Vad är vi VÄRDA?

Moderator: Moderatorgruppen

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 21 sep 2011 21:59

-Petter- skrev:Egentligen är vi inte värda någonting, det är bara människan som har skapat sig ett värde.

Vad då "egentligen"?

Användarvisningsbild
-Petter-

Inläggav -Petter- » 21 sep 2011 22:09

Viola skrev:
-Petter- skrev:Egentligen är vi inte värda någonting, det är bara människan som har skapat sig ett värde.

Vad då "egentligen"?

Frågan löd "vad är vi värda?"

Vissa tror kanske att det finns något värde men sanningen är att det "egentligen" inte finns, bara något som är skapat av oss. Jag ser på saker som de är.
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 sep 2011 22:42

Vissa tror kanske att det finns något värde men sanningen är att det "egentligen" inte finns, bara något som är skapat av oss. Jag ser på saker som de är.

Så du ser på världen som att den inte har några värden ?

men vad betyder då utöver det vi skapar ?, är vi något övernaturligt ?

Användarvisningsbild
-Petter-

Inläggav -Petter- » 21 sep 2011 23:20

Marko skrev:

Jag ser oss som en avancerad bakterie eller vad man ska kalla det. Vi är så små i universum, det är bara vårt jag som har skapat dess värde. Något övernaturligt tror jag inte men en avancerad livsform ja. Vem vet hur många universum det finns. Om man ser världen på vad vi vet om den så tror jag att "avancerad bakterie" kommer närmast.

Vi är så naturliga vi bara kan vara, hjärnan är dock en väldigt stor fördel för vår bakteriekultur..  :lol:
-Samverkan mellan naturligt kemiska substanser (droger)  och människan är skaparen av religioner och religioner är dels grunden till hur vi lever idag.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 sep 2011 23:26

-Petter- skrev:
Marko skrev:

Jag ser oss som en avancerad bakterie eller vad man ska kalla det. Vi är så små i universum, det är bara vårt jag som har skapat dess värde. Något övernaturligt tror jag inte men en avancerad livsform ja. Vem vet hur många universum det finns. Om man ser världen på vad vi vet om den så tror jag att "avancerad bakterie" kommer närmast.

Vi är så naturliga vi bara kan vara.

då blir ditt svar att denna avancerade bakterie inte kan sätta värden. Människan kan inte sätta värden eftersom hon är del av ett universum som i övrigt inte kan sätta värden.

alternativ tolkning blir, vi är en bakterie som kan sätta värden, och med det finns det värden i rummet.

eller, människan är så avancerad att hon kan sätta värden, och med det finns det värden i rummet eftersom människan är naturlig produkt.

Användarvisningsbild
-Petter-

Inläggav -Petter- » 21 sep 2011 23:47

då blir ditt svar att denna avancerade bakterie inte kan sätta värden. Människan kan inte sätta värden eftersom hon är del av ett universum som i övrigt inte kan sätta värden.

alternativ tolkning blir, vi är en bakterie som kan sätta värden, och med det finns det värden i rummet.

eller, människan är så avancerad att hon kan sätta värden, och med det finns det värden i rummet eftersom människan är naturlig produkt.

Det kan vara svårt att se det från ett oberoende håll och inte från människans håll eftersom vi själva är människor.
Människan kan sätta värden i det vi vet eller tror på. Att vi sätter ett värde på liv är väl grunden då alla levande organismer har denna vilja. Själva grejen att vi värdesätter våra tankar tror jag är unik för människan, i den stora mån vi gör det i alla fall. Vi är en livsform som har i uppgift att föröka och sprida oss, likt bakterier fast i mer avancerad form.
Värdet som vi skapar gynnar oss i utvecklingen.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 21 sep 2011 23:55

-Petter- skrev:

Det kan vara svårt att se det från ett oberoende håll och inte från människans håll eftersom vi själva är människor.
Människan kan sätta värden i det vi vet eller tror på. Att vi sätter ett värde på liv är väl grunden då alla levande organismer har denna vilja. Själva grejen att vi värdesätter våra tankar tror jag är unik för människan, i den stora mån vi gör det i alla fall. Vi är en livsform som har i uppgift att föröka och sprida oss, likt bakterier fast i mer avancerad form.
Värdet som vi skapar gynnar oss i utvecklingen.

då finns det alltså värderaringar i vårt universum som en naturlig del. människan använder sig av dessa.
Tanken är en del av rummet, eftersom vi tänker och gör val. alltså kan naturen under vissa omständigheter ha värderingar och tankar.. nu är vi kanske inte långt ifrån att närma oss universellt  själs begrepp tycker jag.
ala shamanismens värld syn, allt har en själ. (fast det är väl mer komplicerat än att bara acceptera att ett rum har förmåga att tänka och känna)

själv tycker jag vetenskapen har en religiös modell när man bortser människan från universum och ser hon som övermäktig naturen (det är vår mentala bild, och bevisas väl i hur vi beter oss med att förstöra jorden mm)

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 22 sep 2011 07:20

-Petter- skrev:
Viola skrev:

Vad då "egentligen"?

Det finns ingen smak heller - det finns inget som kan kallas konst utan att det finns värderande människor men du kan inte leva utan att värdera.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 22 sep 2011 09:00

Viola skrev:
-Petter- skrev:
Viola skrev:

Vad då "egentligen"?

Det finns ingen smak heller - det finns inget som kan kallas konst utan att det finns värderande människor men du kan inte leva utan att värdera.

Bra sagt, Viola, för utan att värdera kan vi inte heller välja,
och kan vi inte välja dör vi

Återgå till "Filosofi"