Tecknade serier

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Tecknade serier

Inläggav Logos » 30 okt 2009 12:55

Någon här som gillar "vuxenserier"? Tänkte att vi i så fall kunde utbyta lite tips. Crumb (Fritz the cat mm) är ju en klassiker, även om han är lite gubbsjuk till och från, men annars är ju till exempel Alan Moore´s serieskapande ett måste med mästerverk som till exempel "From Hell", "V for Vendetta" och "Watchmen". Tyvärr har ingen av filmatiseringarna av dennes verk varit någon höjdare. Daniel Clowes är också riktigt bra, jag rekommenderar inte minst "Ghost world". Tove Janssons seriesviter om Mumintrollen tål även de att läsas om.

Något som är skoj är att vi idag i Sverige har en väldigt levande serieproduktion, inte minst tack vara tidningen Galago. Joakim Pirinen är ju ett geni och det finns många andra klassiker från samma generation som honom, men det verkar idag vara ett stort antal fantastiska kvinnliga serieskapare som är på frammarsch, däribland Sara Graner, Joanna Hellgren (som gör fantastiskt mörka, suggestiva serier) och Loka Kanarp mfl. Värda att kolla in! Annars är nog min favorit just nu Henrik Bromander, vars främsta styrka inte ligger i teckningarna utan snarare i de karaktärsporträtt som han målar upp och hans förmåga att skapa riktigt spännande berättelser (ofta med referenser till europeisk idéhistoria). Någon som har några fler tips?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 30 okt 2009 22:44

Apropå dålig filmatisering kan ju nämnas frankrikes främsta serietecknare Enki Bilal och filmatiseringen av hans immortal som verkligen blev dålig, vilket var riktigt tråkigt, men det finns fler såna exempel när de blandar 3d och foto på ett klantigt sätt.

Jaså finns galago fortfarande? Men det finns väl inga andra magasin som det fanns förut på 80-talet antar jag, som häpna, pox mm.

Några namn av de 100 tals jag skulle kunna nämna, (gammal seriefanatiker) Milo Manara, Jaques Tardi, Marcel Gotlib, Herrimans Crazy Kat, Silas, Tanino Liberatore

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 30 okt 2009 23:00

Bilal är grym! Manara, Tardi och Herriman har jag nog läst, och säkert flera andra. Det fanns en period när jag hängde mycket på Serieteket i Stockholm och i princip läste igenom det, även om jag inte har koll på exakt alla tecknare/författare.

Galago ges numera ut av Ordfront, och jag tycker definitivt att du ska kolla in tidningen dä den fortfarande håller rätt hög kvalitet.
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

suchanother
Avstängd
Inlägg: 4110
Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
Ort: Göteborg

Inläggav suchanother » 30 okt 2009 23:15

Jag har slutar att kolla filmer. Ger inget mer. Var en filmfantast i yngre år men nu har jag tröttnat. Vet inte riktigt varför kanske har alla filmer blivit sleriantmässiga skitprodukter. Har slutat med att läsa böcker också. Får ingen behållning längre.

Användarvisningsbild
Logos
Inlägg: 1827
Blev medlem: 23 nov 2008 23:32
Ort: Stortån och uppåt
Kontakt:

Inläggav Logos » 31 okt 2009 00:17

Vad återstår då, porrtidningar? Fan such, har du läst Nietzsche? Borde passa dig som handen i handsken
What's the ugliest

Part of your body?

Some say your nose

Some say your toes

But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 31 okt 2009 11:10

Aha, ny redaktion! Då kan man ju kolla in den. Gillade inte de som startade Galago. Snobbiga måste jag säga.

Användarvisningsbild
zoo
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 nov 2011 17:08

Inläggav zoo » 15 nov 2011 11:59

Logos skrev:Vad återstår då, porrtidningar? Fan such, har du läst Nietzsche? Borde passa dig som handen i handsken

Menar du den här tecknade serien om Nietzsche? ;)

För övrigt läser jag mycket serier, och håller med om att Sverige har en spännande och levande seriescen! Inte minst Bromander, som Logos framhåller. Jag gillar även Pontus Lundkvist. Hans senaste, Full sysselsättning, är skitkul. :D
Vad gäller utländska serier så är en av mina favoriter Jason Lutes -trilogi (tror dock bara de två första delarna har kommit ut, i alla fall har inte jag fått tag på den sista). Finns utgiven av Ordfront på svenska. Det är en sjukt ambitiös serieroman, med många berättarperspektiv, om Berlin under mellankrigstiden.

transversal
Inlägg: 1674
Blev medlem: 24 nov 2008 22:21
Ort: Göteborg

Inläggav transversal » 17 nov 2011 21:23

Jimmi Corrigan - the smartest kid on earth av Chris Ware - sjukt snitsigt tecknat
Svenska scenen; Max Andersson, Pirinen, Nina Hemmingsson är grymt rolig. Sara Granér gör rätt snygga strippar. Moebius är också finfin. Dave Cooper har tecknat en del helt galna, sjuka, roliga, vältecknade, brutala serier.

Me
Inlägg: 30
Blev medlem: 18 maj 2011 01:42
Kontakt:

Inläggav Me » 01 jun 2012 19:40

Filmatiseringen av Watchmen var ju jättebra. Tycker dock boken var ganska seg.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 01 jun 2012 19:49

Jag som tyckte den boken var så bra! Fast filmen har jag inte sett. Läste ett album med Buddy Longway härom dagen. Det har jag ju gjort i min ungdom också, men jag fick större behållning av det nu.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 jun 2012 20:26

boken, menar ni serien?
jo jag gilla serien mer än filmen men tycker de lyckades rätt bra
synd de inte vågade köra de poetiska finterna bara
fast det hade jag inte förväntat mig iofs
de lyckades över förväntan

finns ju en hel del som misslyckas med 3d faktiskt
beowulf exv, verkar som gubbarna är gjorda av gummi
mocap knas kanske

vuxenserier...hm...tips då
fast det är sånt jag läste på 80-talet
nu har jag ingen kontakt längre
förrådet dammar igen

dragonball ;) vuxenserie?
kamui - men den går fan inte att få tag i, inte de senare delarna ivarje fall
manara gjorde en bra - the ape, o click var ju rätt kul
Arkham asylum - batman
Ranxerox
crazy cat
signal to noise
dream of the rarebit fiend

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 01 jun 2012 20:41

Jag vet inte, jag läste en Tjock bok, men det kanske finns mer i serieväg där.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 jun 2012 21:23

tjock bok, menar du serieroman
serier i bokform
nån bok har aldrig skrivits, watchmen skrevs som serieroman från början

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Inläggav Anne » 01 jun 2012 21:52

Ja, alltså det var ju pratbubblor i boken.

Användarvisningsbild
dokido
Inlägg: 1039
Blev medlem: 17 aug 2009 22:31
Kontakt:

Inläggav dokido » 01 jun 2012 21:53

inga bilder?


Återgå till "Kultur - konstarterna"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster