Jag har en tanke jag gärna skulle vilja höra reflektioner runt! Eutanasi känns som ett så otroligt återkommande och klassiskt dilemma diskuterat inom etikfilosofi, den klassiska frågeställningen är då "Är det okej att utöva dödshjälp på någon?". Jag tycker detta är otroligt intressant men har istället börjat fundera på frågeställningen "Är det okej att hålla någon som vill dö levande?". Då det är helt förbjudet med eutanasi i Sverige skulle jag gärna höra för- och nackdelar ur filosofisk synpunkt gällande detta. Så ifall ni har några egna tankar eller vet någon filosof som skriver om detta skulle jag bli glad för tips
Eutanasi, är det okej att tvinga någon som vill dö att leva?
Moderator: Moderatorgruppen
Hallå!
Jag har en tanke jag gärna skulle vilja höra reflektioner runt! Eutanasi känns som ett så otroligt återkommande och klassiskt dilemma diskuterat inom etikfilosofi, den klassiska frågeställningen är då "Är det okej att utöva dödshjälp på någon?". Jag tycker detta är otroligt intressant men har istället börjat fundera på frågeställningen "Är det okej att hålla någon som vill dö levande?". Då det är helt förbjudet med eutanasi i Sverige skulle jag gärna höra för- och nackdelar ur filosofisk synpunkt gällande detta. Så ifall ni har några egna tankar eller vet någon filosof som skriver om detta skulle jag bli glad för tips
Borde finnas en hel del om detta på internet...
Vet inte hur det är möjligt att tvinga någon som vill dö att leva. Vissa begår ju självmord och det är ju i princip omöjligt att hindra.
Men frågan om eutanasi tycker jag verkar vara en fråga bortom etik och moral. Det finns begränsningar för vilka frågor som moralen kan besvara. Om det handlar om extrema situationer så kan det att döda någon annan vara att betrakta som en bättre handling än att avstå från att döda, även om det inte är en moralisk handling. Jag tänker på TV serien Macahans där Zeb's vän blir fångatagen av en indianstam och är på väg att bli torterad till döds, det finns ingen annan i närheten som kan hjälpa honom. Så Zeb sätter upp geväret, ropar sin väns namn och skjuter honom till döds. Det kanske är en situation som är att välja mellan pest eller kolera men han besparade iallafall sin vän att bli ihjälplågad. På det sättet kan det ses som en handling från vänskap och medkänsla. Om situationen är sådan att det är på väg åt ett enda håll och man inte kan rädda någon att leva, så kan man iallafall rädda dom från smärtan genom att döda dom.
Det Zeb skulle kunna gjort var att försöka rädda sin vän. Skjuta några av indianerna och få dom att jaga honom istället. Det skulle förmodligen resultera i att han också blev tillfångatagen och ihjältorterad. Men det skulle i moraliskt avseende vara en riktig handling, även om hans vän skulle hata honom för att han inte skjöt ihjäl honom och Zeb hatar sig själv när han blir ihjälplågad. Men han försökte iallfall att göra det moraliskt riktiga.
Tills dess vi vet vad vi gör när vi dödar någon annan och att vi kan definiera döden, så kan den här frågan inte besvaras anser jag. Vi vet inte vad som händer med de döda. Det jag dock tycker verkar troligt är att medvetandet försvinner och alla minnen och allting som personen var försvinner för alltid. Därför så gör man en självsvådlig handling när man avslutar någon annan människas liv, oavsett om det finns ett liv efter detta eller inte. Så jag tycker att det är en omoralisk handling oavsett om det går att betrakta som en vänskapshandling. Bara för att man är överens om något gör inte handlingen moraliskt riktig.
Faktum är att moral inte kan ge svar på alla situationer, för det finns situationer bortom moral eller då den moraliska frågan förblir olöslig, som vi kallar för tragedier.
PS. Samtidigt skulle jag vilja ge min synpunkt på vad moral är. Jag ser på moral på samma sätt som jag ser på intelligens. De som har intelligens känner igen intelligens när dom ser det, och jag tror att de som har moral känner igen moral också när dom ser det. Jag tror inte att moral går att reducera ner till ett antal principer, lika lite som intelligens går att reducera. Inte heller tror jag det går att höja sin intelligens nämnvärt, och därför inte heller ens moraliska sinne. Både intelligens och moral ser jag som sinnen och som emergenta egenskaper hos levande varelser. Det går ju inte att reducera ner liv till dess beståndsdelar och samtidigt kalla det för liv. Den ontologiska kategorin för liv är att en varelse lever även om dess kemiska beståndsdelar är av samma slag som död materia. Liv är därför en kvalité och ingen substans eller föremål. På samma sätt så är moral en kvalité, inte en substans eller föremål.
Därför om man kan bli sinnesrubbad och förvirrad eller mentalt sjuk så är det lika möjligt att vara moraliskt förvirrad, rubbad eller sjuk. Religioner och ideologier och filosofier kan alla när de blir till dogmatiska system rubba och pervertera en människas sinnen, men även traumatiska händelser eller en sinnesrubbad omgivning kan förmodligen göra att man blir moraliskt rubbad, förvirrad eller sjuk. Isåfall om jag har rätt, tänk vad bra det vore om det fanns en medicin som kunde göra alla människors moraliska sinnen rena och friska. Eller eventuellt någon slags moralterapi för de moraliskt rubbade.
Vet inte hur det är möjligt att tvinga någon som vill dö att leva. Vissa begår ju självmord och det är ju i princip omöjligt att hindra.
Men frågan om eutanasi tycker jag verkar vara en fråga bortom etik och moral. Det finns begränsningar för vilka frågor som moralen kan besvara. Om det handlar om extrema situationer så kan det att döda någon annan vara att betrakta som en bättre handling än att avstå från att döda, även om det inte är en moralisk handling. Jag tänker på TV serien Macahans där Zeb's vän blir fångatagen av en indianstam och är på väg att bli torterad till döds, det finns ingen annan i närheten som kan hjälpa honom. Så Zeb sätter upp geväret, ropar sin väns namn och skjuter honom till döds. Det kanske är en situation som är att välja mellan pest eller kolera men han besparade iallafall sin vän att bli ihjälplågad. På det sättet kan det ses som en handling från vänskap och medkänsla. Om situationen är sådan att det är på väg åt ett enda håll och man inte kan rädda någon att leva, så kan man iallafall rädda dom från smärtan genom att döda dom.
Det Zeb skulle kunna gjort var att försöka rädda sin vän. Skjuta några av indianerna och få dom att jaga honom istället. Det skulle förmodligen resultera i att han också blev tillfångatagen och ihjältorterad. Men det skulle i moraliskt avseende vara en riktig handling, även om hans vän skulle hata honom för att han inte skjöt ihjäl honom och Zeb hatar sig själv när han blir ihjälplågad. Men han försökte iallfall att göra det moraliskt riktiga.
Tills dess vi vet vad vi gör när vi dödar någon annan och att vi kan definiera döden, så kan den här frågan inte besvaras anser jag. Vi vet inte vad som händer med de döda. Det jag dock tycker verkar troligt är att medvetandet försvinner och alla minnen och allting som personen var försvinner för alltid. Därför så gör man en självsvådlig handling när man avslutar någon annan människas liv, oavsett om det finns ett liv efter detta eller inte. Så jag tycker att det är en omoralisk handling oavsett om det går att betrakta som en vänskapshandling. Bara för att man är överens om något gör inte handlingen moraliskt riktig.
Faktum är att moral inte kan ge svar på alla situationer, för det finns situationer bortom moral eller då den moraliska frågan förblir olöslig, som vi kallar för tragedier.
PS. Samtidigt skulle jag vilja ge min synpunkt på vad moral är. Jag ser på moral på samma sätt som jag ser på intelligens. De som har intelligens känner igen intelligens när dom ser det, och jag tror att de som har moral känner igen moral också när dom ser det. Jag tror inte att moral går att reducera ner till ett antal principer, lika lite som intelligens går att reducera. Inte heller tror jag det går att höja sin intelligens nämnvärt, och därför inte heller ens moraliska sinne. Både intelligens och moral ser jag som sinnen och som emergenta egenskaper hos levande varelser. Det går ju inte att reducera ner liv till dess beståndsdelar och samtidigt kalla det för liv. Den ontologiska kategorin för liv är att en varelse lever även om dess kemiska beståndsdelar är av samma slag som död materia. Liv är därför en kvalité och ingen substans eller föremål. På samma sätt så är moral en kvalité, inte en substans eller föremål.
Därför om man kan bli sinnesrubbad och förvirrad eller mentalt sjuk så är det lika möjligt att vara moraliskt förvirrad, rubbad eller sjuk. Religioner och ideologier och filosofier kan alla när de blir till dogmatiska system rubba och pervertera en människas sinnen, men även traumatiska händelser eller en sinnesrubbad omgivning kan förmodligen göra att man blir moraliskt rubbad, förvirrad eller sjuk. Isåfall om jag har rätt, tänk vad bra det vore om det fanns en medicin som kunde göra alla människors moraliska sinnen rena och friska. Eller eventuellt någon slags moralterapi för de moraliskt rubbade.
Jag hann lära känna 33 patienter som sedan dog på det ålderdomshem jag jobbade på i Oslo. I några fall så var frågan levande. Beboeren (vad säger man på svenska?) kunde säga att de inte ville ha någon mat, inte bli matade. Andra kunde med händerna försöka mota bort en ankommande sked eller dricksglas, men om man tricksade sig förbi orden och händerna så öppnade de munnen och sög i sig näringen.
Den kvinna som var ovanligt klar in i döden och som verkligen uttryckte att hon ville dö nu kunde man ändå få besked om att försöka mata. Det var ett sådant tillfälle som jag ogillade och som för mig inte kändes riktig att försöka uppehålla livet. Sen är ju frågan där om medicinanvändningen. Har för mig att jag hörde att snittet är 11 olika sorters mediciner per patient på ålderdomshemmen. Låter lite mycket, men kanske stämmer om man räknar det vad de får månadsvis. Det låter lite dumt, särskilt med tanke på att det i varierande grad och påverkansgrad kommer ut i omgivningen, en faktor som knappt alls vägs in i beslutet om medicinering.
Den kvinna som var ovanligt klar in i döden och som verkligen uttryckte att hon ville dö nu kunde man ändå få besked om att försöka mata. Det var ett sådant tillfälle som jag ogillade och som för mig inte kändes riktig att försöka uppehålla livet. Sen är ju frågan där om medicinanvändningen. Har för mig att jag hörde att snittet är 11 olika sorters mediciner per patient på ålderdomshemmen. Låter lite mycket, men kanske stämmer om man räknar det vad de får månadsvis. Det låter lite dumt, särskilt med tanke på att det i varierande grad och påverkansgrad kommer ut i omgivningen, en faktor som knappt alls vägs in i beslutet om medicinering.
...och Herre, inled oss inte i fjant-ande, utan fräls oss ifrån ondo
Passiv dödshjälp är väl tillåtet i Sverige? Citerar wikipedia:
[color=#236579]Tobjörn Tännsjö har skrivit en hel del om eutanasi (som han förespråkar), bland annat i "Döden är förhandlingsbar". Vet att han skrivit om det innan den boken kom ut också, men nu kommer jag inte ihåg vad den boken heter. Hittar bara böcker av honom som bara delvis handlar om eutanasi, men jag har för mig att han skrivit någon bok specifikt om det (eller missminner jag mig? någon här som vet vilken bok jag tänker på?).
Personligen har jag svårt att se några vettiga argument emot aktiv dödshjälp. Men ge mig några så kan jag försöka argumentera emot dem.
[color=#236579]Tobjörn Tännsjö har skrivit en hel del om eutanasi (som han förespråkar), bland annat i "Döden är förhandlingsbar". Vet att han skrivit om det innan den boken kom ut också, men nu kommer jag inte ihåg vad den boken heter. Hittar bara böcker av honom som bara delvis handlar om eutanasi, men jag har för mig att han skrivit någon bok specifikt om det (eller missminner jag mig? någon här som vet vilken bok jag tänker på?).
Personligen har jag svårt att se några vettiga argument emot aktiv dödshjälp. Men ge mig några så kan jag försöka argumentera emot dem.
-
Justin Case
zoo skrev:Passiv dödshjälp är väl tillåtet i Sverige? Citerar wikipedia:
Passiv dödshjälp är ofta lagligt i västvärlden,[2] och praktiseras bland annat i Sverige på människor som ligger t.ex i koma eller som avstår från fortsatt behandling av en dödlig sjukdom. Passiv dödshjälp innebär att livet förkortas genom att man undviker medicinska och tekniska hjälpmedel för att hålla en döende person vid liv.[2] Beslut om detta fattas av läkare tillsammans med patienten eller dennes anhöriga.[3]
Jag ifrågasätter tanken att det skulle finnas någon naturgiven väsensskillnad, mellan "passiv" och "aktiv" dödshjälp, som är så viktig att den bör få avgöra frågan. Dels kan man ifrågasätta varför skillnaden mellan handling och underlåtelse så självklart skulle böra vara det avgörande, dels kan man ifrågasätta om det som kallas passiv dödshjälp verkligen är något i alla led passivt från alla inblandades sida. Så fort någon person A (t.ex. en beslutande överläkare) säger åt någon annan person B (t.ex. en annan läkare/vårdgivare) att sluta ge livsuppehållande behandling åt en patient, utför ju A en aktiv handling genom att säga åt B att sluta ge livsuppehållande behandling (om detta så bara består i att A ger B "klartecken" eller uttalar "medgivande" att B ska sluta ge livsuppehållande behandling). Det "sägandet" (vilka ord A än använder) är en handling som A utför, och som kan sägas döda patienten, eftersom de (orden) gör att B, istället för att, vilket annars hade skett, fortsätter hålla patienten vid liv, inte fortsätter hålla patienten vid liv, vilket summa sumarum faktiskt innebär att A:s ord gör att patienten dör. Kan inte den handlingen (alltså A:s uttalande av vilka ord det nu är som A uttalar till B och som gör att patienten dör)? Dessutom är det väl faktiskt en handling att stänga av en respirator? Om någon obehörig skulle komma in på ett sjukhus och utföra handlingen att stänga av respiratorn för en patient så att patienten dör, skulle väl den som stänger av respiratorn anses begå mord? Om nu anledningen till att man inte vill tillåta vad man kallar "aktiv" dödshjälp (i form av t.ex. injektion av något gift i syfte att döda) är att det skulle kännas som att ge läkare rätt att begå mord, och om det är mord när någon obehörig stänger av en respirator så att patienten dör, varför vill då så många debattörer inte se det som mord när en läkare stänger av en respirator eller liknande som man nu felaktigt kallar för "passiv" dödshjälp (men som i själva verket innefattar aktivt dödande handlingar)? Varför skulle det vara någon väsensskillnad, någon naturgiven skillnad, mellan vissa dödande handlingar och andra dödande handlingar? Och varför låtsas man som om avstängande av respirator inte vore en dödande handling?
Varför anser man (tydligen) det finnas en avgörande skillnad mellan sådant som att stänga av en respirator (vilket många tycks vara beredda att i vissa fall betrakta som "passiv" dödshjälp om det görs för vederbörandes egen skull) och att t.ex. med elchock avsiktligt ge någon hjärtstopp så att han/hon dör (vilket skulle kallas "aktiv" dödshjälp om det gjordes för vederbörandes egen skull)? Är det för att respiratorn är något patienten inte äger, medan patientens hjärta är något patienten äger? Nej, det kan inte vara det, för nog skulle man väl, om man är för att på patientens begäran stänga av respirator som håller patienten vid liv, vara för att stänga av respiratorn oavsett om patienten äger respiratorn eller inte? Kan det istället vara så att man menar att ett hjärta är något som "alltid varit en del av patienten", medan respiratorn är något som "kommer utifrån", och att det är detta som är den avgörande skillnad som gör att det kan vara okej att stänga av respiratorn men inte med t.ex. elchock ge någon hjärtstopp, som avsiktlig dödshjälpsmetod? Hur förklarar man i så fall att man inte därvidlag gör skillnad på patienter som alltid haft ett och samma hjärta och patienter vars hjärta någon gång tidigare i livet transplanterats från någon annan människa? Varför inte behandla åtminstone de sistnämnda patienterna som om deras hjärta bara vore en respirator (eftersom de inte alltid haft det hjärta de har, det har så att säga "kommit utifrån"), och alltså vara lika beredd att (på dessa patienters begäran) stänga av dessa patienters hjärta med elchock som man är beredd att (på respiratorpatienters begäran) stänga av respiratorn? Vad är den avgörande skillnaden? Liksom en respirator kallas för "livsuppehållande behandling" och därför anses okej att stänga av på patientens begäran, kan väl lika gärna ett transplanterat hjärta kallas för "livsuppehållande behandling" och därför anses okej att stänga av på patientens begäran? Om inte, varför inte?
Jag utgår ovan från att det ibland anses som "passiv" dödshjälp, och därför okej, att stänga av respiratorn i vissa fall, eftersom man anser att man därmed bara "låter bli att fortsätta ge livsuppehållande vård". Är jag felinformerad där? Är det alltid i alla lägen olagligt i Sverige att stänga av någons respirator om man vet att det leder till patientens död? Vad är i så fall den avgörande skillnaden mellan att stänga av en respirator och att "stänga av" en tidigare beslutad och pågående rutin av tillförsel av mediciner till patienten, till exempel?
Jag tycker att det finns vettiga argument emot (både "så kallat aktiv", "så kallat passiv men i själva verket aktiv", och "så kallat passiv och kanske också 'på riktigt passiv' (vad nu det innebär)") dödshjälp. Däremot är jag tveksam till att de argumenten är tillräckligt starka för att innebära att aktiv dödshjälp är fel. Det kan ju i många fall tänkas finnas ännu starkare argument för dödshjälp än vad det finns emot, även om argumenten emot är "vettiga" i sig. Och i en del fall tror jag att argumenten emot dödshjälp väger tyngre än argumenten för. Jag tänker att dödshjälp bör kunna vara tillåtet i vissa fall, men att det inte är självklart att det bör vara kategoriskt tillåtet i alla de fall då någon vill ha eller säger sig vilja ha dödshjälp. Några exempel på (tänkbart) vettiga argument emot dödshjälp:
1) Läkaren som utför dödshjälp tar kanske i många fall skada psykiskt av att veta att han/hon dödar en människa (och även om detta är en "irrationell" reaktion hos läkaren kan den vara nog så svår att förhindra). Om man försöker kringgå detta problem genom att göra det valfritt för läkare att utföra eller inte utföra aktiv dödshjälp, i hopp om att då endast sådana läkare som inte riskerar ta skada av att utföra aktiv dödshjälp kommer att utföra aktiv dödshjälp, finns risken att en och annan av de läkare som ställer upp på att utföra aktiv dödshjälp ställer upp därför att de i hemlighet går och bär på aggressioner och/eller ett kanske omedvetet livsförakt, och då kan kanske en möjlighet för dem att kanalisera sådant i form av utförande av aktiv dödshjälp göra att de får "blodad tand", att deras destruktiva läggning blir stimulerad och växer sig kraftigare, vilket kan tänkas leda till att de börjar döda patienter även av andra skäl än för patientens eget bästa (men kanske döljer detta skickligt genom att få patienternas död att framstå som självmord genom överdos av lugnande mediciner och liknande, vilket i så fall kan göra att de kan hinna döda många patienter innan de blir avslöjade).
2) En stor del av svenska folket är för närvarande emot aktiv dödshjälp. Detta må vara irrationellt av dem, men det förhindrar inte att det, om man legaliserade dödshjälp i vårt land, skulle kunna bli så att en stor del av dessa svenskar fick sämre förtroende för läkare och vården i största allmänhet, så att de blev mindre benägna att söka vård när de behövde den. De skulle kanske tänka att de inte gärna vill besöka en instans som tar livet av människor, utan hellre skulle de gå omkring och vara sjuka. Det skulle kunna leda till onödigt dålig folkhälsa, vilket skulle ha negativa effekter på samhällsekonomin, vilket skulle minska samhällets möjligheter att klara framtida ekonomiska kriser, klimatkriser, resursbrist, etc.
3) Vad gör man om visserligen patienten själv, men inte patientens anhöriga, vill att patienten ska få dödshjälp? Om man då ger patienten dödshjälp, kanske man med den handlingen orsakar mer lidande för de anhöriga (genom att dödandet orsakar (i och för sig kanske "irrationellt") lidande för de anhöriga) än vad patienten skulle ha fått utstå om man hade vägrat honom/henne dödshjälp. Detta kan kanske, om man vill minimera mängden sammantaget lidande i världen, i vissa fall vara ett skäl att förvägra någon dödshjälp.
4) Den dödade kanske skulle ha ändrat sig om han hade hållits vid liv i några månader till (kanske hade det, om man hade avvaktat, med tiden kommit botemedel mot den sjukdom som fick honom att vilja dö, och kanske hade han föredragit att bli räddad av det botemedlet om han hade trott att det skulle komma, vilket han kanske inte trodde). Mot detta kan man förstås invända att man ändå ska respektera hans bedömning om han nu bedömer att det nog inte kommer något botemedel inom rimlig tid, men med tanke på hur oerhört mycket de människor som lever idag kan tänkas ha att förlora på att dö, nu när mänskligheten tack vare teknikutvecklingens acceleration kanske snart kommer att kunna med medicinsk-tekniska framsteg utrota alla sjukdomar och extremt förlänga livet på alla som vill, är några års lidande kanske ett mycket lågt pris att betala för denna möjlighet till ett oerhört långt och underbart liv, något som dock många som vill ha dödshjälp kanske inte inser eftersom de inte vet så mycket om, och inte tänkt så mycket på, hur oerhört underbar framtid vi har möjlighet att skapa (för de som överlever) om allt går väl. De kan därmed kanske inte anses vara i stånd att fatta ett välinformerat beslut. Situationen kan då liknas vid om en i och för sig fysiskt och psykiskt frisk person vill ta livet av sig på grund av svår fattigdom, men inte fått veta att han just vunnit många miljoner. Man skulle i ett sådant läge tala om för vederbörande hur rik han/hon faktiskt är, så att han/hon inte tar livet av sig (av fel skäl, åtminstone). Situationen kan vara sådan att man inte kan nå fram med glädjebudskapet till vederbörande utan att först med visst tvång hindra vederbörande från att ta livet av sig. I ett sådant fall bör man väl normalt sett börja med att förhindra vederbörande från att ta livet av sig, så att man får tid att berätta glädebudskapet för patienten, så att patienten kan fatta ett mer välinformerat beslut, eller hur? Det kan alltså ibland vara rätt att hindra någon, som vill dö, från att kunna dö. På liknande sätt menar jag att det kan tänkas vara rätt att, mot patientens vilja, aktivt hålla liv i patienten i flera år, om det är det som krävs för att patienten ska hinna få kännedom om vilka fantastiskt goda framtidsutsikter han/hon faktiskt har, med tanke på den lovande tid av vetenskapliga framsteg vi nu lever i. (Dock är det inte alltid värt det. Troligen förbrukar många sådana patienter, som vill dö, alltför mycket samhällsresurser genom att bli vårdade mot sin vilja, för att det ska vara värt det för patienten och samhället sammantaget att man fortsätter vårda patienten mot hans/hennes vilja. Två eller flera andra personer skulle kanske kunna räddas till livet med de resurser som skulle gå åt till att mot viljan hos en enda patient som vill dö vårda den enda patienten. Vissa sjukdomar är nämligen väldigt dyra att vårda. Men i sådana fall är ju argumentet för "dödshjälp" inte patientens eget bästa, utan samhällsnytta, och då ska man kanske inte längre ska kalla det dödshjälp, utan mord eller underlåtenhet att rädda liv.)
5) I sällsynta fall kan det vara så att man vet att den som vill få dödshjälp har skrivit något i sitt testamente som vore väldigt dåligt för samhället om det blev verklighet, och då kan det vara bra att åtminstone skjuta upp dödshjälpen tills man lyckats få honom att ändra i sitt testamente (om man tror att det finns chans att man lyckas med det om man försöker). Anta exempelvis att en tidigare mycket vettig och moralisk mångmiljardär, som vill ha aktiv dödshjälp på grund av svåra plågor på grund av obotlig sjukdom, alldeles nyligen bytt värderingar och fått för sig att ett visst moraliskt förkastligt parti är mänsklighetens räddning, och därför skrivit i sitt testamente att det partiet ska få alla hans pengar när han dör. Om hans anhöriga, som kanske inser hur hemskt partiet ifråga är och hur hemska saker det partiet skulle kunna åstadkomma med de pengarna, har skäl att tro sig kunna få mångmiljardären att allvarligt ompröva sina nyvunna förhastade värderingar, kan det vara värt att inte bara ett försök utan kanske ett mycket stort antal försök, och det kanske kräver att man förvägrar honom aktiv dödshjälp i många år; det kanske är det som krävs för att man ska hinna övertala honom att ändra i sitt testamente. Det finns säkert exempel på andra situationer där liknande princip återkommer - att effekterna på resten av samhället väger tyngre än dödsviljan hos (och konsekvenserna för) den som vill få dödshjälp.
6) Enligt multiversumteorin sker allt som teoretiskt kan ske. (Och enligt Murphys lag går allt fel som kan gå fel.) Alla försök till dödshjälp kommer alltså, enligt multiversumteorin (och enligt Murphys lag), att misslyckas i ett stort antal förgreningar av verkligheten, hur noga man än försöker se till att de lyckas. Det innebär att alla som "får aktiv dödshjälp" får, bland annat, en massa plågsamma hjärnskador på grund av misslyckade försök till dödshjälp. Det kan ge dem än värre lidande än vad de redan hade, i de förgreningar av verkligheten där något går fel när man försöker ge dem dödshjälp. I de förgreningar av verkligheten där dödshjälpen lyckas, existerar de inte längre efter den lyckade dödshjälpen (att vara död är ju att inte längre existera), så dessa förgreningar kan (enligt ett sätt att tänka) ses som irrelevanta i sammanhanget eftersom de inte utgör framtida händelseutvecklingar för de personer det handlar om. De "dödshjälpta" personernas "framtider" utgörs alltså bara av de "framtider" i vilka de överlever, och om man försöker ge dem dödshjälp ökar man alltså kanske lidandet ytterligare i en del av deras "framtider", utan att i gengäld minska det i motsvarande grad i andra av deras "framtider". Detta skulle kunna vara ett skäl mot att försöka utföra dödshjälp. Dock förutsätter det här argumentet inte bara att multiversumteorin är sann (vilket den troligen är), utan även att de förgreningar i vilka patienten dör inte ska "räknas" som patientens "framtider". Det sistnämnda antagandet finner jag visserligen plausibelt men lutar ändå mot att dessa framtider trots allt ska räknas, de också, trots att patienten dött i dem. Med "dött" bör man nämligen inte åsyfta en permanent död, ty alla som dött kommer att återupplivas med teknikens hjälp förr eller senare (åtminstone om multiversumteorin är sann). Jag anser det inte hållbart att betrakta t.ex. en nyligen dödförklarad människa som avliden bara för att dagens medicinska vetenskap anser henne avliden - i alla fall inte så väldigt mycket mer än vad man betraktar en patient i koma som avliden. Båda är medvetslösa för tillfället; båda kan komma att återupplivas i framtiden. Skillnaden mellan hur man bör se på deras framtidsutsikter är bara en skillnad i fråga om sannolikhet för framtida återupplivning (om ens det; givet multiversumteorin kommer ju vi alla att bli återupplivade oändligt många gånger i framtiden, oavsett vad som händer med oss, oavsett hur mycket vi emellanåt kan tyckas dö av saker som händer oss).
7) Ett argument emot aktiv dödshjälp som jag dock inte tycker är särskilt starkt är det ofta upprepade argumentet att den som ber få dödshjälp kan vilja dö av pliktkänsla och inte av egenintresse. Kanske vill han/hon dö bara för att bespara sina anhöriga och/eller samhället "onödigt besvär", och inte för sin egen skull, även om han/hon själv påstår sig vilja dö för sin egen skull. Men jag tycker att inställningen, att man bör låta lagstiftningen beträffande dödshjälp påverkas avgörande av existensen av denna risk, är oförsvarligt paternalistisk på ett motbjudande sätt. Om vi inte tar människor på orden och litar på att de menar vad de säger när de säger vad de tror är deras eget bästa, kan samhället spåra ur på ett farligt sätt. Ska man även börja tvinga på människor tandläkarbesök mot deras vilja, med hänvisning till att de kanske, när de säger att de vägrar gå till tandläkaren för att de avskyr det och hellre går med hål i tänderna (för sin egen skull alltså), "egentligen" menar att de inte vill ligga samhället till last, och att det är det som är deras verkliga skäl för att inte gå till tandläkaren? Omgivningens varje tendens, att försöka tolka in annat i individens ord än vad individen verkligen säger, måste alltid kraftigt ifrågasättas. Det är något i grunden motbjudande med sådan paternalism, sådan "du menar nog egentligen så här istället"-attityd från samhällets sida gentemot individen/vissa individer. Ett liknande misstag från samhällets sida är när samhället tror att människor "inte vet sitt eget bästa" och att samhället därför vet deras bästa bättre än de själva. Individer vet kanske ofta inte sitt eget bästa, men de vet ändå i allmänhet sitt eget bästa bättre än vad samhället vet deras bästa. Att tro att samhället vet individens bästa bättre än vad individen vet det, bara för att individen inte tycks veta sitt eget bästa, är ett vanligt - men likafullt oförsvarligt - misstag. Man tycks anta att bara för att någon individ inte vet x, så vet andra individer x bättre än den individen. Det är ett ogrundat antagande, vad jag kan se. Denna sista punkt 7 ser jag alltså inte som lika tungt vägande som 1- 6, trots att den framförs oftare än 1-6. Dock är den kanske inte helt utan vikt. Stundom kanske samhället verkligen vet bättre än individen vad som är bäst för individen. Men i de fallen bör vi ändå inte låta samhället köra över individen. Detta för att säkerställa att man i andra fall inte överskattar samhällets förmåga att veta bättre än individen. Hellre lite för lite paternalism än mycket för mycket paternalism. Och det är nog mellan dessa två som valet realistiskt står.
(En bisak, men beboeren skulle man väl kort och gott kalla för boende i Sverige?)
Ja, eller "brukare" tror jag man säger.
Tobjörn Tännsjö har skrivit en hel del om eutanasi (som han förespråkar), bland annat i "Döden är förhandlingsbar". Vet att han skrivit om det innan den boken kom ut också, men nu kommer jag inte ihåg vad den boken heter. Hittar bara böcker av honom som bara delvis handlar om eutanasi, men jag har för mig att han skrivit någon bok specifikt om det (eller missminner jag mig? någon här som vet vilken bok jag tänker på?).
Har du kollat i artikeln om honom på wikipedia om du känner igen någon boktitel där? Jag kommer inte ihåg i vilka böcker han skrivit mest om dödshjälp, men gissar på "Terminal Sedation: Euthanasia in Disguise", "Du skall understundom dräpa!" och "Vårdetik".
-
Justin Case
Sceptisk skrev:Borde finnas en hel del om detta på internet...
Inte alls; självmord förhindras då och då. Känner du inte l till att man bältar människor inom tvångsvården, och inte låter vissa personer i häkten och fängelser ha skosnören i skorna, bland annat just för att hindra dem från att kunna ta livet av sig? Och glömmer du inte de fall där en patient som vill dö är så svårt sjuk att han/hon inte är fysiskt kapabel att ta sitt liv? Vidare finns ju den där medfödda, reflexmässiga "spärren" som varje människa har mot att ta sitt liv. Det är inte självklart att den spärren ska betraktas som ett genomtänkt, medvetet, avsiktligt beslut från individens sida och därmed som en grund för att se det som att individen "egentligen" vill leva fastän han/hon säger sig vilja dö; rimligare är kanske att betrakta den (den medfödda reflexmässiga spärren mot att ta sitt liv) ungefär som man betraktar fysisk oförmåga att ta sitt liv - alltså som något som inte är en del av individens verkliga vilja, utan som går emot individens verkliga vilja, ungefär som hicka, rodnad, darrningar och andra automatiska mekanismer som man inte kan rå för sker när de sker. Det är alltså inte så lätt att avfärda kravet på upprättande av självmordskliniker för de personer som, av allt att döma vid sina sinnens fulla bruk, upprepat, konsekvent och sedan länge, och efter upprepade psykologsamtal och lång och noggrann eftertanke, vidhåller att de vill ta sina liv men hävdar att de inte "psykiskt förmår" göra det och därför vill ha hjälp med det.
Hur går detta:
Men frågan om eutanasi tycker jag verkar vara en fråga bortom etik och moral. Det finns begränsningar för vilka frågor som moralen kan besvara.
...ihop med detta:
Därför så gör man en självsvådlig handling när man avslutar någon annan människas liv, oavsett om det finns ett liv efter detta eller inte. Så jag tycker att det är en omoralisk handling oavsett om det går att betrakta som en vänskapshandling. Bara för att man är överens om något gör inte handlingen moraliskt riktig.
?
Du säger å ena sidan att eutanasifrågan är en fråga bortom etik och moral, och å andra sidan tar du moralisk ställning mot eutanasi. Det går inte ihop. Genom att anse att eutanasi är omoraliskt betraktar du onekligen eutanasifrågan som en moralfråga, vad jag kan se.
Vad sägs om att istället se det så här: i de fall då inget alternativ tycks leda till bra konsekvenser bör vi välja det minst dåliga alternativet. Det är då det som är det moraliskt riktiga.
Moraliska dilemman är inte olösliga, de är bara svåra att lösa. Vetenskapens framsteg ger oss svar på mer och mer på området moral, liksom på andra områden. Vi har bara inte kommit så långt i vår vetenskapliga utveckling ännu, så tills vidare får vi kanske nöja oss med att försöka hantera de moraliska dilemmana med moralfilosofi, ett svårhanterligt instrument som dock kanske är bättre (eller mindre dåligt) att använda än att inte försöka alls.
PS. Samtidigt skulle jag vilja ge min synpunkt på vad moral är. Jag ser på moral på samma sätt som jag ser på intelligens. De som har intelligens känner igen intelligens när dom ser det, och jag tror att de som har moral känner igen moral också när dom ser det.
Jag är främmande för din bild av verkligheten, som verkar vara att man antingen har eller inte har intelligens (respektive moral) - som om det vore en av/på-fråga, som om det vore antingen 100% eller 0%. Olika individer har olika mycket intelligens (respektive moral). Alla har någon mängd intelligens och någon mängd moral, om så bara en liten. Den lilla intelligens, och den lilla moral, som man har, den bör man använda så gott man kan, anser jag. Jag menar, varför inte? Det är ju så vi gör med andra saker som vi bara har lite av. Mat till exempel. Har man bara lite mat, äter man åtminstone det lilla man har. Man tänker inte "jag har så lite mat, så jag kan lika gärna strunta i att äta den, och svälta ihjäl istället". Men precis så verkar du behandla moral! Som om de som bara hade en liten, begränsad förmåga till moral inte borde använda ens den lilla moral de hade. Om det faktum att ens förmåga till moral är begränsad skulle betyda att man inte borde använda den, skulle inte en enda varelse i hela universum böra använda någon moral, ty allas moral är begränsad. Ingen har tillräckligt mycket kunskap om världen för att kunna veta med 100-procentig säkerhet vad som är moraliskt riktigt.
Jag tror inte att moral går att reducera ner till ett antal principer, lika lite som intelligens går att reducera.
Intelligens går i princip att reducera ner till ett antal principer. Vi vet bara inte exakt hur man ska reducera vår egen intelligens till principer (än). Intelligensen hos varelser som är mycket mindre intelligenta än vi själva kan vi reducera ned till principer. Vi kan se tydliga principer bakom den intelligens som t.ex. en del insekter uppvisar i sitt beteende. På motsvarande sätt kommer framtida övermänsklig AI att kunna "reducera till principer" intelligensen hos sådana människor som vi, sådana vi nu är. Däremot kan kanske ingen varelse helt reducera sin egen intelligens till principer, om man med det menar "till fullo förstå sig själv". Man kanske bara kan förstå (till 100%) varelser som är mindre intelligenta än man själv. Men i viss mån kan man förstå även sig själv, och sin intelligens, och sin moral (om det nu är det du menar med att "reducera ned till principer"). Återigen: se inte saker och ting som om de måste vara antingen 100% eller 0%. Det mesta är oftast någonstans däremellan.
Därför om man kan bli sinnesrubbad och förvirrad eller mentalt sjuk så är det lika möjligt att vara moraliskt förvirrad, rubbad eller sjuk.
Det stämmer nog, men det medför inte att de som är för eutanasi skulle vara moraliskt mer rubbade än vad någon annan är.
Är du emot alla former av smärtlindring? I så fall, varför inte? Åsikten att smärtlindring ibland kan vara befogad kommer från samma sorts värdering som åsikten att eutanasi ibland kan vara befogad - nämligen att det ibland kan vara viktigare att eliminera/lindra/minska lidande än att låta naturen, i detta fall kroppens överlevnadsfrämjande mekanismer, "ha sin gång". Att kategoriskt vara emot eutanasi och samtidigt inte kategoriskt vara emot alla andra former av smärtlindring är alltså inkonsekvent. Om du invänder att du bara är för sådan smärtlindring som inte dödar, tänk då efter vad det egentligen innebär att någonting "dödar". Jo, att det förkortar livet. Även mycket av den smärtlindring som används inom vården, t.ex. inför operationer, förkortar i någon mån livet på en och annan patient, om så bara kanske med några sekunder här och där. Det är alltså inte väsensskilt från eutanasi. Syftet är i båda fallen att smärtlindra, inte att döda. Ja, du läste rätt: syftet med eutanasi är inte att döda. Om den handling som kallas för eutanasi inte hade varit dödande, utan bara skulle försätta patienten i total medvetslöshet (och därmed smärtfrihet) fram till den dag i framtiden då patientens plågsamma sjukdom kan botas och patienten därefter skrivas ut och vara smärtfri, skulle vi som förespråkar eutanasi för patientens eget bästa vara, om något, ännu mer för eutanasi än vad vi idag är. Det kan alltså inte vara för att eutanasi är dödande som vi är för den. Vi är för eutanasi bara för att den är smärtlindrande. Och är man för någon som helst smärtlindring som riskerar förkorta livet det minsta (om så bara någon sekund), är det inkonsekvent att samtidigt vara kategoriskt emot eutanasi (oavsett hur svåra plågor denna kan eliminera), eftersom de båda inställningarna bara är olika drastiska uttryck för i grunden samma sorts värdering: att våra kroppars naturliga överlevnadsmekanismer inte alltid är viktigare att respektera än vad det är att minska/eliminera smärta.
-
Justin Case
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12290041.ab
De nya riktlinjerna handlar om att läkaren och patienten ska komma överens om den bästa vården. Om en patient vill stänga av sin respirator så ska det vara möjligt om patienten är beslutskompetent, välinformerad och införstådd med konsekvenserna av olika behandlingsalternativ.
I artikeln har man just konstaterat att läkare har rätt att stänga av patientens respirator. Sedan står det att "om patienten vill stänga av respiratorn så ska det vara möjligt" - som om frågan gällde vad patienten får göra! Det är ju läkare som gör! Det är väl det frågan gäller, vad läkaren får göra? Man försöker tydligen mörka det.
– Åtgärder som ges med enbart syftet att patienten ska avlida är inte tillåtna, säger Printz.
Finns det någon som önskar att de ska vara det då? Utförs dödshjälp någonsin enbart, jag upprepar enbart med syftet att patienten ska avlida? Syftet med dödshjälp är väl alltid - åtminstone delvis - även att patienten ska slippa lida? Jag tycker att dödshjälpsdebatten verkar köra fast helt i onödan, gång på gång, på grund av missförståndet att ett avsiktligt dödande av patienten skulle innebära att man dödar patienten enbart (eller ens i första hand) för att patienten ska dö. Det är lika felaktigt som att tro att man skulle [begå handlingen att köra bil trots att det släpper ut växthusgaser] enbart (eller ens i första hand) för att släppa ut växthusgaser. Man betraktar felaktigt beslutet "att välja x för att uppnå y" som om det snarare vore fråga om "att välja x för att uppnå x".
(x = att patienten dör, y = att patienten blir smärtfri).
De nya riktlinjerna handlar om att läkaren och patienten ska komma överens om den bästa vården. Om en patient vill stänga av sin respirator så ska det vara möjligt om patienten är beslutskompetent, välinformerad och införstådd med konsekvenserna av olika behandlingsalternativ.
I artikeln har man just konstaterat att läkare har rätt att stänga av patientens respirator. Sedan står det att "om patienten vill stänga av respiratorn så ska det vara möjligt" - som om frågan gällde vad patienten får göra! Det är ju läkare som gör! Det är väl det frågan gäller, vad läkaren får göra? Man försöker tydligen mörka det.
– Åtgärder som ges med enbart syftet att patienten ska avlida är inte tillåtna, säger Printz.
Finns det någon som önskar att de ska vara det då? Utförs dödshjälp någonsin enbart, jag upprepar enbart med syftet att patienten ska avlida? Syftet med dödshjälp är väl alltid - åtminstone delvis - även att patienten ska slippa lida? Jag tycker att dödshjälpsdebatten verkar köra fast helt i onödan, gång på gång, på grund av missförståndet att ett avsiktligt dödande av patienten skulle innebära att man dödar patienten enbart (eller ens i första hand) för att patienten ska dö. Det är lika felaktigt som att tro att man skulle [begå handlingen att köra bil trots att det släpper ut växthusgaser] enbart (eller ens i första hand) för att släppa ut växthusgaser. Man betraktar felaktigt beslutet "att välja x för att uppnå y" som om det snarare vore fråga om "att välja x för att uppnå x".
(x = att patienten dör, y = att patienten blir smärtfri).
Sverige har i alla tider använt sig av olika prioriteringskriterier på sjukhus, där ålder, social bakgrund,
samhällsnyttan, den enskildes förmåga att betala själv, samt kostnader för insatser vägs samman för
att avgöra om och vilken typ av insatser som skall sättas in.
I klartext innebär det även att underlåta att genomföra behandling, vilket även det kan ses som en
aktiv handling för att påskynda en individs död. Dödshjälp kan alltså se ut på fler sätt än enbart det
uppenbara att en patient ber om hjälp att få avsluta sitt liv. En annan utbredd företeelse är att försämra
en vårdtagares livskvalite till den grad att den ser det meningslöst att leva, när en människa ger upp
brukar inte slutet vara långt borta.
samhällsnyttan, den enskildes förmåga att betala själv, samt kostnader för insatser vägs samman för
I klartext innebär det även att underlåta att genomföra behandling, vilket även det kan ses som en
aktiv handling för att påskynda en individs död. Dödshjälp kan alltså se ut på fler sätt än enbart det
uppenbara att en patient ber om hjälp att få avsluta sitt liv. En annan utbredd företeelse är att försämra
en vårdtagares livskvalite till den grad att den ser det meningslöst att leva, när en människa ger upp
-
lösdrivaren
- Avstängd
Zokrates skrev:Sverige har i alla tider använt sig av olika prioriteringskriterier på sjukhus, där ålder, social bakgrund,
Så är det, sjukvården med begränsade resurser tvingas till ständiga prioriteringar så passiv dödshjälp existerar i allra högsta grad.
Problemet med aktiv dödshjälp är, om den skulle legaliseras, att patienten får press på sej att be om dödshjälp eftersom det alternativet finns. En sjukling kanske känner sej som börda för samhället och anhöriga och känner ett tvång.
Det har föreslagits från dödshjälpsanhängarna att ett sådant beslut ska göras i samråd med patienten, läkarna och all annan expertis för att vara säkra på patienten är vid sina sinnens fulla bruk och gör ett helt självständigt beslut. Det där är också knepigt, läste en gång om hur de som begår självmord kan vara väldigt uppåt strax innan själmordet. ”Fattar inte att h*n tog livet av sej, h*n var så glad och hade massor med framtidsplaner”, är inte helt ovanlig kommentar efteråt. Kanske är det så (lite amatörpsykologi) att har man tagit ett så drastiskt beslut känns det som en befrielse och all press bara rinner av en och man känner sej befriad. Kanske en patient som ber om dödshjälp agerar likadant?
maximal utdelning med minimal ansträngning
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sos-s ... 675292.svd
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forba ... 675206.svd
Folk som vill leva men prioriteras bort, vi kanske borde införa dödstraff för politiker som
genom lagstiftningar och mutor har ordnat det så att skattemiljarderna hamnar utomlands
istället för att göra nytta här?
Kom att tänka på en annan aspekt med, en kvarts miljard kostar rättegången i Södertälje mot
ett kriminellt nätverk, en kvart miljard är vad SS i Göteborg skall spara in kostnaderna med under
nästa år, det hade varit vettigare att sätta dessa 200 ligister på ett plan destination Syrien och släppa
ut dem på gatorna i Homs, billigare kan det inte bli att lösa ett problem, då vi kan lägga rättskostnaden
i fickan på sjukvården istället, två flugor i en smäll.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forba ... 675206.svd
Folk som vill leva men prioriteras bort, vi kanske borde införa dödstraff för politiker som
genom lagstiftningar och mutor har ordnat det så att skattemiljarderna hamnar utomlands
istället för att göra nytta här?
Kom att tänka på en annan aspekt med, en kvarts miljard kostar rättegången i Södertälje mot
ett kriminellt nätverk, en kvart miljard är vad SS i Göteborg skall spara in kostnaderna med under
nästa år, det hade varit vettigare att sätta dessa 200 ligister på ett plan destination Syrien och släppa
ut dem på gatorna i Homs, billigare kan det inte bli att lösa ett problem, då vi kan lägga rättskostnaden
i fickan på sjukvården istället, två flugor i en smäll.
-
lösdrivaren
- Avstängd
Lite OT blev det men Södertälje verkar vara Sveriges rövhål nr1.
Alla dessa kriminella drägg kostar samhället enorma summor. Kör ut packet, har dem svenskt medborgarskap återkalla dessa och ge sen dessa idioter ett enda alternativ att ta sej ut från landet simmandes till Danmark där ett gäng nynazister väntar med ett kilo ”fotsvettost” Harbørg. Efter den behandlingen är de färdiga att gå krypandes till sina ursprungliga hemtrakter.
Alla dessa kriminella drägg kostar samhället enorma summor. Kör ut packet, har dem svenskt medborgarskap återkalla dessa och ge sen dessa idioter ett enda alternativ att ta sej ut från landet simmandes till Danmark där ett gäng nynazister väntar med ett kilo ”fotsvettost” Harbørg. Efter den behandlingen är de färdiga att gå krypandes till sina ursprungliga hemtrakter.
maximal utdelning med minimal ansträngning
lösdrivaren skrev:Lite OT blev det men Södertälje verkar vara Sveriges rövhål nr1.
OT, visst, men ändå, det är bara att välja, rädda barnen eller värna om de kriminellas rättigheter.
Sparkrav slår mot barnakuten
Göteborg/TT
Var tredje läkare försvinner från barnakuten när Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg måste spara. Nu väntas stängda mottagningar, inställda operationer och längre väntetider för de yngsta patienterna, skriver Göteborgs-Posten.
För att klara sparkravet på en kvarts miljard kronor för 2012 råder ett absolut anställningsstopp på sjukhuset.
Extra hårt slår sparkravet på Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus där nio läkartjänster försvinner.
http://na.se/nyheter/sverige/1.1454171- ... barnakuten
Fakta
Här är alla åtalspunkterna:
23 december 2009
En 25-årig man med koppling till Bandidos supportergäng X-team skjuts till döds med pistol i föreningslokalen Oasen i Södertälje. 31-åringen som greps i Paris ska ha lejt en 20-åringen att utföra mordet. Ytterligare en person åtalas för skyddande av brottsling, efter att ha tagit hand om 20-åringens mobiltelefoner.
1 juli 2010
Fotbollsspelaren Eddie Moussa och hans bror skjuts till döds i föreningslokalen Oasen i Södertälje. De två män som utför dådet är fortfarande okända. Men åtta personer åtalas för mordet. De ska ha lejt de okända männen att döda bröderna Moussa. Ytterligare två personer åtalas för medhjälp till mord.
1 december 2009 - 8 januari 2011.
31-åringen som greps i Paris, en 29-åring och en 58-åring åtalas för utpressning och försök till utpressning. De ska ha förmått en man att betala ut sammanlagt 90 000 kronor. Och försökt få honom att betala ytterligare 60 000.
1 december 2010 - 30 januari 2011
31-åringen som greps i Paris, 58-åring, en 39-åring och en 36 åring åtalas för försök till utpressning efter att ha förmått samma man som ovan att betala 200 000 kronor.
30 januari 2011 - 15 maj 2011
31-åringen som greps i Paris, en 36-åring, en 29-åring, en 39-åring och en 58-åring ska enligt åtalet ha tvingat en annan man att betala 120 000 kronor. Vid ett annat tillfälle ska de ha försökt få honom att betala 80 000 kronor. De åtalas för utpressning och försök till utpressning.
3-4 oktober 2010
Tolv män med 31-åringen i spetsen åtalas för människorov, efter att ha kidnappat en man på Heron City utanför Stockholm och fört honom till sitt hem för att hota honom. De ska ha sparkat och slagit honom och på andra sätt försökt skrämma honom.
20 oktober 2010
31-åringen som greps i Paris åtalas för grovt vapenbrott efter att ha haft ett skarpladdat sjutvapen som han avlossade minst 12 skott med i stadsdelen Ronna i Södertälje.
Oktober-november 2009
En 19-åring åtalas för olaga tvång efter att ha tvingat en man att byta jacka med honom.
http://www.expressen.se/nyheter/1.26301 ... attegangen
Lite krasst kan man påstå utan att ljuga att staten bidrar till aktiv dödshjälp vare sig folk ber om det eller ej,
genom sitt daltande med medlemmarna i de organiserade kriminella ligorna...
-
Justin Case
Det ni pratar om är inte dödshjälp. Dödshjälp är när man dödar någon för den personens egen skull. Det ni pratar om är när staten dödar, påskyndar döden för, eller underlåter att rädda livet på människor av andra skäl än för de människornas egen skull. Att staten kanske däremot låtsas som om det är för de människornas egen skull, det innebär inte att någon av oss bör springa statens ärenden och använda samma felaktiga benämning ("dödshjälp") som staten kanske använder på de handlingarna - om nu ens staten använder den benämningen på de saker ni pratar om, något som i så fall är mer än vad jag observerat.
Nej, ordet "dödshjälp" ska bara användas om sådant dödande som sker för den persons skull som blir dödad. Annars riskerar dödshjälpsdiskussionen bli onödigt förvirrad.
Nej, ordet "dödshjälp" ska bara användas om sådant dödande som sker för den persons skull som blir dödad. Annars riskerar dödshjälpsdiskussionen bli onödigt förvirrad.
Justin Case skrev:benämning ("dödshjälp") som staten kanske använder på de handlingarna - om nu ens staten använder den benämningen på de saker ni pratar om, något som i så fall är mer än vad jag observerat..
Nej, staten eller deras ansvariga myndigheter använder inte den beteckningen, likväl är det en form av
dödshjälp som har ekonomiska orsaker, därför var det t.ex ett sådant hallå bland läkarna, när en av
deras kollegor åtalades för inte så länge sedan då ett nyfött barn dog av överdos, självklart friades hon.
Ta gärna av dig skygglapparna då och då så behöver inte självklarheter förvåna dig.
-
Justin Case
lösdrivaren skrev:Så är det, sjukvården med begränsade resurser tvingas till ständiga prioriteringar så passiv dödshjälp existerar i allra högsta grad.
Om du pratar om fall där sjukvården nedprioriterar att vårda en patient bara för att få mer resurser över till att vårda någon eller några andra patienter, och inte i någon mån för den patients egen skull vars vård de nedprioriterar, då är det inte fråga om dödshjälp, inte ens "passiv" sådan. Dödshjälp är som sagt bara när man dödar för den man dödars egen skull.
Problemet med aktiv dödshjälp är, om den skulle legaliseras, att patienten får press på sej att be om dödshjälp eftersom det alternativet finns. En sjukling kanske känner sej som börda för samhället och anhöriga och känner ett tvång.
Läste du min invändning mot det argumentet? Ju mer jag tänker på det argument du för fram, desto sämre tycker jag att det är. Att tro att patienten inte vill dö när patienten ber om att få dö är att tolka in raka motsatsen till vad patienten säger i vad patienten säger, och tänk om man skulle göra så i vården generellt, inte bara när det är fråga om dödshjälp? Även en massa annan vård än den palliativ vården är ju väldigt kostnadskrävande, något som den sorts "överdrivet samvetsgranna" patienter som du pratar om torde vara högst medvetna om. Om samhället ska straffa de läkare som utför dödshjälp på patientens begäran, och om man ska straffa de läkarna på grund av att patienten "kanske egentligen inte ville det patienten sa sig vilja", varför inte då också med samma sorts resonemang kräva att samhället straffar alla de läkare som på patientens begäran slutar skriva ut nästan helt onödiga mediciner åt patienten när patienten kräver det?
Anta att en läkare slutar skriva ut t.ex. antihistaminer till en patient därför att patienten sagt "du kan sluta skriva ut antihistaminer till mig, de lindrar visserligen min hösnuva men de ger mig samtidigt sådana obehagliga biverkningar att jag hellre går utan dem". Skulle du argumentera mot den läkarens beslut med att patientens "egentliga" skäl för att be läkaren sluta ge honom antihistaminer kanske är omtanke om samhällsekonomin? Seriously?
Nä. Så varför resonera på det sättet när det är fråga om dödshjälp? Det är inkonsekvent!
Anledningen till att man (normalt) inte bör tolka in något annat (och då menar jag något fundamentalt annat, typ "motsatsen") i vad någon säger än vad han/hon faktiskt säger, är att risken är minst lika stor att man gissar fel då, med minst lika dåliga konsekvenser, som om man väljer att "gissa" att vederbörande faktiskt menar (ungefär) vad han/hon säger.
Det har föreslagits från dödshjälpsanhängarna att ett sådant beslut ska göras i samråd med patienten, läkarna och all annan expertis för att vara säkra på patienten är vid sina sinnens fulla bruk och gör ett helt självständigt beslut. Det där är också knepigt, läste en gång om hur de som begår självmord kan vara väldigt uppåt strax innan själmordet. ”Fattar inte att h*n tog livet av sej, h*n var så glad och hade massor med framtidsplaner”, är inte helt ovanlig kommentar efteråt. Kanske är det så (lite amatörpsykologi) att har man tagit ett så drastiskt beslut känns det som en befrielse och all press bara rinner av en och man känner sej befriad. Kanske en patient som ber om dödshjälp agerar likadant?
Kanske det, men det är inte något bra argument mot dödshjälp eller mot att låta folk som vill ta livet av sig ta livet av sig. Anta att en deprimerad persons enda möjlighet att bli "uppåt" är att besluta sig för att ta livet av sig. Den lyckan blir då kanske kortvarig, eftersom han/hon kanske lyckas med självmordsförsöket. Försöker man göra den lyckan mer långvarig genom att hindra vederbörande från att ta livet av sig, blir väl vederbörande deprimerad igen, d.v.s. då försvinner lyckan. Varför värdesätts inte rätten att slippa lida mot sin vilja minst lika högt som rätten att slippa bli dödad mot sin vilja? Om vissa deprimerades enda möjlighet till lycka är att besluta sig för att dö, låt dem få den lyckan då, även om den kanske följs av deras död.
Låt oss hårddra det hela. Anta att staten en gång för alla skulle göra det tekniskt omöjligt för medborgarna att ta livet av sig. Då skulle nog medborgarna känna sig väldigt oroade. Staten skulle ju då kunna utsätta sina medborgare för hur hemska plågor som helst, och medborgarna skulle då inte kunna fly, ens till döden, som ju normalt är en möjlig och betryggande tillflyktsort i värsta fall. Möjligheten att, vid behov, kunna fly från ett hemskt liv till döden är en viktig grundsten för människors känsla av frihet från alltför mycket statlig kontroll över människors liv. Även om människor med svåra plågor i många fall kanske är irrationella när de vill dö hellre än lida, är staten ännu dummare än de människorna om den tror att människor är betjänta av att berövas möjligheten att välja döden om de så vill. Till och med möjligheten att begå dumheter är viktig att medborgarna har. Annars har medborgarna ju ingen frihet. Och den dag då medborgarna inte har någon frihet, är de illa ute. Då kan staten hitta på vilka djävulskap som helst med sina medborgare. Inte minst av detta skäl är det viktigt att medborgarna har rätt och möjlighet att få dö om och när de vill.
Det är som med t.ex. yttrandefriheten. Yttrandefriheten har vi, och vill vi ha kvar, just för att vi vill ha möjligheten att säga dumma (alltså i andras öron dumma) saker om vi känner för det. Skulle vi inte vilja kunna säga saker som omvärlden kanske finner dumma, skulle vi inte tycka oss behöva någon yttrandefrihet. Att vi tycker oss behöva yttrandefrihet är för att vi faktiskt anser att det är bra att människor tillåts säga dumma saker. På samma sätt och av liknande skäl bör vi nog legalisera dödshjälp trots att det ofta kan vara dumt av människor att dra nytta av möjligheten till dödshjälp. Själva friheten som kommer med möjligheten till dödshjälp är av så pass stort värde i sig (eller rättare sagt, av så pass stort värde i kraft av garant för medborgarnas framtida välbefinnande), att det spelar mindre roll hur klokt den friheten sedan utnyttjas av varje individ.