Finns en absolut sanning?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Finns en absolut sanning?
Sefket Ramovic skrev:Finns en absolut sanning?
Sanning är en beskrivning av verkligheten som överensstämmer med verkligheten. "Absolut sanning" skulle då vara verkligheten själv, som ju knappast till fullo kan beskrivas av någonting annat än sig självt.
Så om vi kan tala om "absolut sanning" så är det ingenting som människan kan begreppsliggöra utan liktydigt med verkligheten i sin helhet. Vi människor kan således endast greppa "relativ sanning", i bemärkelsen förenklade modeller över verkligheten i sin helhet.
"Överlevandet har hittills hindrat oss från att leva!"
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
Raoul Vaneigem
"Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina trams-böcker om astrologi och annat skrock."
Skalman
ravel skrev:Den absoluta sanningen enligt mig är att vi är typ är en mögelhög och allt annat är i våra egna fantasier/föreställningar som får mögelhögen att existera :)
en möglande mix av spermie och ägg
Dawkins 2.0:
Den egoistiska spermien möter det altruistiska ägget - vem vinner...
Död'n...
MVH
Ahhh
Algotezza aka Algotezza
ravel skrev:Altruism egoism
yin yang
debet kredit
Cykel
Yangtorp
http://www.poeter.se/viewText.php?textId=1337853
AA
Algotezza aka Algotezza
Absolut sanning är sanning som alltid gäller. "Jag går till jobbet varje morgon" kan vara en absolut sanning, men inte nödvändigtvis; tänk om jag blir sjuk någon dag och tvingas stanna hemma? I så fall är det inte längre absolut sant. Absoluta sanningar finns, vetbara eller ej. Så här kan man resonera. Antingen finns absolut sanning eller inte. Om det inte gjorde det, så skulle det i sig vara en absolut sanning. I båda fallen finns absolut sanning. "Sanning finns" är också en absolut sanning, eftersom ett universum utan sanning inte kan finnas.
Om du inte andas dör du. Är det en absolut sanning?
lynx skrev:Om du inte andas dör du. Är det en absolut sanning?
Ja.
Jag skulle gå så långt som att även hävda att det måste finnas universella sanningar.
Nämn något du tänker på 
lynx skrev:Nämn något du tänker på
Allt är egentligen meningslöst. Även sanning i sig är meningslöst.
lynx skrev:Varför då?
Det är bara en beskrivning av saker som det är. Men man kan ju alltid sätta saker i ett ännu större perspektiv och då är det meningslöst. Mening är relativt något ramverk. Det spelar ingen roll om universum faktiskt hade intrinsikal mening för det är fortfarande relativt något annat. Det är väl lite det som postmodernismen försöker anspela på: Mening är subjektivt i det stora hela.
Tänk smått. Börja så. Är det meningslöst att du håller upp dörren för en äldre människa? Jag skulle svara nej då du bringar ett leende om du gör så utombords eller innerbords eller båda delarna hos den andre.