Lidandet (och "diagnoser").

Våga ifrågasätta och se alternativ. Fria ämneskategorier, bara det belyser något nytt och hoppfullt för mänskligheten.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Inläggav mullback » 08 nov 2010 12:38

ae skrev:
Jag tror att vissa människor faktiskt upplever att de blir hjälpta av att bli bemötta med en mer tillåtande attityd, även om det givetvis är tragiskt att det ska krävas att människan stuvas in i ett standardiserat system för att det ska komma till stånd.


Yes bra poängtering, ett tveäggat svärd.

Betänk exempelvis samhällets uppfattning av en CP-Skadad och den egentliga betydelsen.
Samt hur komplicerat det historiskt sett har varit att bli född med en CP-Skada.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.
Nils Ferlin

Sceptisk
Inlägg: 2520
Blev medlem: 15 dec 2006 00:33

Inläggav Sceptisk » 08 nov 2010 16:55

Bra tråd och intressant ämne. Angående de svårigheter som barn får gå igenom i skolsystemet vill jag bara ta fram ett par saker. Dels så är skolan inte designad för att lära ut kunskaper, utan den är gjord bara för att hålla barn på ett visst ställe medan mamma och pappa är på jobbet. Bevis för detta är bl a att det finns många storföretagare som aldrig gått i skolan eller bara i grundskolan. Men för att kunna kontrollera mängden arbetare så måste ju något göras och svaret blir att hitta på fler "utbildningar". Detta är faktiskt allmän kunskap men verkar passera förbi massorna helt oreflekterat.

Sedan finns det en annan sak, nämligen hur vi lär oss saker på olika sätt. Precis som det finns höger och vänsterhänta, så finns det dom som har en dominant höger eller vänsterhalva av hjärnan och dessa tar emot och processar information på olika sätt.  Och precis som dessa så finns det människor som också hellre lär sig visuellt (visual-spatial) eller auditivt (auditive-sequential).

De visuella tänker i bilder och lär sig genom bilder. På ytan verkar visuella människor oorganiserade och komplicerade och ibland även trögfattade. De ser ut att gå sina egna vägar och kommer ofta fram till kreativa lösningar på problem. De ser problem som många andra inte tänkt på och detta kan få dessa personer att bli åsidosatta och direkt mobbade. De kan ha många projekt igång samtidigt och se sammanhang som andra inte kan uppfatta själva.

De auditiva lär sig sekventiellt och verkar mer logiska och organiserade. Deras styrka ligger i just att tänka logiskt och har ett bra ordningssinne, men svagheten ligger just i att förståelsen av det större sammanhanget inte är lika starkt som hos de visuella.

Utöver dessa två typer finns det säker en myrad andra typer av lärandetyper. Den lärandetyp som skolan verkar utgå ifrån är den enda som finns är dock den auditiva. Det är som att denna typ uppmuntras oftare i samhället överlag medan visuella och kreativa typer hålls tillbaka.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 09 nov 2010 00:00

sceptisk

De visuella tänker i bilder och lär sig genom bilder. På ytan verkar visuella människor oorganiserade och komplicerade och ibland även trögfattade. De ser ut att gå sina egna vägar och kommer ofta fram till kreativa lösningar på problem. De ser problem som många andra inte tänkt på och detta kan få dessa personer att bli åsidosatta och direkt mobbade. De kan ha många projekt igång samtidigt och se sammanhang som andra inte kan uppfatta själva.

De auditiva lär sig sekventiellt och verkar mer logiska och organiserade. Deras styrka ligger i just att tänka logiskt och har ett bra ordningssinne, men svagheten ligger just i att förståelsen av det större sammanhanget inte är lika starkt som hos de visuella. skriver du..





De visuella som du skriver skulle faktiskt få gå i en egen skola, för de är ofta mycket sensitiva och har ett visst distansbehov som måste bli tillgodosett, att de behöver kanske några meter till nästa person så deras sensitivitet inte blir över-stimulerad.

Användarvisningsbild
mullback
Inlägg: 230
Blev medlem: 08 aug 2005 21:16
Ort: Somewhere

Inläggav mullback » 10 nov 2010 14:12

Oerhört viktigt att denna förståelse för hur komplicerade vi människor (och djur är) växer fram.

Ack så viktigt att allting går mot upplysning och förändring genom anpassning, synd att det skall ta så lång tid och möta så mycket motstånd pga gängse samhällsmodeller som älskar att kategorisera och förenkla. Lite konstigt dock, om vi nu förgrenar människans behov ytterliggare borde ju alla gynnas i slutändan?

Man kanske lätt kommer att tänka på politiska krafter och dess klassindelningar etc.
Diktaturer exempelvis är ju minst sagt som David och Goliat till sin natur.
Människan är en tid och sen blir hon gräs och frid.

Nils Ferlin

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 13 sep 2011 06:54

Det pratades om ersättning till barn som vanvårdats, fosterhemsbarn och vad jag förstod även barnhemsbarn.

Varför skall en våldtäksman betala skadestånd till sitt offer när det enligt vår regering skulle räcka med en ursäkt?

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

lidandet

Inläggav tomtartroll » 16 sep 2011 17:53

Lidandet, "skönheten" i en självmordsbombarens lust för att gå upp i atomer,en skev inställning  de som omedvetet straffar sig själva har tydligen inte brottats färdigt med gud, lämnat honom och gått, är nog att föredra. Bibeln har tolkats och tolkats, kanske finns det en kod i Bibeln, som man ändå inte sätt, ett uppslag till en film månne koder tycks vara "inne"

lidandet kan vara genetiskt, svårt att avgöra Buddha sa bortom födelse lidande och död fins Nirvana, och innerst inne
är du upplyst, det finns en inställning i Buddhas skrifter, som jag kan ställa upp på,  ta inte minna ord för sanningen ifrågasätt och undersök denna sanning, det var ett, två är, bodhisattva de som väljer att komma tillbaks till jorden för att hjälpa andra ,jag vet att det finns ett forum för religion men lidandet hör nära ihop med religion och filosofiskt sätt ,existentialismen är en egoism för att rota i malpåsen, var det inte humanism, nej vi är egoistiska av våran natur

våran värld krymper men vi glider bort från varandra, naturligt? inte, galaxer pulserar i sammandragningar
och konvulsioner förståelsen av lidandet är att acceptera det,  och sedan se vad som kan göras
att inte acceptera det kan vara en del av det, och att se komplexet nu, här var är jag, finns det ett bättre liv någonannanstans att gå djupt in i detta, och sträva efter katarsis insikt här och nu!

människor behöver varandra! katarsis är att vägra fly från där du är, och frikoppla det undermedvetna från det
förflutna dvs det som blockerar och hindrar energiens flöde, för att vara här och nu i reningen från självet.
i ett himmlavitt hav  evigt och ungt flödar du från kosmos tillslut till din grav,,,,,,

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 16 sep 2011 20:33


Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 nov 2011 17:10

Zokrates skrev:Det pratades om ersättning till barn som vanvårdats, fosterhemsbarn och vad jag förstod även barnhemsbarn.

Varför skall en våldtäksman betala skadestånd till sitt offer när det enligt vår regering skulle räcka med en ursäkt?


http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=2610009

Så kom den då, ursäkten, jag tackar och tar emot, men några pengar lär det inte bli, så ursäkten väger lätt.
Jag tog kontakt med stadsarkivet, inte så mycket för att ta del av några slantar, däremot var jag nyfiken på
vad det stod i mina papper, gissa vad, det fanns inga dokument om mig, totalt borta varenda liten rad om att
jag överhuvudtaget varit omhändertagen, däremot stod det i ett av barnavårdsnämndens utlåtanden att jag
var i väldigt dåligt skick efter hemkomsten från barnhemmet, lite så där helt anonymt och i förbigående,
en slarvigt skriven rad, knappt läsbart.

Jag som inbillade mig att staten verkligen hade dokument på allt om oss...

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

alternativ

Inläggav tomtartroll » 21 nov 2011 20:57

väntan, ger djävulen tid!

bleedingsoul
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2012 18:18

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav bleedingsoul » 01 okt 2012 23:34

Ber om ursäkt om något blir fel nu för jag har inte läst igenom hela tråden.
Men en fråga jag tänkte på när jag läst ditt inlägg, varför upplever vi mer psykisk smärta av trauman än vad vi minns lycka av glada minnen. kan det va som en sa: ljuset tror att de färdas snabbare men upptäcker att mörkret alltid hunnit före att härska?

Fick diagnosen Bipolär för två år sen och de blev ett trauma att vet att jag inte kommer kunna komma undan smärtan.
Har vi egentligen skapat den själv genom att nära den eller kan de va så att vi har en extra kapacitet men blir hämmade av samhället?
/Zanna

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav Anne » 02 okt 2012 10:13

Jag har egentligen inga bra svar på dina frågor, Zanna, men de sysselsätter mina tankar ibland också. Dessutom är jag också bipolär. Vi får väl grunna ihop :) Hej och välkommen!

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav Marko » 02 okt 2012 10:59

Livet är upp och ner för alla, i varierande nivå.
Lidande kan mildras med att man har någon att prata med.
När man är som mest nere orkar man inte med det heller, så då gäller det för omgivningen att vara så nära som det går. I det långa loppet tror jag att man uppskattar när omgivningen gjort det, även om man tycker det är jobbigt just då.

Går själv mycket upp och ner, men inte i den grad så att jag anser det vara en sjukdom.
Uppåtperioder försöker jag tona ner, vet ju om att baksmällan av det goda kommer att förstärka den tid då man sjunker ner i depressionen. Alltså försöka medvetet jämna ut svängninarna lite.

Samhället är en stor orsak till depressioner, hela systemet isolerar sig, vi är inte medmänniskor längre, vi är konkurrerande medborgare och i princip fienden.

Men det finns många goda medborgare i samhället med, många som man kan bli vänner med.

Användarvisningsbild
tomtartroll
Inlägg: 61
Blev medlem: 06 apr 2011 14:42

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav tomtartroll » 02 okt 2012 12:10

allt är inte vad det ser ut att vara, frågan är ju vad alstrar mest frustration, förutsättningarna att utveckla det man vill men inte ha ekonomiska möjligheter, eller uppleva sig som offer för andras negativa projektioner, det är en roll och en fråga om frustrationer när de hålls bundna, här en fråga om inre spänningar som man fångar upp för att motsvarande spänningar existerar inom dig här är att föredra att stänga till
blockera flödet av dessa energier. Det kan handla om att ta en ledarroll i en situation där två ledare strider om ledarskapet om en naturlig ledare viker undan, kan han på så sätt dra till sig negativa energier. Här är ju frågan om integritet återigen att sätta gränser,det holistiska perspektivet är inte hållbart inre spänningar är aldrig bra, och alla positiva uttrycksmedel är av vikt så som konstnärliga uttryck, skriva av sig,
så länge som du upprätthåller dina gränser, kan gruppen acceptera tom respektera dig, Att vika undan kan ha sitt syfte, men i grund och botten är det att svika sig själv, någon viker kanske undan av andra anledningar och arbetar med dessa svarta energier.
vill du vika undan, kan du göra det snyggt och behålla din integritet, välj då en annan grupp, och stäng till om dig.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav Marko » 02 okt 2012 14:18

blockera flödet av dessa energier


Det enklaste sättet är att säga nej, jag accepterar inte detta.
Negativ energier har ingen kraft över ett medvetet/menat nej.

Idag blev jag tvångshämtad för ett förhör,
Jag sa bara nej, och jag menade nej. Utredaren log.
Han blev dock märkbart irriterad när jag ifrågasatte en princip.

är du skyldig - svar Nej !
ska du betala skadestånds kravet? - jag flina och berätta logiken.
Om jag befinns skyldig i tinget, så utdöms skadestånd oavsett vad jag svarar här.
Utredaren var angripen i sitt yrke, inte bra, lol. När vi skildes åt var han rätt irriterad : D, tror inte han var nöjd med sitt förhör över lag. (men jag känner han sen gammalt, och vi kommer bra överrens - han hade nog ett flin på läppen efteråt)

Mening ?, jo folk vill ha rätt. Ge dom rätt och du har en vän, så länge du ger rätt åt denne. Men ge inte upp din rätt. Äkta vänner, dom tål ett nej, men låter tid passera och tanken mogna.

fråga faktiskt han hur jag var i min ungdom.
Han svarade - Lugn, sansad, klok och bra på att ljuga..tc.. jag var inget problem.

Jag kommer nog återigen att få ett skadestånd. grr, stackars min fattiga negativa ekonomi heh.... -Men jag avslutade allt med Bengt, så heter han, -Jag skiter i vilket. Jag är för gammal för att bry mig -Nu flinade han stort. - kom med här Marko, du ska få en förenklad delgivning, för du är svår att få tag i (underförstått vet han att jag inte besöker tinget om jag ens blir åtalad).. mötet slut


Ta hand om er själva, döm er inte för något som ni verkligen inte tycker är fel.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Lidandet (och "diagnoser").

Inläggav Marko » 02 okt 2012 15:38

Om andra har förstört ert liv. gör det inte sämre.
Har andra förstört det, gör det inte sämre.
gör det inte sämre.
gör det inte.


Återgå till "Tema: Alternativ!"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster