Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav kort » 04 aug 2011 11:07

Jag skulle gärna diskutera metoder och strategier, deras fördelar och brister. Jag vill lära mig av historien. Men jag är också intresserad av hur processen går till då man blir bättre, vart man ska börja, man kan inte lära sig allt på en gång. Allt jag lär mig om aktier lägger jag på minnet, så med tiden borde jag bli bättre. En tanke jag har är att i början är det lättast att tänka långsiktigt men ju bättre man blir desto aktivare kan man vara och då tjänar man mer. Vilka aktier är bra i vilka tider och var är vi nu i konjunkturen? Hur bör man granska ett bolag innan man gör ett köp? Hur viktigt är det att bestämma stopkurser när man köper och ska sälja. Är vi mitt upp i ett börsras? När vänder det, hur prickar man botten? Vad är era teorier?

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 04 aug 2011 20:15

Om man har mycket pengar och om sannolikheten är större än vad de flesta tror för att det snart blir ett gigantiskt börsras igen, kan jag tänka mig att det kan vara en god idé att blanka. Jag vet inte hur lukrativt det är, tycker bara att det verkar logiskt i dessa tider. Det sägs vara svårt att "överlista marknaden", men vad tror ni om det när det gäller blankning?

Blankning verkar vara tillåtet i Sverige, men förbud/regleringar har diskuterats:

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning:
Efter finanskriserna under sensommaren 2008[2], började även svenska politiker att diskutera fenomenet. Finansminister Anders Borg uttalade sig negativt om blankning och föreslog regleringar för att stävja det hela. Även finansmannen Christer Gardell har gjort ett uttalande i media [3] om att blankning bör förbjudas helt enkelt, eftersom förfarandet i tunna marknader gör normala prissättningar ineffektiva.

Hur kan det vara förenligt med borgerlig, frihetlig politik att vilja ha ett förbud, eller ens regleringar, mot blankning, med tanke på att blankning väl i princip bara är en form av vadslagning med aktiespekulanter om hur aktier som dessa köpt kommer att gå? Det är väl knappast några risker för spelberoende man oroar sig över i det här fallet, och det faktum att enskilda spekulanter kan skapa oförutsebara fluktuationer i prissättningar genom sina spekulationer - vilket väl sker hela tiden, naturligt - har väl knappast ansetts motivera förbud eller regleringar tidigare? Jag ser inte hur blankning skulle kunna vara mer omoraliskt än att exempelvis flyga jorden runt för alla sina pengar, något som ju inte på något sätt är olagligt. Det sistnämnda är med all säkerhet minst lika destruktivt som blankning, och ändå är det lagligt. Varför då förbjuda blankning? Anser man att flygresor är "konstruktiva" genom att de "skapar arbetstillfällen och därmed ökar tillväxten", medan blankning är "destruktivt" för att det "hämmar tillväxten", då missar man nog att flygresor är destruktiva för klimatat och att det kan vara konstruktivt att hämma tillväxten, då minskad tillväxt normalt innebär minskad klimatpåverkan, och då bättre klimat kan möjliggöra för mänskligheten att vara konstruktiv under längre tid. Tänker jag fel när jag tänker att blankning kan ses som att helt enkelt bara slå vad med aktiespekulanter och samtidigt som en bonus kanske minska mänsklighetens klimatpåverkan?

David H
Moderator
Inlägg: 5113
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav David H » 05 aug 2011 00:24

kort skrev:Jag skulle gärna diskutera metoder och strategier, deras fördelar och brister. Jag vill lära mig av historien. Men jag är också intresserad av hur processen går till då man blir bättre, vart man ska börja, man kan inte lära sig allt på en gång. Allt jag lär mig om aktier lägger jag på minnet, så med tiden borde jag bli bättre. En tanke jag har är att i början är det lättast att tänka långsiktigt men ju bättre man blir desto aktivare kan man vara och då tjänar man mer. Vilka aktier är bra i vilka tider och var är vi nu i konjunkturen? Hur bör man granska ett bolag innan man gör ett köp? Hur viktigt är det att bestämma stopkurser när man köper och ska sälja. Är vi mitt upp i ett börsras? När vänder det, hur prickar man botten? Vad är era teorier?


Det finns inga genvägar. Vill du lyckas måste du vara smart och väl insatt. Var försiktig med att lyssna på "experter", från banker och dyl., de tycks ju snacka en massa goja - de pratar inte från neutralt perspektiv, det är i deras egenintresse att du ska köpa deras aktier el fonder, de vill locka dig att köpa. Ofta är argumentet att det lönar sig alltid i längden jämfört med andra sparformer... det har historiskt sätt visat sig vara lönsam sparform... men det kan man aldrig veta om det kommer fortsätta vara... Fast ju det där att det historiskt visat sig lönsamt är förstås ett starkt argument.
Om du vill satsa pengar på det är mitt tips att ta kontakt med lämplig bank, och köp efter rådgivning någon av deras fonder (här finns det inte samma risk att bli lurad, eftersom när du redan valt att satsa pengar på aktier är de måna (ligger i deras egenintresse) att placera dina pengar väl). Läs runt på Internet om vad som passar dig, men någon sorts fond är nog lämpligast att börja med (så kallat långtidssparande).
Under tiden kan du läsa på mer om day-trading och sånt...innan du satsar pengar på det, kanske du kan prov-spela med låtsaspengar. Jag tror det är möjligt, men vet inte hur det går till riktigt. Om du känner att du är helt inne i spelet, att du har koll, och dina låtsaspengar-affärer når en signifikant framgång över längre tid...ja, då kan du börja satsa riktiga pengar också, om det är vad du vill göra.
Har själv bara en del pengar i fonder som sattes in för länge sen, och som jag aldrig rört. Jag skulle absolut inte ge mig in i att handla med aktier själv, om jag inte först på verkligt allvar läst på och satt mig in i verksamheten (vilket jag inte har intresse av att göra...)

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 05 aug 2011 07:51

Justin Case skrev:Om man har mycket pengar och om sannolikheten är större än vad de flesta tror för att det snart blir ett gigantiskt börsras igen, kan jag tänka mig att det kan vara en god idé att blanka. Jag vet inte hur lukrativt det är, tycker bara att det verkar logiskt i dessa tider. Det sägs vara svårt att "överlista marknaden", men vad tror ni om det när det gäller blankning?

Blankning verkar vara tillåtet i Sverige, men förbud/regleringar har diskuterats:

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning:
Efter finanskriserna under sensommaren 2008[2], började även svenska politiker att diskutera fenomenet. Finansminister Anders Borg uttalade sig negativt om blankning och föreslog regleringar för att stävja det hela. Även finansmannen Christer Gardell har gjort ett uttalande i media [3] om att blankning bör förbjudas helt enkelt, eftersom förfarandet i tunna marknader gör normala prissättningar ineffektiva.

Hur kan det vara förenligt med borgerlig, frihetlig politik att vilja ha ett förbud, eller ens regleringar, mot blankning, med tanke på att blankning väl i princip bara är en form av vadslagning med aktiespekulanter om hur aktier som dessa köpt kommer att gå? Det är väl knappast några risker för spelberoende man oroar sig över i det här fallet, och det faktum att enskilda spekulanter kan skapa oförutsebara fluktuationer i prissättningar genom sina spekulationer - vilket väl sker hela tiden, naturligt - har väl knappast ansetts motivera förbud eller regleringar tidigare? Jag ser inte hur blankning skulle kunna vara mer omoraliskt än att exempelvis flyga jorden runt för alla sina pengar, något som ju inte på något sätt är olagligt. Det sistnämnda är med all säkerhet minst lika destruktivt som blankning, och ändå är det lagligt. Varför då förbjuda blankning? Anser man att flygresor är "konstruktiva" genom att de "skapar arbetstillfällen och därmed ökar tillväxten", medan blankning är "destruktivt" för att det "hämmar tillväxten", då missar man nog att flygresor är destruktiva för klimatat och att det kan vara konstruktivt att hämma tillväxten, då minskad tillväxt normalt innebär minskad klimatpåverkan, och då bättre klimat kan möjliggöra för mänskligheten att vara konstruktiv under längre tid. Tänker jag fel när jag tänker att blankning kan ses som att helt enkelt bara slå vad med aktiespekulanter och samtidigt som en bonus kanske minska mänsklighetens klimatpåverkan?

Blankning är extremt riskfyllt, SÄRKILT om man inte har så stor erfarenhet av det. Jag har köpt köpoptioner (då satsar man på att börsen skall gå upp) vid något tillfälle - blankning är att köpa säljoptioner (satsar på nedgång) tror jag - och att köpa en köpoption innebär att man betalar ett belopp för en köpoption för att få en möjlighet att vid en senare bestämd tid kunna få köpa riktiga aktier för ett bestämt pris, men köpoptionen ligger också på markanden och oftast säljs den, förhoppningsvis med vinst, innan den bestämda tiden går ut, det innebär att någon annan kan köpa aktierna till det bestämda priset, jag kan inte säga helt säkert hur det fungerar, men här är ett exempel, om en aktie står i 60 kr och man tror att aktien kommer att stiga till 70 inom en månad, så kan man ju antingen köpa vanliga aktier, det är inte lika stor risk och men man tjänar inte lika bra, det andra alternativet är att man köper en köpoptioner i aktien, det kostar inte lika mycket men risken är betydligt större, det finns olika köpoptioner, om man köper köpoptioner som säger och möjliggör att man får köpa de underliggande aktierna för 65 kr om en månad, så gör du en vinst om aktien står högre än 65 på den bestämda dagen, säg att det har gått 23 dagar, du har alltså 7 dagar kvar före det att köpoptionen går ut och att aktiekursen står i 62 kr, då innebär det att om du har kvar köpoptionen till den bestämda dagen och priset förblir oförändrat så förlorar du allt du satsat, men du kan också sälja köpotionen innan den bestämda dagen, då till ett betydligt lägre pris än vad du köpte den för, ungefär så. Men det finns vissa regler som gör handeln väldigt riskabel, t.ex. om aktien stiger över 65 kr och du har glömt av att du hade en köpoption, då genomförs köpet automatiskt från ditt konto, om pengarna inte finns på kontot, tas automatiskt ett lån från banken. Men om allt går rätt, om kursen går upp och man kan reglerna, då kan man tjäna mycket bättre än med aktier. Grejen är att det är väldigt svårt att veta ens om börsen ska gå upp eller ned, en aktie är ännu svårare, och hur mycket är svårast. När jag började med aktier så tänkte jag att det var intressant med snabba pengar, jag ville att det skulle gå fort, nu tänker jag såhär istället, kanske en gång i framtiden, om några år, då kanske jag ska ge mig på optioner igen, men nu tar jag ett steg i taget.

Jag kan inte så mycket om blankningens effekter på marknaden, men jag tror att den ökar kursrörelserna, jag då kan aktier kan falla väldigt mycket utan att det låg så stor orsak bakom i bolagen. Det var någon som sa också att blankning är positivt för det ger en mer dynamisk och rättvis börs, det kan t.o.m. vara hälsosamt för börsen. Egentligen är det nog så att det inte är något speciellt fel med blankning ur någon synvinkel - förutom att det är riskabelt - men själva systemet kanske inte har tillräckligt bra regleringar för att kunna hantera det. Jag tror att många aktieproffs känar bra på blankning men sedan är det nog väldigt många som undviker det ö.h.t. Jag tror att vanliga småsparare som inte kan så mycket har en bild av att det är så lätt att tjäna pengar på typ blankning, men jag tror inte att det är det, verkligen inte.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav kort » 05 aug 2011 09:50

rekoj skrev:
kort skrev:Jag skulle gärna diskutera metoder och strategier, deras fördelar och brister. Jag vill lära mig av historien. Men jag är också intresserad av hur processen går till då man blir bättre, vart man ska börja, man kan inte lära sig allt på en gång. Allt jag lär mig om aktier lägger jag på minnet, så med tiden borde jag bli bättre. En tanke jag har är att i början är det lättast att tänka långsiktigt men ju bättre man blir desto aktivare kan man vara och då tjänar man mer. Vilka aktier är bra i vilka tider och var är vi nu i konjunkturen? Hur bör man granska ett bolag innan man gör ett köp? Hur viktigt är det att bestämma stopkurser när man köper och ska sälja. Är vi mitt upp i ett börsras? När vänder det, hur prickar man botten? Vad är era teorier?


Det finns inga genvägar. Vill du lyckas måste du vara smart och väl insatt. Var försiktig med att lyssna på "experter", från banker och dyl., de tycks ju snacka en massa goja - de pratar inte från neutralt perspektiv, det är i deras egenintresse att du ska köpa deras aktier el fonder, de vill locka dig att köpa. Ofta är argumentet att det lönar sig alltid i längden jämfört med andra sparformer... det har historiskt sätt visat sig vara lönsam sparform... men det kan man aldrig veta om det kommer fortsätta vara... Fast ju det där att det historiskt visat sig lönsamt är förstås ett starkt argument.
Om du vill satsa pengar på det är mitt tips att ta kontakt med lämplig bank, och köp efter rådgivning någon av deras fonder (här finns det inte samma risk att bli lurad, eftersom när du redan valt att satsa pengar på aktier är de måna (ligger i deras egenintresse) att placera dina pengar väl). Läs runt på Internet om vad som passar dig, men någon sorts fond är nog lämpligast att börja med (så kallat långtidssparande).
Under tiden kan du läsa på mer om day-trading och sånt...innan du satsar pengar på det, kanske du kan prov-spela med låtsaspengar. Jag tror det är möjligt, men vet inte hur det går till riktigt. Om du känner att du är helt inne i spelet, att du har koll, och dina låtsaspengar-affärer når en signifikant framgång över längre tid...ja, då kan du börja satsa riktiga pengar också, om det är vad du vill göra.
Har själv bara en del pengar i fonder som sattes in för länge sen, och som jag aldrig rört. Jag skulle absolut inte ge mig in i att handla med aktier själv, om jag inte först på verkligt allvar läst på och satt mig in i verksamheten (vilket jag inte har intresse av att göra...)

Du skriver många bra saker.. Intresset har jag verkligen. Jag har satsat endel och förlorat endel, vet inte om det är så bra att ha aktier just nu, men med tiden kanske det öppnar tillfällen för köp då kurserna är låga. Egentligen förstår jag inte varför inte fler lägger ned mer tid på aktier, för det tycks mig, i alla fall i min fantasi, inte vara så himla svårt att tjäna pengar på det. Orsaken är väl att människor helt enkelt inte bara bryr sig om pengar, de vill göra något de är intresserade av också och kanske inte älskar att läsa artiklar om hur det går för olika bolag. Sedan är det nog svårt att leva enbart på aktier, om man inte har ett väldigt stort kapital, de flesta tjänar ju bättre på att ha ett vanligt jobb. Men om man lyckas få sitt kapital att växa med hög procent per år på börsen och är sparsam så kanske man får ett större kapital efter en tid. Det jag gillar med börsen är att alla är på samma nivå, i börsvärlden blir det väldigt tydligt vem som har resonerat rätt, vem som har bäst teori, för det visas på börskurserna. Säger någon "expert" att en aktie är bra att köpa, och efter en månad så har den dykt, så litar man ju inte på den mer. Det förvånar mig faktiskt hur dåliga bedömningar många gör, inte för att jag har gjort bättre, men jag förstår i alla fall att de ofta har fel. Det är nog bra att sprida sina risker.. Man skall nog passa sig för att låna pengar, många som lånar massor kan göra sig ett stort namn tillfälligt, men det var någon som sa att när börsen rasar så får man se vilka som har badat nakna, då kan de inte betala tillbaka sina lån. Min erfarenhet är att man lär sig mycket om världen av detta intresse!

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 05 aug 2011 16:11

Bara de senaste dagarna har hela börsen totalt sjunkit mer än 10%
Många aktier har svängt mycket mer, med tanke på det:
om man under 10 år ökar sitt kapital med 30% per år så är det totala kapitalet efter 10 år nästan 14 gånger större än vad man från början investerade, om man startade med 25 000 så blir det efter 10 år 350 000, om man från början investerade 150 000 och lyckades med samma utveckling blir det 2 000 000, om man delar det på 10 år så kan man säga att man tjänat 200 000 per år.
Om man istället ökar sitt kapital med 20% varje år under 10 års tid så har man fått 6 gånger pengarna.
Om man ökar sitt kapital med 10% varje år under 10 års tid så får man 2,6 gånger pengarna, om man då från början investerade ett stort kapital så blir summan efter 10 år ganska stor, om man hade 1 000 000 som man satsade från början så blir det 2 600 000, och vinsten per år blir 160 000 för dessa 10 år.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 21 aug 2011 13:53

Twitter-baserad fondspekulation visar sig framgångsrik:

http://svt.se/2.22584/1.2507008/ny_twitter-baserad_hedgefond_slog_borsindex

"När man sedan simulerade en köp/sälj-strategi baserat på analysen visade det sig att investeringen skulle ha gett 15 procents vinst under de sex månaderna om man faktiskt hade handlat efter systemet."

Det får mig att undra: skulle dessa 15 procent ha kunnat förväntas hålla i sig någorlunda även om alla började handla efter systemet, eller skulle systemet då bli lika olönsamt som om alla som spelade på hästar visste vilka hästar som skulle vinna? Berättar folks beteende på twitter något om företags potential som den enskilde fondspekulanten skulle ha nytta av att alla fondspekulanter kände till, jämfört med om ingen kände till det? Eller är det bara om relativt fondspekulanter känner till det som det är lönsamt för den genomsnittlige fondspekulanten att känna till det?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 22 aug 2011 17:04

En långsiktig placering i obligationer ger en stadig ökning av kassan. Riskerna är låga,
Med dubbleringseffekten så ger det på sikt en stabil grund.

Sen spetsar man det med vanliga aktieköp för att försöka hitta topparna för att ge en bra snabb vinst.

Hade jag velat spela på börsen, så hade jag sett denna period som efterlängtad. Nu ska det investeras och lånas ut pengar.
Företagen vill låna av dig innan dom dimper ner i konkurs. Det är ett spel, för man vet inte vad morgondagen bär med sig.
Blir det ett ras, så förlorar alla. ingen skada skedd. Börsen hämtar sig snabbt igen.

så hade jag spekulerat om jag hade kunnat och velat.

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 23 aug 2011 06:51

Marko skrev:Hade jag velat spela på börsen, så hade jag sett denna period som efterlängtad. Nu ska det investeras och lånas ut pengar.
Företagen vill låna av dig innan dom dimper ner i konkurs. Det är ett spel, för man vet inte vad morgondagen bär med sig.
Blir det ett ras, så förlorar alla. ingen skada skedd. Börsen hämtar sig snabbt igen.


Ingen skada skedd?! Att börsen hämtar sig snabbt igen är en klen tröst för den som förlorat en massa pengar på den. Dessutom är "regeln" att börsen återhämnar sig snabbt igen ingen naturlag. Nästa internationella börsras kan utlösa globala oroligheter som i sin tur utlöser ett kärnvapenvärldskrig som förintar så stora delar av mänskligheten att ingen därefter har tid att bedriva någon börshandel längre eftersom alla har fullt upp med att överleva strålning, matbrist, trängsel i skyddsrummen m.m. I en sådan situation är man nog glad om man investerade i något med reellt värde, t.ex. fastigheter (i vilka det finns bl.a. skyddsrum!), snarare än att spela bort pengarna på aktier eller låsa dem i obligationer. Obligationer är det sista jag skulle ge mig in på i dessa osäkra tider, och detta oavsett hur min ekonomi skulle se ut. Om någon global katastrof inträffar kan man behöva hur mycket pengar som helst hur snabbt som helst. Man kan behöva pengarna till att överleva skenande inflation som den 1929 och/eller andra extrema effekter av de globala omvälvningar som uppstår i ett sådant läge. (Om det hade funnits någon stat man kunde lita på, och om man levde i den staten, och om den staten låg i krig med någon eller några andra stater eller terrorister, hade något i stil med krigsobligationer kanske varit ett etiskt alternativ, men det är många "om" som ska uppfyllas.)

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 23 aug 2011 07:21

Angående strategin att äga fastigheter för den händelse att man skulle behöva äga skyddsrum i händelse av globalt kärnvapenkrig, är det förstås högst tveksamt om äganderätten till fastigheten kommer att respekteras i en sådan extrem situation. Om äganderätten inte längre respekteras, är istället vänskap desto viktigare för överlevnad. Tricket är nog att köpa fastigheter nu, och därefter ha "örat till marken" (följa världsutvecklingen noga) så att man tidigare än andra människor märker när mycket talar för att det är på väg att barka åt fanders med världen, och då genast sätta igång och bli så god vän som möjligt med några av sina hyresgäster (typ lära känna dem, bjuda dem på öl, berömma dem för deras fina personlighetsdrag, ge dem hyressänkning när de berättar hur svårt de har det ekonomiskt, få dem att känna sig älskade av en, få dem att känna genuin tacksamhet till en), med sikte på att ha dem som bundsförvanter i händelse av att man själv skulle behöva söka skydd i skyddsrummen i fastigheterna de hyr av en, och i händelse av att man skulle behöva hjälp med att försvara dessa skyddsrum mot inkräktare. Jag tänker att även om pengar inte kan köpa säkerhet och överlevnad "när världen rasat samman" (eftersom ingen i ett sådant läge längre litar på pengars värde), kan pengar i förväg (innan världen rasat samman) köpa vänskap*, och att, när världen rasat samman, kan denna vänskap i sin tur köpa säkerhet. Känslan av att vara skyldig att hjälpa en vän som tidigare ställt upp för en kanske inte är en lika kraftfull motivator som känslan av en pistolmynning mot tinningen, men åtminstone mer kraftfull än pengar, när världen rasat samman, tänker jag.

*) Hur pengar kan köpa vänskap? Jo, vänskap kostar tid, och tid "är" pengar (att ägna mer tid till umgänge med vänner innebär mindre tid för arbete). Dessutom: att bjuda på öl kostar pengar, att bjuda på middagar kostar pengar etc. Kanske är investering i vänskapsband den smartaste aktiespekulationen i dessa osäkra tider? Aktieutdelningen är det regelbundna känslomässiga utbytet av vänskapen, och vinsten vid försäljning är den hjälp man kan få av vännen i fråga när det krisar. Om det här sättet att tänka sprider sig och blir vanligt, blir vänskap vanligare. Visserligen är det i grunden en "beräknande" vänskap, men let's face it, även den föregivet icke beräknande vänskap som folk kallar "riktig vänskap" är i princip av samma "beräknande" slag, om än bara undermedvetet. Vår genetiska programmering får oss att knyta vänskapsband eftersom våra gener "tror" att vi (eller rättare sagt de, våra gener) tjänar på det. Om folk började knyta mer vänskapsband, om så bara för att i en framtida nödsituation ha större överlevnadschanser, skulle mängden vänskap mellan människor öka. Det borde vara en bra sak. (Visserligen är det synd om de som har svårt för att skaffa vänner, men sådant är naturens urval: att vänna eller försvenna!)

Justin Case
Inlägg: 3552
Blev medlem: 31 mar 2007 17:46

Inläggav Justin Case » 23 aug 2011 08:11

Att investera i vänskap som en form av börsspekulation kan tyckas lite off topic, men jag anser att det hör hemma i denna tråd och är ett "börstips" så gott som något. Poängen med börsspekulation brukar väl anses vara att skaffa så mycket pengar som möjligt, men vad anses i normala fall vara poängen med att skaffa så mycket pengar som möjligt? Jo, att skapa en så bra framtid för en själv (och sina närmaste) som möjligt. Pengar har ju inget egenvärde, bara ett instrumentellt värde, de kan köpa lycka och livslängd. Att vara mångmiljonär men ändå dö av strålning därför att man inte tänkte på att det vid globalt kärnvapenkrig och extrem inflation är viktigt att ha knutit vänskapsband eller på andra sätt förberett sig för konsekvenserna av att världen rasar ihop, det är inte sund privatekonomisk planering. Att syftet med ens privatekonomiska planering ska vara att få ett så bra liv som möjligt snarare än att få tag på så mycket pengar som möjligt, måste hela tiden hållas i färskt minne i allt ekonomiskt tänkande, det gäller även diskussioner om börsspekulation.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 26 aug 2011 17:58

Justin Case skrev:Twitter-baserad fondspekulation visar sig framgångsrik:

http://svt.se/2.22584/1.2507008/ny_twitter-baserad_hedgefond_slog_borsindex

"När man sedan simulerade en köp/sälj-strategi baserat på analysen visade det sig att investeringen skulle ha gett 15 procents vinst under de sex månaderna om man faktiskt hade handlat efter systemet."

Det får mig att undra: skulle dessa 15 procent ha kunnat förväntas hålla i sig någorlunda även om alla började handla efter systemet, eller skulle systemet då bli lika olönsamt som om alla som spelade på hästar visste vilka hästar som skulle vinna? Berättar folks beteende på twitter något om företags potential som den enskilde fondspekulanten skulle ha nytta av att alla fondspekulanter kände till, jämfört med om ingen kände till det? Eller är det bara om relativt fondspekulanter känner till det som det är lönsamt för den genomsnittlige fondspekulanten att känna till det?

Bra information är a och o, men även att tolka den på rätt sätt, ofta är det gynnsamt att agera på ett sätt som är tvärt emot vad folk tror. Om alla skulle köpa samma aktier i samma bolag så skulle ju värdet stiga, det handlar om utbud och efterfrågan, om ingen vill sälja till låga priser så stiger kursen, frågan är bara när folk tror att det vänder, för någon gång måste det väl vända och då vill man gärna vara först så att man säljer innan alla andra säljer och kursen går ner. När man köper en aktie så tror jag att det är bäst om alla andra inte känner till vilken god affärsmöjlighet som finns, för då skulle den vara borta, när man säljer däremot är det bra om alla vet hur bra aktien är att äga, så det är lurigt, lite katt och råtta. Men aktiekursen har ju även en koppling till hur bra företaget går, i och med att aktier ger en årlig avkastning, om aktien är högt värderad, dvs att aktien är dyr, så är avkastningen lägre i förhållande till aktiekursen, om utdelningen är 5 kr per aktie och år, och kursen är 100 kr så är avkastningen 5%, om kursen istället är 200 kr så blir avkastningen bara 2,5% om utdelningen är 5 kr per aktie, om aktien står still i pris över tid så betyder det att det tar 20 år att dubbla sina pengar om det är 5% avkastning och man säljer aktien för samma pris som man köpte den för efter 20 år.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 26 aug 2011 18:17

Marko skrev:En långsiktig placering i obligationer ger en stadig ökning av kassan. Riskerna är låga,
Med dubbleringseffekten så ger det på sikt en stabil grund.

Sen spetsar man det med vanliga aktieköp för att försöka hitta topparna för att ge en bra snabb vinst.

Hade jag velat spela på börsen, så hade jag sett denna period som efterlängtad. Nu ska det investeras och lånas ut pengar.
Företagen vill låna av dig innan dom dimper ner i konkurs. Det är ett spel, för man vet inte vad morgondagen bär med sig.
Blir det ett ras, så förlorar alla. ingen skada skedd. Börsen hämtar sig snabbt igen.

så hade jag spekulerat om jag hade kunnat och velat.

Bra skrivet, jag gillar också dessa tider, jag tycker att det är viktigt att försöka sälja när kurserna är på topp och sälja när kurserna är på botten, alltför många tänker bara långsiktigt, det är bättre att tänka både på kort och lång sikt. Själv har jag inte så stor erfarenhet av aktiehandel. Om man köper en aktie för 100 kr och den över en treårsperiod går upp till 160kr och sedan går ned till 75 kr så är det ju bäst ur idealisk synvinkel att sälja vid, låt säga att man lyckas sälja vid 145 kr och sedan köper tillbak aktier när kursen är vid kanske 80 kr, det är ju mycket bättre än att aldrig byta ut sina aktier. Jag tror inte alls att det är särskilt utmärkta tider att ha aktier nu, det är mycket risk och osäkerhet, bättre att satsa på säkrare kort. Men någon gång är det väl också läge att tänka och handla efter eget huvud, vilket är svårt, det är ingen lätt sak för det är lätt att lita till analytiker som ofta är lika fel ute som vem som helst. Världsläget är väldigt spännande, det är mycket som händer och marknaderna är ganska väl integrerade. Ett vanligt tänkande är nog att, "ja nu har börsen sjunkit några procent och jag borde ha sålt i förra veckan, bäst att sitta still i båten nu när jag missade möjligheten att sälja", och sedan kanske börsen sjunker 25% till, man måste tänka objektivt granskande, var är vi i konjunkturen..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Inläggav Pilatus » 11 dec 2013 11:25

kort skrev:Men någon gång är det väl också läge att tänka och handla efter eget huvud, vilket är svårt, det är ingen lätt sak för det är lätt att lita till analytiker som ofta är lika fel ute som vem som helst.

Kanske bäst att se till dagsläget, hur ser investeringsklimatet ut? Mycket låga räntor, reporäntan ligger sedan månader på 1%. Det gör att mycket pengar söker sig till börsen, kurserna stiger. Det går alltså att köpa om man samtidigt följer utvecklingen och inte blir för girig, dvs att man säljer innan börsen är så överköpt att en brant nedgång riskerar att utradera en god vinstpotential. Det låter enklare än det i själva verket är.

Tråkigt nog blev jag sittande med D.Carnegie & Co. Äntligen sålde jag häromdagen, för 50 öre styck. En svidande förlust eftersom de köptes för 21 kr. Jag har för länge sedan kommit över förlusten, men nu var det ett lämpligt tillfälle att sälja.

Ett tips, investmentbolaget Svolder. Titta på grafen för 2013, kursutvecklingen rör sig stadigt uppåt. Det är trevligt att se och det är min tro att det kommer att hålla i sig en tid framöver.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Aktier

Inläggav Pilatus » 10 apr 2019 17:03

Länge sedan jag skrev något om aktier och investeringar. Men det är ju vår och en del aktier har städats bort från portföljen.

Senaste förvärven blev Boliden och Ovzon.

Dagens Industri skriver: Ovzon, som säljer satellitbaserade bredbandstjänster och har Öresund som största ägare, har ingått ett mångmiljonavtal med amerikanska Intelsat. Aktien stiger omkring 10 procent en bit in i handeln på First North.

Ovzon har som mål att få en egen satellit i omloppsbana. Lyckas det så får man sätta en multiplikator på dagens kurs.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster