Kan man "se" en kriminell?

Vårens tema; om kriminalitet, fångvård, brott och straff.

Moderator: Moderatorgruppen

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 07 jun 2011 14:01

Värsta smörjan. Är nog ingen tillfällighet att du är en misslyckad akademiker.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Elake Karsten
Kontakt:

Inläggav Elake Karsten » 07 jun 2011 14:11

lösdrivaren skrev:Värsta smörjan. Är nog ingen tillfällighet att du är en misslyckad akademiker.

Det är väl ingen tillfällighet att du kallar dig lösdrivaren, du tillhör väl löskefolket - detta pack av obildade okunniga kretiner som förvandlat vår sköna värld till den sophög den är.

Personliga påhopp besvaras med samma mynt - med ränta!
Akademiker och filosof som delger omgivningen sina ocensurerade tankar och funderingar i sann nihilistisk och misantropisk anda.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 07 jun 2011 14:15

Den ”käftsmällen” kändes som en myggspark.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 jun 2011 20:42

Men de olagliga pissarna då, är de brottslingar om man ser inte ser de,
eller bara om man ser de begå sina onda gärningar?

Kan att pissa verkligen vara ett brott?

Vi har mer problem om detta än behagligt är med ordningsväktare i våra trakter,
och uppfattar de som knäppa brottslingar.

Ömsesidig brottslingsbedömande alltså,
de dyker bara upp när man inte behöver de.

Åsså finns det de som säger att vi behöver ännu fler vakter!

Tobaksrökning på allmän plats kan bli brottslig så småningom,
det tycker jag låter spännande - är inte helt emot det.

Men sedan blir ju inte långt därefter också olagligt att röka i hemmen,
hyresvärderna skulle kunna driva igenom det,
och installera särskilda rökvarnare  som är känsliga för tobaks rök
- för att skydda lägenheterna från att bli rökskadade och p g a brandfaran.

Dessutom är jag av den bestämde åsikten att den kvinnliga andelen fångar
ska vara omkring 50% - de ska inte vara underrepresenterade i rikets anstalter
bara för att myndigheterna är benägna att se igenom fingrarna när det gäller kvinnors brott.

Jo, det är vad jag tycker idag.
Tycker inte ni också så som jag?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jun 2011 20:51

Jörgen skrev:Jo, det är vad jag tycker idag.
Tycker inte ni också så som jag?

Inte alls. Ser en brottsling om denne har boxarnäsa, platt idiot, och skränigt uppträdande.
Luktar idiot lång väg.

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 19 jun 2011 21:11

Kriminella har konstiga gener, ser helt sjuka ut.
Inte enbart att de har fått några smällar i käften och fått näsbenet knäckt utan det stirriga, paranoida, blicket. Alla är hot.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 19 jun 2011 21:12

Synnerligen osäker metod.

Brottslingen kan ha gått på charmskola och haft plastikoperation.
Att låtsas vara schysst, att springa runt och säga om sig själv att man är schysst är
inte samma sak som att vara schysst.

Det är bara bilden han sänder ut om sig själv till omgivningen,
och han kan rent av tro på den själv.

Att dölja att man är idiot kan vara lite svårare,
men alla brottslingar är inte idioter.

Uttrycket Yakuza i Japan, som syftar till den lokale maffian,
betyder de ofärdiga (alltså idioterna) -
de som inte klarar av att leva i samhället på ett repekterat sätt.

En annan metod, något osäkert den med föreslår jag dock:
den som kräver respekt i ord och handling hela tiden...
tillhör förmodligen de ofärdiga.

Kotten

Inläggav Kotten » 20 jun 2011 10:31

Jörgen skrev:Synnerligen osäker metod.

Brottslingen kan ha gått på charmskola och haft plastikoperation.
Att låtsas vara schysst, att springa runt och säga om sig själv att man är schysst är
inte samma sak som att vara schysst.

Det är bara bilden han sänder ut om sig själv till omgivningen,
och han kan rent av tro på den själv.

Att dölja att man är idiot kan vara lite svårare,
men alla brottslingar är inte idioter.

Uttrycket Yakuza i Japan, som syftar till den lokale maffian,
betyder de ofärdiga (alltså idioterna) -
de som inte klarar av att leva i samhället på ett repekterat sätt.

En annan metod, något osäkert den med föreslår jag dock:
den som kräver respekt i ord och handling hela tiden...
tillhör förmodligen de ofärdiga.

Roligt att höra att Yakuzan kallas så =)
Men en person som kräver respekt i ord och handling bär ju karaktärsegenskaper som är ganska klara att observera.
Om man nu ska utgå från att samhället är doktorn så är brottslingen sjukdommen. Jag tror att om man kommer från ett krigsdrabbat land, har svåra familjeförhållande eller motsv är sådana ting som kan utlösa en brottsling...

Vad gäller själva frågan om genetiskt betingat så tycker jag att det är fruktansvärt löjligt och PK att påstå att det inte har någon relevans. Det finns ett visst mått av aggressivitet som är kopplat till genetisk förutsättningar(andelen testosteron -> kan antagas delvis på testiklars storlek) de flesta genetiska agressioner(krav på respekt motsv) ligger nog latent till det kommer en eller flera utlösande faktorer som tar fram karaktärsdragen. En person kan säkerligen subliminera dessa drivkrafter under rätt förutsättningar och stimulans. Eventuellt träning, samtidigt kan det kanske blossa upp i dagens resultatsinriktade sporter(detta vet jag inget om, utan bara flummar på)

Studier har visat att ungdommar som använder snus är 30 % mer aggressiva än övriga. Detta är jag osäker på för de flesta snusare jag känner är ganska konforma och snälla samhällsmedborgare, men statistiken är om inte annat intressant(tror studien gjordes på hokeyspelare, så den är nog knappast representativ för befolkningen eller "vuxna")

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 jun 2011 12:13

Snusare är aggressiva eftersom de har nåt irriterande under läppen. De avreagerar på omgivningen som är helt oskyldig.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 26 jun 2011 21:58

Snusar ej, tycker det är för irriterande,
är alltså inte benägen att begå brott.

Men de som begår brott är alltså irriterade på nåt,
kanske snuset, kanske nåt annat.

Hormoner, främlingar, clowner, små hundar, egna kroppen,
vädret, livet, teveprogrammet, samhället, grannar, läsk?

Om framtiden vet jag följandet, det som jag nu förkunnar för er,
detta foljande alltså:

Det kommer att finnas brottslingar.
    Det kommer att finnas poliser.
    Det kommer att finnas bra poliser, det kommer att finnas dåliga poliser.
    Det kommer att finnas bra brottslingar, åsså kommer det att finnas dåliga brottslingar.
    Det kommer att finnas filosofer, som kommer med definitioner på vilka som är vilka.
    Filosoferna kommer inte överens.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 14:16

"Filosoferna kommer inte överens."

och det skapar irritation som blir kriminalitet.

att se en kriminell är inte så svårt,
Hon ser ut som en männsika.

Tillfälligheten gör tjuven.

Kotten

Inläggav Kotten » 27 jun 2011 18:37

Marko skrev:"Filosoferna kommer inte överens."

och det skapar irritation som blir kriminalitet.

att se en kriminell är inte så svårt,
Hon ser ut som en männsika.

Tillfälligheten gör tjuven.

Bra sagt!

Det låter tråkigt om det bara var en specifik tillfällighet som gjorde oss till tjuvar. Antagligen handlar det lite om karaktär också. Kanske tillfälligheten i en väldig bred mening. Vissa av mina vänner vet jag har inget problem med att sno en cykel eller ta med grejer från jobbet. Det kan jag må rätt dåligt av när dessa pratar om för det är inget jag själv skulle kunna förmå mig att göra, men känner inte att jag kan kritisera dessa.

En tillfällighet kan tvinga oss att bli kriminella, medan de verkligt kriminella tvingar på sig en tillfällighet? Därav kan man motivera att dråp är mildare än mord...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 27 jun 2011 18:57

Utan en vilja att begå brott så räcker det inte med tillfället, har faktiskt svårt att förstå att bara för att man "kan" begå brott utan någon större risk att upptäckas så "måste" man göra det, vem resonerar så?

Kom faktiskt på några, de flesta affärsidkarna.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 27 jun 2011 20:59

Att man är helt hederlig i alla situationer livet ut är nog mer än de flesta klarar av.
Min kriminalitet kan bestå i att jag som datareparatör tog betalt i datordelar som jag visserligen fick ta,
men ibland kommer man till en moraliskt läge där man frågar sig om det är rätt eller fel.
Själv sitter jag just nu med en dator som jag fick, den har en 200GB sata disk som jag är frestad att behålla.
Men kommer att erbjuda ägaren att ta den. På jobbet fick jag ofta reservdelar på det viset. slaktmaskiner som skulle kunna användas till annat, men ibland tog man med sig delar hem, även om det är skrot.

Sen kan man hamna i trubbel på andra vis, och på fyllan förr så hände det då och då att man gjorde ett och annat dumt.

Det finns ett fåtal personer som jag mött som påstår sig ha varit helt hederliga livet ut och inte ens snattat som liten.

Det handlar om var vi sätter våran egen gräns, och ibland passerar vi denna.
Att bränna sin sprit är kriminellt, även att köpa det.. att köpa smugglade cigg är väl kriminellt och att inneha narkotika gör en missbrukare kriminell. Ja att pissa på offentlig plats är kriminellt.. drar vi samma deffinition om vad som är kriminellt som staten ?

skulle jag hitta en hundralapp eller tusenlapp på gatan så behåller jag den även om jag måste lämna tillbaka den till staten. Hittar jag en plånbok så har och ger jag alltid tillbaka den orörd.

Kom på att jag är olagig ofta. Jag tankar filmer och serier då och då. Förr hamstrade jag det i stor skala.
Så 85% av befolkningen har faktist brutit mot lagen.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 jun 2011 05:51

Marko skrev:Att man är helt hederlig i alla situationer livet ut är nog mer än de flesta klarar av.
Min kriminalitet kan bestå i att jag som datareparatör tog betalt i datordelar som jag visserligen fick ta,
men ibland kommer man till en moraliskt läge där man frågar sig om det är rätt eller fel.
Själv sitter jag just nu med en dator som jag fick, den har en 200GB sata disk som jag är frestad att behålla.
Men kommer att erbjuda ägaren att ta den. På jobbet fick jag ofta reservdelar på det viset. slaktmaskiner som skulle kunna användas till annat, men ibland tog man med sig delar hem, även om det är skrot.

Sen kan man hamna i trubbel på andra vis, och på fyllan förr så hände det då och då att man gjorde ett och annat dumt.

Det finns ett fåtal personer som jag mött som påstår sig ha varit helt hederliga livet ut och inte ens snattat som liten.

Det handlar om var vi sätter våran egen gräns, och ibland passerar vi denna.
Att bränna sin sprit är kriminellt, även att köpa det.. att köpa smugglade cigg är väl kriminellt och att inneha narkotika gör en missbrukare kriminell. Ja att pissa på offentlig plats är kriminellt.. drar vi samma deffinition om vad som är kriminellt som staten ?

skulle jag hitta en hundralapp eller tusenlapp på gatan så behåller jag den även om jag måste lämna tillbaka den till staten. Hittar jag en plånbok så har och ger jag alltid tillbaka den orörd.

Kom på att jag är olagig ofta. Jag tankar filmer och serier då och då. Förr hamstrade jag det i stor skala.
Så 85% av befolkningen har faktist brutit mot lagen.

Det är nog svårt att undgå att begå småbrott sett till att det finns så många lagar. Funderade på den nya nedskräpningslagen, säg att en familj ger sig iväg för att grilla. När de packar för att ge sig iväg glömmer de en burk i gräset, dock har de trott att de städat undan efter sig, men en nitisk polis bötfäller dem för nedskräpning. Uppsåtet att begå detta miljöbrott fanns inte, ändå har de begått ett miljöbrott enligt lagen. Jag som skrattade åt det faktum att Singaporianer kunde åka in i fängelse om de spottade på gatan om de inte betalade böterna, vilka idioter de är tänkte jag... Att inneha smuggelciggaretter där ger $500 i böter per paket, en limpa blir 5000 SDG, alltså 25900 SEK. Tanken var säkert god, men det krävs inte mycket för att det skall eskalera i ren idioti, Sverige har tagit ännu ett steg mot statstyranni.
http://www.customs.gov.sg/

Återgå till "Tema: Kriminalitet"