min filosofi om filosofi
Moderator: Moderatorgruppen
- double trouble
min filosofi om filosofi
Jag vill bara tala om för er att det kan vara livsfarligt att filosofera. Jag är en nyfiken och rastlös människa som vill ha svar på allt. Jag har filosoferat sönder mig själv. jag har inget jobb kvar, nästan inga vänner kvar och jag har dessutom vart nära att få offra livet tack vare den jävla filosofin. saken är den att det finns inget rätt eller fel, upp eller ner, ont eller gott. det är bara meningslösa trender som kommer å går. varför då sitta och filosofera å ödsla tid åt frågor du aldrig kan lösa eller ha rätt i eller fel heller för den delen??? hahaha fan va sjukt allt är. och folk går omkring och tror dom är smarta. å ni tror ni är så rena för ni håller så hårt på eran moral. fuck moral fuck the world fuck you! 
surrounded by fools
- double trouble
- double trouble
Re: min filosofi om filosofi
double trouble skrev:Jag vill bara tala om för er att det kan vara livsfarligt att filosofera. Jag är en nyfiken och rastlös människa som vill ha svar på allt. Jag har filosoferat sönder mig själv. jag har inget jobb kvar, nästan inga vänner kvar och jag har dessutom vart nära att få offra livet tack vare den jävla filosofin. saken är den att det finns inget rätt eller fel, upp eller ner, ont eller gott. det är bara meningslösa trender som kommer å går. varför då sitta och filosofera å ödsla tid åt frågor du aldrig kan lösa eller ha rätt i eller fel heller för den delen??? hahaha fan va sjukt allt är. och folk går omkring och tror dom är smarta. å ni tror ni är så rena för ni håller så hårt på eran moral. fuck moral fuck the world fuck you!
Men ändå finns det som kan benämnas verkligheten. What is a man to do?
Kom över känslan av att ha varit lurad, av att ha fått det hela om bakfoten. Nu ser du tydligare. Lämna den andra världsbilden bakom dig, och ta till dig det som är. När du inte längre är arg, för det finns egentligen ingenting sådär som du är nu, att vara arg över.. Then what?
Re: min filosofi om filosofi
double trouble skrev:jag har inget jobb kvar, nästan inga vänner kvar och jag har dessutom vart nära att få offra livet tack vare den jävla filosofin
Jag delar samma öde.
Grubblar för tillfället min egen otillräcklighet. Min högsta önskan vore att jag hade fötts till en lycklig idiot.
Jag vill falla för vardagsillusionen om syfte och mening som alla i min omgivning gör, men icke, jag har filosoferat för mycket för att söka skydd i den hamnen igen.
Filosofi har tagit mer än vad den har givit mig. Sorgligt nog. Jag hade för höga förhoppningar...
<object><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/b6whx_RV9CQ?version=3&feature=player_detailpage"><param name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="http://www.youtube.com/v/b6whx_RV9CQ?version=3&feature=player_detailpage" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="360"></object>
Förövrigt så lyssnar jag på detta just nu...
Förövrigt så lyssnar jag på detta just nu...
- LJUSUPPLEVELSE
Kom över känslan av att ha varit lurad, av att ha fått det hela om bakfoten. Nu ser du tydligare. Lämna den andra världsbilden bakom dig, och ta till dig det som är. När du inte längre är arg, för det finns egentligen ingenting sådär som du är nu, att vara arg över.. Then what?
...väldigt fint sagt ...
Jo...jag vill inte agera filosofins advokat och inte åklagare gentemot dig, men för vissa människor går det åt pipan oavsett vad de sysslar med ...
Vad är filosofi egentligen?
Filosofi är vetenskap och logiskt tänkande som ska användas som instrument till ett bättre liv och en bättre förståelse av allting .
Inte som en ursäkt för sin egen känsla av otillräcklighet och oduglighet.
Skaka av dig det där , res dig och gå vidare...
mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.
Marko skrev:rekoj skrev:har man gett upp tanken på filosofin som en kärlek? eller fanns kanske inte tanken där från första början...
Eftersom kärlek inte existerar, utan är en illusion och fantasi, så är väl filosofi i sig motsägelsefullt.
Existerar inte kärlek? :cry:
Men om kärlek inte existerar, hur kunde vi då komma på begreppet?
rekoj skrev:Marko skrev:rekoj skrev:har man gett upp tanken på filosofin som en kärlek? eller fanns kanske inte tanken där från första början...
Eftersom kärlek inte existerar, utan är en illusion och fantasi, så är väl filosofi i sig motsägelsefullt.
Pippi kom på att spunk borde vara en sjukdom, och bibeln existerar med.
betyder det att det som ligger bakom ordet är verkligt ?
kärlek är som pengar, ett hittepå som kan vara vad som helst fantasin gör det till.
vad står kärlek för för mig ? och ser den likadant ut för dig ?
Marko skrev:rekoj skrev:Marko skrev:rekoj skrev:har man gett upp tanken på filosofin som en kärlek? eller fanns kanske inte tanken där från första början...
kärlek är som pengar, ett hittepå som kan vara vad som helst fantasin gör det till.
Ah, beror på hur man ser på saken.
Jag tänker bara att först kommer upplevelsen, sen kommer språket. Vi ger ord efter våra känslor, inte känslor efter våra ord.
rekoj skrev:Marko skrev:rekoj skrev:Marko skrev:rekoj skrev:har man gett upp tanken på filosofin som en kärlek? eller fanns kanske inte tanken där från första början...
Ah, beror på hur man ser på saken.
Jag tänker bara att först kommer upplevelsen, sen kommer språket. Vi ger ord efter våra känslor, inte känslor efter våra ord.
jo, så är det nog
men upplever vi saker på samma vis och hur värderar vi det vi upplever, lika ?
en sadist kanske upplever kärlek i att göra som han gör, men jag har inte samma värdering som han om vad som är bra och för vem. och sen gäller det att tro på sin fantasi med, då blir den verklig ?
så gud finns och pengar finns, för vi tror på dessa, samma sak med kärlek, somliga tycker det är egoistiskt med kärlek, andra att det är att ge och den tredje att man blir ett med varandra... vad tror jag ? att kärleken är ett koncept och inte en känsla.