Finns tiden eller bara nuet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 05 okt 2005 23:54

carllomm skrev:Det finns ingen nutid bara minnen av dåtid.

Det här är svårt att få meningsfullt (om det inte är ett ovanligt puckat postulat) och skulle således passa bättre i något poesi-forum tillsammans med andra pseudo-filosofiska one-liners utan reell substans.

Och påståendet att "tid=rörelse" får gärna underbyggas lite mer utförligt, då det för mig inte är helt uppenbart att så är fallet.

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 06 okt 2005 18:07

archaxe skrev:
carllomm skrev:Det finns ingen nutid bara minnen av dåtid.

Det här är svårt att få meningsfullt (om det inte är ett ovanligt puckat postulat) och skulle således passa bättre i något poesi-forum tillsammans med andra pseudo-filosofiska one-liners utan reell substans.

Och påståendet att "tid=rörelse" får gärna underbyggas lite mer utförligt, då det för mig inte är helt uppenbart att så är fallet.

återigen handlar det om vad gå tillbaka vad vi faktiskt "vet". Allt jag "vet" är dåtid, Nu har alltid redan hänt, framtiden kommer hända men det vet vi inte förrän det har hänt.

Tid rörelse är starkt förknippat. Tid är mått på rörelse. Intressantare fråga skulle nog vara vad är rörelse?
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

pekka v hagman

Inläggav pekka v hagman » 08 okt 2005 17:12

Tack för inlägg om tid=rörelse; minnen av dåtid mm.
archaxe, kringlan & callomm mfl: Jag återkommer snarast möjligt med mina synp. på era inlägg om ovanst. Mvh P

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 okt 2005 18:57

Allt jag "vet" är dåtid, Nu har alltid redan hänt, framtiden kommer hända men det vet vi inte förrän det har hänt.

Tidsbegreppet är mer komplicerat än så.
Begreppet handlar inte i första hand om "dåtid nutid" utan snarare om vilken fysikalisk verklighet tiden återspeglar (reflekterar).
Tid är inte detsamma som gökuret på väggen även om gökuret väl illustrerar sambandet.
Värt att komma ihåg, vi människor vill göra tiden till något mätbart, kvantificierbart, gökuret får illustrera.
Mätbarheten spelar en central roll i fysiken men själva "objektet" kan vara nåt helt annat.

pekka v hagman

Inläggav pekka v hagman » 09 okt 2005 18:49

Suchanother! Kunde inte ha sagt det bättre själv! Mvh peter phan

kringlan
Kontakt:

Inläggav kringlan » 09 okt 2005 22:32

suchanother skrev:
Allt jag "vet" är dåtid, Nu har alltid redan hänt, framtiden kommer hända men det vet vi inte förrän det har hänt.

Tidsbegreppet är mer komplicerat än så.
Begreppet handlar inte i första hand om "dåtid nutid" utan snarare om vilken fysikalisk verklighet tiden återspeglar (reflekterar).
Tid är inte detsamma som gökuret på väggen även om gökuret väl illustrerar sambandet.
Värt att komma ihåg, vi människor vill göra tiden till något mätbart, kvantificierbart, gökuret får illustrera.
Mätbarheten spelar en central roll i fysiken men själva "objektet" kan vara nåt helt annat.

Håller med att det är mer komplicerat endå, det var mer ett svar till inläggets fråga nämligen finns tiden eller bara nuet. tycker frågan är okoncis och kräver två stycken "svar". Dels tror jag inte på ett nu, för det har redan hänt. Och dels för frågan angående tiden skulle jag mena att tiden återspeglar rörelse, och vad rörelse är är betydligt mer intressant.
Att tala är att fästa för stort avseende vid andra människor, fisken dör på grund av sin mun och det gjorde även Oscar Wilde.

Användarvisningsbild
Catte

Inläggav Catte » 22 mar 2012 12:55

suchanother skrev:Jag kan åka till Indien och meditera men vilken samhällsnytta är detta?

Du gör något för dig själv..något som förhoppningsvis gör dig gott och som du mår bra av.
Mår du bra, bidrar du med godhet till andra och därmed gör världen lite finare :)

Så visst påverkar det Du gör resten av världen.
"om du lever Ditt liv och jag lever Mitt, så möts vi i mitten i Kärlek"

En god vän

Zeit

Inläggav Zeit » 27 mar 2012 12:38

Det som jag tror gör problemet med just tiden och "nuet", är att det är omöjligt att kvantifiera ner nuet till en viss, bestämd enhet. Denna enhet kommer alltid ha ett förgånget och en framtid, vilket gör att ett helt och fullt "nu", i kvantifierad form, skulle behöva hitta någon sorts tidslig motsvarighet till en massa utan utsträckning.
"Nuet" blir en enhet utan tidsrymd, vilket blir ganska paradoxalt.

Jag hörde en teori om att nuet kan definieras som processen där ens minnen appliceras på/gör om till förväntningar på framtiden, eller då man ser potentialen i något. Till exempel om man ser en bänk, så är nuet det som leder från iakttagandet till värderingen/omdömet om vad som går att "göra med" bänken.
Kommer inte ihåg resonemangen helt, men något sådant var det.

Återgå till "Filosofi"