Råd sökes inför studier

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Råd sökes inför studier

Inläggav Anna Sara » 21 jul 2011 10:50

Jag ska börja jobba och flytta hem igen för att spara i min litenhet. Är extremt sugen på att ta studier om språket -och ev läsa andra språk. Min engelska behöver skillas. Jag vill plugga upp betygen samtidigt, egentligen är jag låst i min plattform men är alturistisk och strävar efter att begripa "ickeabsolutism". Vill inte sitta och tänka, men läsa in. Det måste finnas kombinerade språkstudier utomlands för oss utan gymnasiekompetens, är det någon som vet något om det här?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 21 jul 2011 15:39

Nej, men ett spontant råd och önskemål från min sida är att du jobbar lite på att uttrycka dig tydligare på svenska innan du söker lära dig andra språk. Ur mitt perspektiv verkar du vilja bli förstådd, men har svårigheter att göra dig förstådd. Jag tror inte att språkstudier i andra språk kan hjälpa dig i den problematiken. Snarare befarar jag att det kan krångla till det ytterligare.
"Det är inte volten som skadar dig, utan amperen." (Kompis)

kort

Inläggav kort » 22 jul 2011 13:58

Jag vet inte så mycket om det här, men om man pluggar ett utländskt språk så är det ju oerhört fördelaktigt att vistas i ett land där språket talas och gärna vara i ett sammanhang där man umgås med människor på ett enkelt sätt, som typ i en skolmiljö, om man vill träffa människor och ser en utlandsvistelse som en spännande upplevelse så tror jag inte att man kan misslyckas, men det kan också vara betydelsefullt att lära sig sitt modersmål djupare och mer perfekt lingvistiskt innan man ger sig på ett nytt språk. Annars kan man bara läsa böcker som är skrivna på andra språk inom något område man är intresserad av, här på filosofiforum t.ex. har jag lärt mig nya tankar om språket och ord som jag aldrig skulle ha lärt mig om jag bara varit i samma miljö hela livet. Det är viktigt med kommunikation och respons. Du kan ju läsa Svenska A, B och C på komvux, svenskalärare är oftast väldigt bra och erfarna och man får producera många olika typer av text själv på egen hand som läraren kommenterar och betygsätter.

Användarvisningsbild
Minimaxitiger

Inläggav Minimaxitiger » 29 jul 2011 23:55

Jag blir glad att Du vill satsa på något livsbejakande och att Du har en tro på framtiden. :-)

All lycka.

Vänligen

Minimaxitiger
Allt är möjligt det omöjliga tar bara längre tid

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 07 sep 2011 01:27

Ok. Det är ingen som vet något om det här.

Återgå till "Tankar och känslor"