kvinna på 1,66 är ett dubbelt handikapp i den värld vi lever i. Jag tycker att du är modig som vill gripa in.

Ett alternativ är att använda benen och sätta sig i säkerhet och ett annat är att använda sina röstresurser. Det här med röstresurser har ett speciellt motiv.

De flesta män som har psykiska problem har haft mödrar eller andra kvinnor som har del i deras sjuka beteende. Eftersom det var en kvinna/kvinnor som lärde dem det som de ursprungligen lärde sig om kvinnor. Sannolikt var våld/sexuellt våld en av deras tidigaste erfarenheter.

Detta kan en kvinna använda sig av genom att dra ett djupt andetag och använda sina röstresurser för att ge order.
Som t ex "LÄGG AV" eller "STICK HÄRIFRÅN" dvs att skrämma de stackars krakarna som inte kan få sex på ett mer naturligt sätt. Drogade killar är ju mer farliga och kanske är tillräckligt drogade för att inte skita på sig utan klarar av att bli aggressiva.

Då är det dags att ta till alternativt två och lägga benen på ryggen. Och hoppas att man är den mest vältränade.

En risk/möjlighet som ni inte har tagit upp är det som vi har tagit upp i tråden "Att avstå från att döma". Där har jag kommit fram till att jag har haft ett tvångsbeteende som yttrats sig i att jag har känt mig TVINGAD att "hjälpa" människor. De som jag har uppfattat (på mitt sätt) befinner sig i nöd.

Det har varit invant sen barndomen då jag från födseln fick uppleva ständiga gräl mellan min mamma och pappa. Jag trodde att det var mitt fel att de grälade. Jag fick känslan av att alla människor behövde tas omhand och att det var min uppgift. (Låter knäppt men barn kan få underliga saker för sig.)

Surdegar låter intressant att ha hemma. När jag bodde med min dotter försökte jag på att baka surdegsbröd.
jag är

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 29 apr 2011 17:51

jagärjag

I Grekisk mytologi finns berättelsen om Erifyle och Amfiaraos. Erifyle och Amfiaraos var gifta och Erifyle bedrar Amfiaraos då hon blir erbjuden ett halssmycke. Hon bedrar honom genom att sända honom på ett uppdrag där hon visste att utgången skulle innebära sin makes död. Innan Amfiaraos dör så ber han sin son Alkmaeon att hämnas sin död. Så Alkmaeon dödar sin moder för att hämnas sin far. Som jag förstår det så var kvinnan sedd som gudomlig med ett mystiskt band till naturen och jorden, därför så är det som att jorden själv reser sig mot Alkmaeon, via de sk Erinyerna från underjorden och driver Alkmaeon till galenskap. Det är som om jorden själv reser sig mot Alkmaeon och straffar honom. Men vems var felet?

I våra dagar där jämställdhet predikas så anser många män (och kanske även kvinnor) att kvinnan är underställd lagen precis som män. Därför så skulle nog de flesta idag säga att det var Erifyles fel alltihopa. Men jag tror att det är ett ofantligt misstag att tänka så - som leder till stort lidande både för män och kvinnor.

Jag tror att det är ett misstag att tro att det är kvinnor som ligger bakom mäns psykiska problem. Vi måste först komma ihåg en viktig skillnad mellan det manliga och det kvinnliga. Viktiga skillnader är att det manliga är personligt och det kvinnliga är opersonligt. Det manliga är aktivt och det kvinnliga är passivt. Därför så är det manliga det agerande och det kvinnliga är reagerande. För de förgrekiska människorna så var kvinnan bortom lagen eftersom man ansåg att kvinnlighet är inte av samma slag som manlighet. De dömde aldrig kvinnan under lagen, den gällde enbart för män. Vi brukar ju associera naturen till att vara kvinnlig bland annat eftersom den är opersonlig och mer passiv än aktiv. Aktiva fenomen i naturen brukar anses som maskulina medan passiva är feminina. Så är till exempel solen aktiv, medan månen är passiv, därför är solen manlig och månen kvinnlig. Aktiva vulkaner är manliga medan spegelblanka sjöar är feminina. Mannens symbol är spjutet och svärdet, en återkommande kvinnlig symbol är spegeln.

De som läser förtryck i den uppdelningen har inte sett hela bilden. Det är inget förtryckande i manlighet eller kvinnlighet, det som är förtryckande uppstår när manligheten inte tar sitt ansvar - som mannen måste göra. Det feminina speglar ju enbart det maskulina och aktiva, därför om det manliga uppträder oansvarigt då kommer även det kvinnliga att uppträda oansvarigt, men inte av egen kraft. Den energi som den oansvarige mannen släpper ifrån sig studsar tillbaka på kvinnligheten och tillbaka på mannen igen.

Detta innebär att det kvinnliga är den opartiska principen i världen, medan det manliga är den partiska principen. Det är förmodligen därför som vi associerar lagen till en kvinna - Justitia - hon som dömer opartiskt. En man kan inte döma opartiskt utan är har alltid personliga intressen bakom hur han dömer. Mannen kan tycka att det är orättvist det han råkar ut för, men det finns inget orättvist i detta. Mannen känner bara konsekvenserna av sin egen oansvarighet genom kvinnan (och naturen) och konsekvenserna av oansvarighet är alltid smärtsamt.

Idag ser jag berättelsen om syndafallet som detta fenomen. Kvinnan blev lurad av "ormen", och eftersom kvinnan är den svagare så borde hon faktiskt förtjäna en försvarare hos mannen. Men vad gör mannen? Han skyller ifrån sig på kvinnan! Hur ofta ser man inte hur kvinnor hängs ut som syndabockar? Det är alltid kvinnan som får ta skulden så fort mannen gör bort sig. Därför så länge som mannen fortsätter att skylla ifrån sig och sina misstag på kvinnan så kommer mannen alltid att vara en slav och en "syndare" - en loser!

Därför tror inte jag att det är kvinnans fel om barnen får lida. Jag tror det är faderns fel eftersom det är han som ska vara den ansvarige. En fader som inte tar sitt ansvar gör att barnen får lida, ofta därför genom kvinnan. Men om fadern tror att det är kvinnans fel då kommer barnen aldrig att sluta lida. När mannen tar sitt ansvar så kommer kvinnan också att börja reflektera detta ansvar och barnen kommer att må mycket bättre.

Kanske är det därför som besegrade folk, eller folk som tvingas vandra till andra länder får barn med psykiska problem, eftersom det är fäderna som inte klarar av att ta ansvar även om situationen upplevs förnedrande.

Så vad betyder alltså myten om syndafallet från detta perspektiv? Det betyder att människorna föll i lidande genom mannens avvisande av ansvar och frånskyllande på kvinnan. Det var inte kvinnan som svek mannen, det var mannen som svek kvinnan!

Kunskapen om gott och ont handlar ju om vem som har rätt och vem som har fel, vilket betyder att mannen och kvinnan hamnade i ständiga gräl med varandra, "du har fel jag har rätt" vrålar mannen mot kvinnan och kvinnan reflekterar tillbaka mannens oansvariga energi tillbaka "du har fel jag har rätt!" och så kommer det att hålla på tills dess att mannen tar sitt ansvar och slutar skylla ifrån sig på den som är svagare och i beroendeställning.

De som därför skulle anklaga Erifyle för Amfiaraos död tycks förbise Amfiaraos ansvar. Varför lydde han sin fru och varför tog han itne själv reda på fakta innan han åtog sig uppdraget? Det var ju han själv som gjorde sig besväret att fara iväg och om han varit ansvarig så borde han förstått att det skulle kunna leda till sin egen död, men istället så skyller han ifrån sig på sin fru och sätter sin egen son att hämnas på sin fru - med konsekvensen att han gör sin egen son till en mördare av sin egen mor! Så vems var felet?

Användarvisningsbild
Terra incognita

Inläggav Terra incognita » 29 apr 2011 21:34

Jag tänker på vad jag möjligtvis kan ha brist av. Blir alltid svart för ögonen när jag stiger upp på morgonen och imorse snubblade jag in i toalettdörren. Obehagligt.
Okänt land

Användarvisningsbild
Ranchi

Inläggav Ranchi » 29 apr 2011 21:39

.

Användarvisningsbild
Terra incognita

Inläggav Terra incognita » 29 apr 2011 22:30

Ranchi skrev:
Terra incognita skrev:Jag tänker på vad jag möjligtvis kan ha brist av. Blir alltid svart för ögonen när jag stiger upp på morgonen och imorse snubblade jag in i toalettdörren. Obehagligt.

Blodpudding hjälper dig ;)

Nej tyvärr, jag är vegetarian... Äter däremot järntillskott.
Okänt land

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 30 apr 2011 02:26

Prova lakritset, det höjer blodtrycket.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 30 apr 2011 04:57

Sceptisk skriver

I våra dagar där jämställdhet predikas så anser många män (och kanske även kvinnor) att kvinnan är underställd lagen precis som män.

Nu i morse gick jag upp före solen och när jag tände lampan var jag synlig för alla. Dvs alla som har en kikare som de fokuserar in just på mitt fönster.

Jag åt min frukt och drack mitt té (rött té) och åt min smörgås med honung och blå castello. Det fina med den frukosten var att jag inte var rädd för att synas.

Varför blev jag så skrämd att det kändes farligt att synas? Jo, därför att min mamma som var en brutal kvinna misshandlade mig när andan föll på. Jag försökte alltid att göra mig osynlig. Hon utsatte mig också för sexuell stimulans när hon tvättade mig så jag fick stånd.

Jag lyckades få henne att sluta när jag var fem. Det killade på ett obehagligt sätt och jag kommer ihåg att jag sa "det killar". Jag hade kraftig röst och vi bodde i en lyhörd träkåk med grannar både bredvid och ovanför. Hon var skiträdd för vad folk skulle tycka. Det var den enda gången jag fick min vilja fram och jag fick tvätta mig själv i fortsättningen. Som tur var. I annat fall kanske jag hade blivit en av de där "snoppdragarna".
jag är

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 30 apr 2011 09:35

Terra incognita skrev

Jag tänker på vad jag möjligtvis kan ha brist av. Blir alltid svart för ögonen när jag stiger upp på morgonen och imorse snubblade jag in i toalettdörren. Obehagligt.

Jag har varit vegetarian i mer än trettio år. Jag brukar ha ca 140 i hb. Jag har varit sjuk och blivit opererad ett par gånger och tagit blodstatus ett otal gånger.

Om du vill ta dig besväret att tala om vad du äter i stora drag så kan jag ge min syn på om jag ser något som jag tror kan bedöma som angeläget.

Vill du inte skriva på forumet kan du skriva till mig på PM. Välj själv.:)
Hälsningar
jag är jag
jag är

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 30 apr 2011 18:26

blev alldeles matt av det här valborgsfirandet,
flydde hem

Morningstar

Inläggav Morningstar » 30 apr 2011 19:47

---

Användarvisningsbild
Terra incognita

Inläggav Terra incognita » 30 apr 2011 21:02

rekoj skrev:blev alldeles matt av det här valborgsfirandet,
flydde hem

Samma här  :)
Okänt land

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 01 maj 2011 08:44

somnade halv åtta med kläderna på, vaknade halv åtta morgonen efter. oops
tydligen var det dags att ta igen för tidigare slarv med sömn..

transversal

Inläggav transversal » 02 maj 2011 16:08

Anna Sara skrev:Prova lakritset, det höjer blodtrycket.

Smart och god medicin.  :lol:

Sitter och funderar på, varför går vissa yrken i arv?

http://www.csjobb.idg.se/2.9741/1.37774 ... arnas-yrke

Återgå till "Tankar och känslor"