Jag har nått ett högre medvetande

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

chriss

Jag har nått ett högre medvetande

Inläggav chriss » 23 feb 2012 12:12

Hej på er alla!

snubblade över detta forum och kände att jag vill dela med mig av mina erfarenheter till dem som är öppna och intresserade av det.

Jag reste runt i Indien i ett halvår och samlade på mig mycket erfarenheter och en av dessa ledde mig till upplysning.
Detta skedde för ett par månader sen och sen dess har inget varit som det en gång var för mig, hur det känns är svårt att förklara med ord då det är just en känsla och börjar jag lägga in ord så finns det utrymme för tolkning.

Jag insåg att denna potential finns inneboende i oss alla och jag vill nu hjälpa andra att nå till den förståelsen som jag har så att alla kan leva till sin fulla potential.

Har ni frågor så ska jag göra mitt bästa för att besvara dem.

Jag önskar dig kärlek och lycka!
Kärlek!

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 feb 2012 19:29

Hej chriss, du kan ju börja med att förklara vad "ett högre medvetande" är och innebär enligt dig?

SigurdV

Re: Jag har nått ett högre medvetande

Inläggav SigurdV » 23 feb 2012 22:59

chriss skrev:Hej på er alla!

snubblade över detta forum och kände att jag vill dela med mig av mina erfarenheter till dem som är öppna och intresserade av det.

Jag reste runt i Indien i ett halvår och samlade på mig mycket erfarenheter och en av dessa ledde mig till upplysning.
Detta skedde för ett par månader sen och sen dess har inget varit som det en gång var för mig, hur det känns är svårt att förklara med ord då det är just en känsla och börjar jag lägga in ord så finns det utrymme för tolkning.

Jag insåg att denna potential finns inneboende i oss alla och jag vill nu hjälpa andra att nå till den förståelsen som jag har så att alla kan leva till sin fulla potential.

Är det inte så att du har råkat stimulera "gudspunkten" i din hjärna?

Neuro psykologerna har hittat en sådan och stimulerar man den upplever försökspersonen (i bästa fall) gudskontakt!

Att sedan vi utomstående anser att det försökspersonen upplever är "tillverkat" av hjärnan spelar honom oftast ingen

roll, med rätta hävdar han att han upplevde det han upplede :)

chriss

Inläggav chriss » 24 feb 2012 09:24

Zokrates skrev:Hej chriss, du kan ju börja med att förklara vad "ett högre medvetande" är och innebär enligt dig?

Yes, för mig så innebär det att jag strävar efter att vara ständigt medveten och att leva utan ego, det har lett mig till att jag har förstått hur mitt medvetande fungerar och kan därför vara helt närvarande utan att ta hänsyn till mig själv.
Kärlek!

chriss

Re: Jag har nått ett högre medvetande

Inläggav chriss » 24 feb 2012 09:26

SigurdV skrev:
chriss skrev:Hej på er alla!

Är det inte så att du har råkat stimulera "gudspunkten" i din hjärna?

Neuro psykologerna har hittat en sådan och stimulerar man den upplever försökspersonen (i bästa fall) gudskontakt!

Att sedan vi utomstående anser att det försökspersonen upplever är "tillverkat" av hjärnan spelar honom oftast ingen

roll, med rätta hävdar han att han upplevde det han upplede :)

Så kan det vara, jag är riktigt glad att jag lyckats stimulera den isf och resultatet som kommit utifrån det på mig men även min omgivning som resultat :)
Kärlek!

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2012 17:32

Chriss. Du använder ett visst pronomen väl ofta för att vara upplyst och utan ego.  :D

/Algotezza som famlar i mörkret med känsliga tentakler bränner mig ibland  finner guld ibland och en källa klar att dränka själen i
Algotezza aka Algotezza

VonSiblius

Inläggav VonSiblius » 29 feb 2012 14:39

Om OP nu var helt utan ego är det väl rimligt att förmoda att han ej skulle ha något behov av att skryta om sina spirituella framgångar på denna forum???

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 29 feb 2012 14:56

chriss skrev:
Zokrates skrev:Hej chriss, du kan ju börja med att förklara vad "ett högre medvetande" är och innebär enligt dig?

Yes, för mig så innebär det att jag strävar efter att vara ständigt medveten och att leva utan ego, det har lett mig till att jag har förstått hur mitt medvetande fungerar och kan därför vara helt närvarande utan att ta hänsyn till mig själv.
Jag tolkar det du skriver som att du vill förmedla något mer än enbart tala om att du har nått ett högre medvetande? Ty det i sak, att just du har "lyckats" med det, kanske inte kan ge oss andra (åtminstone inte mig) forumskibenter så mycket, om vi inte får reda på vad detta innebär i sak?

Frågor:

Vad har ditt högre medvetande givit dig för något i termer av praktisk användning eller i din vardag?¨

Ser du det som önskvärt och möjligt att dina medmänniskor också når denna medvetenhet?

Vari består medvetenheten i, vid sidan om att du nu har koll på att du har den?

Tja, det får räcka så länge.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Sofja

Inläggav Sofja » 03 mar 2012 15:21

chriss skrev:...för mig så innebär det att jag strävar efter att vara ständigt medveten och att leva utan ego, det har lett mig till att jag har förstått hur mitt medvetande fungerar och kan därför vara helt närvarande utan att ta hänsyn till mig själv.

Jag tror inte att man kan leva utan ego. Dessutom om du inte hade ett ego, hur skulle du då kunna veta vem du är?

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 03 mar 2012 23:01

freddemalte skrev:Frågor:
Vad har ditt högre medvetande givit dig för något i termer av praktisk användning eller i din vardag?¨
Ser du det som önskvärt och möjligt att dina medmänniskor också når denna medvetenhet?
Vari består medvetenheten i, vid sidan om att du nu har koll på att du har den?

Hej freddemalte,
Jag ser naturligtvis fram emot att få läsa chriss svar på dina frågor men under tiden, kanske jag också kan få lov att adressera dem utifrån min syn? Hoppas att det är okej.

1. Vad ger ett högre medvetande i praktisk bemärkelse?
Ibland räcker det med att ha upplevt tillståndet i fråga en endaste gång (med lite tur, gör man det ofta; och med övning, gör man det regelbundet!), för att en människas hela livsperspektiv ska förändras. Detta innefattar inte bara hennes inställning (föreställningar, värderingar, mm), utan i allra högsta grad också hennes målsättningar, handlingsval och allmänna interaktion med andra.
I vardagen får alltså upplevelsen en mycket praktisk och väl påtaglig (för utomstående med!) effekt; inte enbart på den som inträder tillståndet utan indirekt sett, även på dennes/dennas omgivning.
Konkreta exempel på detta, finner vi bl.a. hos individer med många års missbruk och misär bakom sig, som från ingenstans [de kan ha varit ateister framtill dess] plötsligt säger sig "frälsta" och med oväntad framgång, övervinner missbruket och styr upp sina liv.

Hos mig har tillståndet lett till att jag bemöter världen och mina medmänniskor med ett barns nyfikenhet och intresse; uppmärksamheten är inte längre på egna idéer, önskemål, etc, utan på omgivningens.
Jag handlar i anda av osjälvisk välvilja, där "mina" eventuella behov -utan känsla av självuppoffring- gärna spelar andra fiol. Varför stressa över att få göra saker för sig själv? Jag har inte bråttom... dessutom gör andras glädje mig riktigt glad här och nu :).
Sedan, har ett högre medvetande gett mig förmågan till sann förlåtelse i vardagen. Numera vet jag verkligen vad det innebär att leva i ödmjukhet och hur underbart givande [för alla, inkl. mig själv :)] det är att så göra!

2a. Anser jag det önskvärt att andra upplever tillståndet?
Lika önskvärt som att -åtminstone en gång- få uppleva ömsesidig kärlek! Ja, det gör jag men ämnet att utanför min kontroll. Jag kan lika lite påverka folks chans att uppnå ett högre medvetande, som jag kan påverka att de får uppleva ömsesidig kärlek!

2b. Varför anser jag det önskvärt?
a) Jag tror att livsperspektivet som följer, leder till en väldigt hållbar form av lycka [lycka, tycker jag, motsvarar sinnesro] som enkelt kan glädja andra i ens närhet också.

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår din sista fråga freddemalte; kanske du vill hjälpa mig genom att formulera om?

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 03 mar 2012 23:29

hermit philosopher skrev:[...]Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår din sista fråga freddemalte; kanske du vill hjälpa mig genom att formulera om?
Stort tack för att du vill dela med dig av dina erfarenheter och upplevelser! Det är till stor nytta och glädje för mig att får andras perspektiv på tillvaron!

Jo, med min sista fråga vill jag utröna om ett "högre medvetande" innebär en form av medvetenhet "om något" som inte är nåbart eller kanske till och med inte möjligt att riktigt förstå eller inse om man inte har nått ett "högre medvetande"?

Låt mig ge dig en liten liknelse bara för att illustrera vad jag menar:

I liknelsen motsvarar medvetenhet samma sak som höjdnivån i berättelsen och insikten eller själva förstååelsen motsvarar överblick och utsikt:

När jag var liten och ända upp i tonåren bodde jag i lägenheter på markplan i lite olika delar av staden. Jag hade ett tämligen bra grepp om stadens utspridning, platser, parker, gator och trogs placering och kunde orientera mig hyfsat väl. Jag fick dock aldrig en riktigt bra överblick över staden, vilket innebar att jag, när jag t.ex. klev av bussen på fel hållplats, inte riktigt visste var jag var. Efter en liten stund kunde jag dock, med hjälp av några riktmärken, inse vart jag var. Jag visste dock inte exakt hur den platsen förhöll sig till resten av staden, eller för den delen till det område där jag bodde.

När jag kom upp i de övre tonåren flyttade vi till en lägenhet som var på 12:e våningen i ett hus exakt mitt inne i staden med en panoramautsikt med flera mils vidd - jag kunde till och med skymta grannstäderna. Från den dagen, då vi flyttade upp dit, hade jag full koll på min hemstad och visste exakt var jag var, vart jag än gick eller blev avsläppt etc. Detta hade jag en extremt stor glädje och nytta av samtidigt som det kändes lite coolt att verkligen ha koll.

Slut på liknelsen

Det är detta jag menar med min fråga - om vi bakar in liknelsen i frågan så skulle den kunna formuleras på följande sätt: Vad ser du från din utsikt i ditt högre medvetande och vad har denna utsikt för innehåll?
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 04 mar 2012 13:49

Det är detta jag menar med min fråga - om vi bakar in liknelsen i frågan så skulle den kunna formuleras på följande sätt: Vad ser du från din utsikt i ditt högre medvetande och vad har denna utsikt för innehåll?

freddemalte, din fråga är gigantisk och svaret kunna ju fylla en hel bok! Men perspektivet av ett "högre medvetande" framträder alltid något i inställningen till specifika saker och i hur man handlar i vardagen.
Är du mycket intresserad, är du välkommen att läsa mer på min hemsida (jag tillhör ingen organiserad tro) och kortfattade slutsatser, uttrycker jag numera ibland också på twitter.  

Här skulle jag dock vilja klargöra några saker i hur jag upplever det hela.
Jag personligen, "ser" inte i ett högre tillstånd, ty där är allt abstrakt; otolkat, säger jag ibland. Men det jag upplever (utan några sinnen), förstår jag som om jag egentligen vetat det hela tiden. Och inget av det jag upplever har hittills motsagt något som jag upplevt med mina sinnen! De samband som till en början verkat omöjliga, har alltid när jag väl tagit in alla aspekter, visat sig förklarliga.

Absolut viktigaste slutsats ur perspektivet hittills, enligt mig? Att individens känsla av bottenlös tomhet och fullständig övergivenhet [har ännu ej påträffat den som ej vet vad jag syftar på!], är sann och grundar sig i att all engagemang i den lycka som sker på någon annans bekostnad [de flesta sorters, m a o], är missriktad. Det finns bara en sak värd allas vårt besvär: i varje här och nu, varandras sinnesfrid.

SigurdV

Inläggav SigurdV » 04 mar 2012 17:28

hermit philosopher skrev:

freddemalte
Absolut viktigaste slutsats ur perspektivet hittills, enligt mig? Att individens känsla av bottenlös tomhet och fullständig övergivenhet [har ännu ej påträffat den som ej vet vad jag syftar på!], är sann och grundar sig i att all engagemang i den lycka som sker på någon annans bekostnad [de flesta sorters, m a o], är missriktad. Det finns bara en sak värd allas vårt besvär: i varje här och nu, varandras sinnesfrid.

Känner inte riktigt igen det där...Vad syftar du på?

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 24 mar 2012 15:23

Hej SigurdV,

Nog måste det egentligen anses oerhört positivt att du inte känner igen upplevelsen av tomhet och övergivenhet som de flesta andra av oss någon gång i livet stött på.
Personligen är jag dessvärre rätt dålig på att verbalisera känslotillstånd. Jag tror att de som har drabbats av en viss känsla, vet hur den är och kan därför genast känna igen dess beskrivning men, hur förklara upplevelsen av en emotion för någon som aldrig har haft den?

Kanske någon annan här har tips på hur jag kan hjälpa SigurdV att förstå vad jag syftat på? Tacksam för input i så fall!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 24 mar 2012 18:46

hermit philosopher skrev:[...] hur förklara upplevelsen av en emotion för någon som aldrig har haft den?

Börja med en behavioristisk beskrivning. Ta hjälp av metaforer. "Bättre att vara ute på det hala och ha det glatt, än att gå i lera och sörja!"

Återgå till "Religion och andlighet"