Förklara gärna hur ni kommer fram till att det är rätt (eller varför det inte är fel) i stället.
det är rätt för att jag gör det till rätt lika mycket som du gör det rätt att äta ris
förklara för mig med vilken rätt du har att äta ris ?
Moderator: Moderatorgruppen
Marko skrev:monstretFörklara gärna hur ni kommer fram till att det är rätt (eller varför det inte är fel) i stället.
det är rätt för att jag gör det till rätt lika mycket som du gör det rätt att äta ris
förklara för mig med vilken rätt du har att äta ris ?
Marko skrev:Nej jag ser inget moraliskt fel med att äta kött.
Det finns moraliska fel med hur vi hanterar djur, hur transporter sker och skog som avverkas för att bli åkermark.
Men kött i sig är inte fel, och inte heller inget fel med att fälla ett djur för att få mat. lika lite som att skörda en åker.
Lill-Leif skrev:Bör vi inte även se till att djur som klarar sig utmärkt på annan föda inte dödar och äter andra djur? Den som sett en katt leka med en råtta vet att det inte alltid handlar om någon snabb slakt för att sedan äta råttan. Kanske vi kan genmanipulera katten lite så den är inte är så j*vla elak.
monstret skrev:Men alltså, ni äter ju inte kött enbart för att det är gott eller ger bra näring. Ni måste ju ha någon typ av reflexion kring huruvida det är okej att föda upp, behandla djuren som "vi" gör och sedan döda dem; allt enbart för vår njutnings skull. Fördelarna och nackdelarna måste ju balanseras och leda till frågan om det är värt det.
Jag förstår att svaret "för att det är gott/ger bra näring" signalerar att ni tycker att det faktiskt är värt det, men det blir lite som att rättfärdiga ett bankrån med att "det är bra att ha pengar". Förklara gärna hur ni kommer fram till att det är rätt (eller varför det inte är fel) i stället.
Justin Case skrev:Lill-Leif skrev:Bör vi inte även se till att djur som klarar sig utmärkt på annan föda inte dödar och äter andra djur? Den som sett en katt leka med en råtta vet att det inte alltid handlar om någon snabb slakt för att sedan äta råttan. Kanske vi kan genmanipulera katten lite så den är inte är så j*vla elak.
Det kan tyckas så, men det är mycket effektivare att ägna all den tiden och energin och resurserna åt att maximera mänsklighetens överlevnadschanser istället, eftersom det på sikt ger mycket större utdelning, både i form av lidandeminskning i universum sammantaget, och i form av ökning av överskottet av lycka över lidande i universum. Du och de flesta andra tänker alldeles för kortsiktigt. Vissa varelser måste vi låta lida nu för att kunna minimera lidandet sammantaget i universum på sikt.
Betänk följande två scenarior.
1) Du springer runt och försöker övertyga alla gentekniker om att de borde utveckla genteknik för att få katter att sluta plåga möss. Du lyckas till slut. Hurra! Men senare samma dag förintar en terrorist allt liv på jorden med ett nytt, hemligt massförstörelsevapen som man kanske hade kunnat förutse om fler hade engagerat sig i det istället för att försnälla katter och annat.
2) Du struntar i att försnälla katter, du struntar i att leta efter veganska alternativ till allt, du äter istället den kost som är beprövad genom tiderna: stenålderskost. Tack vare näringsämneskombinationer som finns i den kosten men som inte finns i vegankost, tänker du lite bättre, och inser att det finns en risk att terrorister kan komma före i racet om herravälde på den här planeten, och du börjar göra allt du kan för att minimera den risken. Du lyckas. Mänskligheten överlever alla terroristattacker m.m., och utvecklas så småningom till något fantastiskt, med långt högre intelligensnivå än idag, vilket gör att man lätt kommer på lösningar på alla de problem mänskligheten (inklusive du) brottas med idag. Allt lidande på jorden elimineras enkelt på teknisk väg. Alla görs superlyckliga för oöverskådlig framtid. Allt är frid och fröjd. Utom möjligen något vagt minne av att ha låtit en och annan katt tortera en och annan mus under tiden som man räddade mänskligheten undan förintelse.
Vilket alternativ är bäst?
lynx skrev:9. Eftersom vi måste äta för att överleva så tycker jag att vi får ta det som naturen erbjuder med minsta skada. Jag ser inget fel i att äta ägg t ex. Det händer att jag äter fisk. Lejon dödar antiloper. Däri ligger paradoxen. Finns det veganer som tycker att lejon ska utrotas?
Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster