Vad är frihetens arketyp
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Vad är frihetens arketyp
Människans mål måste vara att försöka bli ingenting,
att försöka dö från världen med sin personlighet innan hon dör rent biologiskt.
Att vara ingenting, precis som ett träd, en blomma.gräset är det högsta tillståndet
människan kan uppnå här på jorden,
då projektion och introjektion fungerar helt perfekt
utan att personlighet lägger sig i, att hennes personlighet accepterat allt som existerar.
det lägsta tillståndet på jorden är att vara en stor ägare,
ha flera bilar, hus, sommarstuga, båt
och massor av prylar och bada i dessa prylar
som farbror joakim badar i pengar.
för detta är friheterns motsats, alltså beroendet
Att vara ingenting, precis som ett träd, en blomma.gräset är det högsta tillståndet
utan att personlighet lägger sig i, att hennes personlighet accepterat allt som existerar.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Re: Vad är frihetens arketyp
Harald Davidsson skrev: Att vara ingenting, precis som ett träd
Ett träd är väl nåt? Ett träd. Eller missar jag nåt?
maximal utdelning med minimal ansträngning
Religionen är till för att förinta människan om det nu handlar om hinduismen, buddismen, kristendom eller islam.......
Tanken om personlighetsutsuddandet finns ju också i den kristna världen där man sjunger:
"Det är inte jag som lever ty Jesus lever i mig...."
Det högsta läget är att "gilla läget", ta livet som det är - acceptera bundenheten och att ta sig den frihet som går att ta.....
bland de lägsta tillstånden är denna livs- och personlighetsförnekelse.....
Tanken om personlighetsutsuddandet finns ju också i den kristna världen där man sjunger:
"Det är inte jag som lever ty Jesus lever i mig...."
Det högsta läget är att "gilla läget", ta livet som det är - acceptera bundenheten och att ta sig den frihet som går att ta.....
bland de lägsta tillstånden är denna livs- och personlighetsförnekelse.....
-
lösdrivaren
- Avstängd
-
lösdrivaren
- Avstängd
-
lösdrivaren
- Avstängd
-
lösdrivaren
- Avstängd
Breivik är ju en arketyp på en högerextremism som råder i västvärlden, men de som är högerliberaler
med reinfeldt i spetsen försvarar sig med att han bara är en karikatyr, ändå stödjer dessa USA-breivikarnas Natoinsatser i Libyen just nu, där det finns tonvis med dödsoffer, majoriteten i Sverige har alltså röstat fram just en sådan arketyp. Det är konsekvenslogik som stämmer och det vilar ett "kejsaren är ju naken" syndrom över hela spektaklet.
Är ni alla verkligen helt blinda?
Stöd höger= stöd USA = stöd NATO= stöd massmord = synonym med Breivik.
med reinfeldt i spetsen försvarar sig med att han bara är en karikatyr, ändå stödjer dessa USA-breivikarnas Natoinsatser i Libyen just nu, där det finns tonvis med dödsoffer, majoriteten i Sverige har alltså röstat fram just en sådan arketyp. Det är konsekvenslogik som stämmer och det vilar ett "kejsaren är ju naken" syndrom över hela spektaklet.
Är ni alla verkligen helt blinda?
Stöd höger= stöd USA = stöd NATO= stöd massmord = synonym med Breivik.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Det finns en märklighet i Sveriges Libyensisats. För det första är Libyen under Khadaffi ett sjysst samhälle och nog nordafrikas mest välmående. Fri skolgång, fri sjukvård. Nu är Khadaffi med sin tuffa stil en nagel i ögat på väst. Khadaffi har satsat oljepengar på välstånd åt folket. Sverige vill nu vara med på ett hörn och stila med JAS, kostar 200 mille skattepengar.
De upproriska i Libyen är ett gäng lokala banditer. För att förstå detta måste man förstå att det libyinska folket är indelat i klaner. Libyen är ett klansamhället där olika grupperingar försöker vinna makt. I väst kallas detta demokrati.
De upproriska i Libyen är ett gäng lokala banditer. För att förstå detta måste man förstå att det libyinska folket är indelat i klaner. Libyen är ett klansamhället där olika grupperingar försöker vinna makt. I väst kallas detta demokrati.
-
Humblelamb
Re: Vad är frihetens arketyp
Harald Davidsson skrev:Människans mål måste vara att försöka bli ingenting,
Vackert skrivet.
Jag funderar lite kring de nedre raderna... Tror du att det är möjligt att leva ett liv med god materiell standard, och många materiellt förvärvade ting, utan att låta sinnet bli fördunklat? Alltså att hela tiden hålla kärlekslågan i hjärtat brinnande, och se till sina medmänniskor, och ens 'medmänskliga plikter' i första hand?
Jag säger inte att jag är någon förespråkade utav utsvävningar av något slag, men fortfarande så har jag svårt för att ''förkasta'' människor som faktiskt har kunnat bidra med något, samtidigt som dem har haft det väldigt gott ställt rent standardmässigt i sina liv.
-
lösdrivaren
- Avstängd
OffT igen
Rätt sjuk historia med min granne. Han tror att jag är ute efter hans kärring.
Han kollar mej med sjuk blick jag tror t o m att han noterar i blocket mina ”avgångstider”.
Hans spanade blick börjar irritera mej. Varför kollar han mej, hans kärring ser inget vidare ut heller, avtändande faktiskt.
Nu är han ”medelsvensson” och den lyckliga familjen. Börjar tro att jag själv är sjuk i skallen, förvånar mej inte alls.
Han kollar mej med sjuk blick jag tror t o m att han noterar i blocket mina ”avgångstider”.
Hans spanade blick börjar irritera mej. Varför kollar han mej, hans kärring ser inget vidare ut heller, avtändande faktiskt.
Nu är han ”medelsvensson” och den lyckliga familjen. Börjar tro att jag själv är sjuk i skallen, förvånar mej inte alls.
lösdrivaren skrev:OffT igen
Jag antar att du inte säger godmorgon till din granne eller pratar med varandra när ni möts.?
Min erfarenhet när det gäller grannar är att det räcker att ha en positiv attityd så löser det sig själv med sämjan.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Frihetens arketyp är att inte åka fast
- att begå de brotten som är nödvädiga för att förhindra ens arrestering,
- att döda alla vittnen som kan fälla en,
- att skrämma världen till att tycka det är lättare/tryggare att strunta i dig än att försöka stoppa dig.
us är är ett sådant frihetens land.
Det finns andra sätt att definera frihet, men vem orkar bry sig?
Den går under snart, vår värld, förstörd av de hänsynslösa som inte ville åka fast.
Breivikarna har funnits i alla tider, det är ju så lätt att döda,
nu blir alla dödade till slut.
Ha ett bra efterliv!
Oj, jag läste att krigsförbrytaren Carl Bildt är upprörd över våldet gentemot
de obeväpnade civilister i Syrien, han säger att det inte är acceptabelt,
kan inte accepteras eller nåt.
- att begå de brotten som är nödvädiga för att förhindra ens arrestering,
- att döda alla vittnen som kan fälla en,
- att skrämma världen till att tycka det är lättare/tryggare att strunta i dig än att försöka stoppa dig.
us är är ett sådant frihetens land.
Det finns andra sätt att definera frihet, men vem orkar bry sig?
Den går under snart, vår värld, förstörd av de hänsynslösa som inte ville åka fast.
Breivikarna har funnits i alla tider, det är ju så lätt att döda,
nu blir alla dödade till slut.
Ha ett bra efterliv!
Oj, jag läste att krigsförbrytaren Carl Bildt är upprörd över våldet gentemot
de obeväpnade civilister i Syrien, han säger att det inte är acceptabelt,
kan inte accepteras eller nåt.
- Harald Davidsson
Återgå till "Tankar och känslor"